Hae Anna.fi-sivustolta

Pelottaa kulkea

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Arkajalka, 18.09.2013.

1. tyyliosio Vierailija

Tuo ellien tyyliosio mainos aina tunkee väliin. Harvapa tämän viestiketjun elleistä on jo eläkkeellä.
    Minäkin usein liikun pimeällä. Ei ole tullut hommattua mörön syöttiä.

Eniten pelkään ohi ajavia polkupyöriä pimeään aikaan.

2. no joo Vierailija

no höh:ille:

Kai sitä nyt normaali terve ihminen huomioi kadulla kävellessään vastaantulijat automaattisesti ettei muiden päälle kävele tai jää auton alle tietä ylittäessään. Mutta ei minua pelota enkä ole koko ajan varuillani, että hui kauheeta tuosta pimeästä puskasta hyppää aivan varmasti raiskaaja, tuo vastaantuleva ihminen ryöstää tai lyö. Pelkää sinä ihan rauhassa omaa varjoasikin, minä nautin täällä kaupungin rauhassa aamu- ja iltakävelyistä.

3. no höh Vierailija

Johan sanoin, että liioittelet meidän pelkoja, varuillaan pitää olla, en sentään noin pelkää kuin kuvailet. Olet hiukan outo. En kommentoi enempää tähän juttuun. KIrjoittele mitä lystät, kun ei mene perille. Luulet, että tässä ollaan ihan paniikissa, höhhöh, sanon minä.

4. Marjaana Vierailija

Tosi ihana ilma, 8 km meni liki huomaamatta juosten. Ei tullut vastaan mitään sellaista jota olisi tarvinnut pelätä tai edes varoa. Paitsi vähän liukasta oli jo paikka paikoin. Kohta pitää vaihtaa "nastoihin".

5. Hansu Vierailija

olen elämäni varrella joutunut kriittiseen tilanteeseen ja kimppuuni on hyökättu. Aina olen selvinnyt joko keskustelemalla tai pakoon juosten. Käsirysyssäkin olen ollut, mutta ei mitään vakavaa, ei ainakaan vakavampaa kuin kotona. Omassa kodissa olen saanut vaarallisimmat ja pahimmat vammat. Ne eivät hevin unohdu.
    Varovainen tietenkin pitää olla. Suurimmat konnat eivät väijy yksinäisillä bussipysäkeillä ja harvoin ovat kovin pitkiäkään. Lyhyt ja kalju pelottaaa minua enemmän kuin pitkä mustapartainen mies.

6. Rea Vierailija

Hieman huvittaa nämä jutut: "juoksin juuri niin ja niin pitkän matkan eikä mitään tapahtunut, kuljen usein illalla eikä mitään tapahdu jne" ja sitten vedetään johtopäätös, että kenellekään ei koskaan tapahdu mitään. Lisäksi usein syyllistetään pahoinpitelyn uhri, varkauden kohde jne. Ja uskotaan niin ihanan sinisilmäisesti, ettei mikään paha koskaan hipaise juuri minua ja jos hipaiseekin, niin loistavilla vuorovaikutustaidoillani selviän tilanteesta kuin tilanteesta:)

Tosiasia on kuitenkin, että maailma on muuttunut eskoseni ja emmaseni. Ei tietenkään tarvitse pysytellä kotiseinien sisäpuolella pelkäämässä, mutta varsinkin meidän, jotka liikumme jatkuvasti näissä maamme hieman suuremmissa kaupungeissa on syytä omata hieman pelisilmää. Ihan samalla tavalla kuin liikkuessamme tuolla maailmalla.

Olen ihan liiaksi nähnyt näitä "ei minulle mitään koskaan tapahdu" tyyppejä, joille sitten kuitenkin on jotain tapahtunut ja siinä sitä sitten ollaan eväät levällään ja ihmeissään, että miksi juuri minulle sattui näin...

7. Marjaana Vierailija

kiitos vaan kommentista Realle.
    Kyllä minä olen sen verran varuillani etten tunge kännissä pimeille kaduille. Tosin en juo, joten tuo vaihtoehto on poissuljettu muutenkin. Olen käynyt itsepuolustuskursseilla, harrastanut judoa ja harrastan kickboxingia. En todellakaan kulje ruusunpunaiset lasit päässä, mutta en myöskään pelkää lähteä ulos aamulla enkä illalla.

Olen töissä hoitoalalla, kyllähän sitä näkee kaikenlaista. Hyvin usein sitä nyrkkiä osuu kohdalle joillekkin naisille jopa joka kuukausi, mutta ne tappelut käydään kotona. Myös niitä hakattuja/raiskattuja naisia näkee, mutta suurin osa heistä on niitä jotka umpikännissä lähtevät miehen kuin miehen matkaan. Kyllä siinä joskus ajattelee, ja itseasiassa nykyään useinkin jos sama nainen osuu kohdalle, että oma vika, mitäs lähdit, mutta eihän sitä ääneen pidä sanoa. Ei pitäisi leipääntyä näihin tapauksiin, mutta joskus sitä ajattelee, että kaikki valistus ja puhe esim. kotiväkivallasta on täysin turhaa kun ihmiset eivät mitään opi.

8. N53 Vierailija

Terve varovaisuus on hyvä asia. Ne tapaukset jotka vielä 60-70-luvulla olivat kaltereiden takana hoidossa, kulkevat tänä päivänä keskuudessamme joko lääkityksessä tai ilman kun kaikki hoitolaitokset on ajettu alas.

Itse olen toistakymmentä vuotta jakanut sanomalehteä aina kesä/keikkatyönä. En pelkää öisin ajaessani fillarilla tuolla pitkin pimeitä pihoja mutta olen varuillani. En esimerkiksi koskaan kuuntele millään lapuilla musiikkia vaikka siten matka menisi mukavasti, jotta kuulen mitä ympärilläni tapahtuu. Mukanani on pippurisuihke. Se tuo turvallisuuden tunnetta taskussakin. Koskaan ei ole tullut hetkeä jolloin olisin pelännyt, känniläiset on yleensä mukavia. Ne höpöttelee ja pyytää aamulehteä.

Mitään pöllittävää minulla ei ole koskaan enkä pelkää raiskausta. Pelkään sitä, että henki lähtee jos joku tulee, jota naamani ei satu miellyttämään ja hänellä sattuu olemaan vaikka puukko taskussa ja itsetuhoinen mieli. Työpaikka on mennyt alta ja muija lähtenyt.

Poikani tekee piirivartijana kokonaan yötyötä eikä pelkää mutta törmää toki kaikenlaisiin tyyppeihin ja osaa olla onneksi jo koulutuksensa kautta varovainen. Ei auta tuudittautua ajatukseen ettei mulle mitään satu kun ei ole koskaan ennenkään sattunut.

Ei ihme ettei naiset välitä ilmoittaa raiskauksista ja pahoinpitelyistä kun terveydenhuollon ammattilaisenkin asenne on tuo, että oma vika kuitenkin.

9. uutiset kertoo Vierailija

Taas Hesassa rosvo hyökkäsi nuoren naisen kimppuun keskellä kaupunkia ja vei hänen käsilaukkunsa. Nainen loukkasi itsensä kaatuessaan.

10. Korkein oikeus Vierailija

Pelottaa olla taksikuski stadissa kun mummot alkaa riehua humalassa.

11. Marjaana Vierailija

N53:lle.
    Kyllä sitä alkaa miettimään näin liki 30 työvuoden jälkeen, vaikka kuinka terveydenhuollon pitkän linjan ammattilainen onkin, kun paikkaa samaa naista 5:ttä tai 10:ttä kertaa ensiavussa, että onko omassa työssä mitään järkeä. Naisen äijä istuu odotussalin puolella, pitää rouvaansa kädestä ja hokee kulta hei, miten sinä nyt tuolleen portaissa taas kaaduit. Jokaikinen meistä tietää mistä ne naisen vammat ovat syntyneet. Jos ääneen kotiväkivallasta puhut, nainen uhkaa tehdä hoitovirhesyytteen.

