Pehmeä lasku unikouluun?

  • Viestiketjun aloittaja Sintti.
  • Ensimmäinen viesti
Sintti.
10kk pojan yöt on kovin levottomia. Syö vielä kerran yössä, mutta sen lisäksi nukkuu muutenkin levottomasti, heräilee usein. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että jos yösyötön jättää pois, se voisi rauhoittaa yötä muutenkin.

No, aina kun on yritetty sitä, että poika ei saa maitoa yöllä (siinä puolenyön jälkeen), niin jossain vaiheessa on tullut hysteerinen huuto, joka ei taukoa millään muulla kuin maidon antamisella.

Lueskelin HUS:in perusteellisen oloisia unikouluohjeita, joissa kuitenkin sanottiin, että yksi syöttö voi olla. Isän merkistystä korostettiin.

Mitä mieltä olette, jos nyt aloitellaan tassuttelu-unikoulua lähiaikoina, niin kannattaisiko se yösyöttö jättää heti aluksi pois vaiko yrittää ensin rauhoittaa ne muut heräämiset pois?

Koska jos sen syötön jättää heti pois, niin pelkään, että siinä ei nuku kukaan vähään aikaan, ja kun miehen pitäisi kuitenkin käydä töissä...

Olen yritellyt kahta asiaa yösyötön kanssa; ensin yritin siirtää sitä myöhemmäksi (josko siirtyisi lopulta aamuun asti), mutta poika heräsi puolen tunnin välein vaatimaan ruokaa, sitten nukkui taas suht hyvin, kun oli saanut. Eli kun annoin sitä heti puoliltaöin, monta herätystä jäi pois. Mutta silti siis yöt levottomia. No, sitten yritin, että poika imaisisi vain vähän, ja sitten tutti suuhun tilalle. (vähitellen voisi ottaa vain hetkeksi viereen ja tutti suuhun, sitten ei ehkä tarvisi ottaa viereenkään...) Kerran vasta kokeiltu (viime yönä), tulos: nukahti pariksi sekunniksi tutti suussa, sitten alkoi (yhä silmät kiinni) vihainen itku, maitoa kun sai lisää, niin homma ok. Eli en tiedä, toimiiko tuokaan.

Vuoden ikään olen valmis imettämään (jos jättäisi itse syötön pois siihen mennessä), jos muuten saadaan yöt rauhoittumaan, mutta sen jälkeen en kyllä enää imetä, enkä halua opettaa pullolle sänkyyn. Mutta ihan mielelläni pääsisin yöimetyksistä, jos se suht helposti sujuu. Mutta tuntikausien huutoa ei jaksa nyt, etenkään siis, kun sen olisi kai hyvä olla mies, joka poikaa yöllä hoitaa, ja töissä on käytävä.

Eli voisiko jotenkin pehmentää laskua, niin ettei unikoulu muodostuisi huutamiseksi? Tassuttelussahan on se idea, että ei huudateta, mutta jos ei maitoa tipu, niin...
 
MaMa13.
Vauvallahan ei ole kelloa, eli omasta mielestäni se on kiusaamista, jos vanhemmat päättävät esim. että ennen klo 03 emme anna maitoa. Eihän vauva tiedä paljonko kello on, oppii vaan epäluotettavuutta ja sen että kun tarpeeksi huutaa niin kyllä sitä maitoa sitten jossain vaiheessa tulee. Eli sinuna antaisin maidon kun vauva sitä ensimmäisen kerran selkeästi tarvitsee, jos kerran loppuyön olet siitä huomannut rauhoittuvan.

Muuhun, tassutteluihin ym. en ota kantaa, sillä kaikki tapaukset on erilaisia. Kerron vaan omamme. Lopetimme yösyötöt (imetykset) 6kk iässä yhtenä keinona yrittää erittäin levottomia öitä. Siirsimme pojan myös omaan huoneeseen. Olimme kokeilleet myös kaiken muun niin ettei neuvolakaan enää osannut lisävinkkejä antaa. Kiinteitä söi hillittömät määrät.

No, imetys meillä loppui pojan tahdosta 8kk iässä, ja samaan syssyyn poika sairasti nopean vatsataudin. Ettei nestehukkaa tule, annoin tuolloin yöllä maitoa pullosta. Imaisi 2 dl eikä loppuyönä herännyt! Kokeilin saman pojan tervehdyttyä - ja siitä asti meiläl on nukuttu niin, että klo 03-06 välillä annan kerran pullollisen maitoa, muuten herätyksiä on harvoin. Samaan aikaan aloin myös kiinnittää tuttiketjua (leikkasin muovisen klipsin pois) narulla yöpuvun vetoketjuun tai nappiin. Uskon että sekin on vaikuttanut kun tutti ei enää nuku.

Merkittävin apu oli tuo maitopullo, eli pojalla oli öisin jano! En tätä ollut aiemmin tajunnut koska se imetinkö yöllä vai en ei vaikuttanut asiaan mitenkään (eikö maitoa tullut tarpeeksi vai eikö poika sitä yöllä malttanut juoda vaan nukahti liian nopeasti rinnalle, vai oliko maito jo liian paksua eikä niinkään janojuomaa - tätäpä en tule koskaan tietämään).

Meillä siis valvottiin 3,5kk iästä 8kk ikään niin, että pahimmillaan herätyksiä oli n. 7 yössä. Siinä oli itse tosi kovilla ja poika silmät ristissä aamuisin. Nyt kun poika on 10kk herää tosiaan pääsääntöisesti tuon yhden kerran (aina ei sitäkään) maidolle. Muuten saattaa herätä 1-2 kertaa mutta on oppinut nukahtamaan itsekseen kun tuttikin löytyy, eli kuulostelen aina kuinka kova on itkeskely ennen kuin menen pojan luo.

Niin ja mielelläni jatkan näin ainakin vielä jonkin aikaa kun sillä keinoin saamme kaikki nukuttua ja olemme päivät pirteät!

Tsemppiä!!!
 
ninnu2
Oma vauvani on vasta 5 kk, mutta olen tuota yösyöttöä jo miettinyt, koska olen väsynyt öisiin heräämisiin. Sisareni toimi siten, että 6 kk iässä ei vain antanut yöllä tissiä. Toinen lapsi itki neljä yötä tissin perään, toinen kolme. Olen miettinyt, että itse teen samoin. Jos vauvalla ei ole kelloa, niin ei se osaa kyllä laskeakaan. Eli jos yhdesti antaa, niin miten vauva päättelisi, että se on nyt se yksi kerta käytetty, enää ei tissiä heru. Mutta jos öisin ei tosiaankaan anna tissiä ja vauva vähitellen oppii tämän, niin sitten on yöt turvattu. Mutta siis vauvaahan joutuu itkettämään muutaman yön tuolla metodilla. Nyt tuntuu, että kun oma vauvani on päässyt kiinteiden makuun, niin yritän jättää nuo yösyötöt pois. Pitemmän päälle se on vauvallekin parempi, ettei tarvitse öisin herätä hamuamaan ruokaa, vaan voi rauhassa nukkua. (Ja aina kun jotain suunnittelen, niin asiat menevät ihan toisin...;))
 
kolk
Olipa sulla pitkä viesti, joten luulen että olet aika sekaisin. Mikä mulle jäi päällimmäisenä mieleen, on se ettet itsekään tiedä mitä olet tekemässä, joten eihän siitä mitään tule. Sulla pitää polla päätös ja sun pitää pysyä siinä, vauvaparkahan on ihan sekaisin, jos nyt saa maitoa, mutta kohta ei...

TOTTAKAI se vauva itkee yöllä kun on tottunut syömään ja TOTTAKAI rauhoittuu maidon saantiin. Unikoulun/tassuttelun idea on juuri ja ainostaan se että vauvaa rauhoitetaan MUULLA keinoin kuin maidon antamisella. JOs teet pehemeitä laskuja ja muuta sekavaa vauvasi et ymmärrä mistä tämä johtuu. Sinun pitää olla JOHDONMUKAINEN.

Tiedän, että ajattelt vauvasi parasta, mutta se että "huudatat" häntä turhaan ts annat lopulta maitoa, on mielestäni julömempaa. Jos noudatat tassutteluunikoulun periaatteita, niin vauva oppiin kaikella todennäköisyydellä nukkumaan ilman syöttöjä 3-5 yössä. Ihan turhaan pidennät tätä prosessia, siitä ei hyödy kukaan.

Vinkkejä rauhoitteluun: Jotkut vauvat rauhoittuu parhaiten silitykseen, toiset puheeseen (toista pari lausetta "matran tavoi "hyvää yötä", "ei ole mitään hätää" yms). Älä nosta pois sängystä kuin pakkotilanteessa. Vauva voi hyvinkin itkea eka yönä vaikka pari tuntia, seuraavan yöhän aika yleensä puolittuu ja keskemäärin viides yö jo nukutaan!

Tsemppia!

T. 2 lapselle tassuttelukoulun pitänyt heidän ollessaan 8 kk.
 
tiipii...
Meillä on juuri nyt unikoulu kesken. Nyt 4 yötä pidetty. Eka ja toka yö itkeskeli pari tuntia ja sit nukahti takas. Otettiin aina syliin ja lohdutettiin ja kun rauhoittui niin laitettiin takaisin omaan sänkyyn. Nyt ei ole enää muutakun pari kertaa herännyt mutta taputtelulla vaipunut takaisin uneen. Jos sitä unikoulua pidät niin muista se, että päivärytmi pitää olla joka päivä samanlainen. Se vaikuttaa. Meillä ainakin. Sain neuvolasta sellasen unikoulu opuksen ja siinä oli päivärytmikin selitetty. Nyt tuntuu, että on tosi paljon helpompaa kun tietää kellolleen monelta mitäkin tapahtuu. Meilläkin oli ennen yöt sellasia, että n.2-3 aikaan halusi poika viereen nukkumaan ja tissi piti olla koko ajan valmiudessa jotta sai sen nukkumaan...äiti ei paljon levännyt. Poika on nyt siis 8kk.
 
äittä
En osaa itse kuvitela, että tekisin kuten ninnu2, eli lopettaisin yösyötöt tuosta vaan noin pienellä vain siksi, että minua nyt sattu väsyttämään yöllä... No minua ei onneksi väsytä, koska poika 3kk nukku vieressä eikä kumpikaan herää yösyöttöihin kunnolla. En edes tiedä kuinka mona kertaa yössä tuo syö vaikka kyllä havahdun ähinään ja isken tissin suuun, kumpikin nukahtaa pian uudestaan ja olemme aamulla levänneitä. Ei se vauvan öitä nyt hyvänen aika häiritse, että välillä syö kun on nälkä vaan rauhoittaa!

No asiaan. Itse siis en jättäisi vielä tuossa vaiheessa sitä syöttöä pois, vaan koittaisin ensin rauhoittaa loppuyötä tassuttelulla.. kokemustahan noin isosta ei vielä ole, mutta aion kyllä olla mahdollisimman lapsentahtinen noiden öiden suhteen (päin vastoin kuin esim. minun siskoni.)
 
poli
Voi ei, äittä 3 kk vauva äiti antaa neuvoja... ei pahalla mutta 3 kk 10 kk ikäiset vauvat ovat ihan eri juttu.

10 kk ikäinen vauva on todellakin valmis luopumaan yösyötäistä, varsinkin kun nähtävästi se häiritsee myös vauvan itsensä unta ja rytmiä. Meillä siis tassuteltiin kun vauva oli 8,5 kk ja kun sen jälkeen vauva sai rauhalliset yöunet niin oli muutenkin tyytyväisempi ja leväännempi. Kuten äitikin :)

Mielestäni on "epänormaalimpaa" jos 10 kk ikäistä syötetään vielä yöllä kuin se ettei syötetä. Jokainen tekee mielestäni kuten omalle perheelle ja lapselle sopii, mutta ihan oikeesti, aika kova väite että lähes vuoden ikäinen on niin pieni "ettei voi lopettaa yösyöttöjä kerralla".

