Pehmeä lasku unikouluun?

  • Viestiketjun aloittaja Sintti.
  • Ensimmäinen viesti
Kolk
Kolk täällä taas!

Olen aivan ex-jollyn ja mie vaan linjoilla. Eli sinuna ehdottomasti jättäisin nyt sen yöimetyksen pois. Ja tosiaan, mies voi nukkua. Itse olen siis myös itse "unikouluttanut", päätin vain etukäteen pysyä tiukkana. Ei se teidän jaksamisia nyt hirveästi muuta kun nyt yöt ovat risaiset jo (tämä siis siihen kun mietit miehesi töissä jaksamista) ja vauva kaikella todennäköisyydellä nukkuu jo sen neljännen yönsä. Jos aloitatte vaikka viikonloppua/vapaapäiviä vasten niin pahin on jo takana kun työviikko alkaa.

Ihan oikeasti, teet tästä nyt liian monimutkaista ja pitkität vaan tilannetta jos sekä tassuttelet ja sitten kuitenkin imetät yhden kerran yössä. Ei vauva sitä logiikkaa tajua.
Itse olin ihan samanlainen väänsin ja käänsin. Kun neljäs yö oli sitten nukuttu vain kerran tutti suuhun laittamalla mietin että mitä ihmettä mietin ja säädin :) Sitä se väsymys tekee :) Nyt siis toimeen, eikös?!

PS. Kerroit vauvasi olevan painotarkkailussa, olethan tarkastanut lääkäriltä/th:lta että tämä ei estä yöimetysten lopetusta? Kysyn vaan kun ei ole kokemusta hoikasta vauvasta.
 
poika 11 kk
Meillä nyt vajaan vuoden ikäinen poika nukkui 3-8 kuukauden iässä yöt päänsääntöisesti läpeensä. Ei tarvinnut yöllä maitoa (pullosta, en ole imettänyt koko aikana), tuttia tai mitään muutakaan. Omassa sängyssä nukkui pienestä pitäen ja omassa huoneessa puolivuotiaasta asti.

Kun 8 kk:n rajapyykki alkoi häämöttää ja taidot karttuivat, maailma aukesi eri tavoin ja unihäiriöt tulivat kertarytinällä. Joka ikinen yö herättiin 2-7 kertaa. Aluksi vähäksi aikaa, hyssyttely rauhoitti. Sitten heräämiset olivat äänekkäämpiä ja vaativampia, mikään muu ei tuntunut rauhoittavan kuin syliin ottaminen, viereen nukkumaan ottaminen tai maito. Lopuksi oltiin siinä tilanteessa, että tarvittiin noita kaikkia, jotta pojan sai hiljaiseksi. Hänen ollessa 11 kuukautta havahduin siihen, että annoin pojalle 3 kertaa yössä maitoa (pullosta edelleen siis). Meillä oli taas pikkuvauva, joka söi monta kertaa yössä.

Olin itsekin väsynyt monen kuukauden pätkäöistä ja tajusin, ettei näin voi jatkua. Unikoulu alkoi samana iltana. Päätin, etten anna maitoa, tuli mitä tuli. Ensimmäisenä yönä poika heräsi 3 kertaa. Ensimmäisen kerran noin 45 minuuttia. Aluksi huusi suoraa huutoa. Istuin vieressä hiljaa hyssytellen ja tassutellen, en nostanut sängystä, tuttia tarjosin välillä kun huuto pikkuisen rauhoittui. Välillä seisottiin, sitten istuttiin ja lopulta mentiin maate. Ja noustiin taas ylös huutamaan. Tätä jatkui kunnes poika rauhoittui ja nukahti. Toisella kerralla jatkoi samaa puoli tuntia ja kolmannella enää vartin. Seuraavana yönä herättiin kaksi kertaa reiluksi vartiksi. Kolmantena yönä myös kaksi kertaa, mutta vain muutamiksi minuuteiksi.

