Hae Anna.fi-sivustolta

Pelottaa kulkea

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Arkajalka, 18.09.2013.

1. Arkajalka Vierailija

Olen huomannut,että kun ikää on tullut lisää ja jalat eivät enää toimi niin hyvin,kuin vielä viitisen vuotta sitten niin minusta on tullut arka. Pelkään kulkea yksin eikä siihen ole pienin syy nuo Romaniasta tulleet ryöstelijät. Miten on teillä muilla? Onko kynnys lähteä yksin asioimaan noussut? Pitäisikö nyt jo ottaa "turvamies" mukaan pankkiasioille ja ostosreissuille?

2. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Niin, Vantaallahan hakattiin 92-vuotias sotaveteraani ja ilmeisesti myös ryöstettiin, taisi olla ulkomaalaistaustaiset asialla...

3. aivan Vierailija

Niinpä oli. Pari raavasta Romanian romanimiestä. Että sillälailla ne miehet ruokansa tienaa. Hakkaamalla avutonta vanhusta ja ryöstämällä rahat! Paskasakkia!

4. toinen arka Vierailija

Pelottaa kulkea, vaikkei täällä tietääkseni edes noita Romanian mustalaisia olekaan.
    Pelottaa kaatumisen takia, kun jalat toimivat huonosti ja olen jo kahdesti ihan kasvoilleni maahan kaatunut.
    Eikä ollut edes liukasta.
    Nyt on taas liukkaat edessä päin ja aina vain pienenee tämä elinpiiri, kun ei uskalla sitten mennä ulos,
    ainakaan pimeällä.

5. osta Vierailija

rollaattori, niin et kaadu kauppaan mennessä ja kasseja ei tarvi kantaa. Äidilläni on semmonen potkukelkan näköinen rollaattori.

6. puhamak Vierailija

Hei, kyllähän kun ikää tulee niin jalat ei enää auta kaikessa mutta kun käytät valaistuja latuja niin selviät paremmin

7. puhamak Vierailija

Hei, nyt kannattaa olla varovainen, sillä liukkaat ovat edessä mutta ystävä kannattaa aina ottaa mukaan kun lähdet liikkeelle, sillä yksin varsinkaan naisella ei ole hyvä liikkua pimeällä.
    Muista käyttää valaistuja latuja.

8. nainen50v Vierailija

Kerran jouduin sellaiseen tilanteeseen, et olin tulossa ystäväni luota ja kello alkoi olla jo paljon. Seisoin bussipysäkillä odottamassa yksikseni bussia, yhtään ihmistä ei näkynyt mailla halmeilla. Kohta asteli pysäkille lähes 2 m mies sellaisessa maastopuvussa, oli parta ja pelottavan näköinen hämärässä. Minulta melkein verenkiero pysähtyi ja seision paikallani kun tikku. Uskoin jo viimeisen hetkeni koittaneen. Mies puhui jotain, mutta en saanut peloltani selvää hänen puheistaan. Bussin tulo tuntui kestävän loputtoman kauan. Mies ei kuitenkaan tehnyt mitään väkivaltaa, puhui vaan omituisia.
    Lopulta bussi tuli, melkein itkin, niin helpottunut olin. Mies nousi samaan bussiin.
    En koskaan ole pelännyt niin paljon kun silloin, tai en ainakaan muista pelänneeni.
    Olin silloin nuori n.30v.
    Koskaan en sen jälkeen ole liikkunut yksin niin myöhäiseen aikaan, se tapaus jäi niin syvästi mieleeni.

9. eläkkeellä** Vierailija

Tämän päivän mailmassa kun sattuu kaikenlaista on syytä välttää lenkkipolkuja ja oikopolkuja iltasella ainakin kun on yksin liikenteessä, oli vanha tai nuori. Niitä voi sattua missä vain, mutta syrjäisimmillä paikoilla, missä ei ole muita ihmisiä on aina suurempi vaara olemassa.
    Myös pienistä koululaisista olen aina huolissani. Olisi hyvä jos kaikilla lapsilla olisi joku, joka menisi vastaan koulutielle, varsinkin jos joutuvat yksin kulkemaan.
    Tämä olisi eläkkeellä olevalle hyvä vapaaehtoistyö. Itse olen jo tarjoutunutkin.

10. Olen miettinyt vapaaehtoistyötä ja tuli mieleen tuo koululaisten saattaminen kouluun kuin myös hakeminen. Olen seurannut miten pienet, luultavasti eput, menevät yksin kouluun. Vanhemmat menevät töihin aikaisemmin ja nämä pienet myöhemmin kouluun. Kas kun siitä ei ole tehty "numeroa" ja kampanjoitu asian puolesta. En oikein kehtaa "tyrkyttää" apuani tuntemattomille perheille.

11. Mummo. Vierailija

En usko, että monikaan perhe, jotka ovat huolissaan lastensa turvallisesta koulutiestä kokee sitä tyrkyttämisenä. Tietysti olisi hyvä jos olisi edes vähän tuttu, asuu samassa talossa, tai muuta kautta tuttu, vaikka jo "vanhana" vapaaehtoistyöläisenä.

12. Luin jostakin Vierailija

"HelsinkiMissio kouluttaa äiti- ja isämentoreita tukemaan vanhempia ja lapsiperheitä arjen erilaisissa haasteissa."