Kaikella ystävyydellä "Äittä", kolmen kuukauden ikäisen vauvan äitinä et tiedä millaista on elämä vanhemman vauvan kanssa. Ja väsymystaso on muuten ihan eri luokkaa silloin kun on yöimettänyt 3 kk tai 10 kk. Ymmärrän, että olet vilpitön, mutta mielestäni täysin hakoteillä.
 
Elina1
Luulisin myös, että ei se yksi yösyöttö unia haittaa, eri asia on sitten ne tissitakiaiset jotka heräävät vähintään tunnin välein vaatimaan tissiä ja nukkuvat sitten tissi suussa (ts. käyttävät äitiä tuttina). Eli en myöskään kiirehtisi vielä yösyötön lopettamisen kanssa, jos se tuntuu loppuyötä rauhoittavan. Sitten vuoden iässä vasta yrittäisin sen saada pois, jos ei sitä ennen itse lopeta. Yrittäisin tassutella niitä muita heräämisiä pois.
 
poli
Siis Äittä puhui siitä toisesta vauvasta joka oli nyt 5 kk. Samaa miestä siitä, että alle puolivuotias ei tosiaankaan ole vielä unikouluiässä. Suositushan on että vauvan pitää olla YLI 6 KK ja syödä reilusti kiinteitä. Itse unikoulutin kun vauva sai "täydet 5 ateriaa" ja oli silloin siis n. 8 kk. Tuttavapiirissä tämä n. 8 k ikä on tuntunut olevan kovin yleinen.

Anteeksi äittä väärinkäsityksestä!
 
kolk
Täällä tuntuvat olevan jo puurot ja vellit sekaisin. Ehkä pienten esikoisten äidit luulevat että jos lopettaa yösyötöt niin imetyskin loppuu? Tai että jos yöimettää vuoden ikäiseksi niin sitten on helpompi lopettaa kokonaan? PÄINVASTOIN!

Itse siis tassutellut kaksi vauvaa kun olivat 8 kk ja 8,5 kk. Yösyötöt lopetettiin siihen. Tämän jälkeen jatkoin toisen imetysta vuoden ikään, toisen 13 kk ikään.

Imetyksen lopetus on sinällään jo iso asia, että mielestäni aivan turhaa stressiä sysätä sinne vielä yösyöttöjenkin lopetus. Aina yhden imetyskerran pudottaminen pois voi jo tuntua arjessa ja mitäs jos niitä kertoja on yölläkin.... Itse voi omasta puolestani sanoa, että siitä olisi tullut mahdoton soppa. Ja vaikeampaa lapsellekin.

Vauvan vieroitus yösyötöistä on tavallaa helppoa kun unihtavat asian parissä yössä kun oppivat nukkumaan. Vuosikkaan yövieroitus on mielestäni raaempaa koska hän jo muistaa, osaa itse tulla viereen, nostaa yöpaitaa ymsyms. Ja todellakin, ei terve, lähemmän vuoden ikäinen lapsi tarvitse ruokaa öisin jos kiinteät ruuat ovat jo kuvioissa.
 
*Ilona*
Olen tuon "Mitä tämä on?" -ketjun aloittaja. Meillä tilanne on aika sama. Vauva on melkein 10 kk ja on alkanut heräillä usein, on vaativainen yöllisen maitonsa suhteen jne. Vauva syö isoja annoksia ruokaa päivällä ja saa tarpeeksi maitoa.

Paljolti pistän tämän heräilyn psyykkisen puolen jutuksi, koska meillä vauva on alkanut nyt rauhoittua viereeni, jota ei koskaan ennen ole tarvinnut. Kokemuksesta - meillä vauva on 6 kk:sta alkaen syönyt vain kerran yössä - väittäisin, että vauva ei todellakaan tunne kelloa, ja että meidän tapauksessa pitäisi varmaan jättää yösyötöt kokonaan pois. Se kyllä tarkottaisi sitä, että herätys olisi varmaan kuuden jälkeen. Vauva menee nukkumaan jo 20.

