Pelkääkö hämikset muurahaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *hubba*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

*hubba*

Jäsen
21.06.2013
493
6
18
Olin kävelemässä makkariin kun hämärissä näin jonkun ison kipittävän matolla. Äkkiä sydän pamppaillen metsästämään jotakin kippoa käsiin ja toivoin ettei hämis karkaa sillä välin.
Noniin, sitten läpinäkyvä muki vaan päälle ja hämis oli tallessa jatkotoimenpiteitä varten.

Keksin sitten pyydystää muutamat murkut seuraksi sille. Seurailin mitä ne touhuaa ja kun tuo oli juoksuhämis, niin ajattelin että vois hyökätä murkun kimppuun. Tosin ehkä vankeudessa ei sellaista tekisi? Tai ei ole nälkäinen.

No, kun murkku vipelsi hämiksen ohi, hämis säikähti. Kävi siis niin että hämis väisteli muurahaisia eikä suinkaan yrittänyt tehdä niille mitään.

Mitenkä luonnossa, pelkääkö hämähäkit automaattisesti muurahaisia? Tietääkö kukaan?

Vaikka inhoan hämiksiä, varsinkin noita sormenpäänkokoisia niin hauska niitä on seurailla purkissa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ole kättää pitempää;29925681:
Tasaisella pinnalla hämis taitaa olla altavastaajana. Eri asia jos pelikenttänä on hämiksen kutoma verkko

Nokun nimenomaan tuo oli juoksuhämis, ei siis kudo verkkoa vaan juoksee saaliinsa kiinni. Siitä ei voinut olla kyse.

Voisko olla että se oli heikoilla jos niitä murkkuja oli useempia?

En noista juoksuhämiksistä tiedä, mutta oon kyllä muutaman kerran nähnyt kun hämähäkki hyökkää muurahaisen kimppuun. Sillon on kyllä aina tainnu olla hämiksen verkossa tai vähintäänkin siinä lähettyvillä se tappelu.

Ensin laitoin vain yhden muurahaisen. Oletin että olis voinut hyökätä sen murkun kimppuun kun oli aluksi paikallaan ikäänkuin kytäten. Sit kun murkku tuli ja koski sen jalkaan niin sehän säikähti ja alkoi juosta vähän niinkuin pakoon. No, ei se murkkukaan sitä jahdannut kun keskittyi löytämään ulos.

Mä olen kans nähnyt tuollaisen juoksuhämiksen hyökkäyksen. Lattialla oli joku pikkuötökkä, en muista oliko peräti muurahainen, mut hämis juoksi jostain ja kävi sen ötökän kimppuun. En oo koskaan omin silmin sellaista päässyt näkemään, missä lie ollu kytiksellä.

Ensin laitoin vain yhden muurahaisen. Oletin että olis voinut hyökätä sen murkun kimppuun kun oli aluksi paikallaan ikäänkuin kytäten. Sit kun murkku tuli ja koski sen jalkaan niin sehän säikähti ja alkoi juosta vähän niinkuin pakoon. No, ei se murkkukaan sitä jahdannut kun keskittyi löytämään ulos.

Mä olen kans nähnyt tuollaisen juoksuhämiksen hyökkäyksen. Lattialla oli joku pikkuötökkä, en muista oliko peräti muurahainen, mut hämis juoksi jostain ja kävi sen ötökän kimppuun. En oo koskaan omin silmin sellaista päässyt näkemään, missä lie ollu kytiksellä.
Sadisti, ei murkkuja saa kiusata

Tiiättekö ku on joskus tosi tylsää ja miettii onkohan kaikilla joskus näin tylsää ja mitähän ne muut tekee päivisin...

Nyt mä taidan tietää:)

Kyllähän luonnon ihmeellisyyksiä on kiva välillä tutkia jos jotain sattuu eteen :) Viime kesänä tutkin muurahaisen munia lasten mikroskoopilla. (Ne, joita ei käytä kuin minä!) Olin yllättynyt kun munien pinta oli karvainen, voitteko kuvitella! :O

Kyllähän luonnon ihmeellisyyksiä on kiva välillä tutkia jos jotain sattuu eteen :) Viime kesänä tutkin muurahaisen munia lasten mikroskoopilla. (Ne, joita ei käytä kuin minä!) Olin yllättynyt kun munien pinta oli karvainen, voitteko kuvitella! :O

On on :) mäki kattelen ulos pitkiäki aikoja, lintuja ja vaikka vaan puita tuijjotellen :D oon vaan luullu olevan ainut :P

• Tykkää
Reactions: *hubba*
Mielestäni ap on ihan ok. Varmaan vieläkin nukuttaisiin puun oksalla tai kallion luolassa jos silloiset esi-isämme ajattelivat samoin kuin nämä "sadisti" kommentoijat.

Yhteistyössä