Neljäntenä yönä en enää mennyt sängyn viereen, kun poika pari kertaa heräsi. Huuto loppui viidessä minuutissa. Viidentenä yönä hän ei enää herännyt ollenkaan. Nyt meillä herätään satunnaisesti öisin, mutta poika nukahtaa itsekseen hyvin pian uudestaan. Pärjää siis loistavasti ilman yösyöttöjä ja ruoka on alkanut päivisin maistua vielä paremmin kuin ennen.

Ehdottomasti suosittelen unikoulua. Minäkin olin _aivan_ varma, että pojalla on niin kova nälkä öisin ettei nukahda ilman maitoa. Selitin kaikille miten ei vain millään suostu rauhoittumaan ilman. Väärässä olin. Itse opetin hänet siihen, että yöllä herätessään saa syliä ja maitoa ja kun palvelu ei tahtonut pelata, poika ilmaisi kiukkuaan. Ei nälkää.
 
Minnaliina
Alkuperäinen kirjoittaja äittä:
En osaa itse kuvitela, että tekisin kuten ninnu2, eli lopettaisin yösyötöt tuosta vaan noin pienellä vain siksi, että minua nyt sattu väsyttämään yöllä... No minua ei onneksi väsytä, koska poika 3kk nukku vieressä eikä kumpikaan herää yösyöttöihin kunnolla. En edes tiedä kuinka mona kertaa yössä tuo syö vaikka kyllä havahdun ähinään ja isken tissin suuun, kumpikin nukahtaa pian uudestaan ja olemme aamulla levänneitä. Ei se vauvan öitä nyt hyvänen aika häiritse, että välillä syö kun on nälkä vaan rauhoittaa!

No asiaan. Itse siis en jättäisi vielä tuossa vaiheessa sitä syöttöä pois, vaan koittaisin ensin rauhoittaa loppuyötä tassuttelulla.. kokemustahan noin isosta ei vielä ole, mutta aion kyllä olla mahdollisimman lapsentahtinen noiden öiden suhteen (päin vastoin kuin esim. minun siskoni.)
Olet ilmeisesti pikkasen pihalla. Ninnu ei ollut lopettamassa yösyöttöjä tuosta vaan noin pienellä vain siksi, että minua nyt sattu väsyttämään yöllä. Hänhän sanoi, että kun kiinteät aloitetaan ja niiden makuun on päästy. Itsekin olen sitä mieltä, että yösyötöt voi jättää sitten, kun kiinteitä menee.
Ja toiseksi; ainakin meillä 3 kk iässä vauva vain söi ja laittoi nukkumaan. Mutta jo 5-6 kk alkoi syönnin jälkeen seurustella, meni konttausasentoon, kääntyili, jokelteli jne. Eli teki paljon muutakin kuin vain söi. Tulet vielä huomaamaan. Ellei teillä sitten vauva aina nuku kuin 3 kk iässä. Onhan niitä sellaisiakin. Toivotaan parasta, ettei väsy yllätä myös sinua.
 
Sintti.
Kiitoksia taas vastauksista. Miestä olen siksi ottamassa hommaan, että kaikissa ohjeissa on sanottu, että helpompi hoitaa niin se homma, kun äidistä tulee herkemmin vauvalle maito mieleen. Ja mies on ihan valmis siihen hommaan, minä en vain haluaisi häntä laittaa valvomaan.

Lääkäriltä en ole kysynyt, mutta neuvolan terkkari ei ainakaan nähnyt asiassa ongelmaa, vaan oli sitä mieltä, että yösyöttö on ihan hyvä lopettaa.

Selvisi, että meille on yövieraita tulossa ylihuomenna, joten ainakaan ihan vielä ei voida aloittaa. Viime yön mies hoiti poikaa (syötin silti sen kerran), ja oli ihan ok, levottomuutta vain aamuyöstä. Ja minä sain nukkua, ah ihanuutta. Toki näin on tehty välillä aiemminkin, mutta nyt olin niin superväsynyt, että tuntui tavallistakin paremmalta.

Eiköhän tämä tästä...
 

Yhteistyössä