Nämä ovat kyllä niin henkimaailman juttuja, ettei mitään sääntöä ole helppo löytää.
 
Elina1
En tiedä, kenestä puhuit, mutta itse en ainakaan luule, että yösyöttöjen lopettaminen ja imetyksen lopettaminen on sama asia. Lopetin yöimetyksen 1v. ja päiväimetyksen 1v3kk. Vielä 8 kk ei meillä olisi yösyönnin lopetus onnistunut kovin helposti, kun taas 1v. se meni jo melko kivuttomasti, vain pari itkuista yötä oli.
 
ninnu2
Alkuperäinen kirjoittaja kolk:
Olipa sulla pitkä viesti, joten luulen että olet aika sekaisin. Mikä mulle jäi päällimmäisenä mieleen, on se ettet itsekään tiedä mitä olet tekemässä, joten eihän siitä mitään tule. Sulla pitää polla päätös ja sun pitää pysyä siinä, vauvaparkahan on ihan sekaisin, jos nyt saa maitoa, mutta kohta ei...

TOTTAKAI se vauva itkee yöllä kun on tottunut syömään ja TOTTAKAI rauhoittuu maidon saantiin. Unikoulun/tassuttelun idea on juuri ja ainostaan se että vauvaa rauhoitetaan MUULLA keinoin kuin maidon antamisella. JOs teet pehemeitä laskuja ja muuta sekavaa vauvasi et ymmärrä mistä tämä johtuu. Sinun pitää olla JOHDONMUKAINEN.

Tiedän, että ajattelt vauvasi parasta, mutta se että "huudatat" häntä turhaan ts annat lopulta maitoa, on mielestäni julömempaa. Jos noudatat tassutteluunikoulun periaatteita, niin vauva oppiin kaikella todennäköisyydellä nukkumaan ilman syöttöjä 3-5 yössä. Ihan turhaan pidennät tätä prosessia, siitä ei hyödy kukaan.

Vinkkejä rauhoitteluun: Jotkut vauvat rauhoittuu parhaiten silitykseen, toiset puheeseen (toista pari lausetta "matran tavoi "hyvää yötä", "ei ole mitään hätää" yms). Älä nosta pois sängystä kuin pakkotilanteessa. Vauva voi hyvinkin itkea eka yönä vaikka pari tuntia, seuraavan yöhän aika yleensä puolittuu ja keskemäärin viides yö jo nukutaan!

Tsemppia!

T. 2 lapselle tassuttelukoulun pitänyt heidän ollessaan 8 kk.
Siis miksi vauvaa ei saa ottaa pois sängystä? Eikö häntä voi ottaa syliin ja helliä, kun ei kerran maitoakaan saa? Ja meillä nukutaan samassa sängyssä vierekkäin... Ymmällään...
 
ninnu2
Alkuperäinen kirjoittaja äittä:
En osaa itse kuvitela, että tekisin kuten ninnu2, eli lopettaisin yösyötöt tuosta vaan noin pienellä vain siksi, että minua nyt sattu väsyttämään yöllä... No minua ei onneksi väsytä, koska poika 3kk nukku vieressä eikä kumpikaan herää yösyöttöihin kunnolla. En edes tiedä kuinka mona kertaa yössä tuo syö vaikka kyllä havahdun ähinään ja isken tissin suuun, kumpikin nukahtaa pian uudestaan ja olemme aamulla levänneitä. Ei se vauvan öitä nyt hyvänen aika häiritse, että välillä syö kun on nälkä vaan rauhoittaa!

No asiaan. Itse siis en jättäisi vielä tuossa vaiheessa sitä syöttöä pois, vaan koittaisin ensin rauhoittaa loppuyötä tassuttelulla.. kokemustahan noin isosta ei vielä ole, mutta aion kyllä olla mahdollisimman lapsentahtinen noiden öiden suhteen (päin vastoin kuin esim. minun siskoni.)