Siinähän voi myös koulutien turvana olemisen lisäksi olla lapsen/lasten seurana, antaa välipalaa jne. Näin pienissäkin avuissa vapaaehtoistyö on merkityksellistä.

13. niinkö? Vierailija

että vain ulkomaalaiset ryöstävät ihmisiä Suomessa? kyllä taitaa suurin osa ryöstäjistä olla ihan kotimaisia kuitenkin. Eli suomalaista p...asakkia!!

14. mikä pakko Vierailija

on yleensä vanhan liikkua ulkona myöhään ja pimeään aikaan? laduille ei ole mitään syytä mennä.

15. sorry mutta Vierailija

pankkiasioille ja kauppaan ei kyllä myöhään illalla ja pimeällä mennä. Pankit eivät ole edes auki illalla. ja vielä latuja pitkin hiihdellen pankkiin!!

16. muita Vierailija

Mutta, kun eivät taida olla aitoja kotimaisia. Suurin osa Suomessa asuvia, ehkä joku jo Suomen kansalaiseksi päässeitä ulkomaalaistaustaisia tulijoita.

17. justjoo. Vierailija

Ei pidä paikkaansa, kyllä supisuomalaisetkin osaavat sen taidon ihann omasta takaa.

18. rexa Vierailija

Osaavat supisuomalaiset taidot kuten muutkin, mutta se vähäinen väki, joka tänne Suomen kamaralle tulee, tekee ilkivaltaa prosenteissa enemmän, kuin supiväki. Siis paljon on roskasakkia tullut.

19. Harmi2 Vierailija

Olen usein myös ajatellut noita turvattomia pieniä koululaisia ja heidän koulutietään. Onneksi Suomessa on kuitenkin vielä suhteellisen turvatut koulumatkat.
    Vierailimme tuttavaperheen luona Usassa keväällä ja siellä näin minkälainen rumba lasten kouluun kuljettaminen ja koulusta hakeminen on. Koulujen alueet ruuhkautuvat autoista aamuisin ja iltapäivisin. Vanhemmille on pienoinen stressi ehtiä viedä ennen töitä lapset kouluun. Mahdollisesti kaikki perheen lapset eivät edes käy samaa koulua. Sama rumba toistuu iltapäivällä. Olisi todella ikävä asia jos Suomessa jouduttaisiin menemään samanlaiseen systeemiin.

20. Harmi2 Vierailija

Vielä jatkan omalta kohdaltani, että kyllä on todella ikävä kun joutuu pelkäämään ulkona kulkiessaan. Ei ole kiva olla lenkillä jos koko ajan täytyy kytätä sinne ja tänne mistä joku hiippari käy iholle.
    Muistan kun kuljin Helsingissä töissä niin siellä saattoi keskellä päivää joku hiippari tarttua matkaan ehdotuksineen. Sitä sitten yrität karistaa kintereiltäsi menemällä kauppoihin sisään jotta tunnet olosi edes jollain lailla turvalliseksi. Kammottavaa. Miksi emme saa kulkea rauhassa?

21. lettu Vierailija

Jommankumman vanhemmista täytyy olla varmaan kotona. Kuka kerkeää hakemmaan usemapaa lasta iltapäivisin eri suunnilta. Tai sitten täytyy palkata hoitaja, ja varmaan monilla onkin.

22. Varovainen nainen Vierailija

Minä itse olen naisena aina käyttänyt seuraavia keinoja oman turvallisuuteni takaamiseksi, kun olen itse iltaisin tai öisin liikkeellä. Minulla on aina sateenvarjo mukanani, siis kesät, talvet ja myös taskulamppu. Käytän pientä taskulamppua kun kävelen aikaisin aamulla tai iltaisin, jos joku
    hyökkäisi kimppuuni, niin löisin sillä sateenvarjolla.
    Minun käsilaukussani on myös kovaääninen pilli, johon varmasti puhaltaisin, jos tulisi ikävä tilanne eteen. Nyt kun illlat ovat pimentyneet, niin en koskaan kävele minkään puiston läpi,
    enkä mene iltaisin klo 21.00 jälkeen lenkille, sehän olisi ihan sulaa hulluutta.

23. Harmi2 Vierailija

^Mutta älä vaan lyö sillä sateenvarjolla mahdollista päällekarkaajaa, muuten saat syytteen pahoinpitelystä ;)

24. Kävelijä Vierailija

Hei.Mulle sattui vuosia sitten jännä juttu jouluna.Oli joulupäivän aamu.Olin kävelyllä
    koirani kanssa.Vastaan tuli pelottavan näköinen mies maastopuvussa.Mietin,että käännynkö?
    Päätin jatkaa matkaa.Hän huikkasi iloisesti:Hyvää Joulua:)

25. kerran Vierailija

Minua jälesti nuorena eräs kylähullu.
    Olin viimeisilläni raskaana ja koetin kävellä nopeammin,kun huomasin,että ukko lähti lompsottelemaan perässäni.
    Tulipa ihan kotiovelle asti. Mitä lienee päässään liikkunut?
    Onneksi mieheni tuli ovelle katsomaan ja ukko kääntyi kannoillaan.
    Tuo äijä kulki usein muijansa kanssa ja olivat melkoisen pelottava pariskunta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri