Pelkään, että isäni kuolee...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytär

Vieras
Isä toistelee koko ajan erilaisissa keskusteluissa, että ei jaksa elää, ei ole tarve elää, ei elä eläkkeelle pääsyyn asti, "kyllä tuota joutaa kuolla" ja muuta vastaavaa. Lisäksi hän ei ole terve: on monenlaista sairautta tai oiretta sairaudesta, jota ei välttämättä edes itse tunnusta eli uskottelee muille olevansa paremmassa kunnossa kuin on. Kertoo käyneensä lääkärissä, mutta lääkäri ei auta jne. :( En tiedä mihin uskoa. Pelkään, että isälläni on jokin vaikea ja vakava sairaus, kuten syöpä, jota hän yrittää salata meiltä kaikilta. Luulen, että (pahimmassa tapauksessa) lääkäri on hänelle kertonut jotain vakavaa, kuten että kuolee (tai saattaa kuolla, jos ei muuta elintapoja) piakkoin, ja nyt hän pohtii sitä päässään ja "kituu" yksin eikä halua meidän muiden tietävän tästä. Isä viettää paljon aikaa yksin, saattaa istua tuntikausia ulkona miettiväisen näköisenä... Hän myös käyttää liikaa alkoholia, niin paljon että sekin on jo aiheuttanut hänelle vammoja fyysisesti (mm. muisti huonontunut ja verenpaine noussut tosi ylös) ja lisäksi suhde äitiini on kriisissä. Isäni on vasta 56-vuotias ja hänellä voisi vielä olla vuosikymmeniä elinaikaa jäljellä... tai sitten ei. Harmittaa ja surettaa, kun ei tiedä. :( Ei ole kiva kertoa omille lapsille joku päivä lähiaikoina/-vuosina, että pappa kuoli. :'(

Kaikki kuolevat joskus. Ja jos ei ole elämänhalua, ei sitä voi väkisinkään toiseen istuttaa...

Valitettavasti sinun on vain hyväksyttävä se, että isäsi elää omaa elämäänsä ja sinä omaasi. Kumpikin oman mittaisensa-

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Karhunkantaja:
Kaikki kuolevat joskus. Ja jos ei ole elämänhalua, ei sitä voi väkisinkään toiseen istuttaa...

Valitettavasti sinun on vain hyväksyttävä se, että isäsi elää omaa elämäänsä ja sinä omaasi. Kumpikin oman mittaisensa-

Kyllä minä sen tiedän. Mutta luulen myös, että isällä on masennusta, joka on aiheuttanut elämänhaluttomuuden. Tämän parantamalla isä todennäköisesti olisi erittäin elämänhaluinen oma itsensä, kuten ennen sairauksien alkamista. Voisinpa auttaa häntä... mutta masentunut ei anna.

Alkuperäinen kirjoittaja lski:
Masentunut?

Todennäköisesti ja erittäin syvästi. Masennuksensa takia ei varmaan tajua, että elämä voisi olla parempikin. Tai ehkä osittain tajuaakin, mutta ei masennuksensa takia jaksa enää yrittää elää parempaa elämää, varsinkin jos hänelle on sanottu että kuolema on lähellä. :(

:hug:
Oma isäni on alkoholin takia ollut pitkään sairaalahoidossa ja hänet piti käydä jo hyvästelemässä kun tilanne on niin paha, saattohoidossa on. Pieni toivonripaus jossain vielä kytee, että selviäisi siitä mutta pahalta näyttää. Lasten takia pakko jaksaa tätä pahimman odottelua päivästä toiseen...

Kysy häneltä onko hän masentunut, ja miten häntä voisi tukea.

Minun mummini on myös puhunut samanlaisia niin kauan kuin jaksan muistaa, viimeiset 20 vuotta nyt ainakin. Jo lapsena muistan kun mummi sanoi että ei hänen mitään uutta kannata ostaa, kun kuolee kuitenkin kohta. Ja sanonut monesti toivovansa, että kuolisi pian. No, nyt mummi puksuttaa 93 vuotiaana, olisi sen hameen tms. voinut ostaa useampaan kertaan. Masennusta olen mummin kohdalla epäillyt.

Alkoholin suurkulutus aiheuttaa masennusta, ja masennus taas laittaa juomaan lisää. Ehkä sellaisesta on kyse. Lisäksi tuossa iässä alkaa jo pohtia oman elämän rajallisuutta, kun kuitenkin jo ystäviä ehkä kuollutkin ym. ja kun itselläkin on vielä joitain sairauksia taustalla.

En kuitenkaan alkaisi miettimään tuota isän kuolemaa joka hetki, kun kukaan ei lähdön hetkeä tarkkaan tiedä. Se voi olla jo pian tai isä voi elää vielä kauankin. Koita elää tässä hetkessä ja vietä isän kanssa aikaa aina kun mahdollista, ja ilmaise tälle aina välillä kuinka tärkeä hän on sinulle ja perheellesi. Elämä on tässä ja nyt, huomisesta ei kukaan tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lski:
Masentunut?

Todennäköisesti ja erittäin syvästi. Masennuksensa takia ei varmaan tajua, että elämä voisi olla parempikin. Tai ehkä osittain tajuaakin, mutta ei masennuksensa takia jaksa enää yrittää elää parempaa elämää, varsinkin jos hänelle on sanottu että kuolema on lähellä. :(

Ongelma voi isäsi ikäisten kohdalla olla juuri siinä, että masennuksesta puhuminen/avun hakeminen ei ole siinä asiassa oleville helppoa. Kysy, onko hän masentunut, ja koittaa saada avointa keskustelua aikaan!

Olen kysynyt ja moni muu on kysynyt, että voiko auttaa ym. On sanottu, että olet ehkä masentunut ja kannattaisi mennä lääkärille jne. MUTTA: vastaus on aina että "minun elämään ei tarvii puuttua, jos kuolen niin kuolen". Vasta viikko sitten juttelin / yritin jutella ja vastaus oli äkäinen "prkl, älä puutu mun elämään, stana, sä vaan aina aiheutat harmia, pidä oma elämäs järjestyksessä!" ym. huutamista. Eli ei anna auttaa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija olen:
Alkoholin suurkulutus aiheuttaa masennusta, ja masennus taas laittaa juomaan lisää. Ehkä sellaisesta on kyse. Lisäksi tuossa iässä alkaa jo pohtia oman elämän rajallisuutta, kun kuitenkin jo ystäviä ehkä kuollutkin ym. ja kun itselläkin on vielä joitain sairauksia taustalla.

En kuitenkaan alkaisi miettimään tuota isän kuolemaa joka hetki, kun kukaan ei lähdön hetkeä tarkkaan tiedä. Se voi olla jo pian tai isä voi elää vielä kauankin. Koita elää tässä hetkessä ja vietä isän kanssa aikaa aina kun mahdollista, ja ilmaise tälle aina välillä kuinka tärkeä hän on sinulle ja perheellesi. Elämä on tässä ja nyt, huomisesta ei kukaan tiedä.

Nyt mä itken taas täällä... :'(

Näinhän se on, nuo tummennetut kohdat on täysin totta. Isä sanoo useinkin, että "minusta ei välitä kukaan, parempi olisi kun kuolisin", "oon vaan haittana kaikille" jne. Se surettaa ja itkettää. :(

Joo, ei ketään väkisin voi auttaa. Voi kokea sen vain oman itsenäisyyden menettämisenä. Ole vain kuin ei mitään ihmeellistä olisi, käyttäydyt siis kuten käyttäytyisit normaalisti. Juttelet tavallisia asioita ja jos haluat auttaa tee jotain käytännön juttuja vaikka. Keität vaikka kahvit ja leivot kakun ym. ilahduttavaa. :)

Yhteistyössä