Niin, meitä on monenlaisia äitejä ja monenlaisia vauvoja! Mekin nukutaan vierekkäin, joten otan vaavin sitten kainaloon ja tarjoan tuttia. Kyllä meidän vauva sitten pärjää yöt ilman tissiä, kun kiinteät tosiaan uppoaa eli ajattelisin, että on ehkä 8-9 kk tuolloin. Monet vauvat nukkuvat silloin ilman tissiä ja toiset saavat tissiä vielä pitkään! Hm, miksikähän minun pitää noin asiaani selitellä. Ehkä siksi, että mielestäni syyllistyt siihen äitien perussyntiin, että vain sinä teet asiat hienosti ja voi tuota ninnua, kun haluaa nukkua ja huudattaa vauvaansa! Niin, minä haluan nukkua ja haluan, että vauvanikin nukkuu. Mutta kerran täällä oli hyvä ohje äitiydestä: ole omanlaisesi äiti, rennosti ja varmasti. Joops.
 
ninnu2
Niin ja äittä, lapsesi on vasta 3 kk, se on vähän eri asia kuin 6 kk tai 8 kk ikäinen. 3 kk ikäisen tuleekin herätät yöllä syömään, jos on rintamaidolla. Näin ainakin meillä. Ja mielelläni imetin. Mutta jos syömiselle ei ole, hyvänen aika, ravitsemuksellisia perusteita, niin parempihan se on sitten alkaa sekä äidin ja vauvan nukkua. Kun lapsi syö kiinteitä, hän ei enää tarvitse tissiä yöllä. Luin viestejä vielä eteenkinpäin ja totesin, että tekeväthän muutkin samoin kuin olen suunnitellut. Eli kukin tyylillään.
 
ninnu2
Eli siis, kun vauvani on päässyt kiinteiden makuun eli syö kunnolla jo liha-aterioita, jätän yösyötöt pois. En siis todellakaan 5 kk iässä. Huoh. Täällä täytyy kyllä olla tarkkana.
 
kolk
"Siis miksi vauvaa ei saa ottaa pois sängystä? Eikö häntä voi ottaa syliin ja helliä, kun ei kerran maitoakaan saa? Ja meillä nukutaan samassa sängyssä vierekkäin... Ymmällään... "

Tämä siksi ettei nukahtaisi syliin, ja sitten kierre "sänkyyn laitto, herää, itku, syliin" olisi valmis. Itse siis pysin pitämään sängyssä että nukahtaisi sinne. Otin syliin kun "sänkyyn tehtävät" rauhoittelut eivät tehonneet. Yritin siis tällä keinoin rauhoittaa yötä mahdollisimman paljon ettei tulisi sellaista vellomista. Tällaisen neuvon aikoinaan sain ja meillä kyllä toimi erittäin hyvin. Mutta jos syliin ottaa niin sitten pitäisi pyrkiä siihen ettei nukahda syliin. Muuten on kohta vieroitus sylinukutuksesta edessä :)
 
ninnu2
Joo, taidan kuitenkin ottaa syliin. En raaski huuhdattaa sängyssä ilman tissiä. Vieroitetaan ensin tissistä, sitten sylistä. Ja tosiaan, miksihän mietin tätä asiaa jo nyt vaikka lapsi on vasta 5 kk. Niin, en halua herätä 7 kk päästä siihen, että lapsi edelleen hamuaa tissiä suuhun sängyssä, ehkä siksi.
 
Sintti.
Onpas paljon vastauksia, hyvä niin. Huomasin itsekin, että viestistä tuli pitkä ja sekava, mutta kun poika heräsi päikkäreiltä, en ehtinyt muokkailla. Yritän selventää vähän.

Mitä haluan:
1) yöt rauhallisemmiksi
2) imetys kokonaan pois vuoden ikään mennessä, myös yöimetys
Sillä ei ole minulle väliä, missä vaiheessa yöimetys jää pois, kunhan siis parin kuukauden sisällä.

Imetystä olen jo päiväsaikaan alkanut vähentää pari viikkoa sitten, kun poika suostui vihdoin juomaan korviketta. Silloin tippui yksi imetyskerta pois, nyt niitä on vielä 4 vuorokaudessa: aamulla kymmenen maissa, päivällä kahden maissa, nukkumaan mennessä ja yöllä. Seuraava imetyskerta pitäisi tiputtaa pois lähipäivinä, mutta tiputanko yöltä vai päivältä, sitä en tiedä. Alkuperäisen suunnitelman mukaan ajattelin tiputtaa ensin päiväimetykset, sitten yön ja viimeiseksi tuon nukkumaanmenoajan. Mutta suunnitelmaa voi tarvittaessa muuttaa.

Meillä poika on painoseurannassa, painaa vain 8,3kg, vaikka syö päivällä ihan hyvin. Johtunee siitä, että on tosi vilkas ja liikkuvainen. Tähän saakka ollut yölläkin oikeasti nälkäisen oloinen, eli syönyt tosi ahneesti kaiken, mitä irtoaa. Viime aikoina tämä on vähän rauhoittunut. Tiedän, että 6kk lähtien pitäisi selvitä ilman yösyöttöä, mutta mulla on ollut sellainen tunne, että tällä pojalla on oikeasti nälkä. Nyt se tunne on väistymässä. Mutta siksi ei siis ole tosissaan yritetty jättää yösyöttöä pois aiemmin.

Tuolla HUS:in sivuilla korostettiin, että vaikka huudatusunikoulu yleensä toimii, sitä ei suositella, koska se luo turvattomuutta. Siellä myös sanottiin, että unikoulua ei haittaa, jos alle vuosikas tarvii kerran yössä maitoa. Siellä siis sanottiin, että kerran voi imettää, tärkeää on, että lapsi ei herää kunnolla (ja meillä ei kyllä syöttöön kunnolla herää, kun sänky on meidän sängyn vieressä).

Eli se mitä mietin on lopulta tämä: mikä näistä vaihtoehdoista olisi paras:

1)yritänkö ensin jotenkin vähennellä yöimetystä (täällä esim. joku kertoi saaneensa sen pois niin, että imetti joka yö aina minuutin vähemmän), ja sitten tassu-unikoulu miehen toteuttamana (jolloin maidon saamattomuus ei ehkä aiheuttaisi niin kovaa huutoa, kun sitä on pohjustettu)

2) vai lähdetäänkö suoraan siihen unikoululinjalle, joka sotkee varmaan aika pahasti miehen jaksamista. Eli mies tassuttelee, minä en anna maitoa.

3) vaiko sitten mies tassuttelee, mutta syötetään kerran yössä. Tämä on tuon HUS:n suosituksen mukainen vaihtoehto, mutta jos koko yölevottomuus johtuu tuosta yhdestä syötöstä, niin kuin moni tuntuu ajattelevan, niin silloinhan tämä ei toimi. Tässä myös se puoli, että sitten myöhemmin yösyötöstä on kumminkin päästävä...

Taas pitkä viesti, vähän edes yritin jäsennellä. On jotenkin aika monipolvinen juttu, ja mä olen aina ollut huono tiivistämään.
 
mie vaa
Minä en tiedä näistä tassuteluista ja unikouluista mitään. Kaipa ne on sitä samaa, mitä toteutin, kun lapset olivat pieniä (nyt on iltatähti pieni). Hienoja sanoja. Mutta siis miksi et voi helliä, sivellä, hoitaa (=tassuttelu käsittääkseni) vauvaasi itse ja olla antamatta maitoa? Miksi siinä pitää miehen olla? Mies voi nukkua, että jaksaa aamulla töihin. Itse istuin kiikkutuolissa lapsi sylissä, lapsi itki, minä laululoin ja hellin (tassuttelin). Lieneekö sitten ollut unikoulua. Meillä meni 5 yötä siihen, että nukuttiin kaikki kunnon unet. Ja tämä siis sen jälkeen kun lapsi ei enää tartte tissiä eli kun söi lihapottuja päivällä. Eli neuvoni on, että jätät ne yösyötöt kerta laakista pois. Ja olet johdonmukainen niinkuin joku tuolla sanoi.
 
ninnu2
Sinulla on aika hyvin jäsennelty tuo juttu paperille. Ja olet selvästi miettinyt sitä paljon. Täältä saa hyviä vinkkejä kyllä, mutta lopulta ne ratkaisut täytyy tehdä itse. Ehkä auttaisi kun juttelet miehen kanssa asiasta, miettikää yhdessä. Ei kukaan voi ratkaista sitä, annatko yhdesti yöllä tissiä tai et. Jollekin varmasti se on toiminut ja toimii, jollekin toiselle ei. Olet minusta jo päätösten äärellä, luota omaan ääneesi.
Niin, tuli muuten mieleen, että tämä yösyöminen on ainakin itsellä se ensimmäinen kiirastuli. Siis että täytyy tehdä jotain sellaista, joka vauvalle on ikävää, mutta loppujen lopuksi kuitenkin vauvan parhaaksi. Samanalainen tilanne kuin ehkä joskus myöhemmin kaupassa, kun lapsi vaatii karkkia ja itkee ja huutaa, mutta ei voi antaa... No, ehkä ei ihan sama asia, koska ei siitä yötissistä haittaa niin paljon kuin karkista ole... Yritän olla tässä tarkkana sanojeni kanssa ;) Mutta meillä ei siis vielä aleta unikouluttaa ;) (en minäkään tuosta sanasta oikein pidä, koulu kun ei ollut lempiympäristöjäni) tsemppiä! Sinä näet vauvasi parhaan.
 
*Ilona*
Sintti.,

ajatuksesi ovat ihan samoja kuin itselläni. Vaikeaa tästä kaikesta tekee se, ettei kukaan tiedä, mikä oikeasti on vauvan parhaaksi ja ratkaiseeko tietty menettely mitään. Itse olen toivonut, että vauvan luonnollinen kehitys näyttäisi tien, mutta jos imetystukilistaan on luottaminen, tapahtuisi luonnollinen vierottautuminen vasta nelivuotiaana. ;) Minäkin aion lopettaa imetyksen, kun vauva on n. vuoden.

 
äittälle
Ei tarvitse arvostella muiden tapaa, jos haluaa kertoa vain omansa.Etkä selvästikään ole perillä 3 kk vanhemman lapsen elämästä.älä neuvo asioiss, mistä et tiedä mitään. Itseäsi ylistämällä et tule paremmaksi äidiksi.Mihin ikään asti sinä mahdat antaa yötissiä ja heräillä?ärsyttää joskus tämä koko ellit.
 
ex-jolly
samaa mieltä kuin mie vaan. Ei tarvita miestä tähän hommaan; meillä tuki tässä asiassa oli: onko sitä pakko huudattaa, anna sille tissiä... Siis päätin, että nyt loppuu yösyönti, kun päivisin meni tukevat 5 ateriaa ja tissiä muutamia kertoja. Ensimmäisenä yönä testailin vesimukia imetyksen sijaan. Ei kelvannut vaan tissiä oli vailla. Otin siis tytön viereen, tuttia, uniriepua silitystä ja lauleloa. Pari kertaa meinasi mennä itkut hysterian puolelle, jolloin noustiin sängystä ylös ja käytiin mutka olkkarissa tai kodinhoitohuoneessa, jossa tyttö havahtui ja rauhoittui.

Ensimmäisenä yönä valvottiin noin 1h 40min mutta viimein nukahti tyttökin. Seuraavana yönä noin puolisen tuntia. Kolmas yö oli vain rauhoittelua ja paijausta, ei itkua mutta tissiä kai teki mieli. Kun tähän asti päästiin, aloin puoliunessa siirtää taas takaisin omaan sänkyyn, eikä ole tullut mitään riippuvaisuuksia äidin vieressä nukkumisesta tai muuta sellaista.
 

Yhteistyössä