Tai silloin kun joku alkoholisti on polilla ties kuinka monetta kertaa hoidettavana kun hän on saanut pataan, jälleen kerran, kaveriporukassaan.
    Sitä miettii mikä noiden ihmisten elämän tarkoitus oikein on, voisiko heidän elämässään olla jotain muutakin tarkoitusta kuin olla jonkun nyrkkeilysäkkinä.

Rehellisesti sanottuna, työni turhauttaa minua välillä suunnattomasti, sen vuoksi olen jäämässä vuodeksi opintovapaalle helmikuun alusta.

12. Terttu Vierailija

Kyllähän totuus on se, että kenttätyöntekijät tietä ketkä nää uhrit on, niin poliisi kuin terveydenhoitohenkilöstö. Virallisesti ei saa syyllistää, uhri on aina uhri, mutta vaikka Suomi on pahoinpitelytilastojen kärjessä niin niihin liittyy suurimmalta osin alkoholi. Satunnaisesti pahoinpitelyn tai raiskauksen kohteeksi joutuminen on Suomessa promillien luokkaa.

13. öhöfiuhh Vierailija

Ei ole kovinkaan fiksua mennä lenkille aina samaan aikaan. Joku voi pistää sen silmälle. Kaikenlaisia hörhöjä on liikkeellä.

14. juu Vierailija

haloo, luulisi että ne naapurit ja oman kaupunginosan "väki" tuntee säännöllisesti lenkkeilevät ihmiset mihin vuorokauden aikaan tahansa, joten mitä hyötyä on vaihdella lenkkiaikoja!

Itse käyn ulkoiluttamassa koiran ennen töihin menoa ja töistä tullessa. Käytännössä jokaikinen työpäivä aina samaan aikaan kun työaika on klo 7.00-15.30. Eipä ole kukaan 13 vuoteen stalkannut kertaakaan.

15. joomutta Vierailija

Ainahan noissa lähiöissä joku sekoaa, esim. avioeros tai jostain muusta syystä viduddaa, niin voi sit alkaa kiinnostua lenkkelijänaisista hyvässä tai pahassa. Ja tuohon hoitajan kirjoittamaan juttuun lisäisin sen, että oma vikansahan se on kun ukko pieksee. Ei uskalla lähteä paskasta suhteesta.

16. niin joo mutta Vierailija

Kuinka te uskallatte olla kotona? Kotihan, ainakin tilastojen mukaan, on se vaarallisin paikka

17. aha Vierailija

niin, jos kiipeilee ylähyllyille huterilla jakkaroilla tai suihkussa liukastuu. Kylppärin lattialla on hyvä olla liukumaton matto. Suihkukaappi turvallisempi, jos kaatuu, niin kallo kolahtaa vain pleksiseinään, mutta ammeesta pois tullessa voi liukastua saippuaan. Kännissä ei kannata kokkailla, eikä mennä suihkuun. Aika moni on sammunu suihkuun ja tietysti sen lattiakaivon päälle, jolloin tulee vesivahinko ja tukehtuu.

18. No joo Vierailija

Kyllä se oma ukko on monelle naiselle kaikkein pahin uhka. Ikääntyessä lapset ja lapsenlapset.

19. aha Vierailija

No, mitäs ottaa paskan ukon. Mulla on leppoisa mies, mutta ei lihava. Ja lapset kannattaa kasvattaa itsenäisiksi, ettei tarvi tulla rahaa kerjäämään.

20. Lemmikit Vierailija

Minun pelkoni on nuo meidän kaksi kissaa,jotka ehtii joka paikkaan.
    Monta kertaa olen kaatunut tai pudonnut keittiöjakkaralta,kun kissa on jaloissa.
    Vanhojen ihmisten ei siis kait kannata pitää kotieläimiä eikä räsymattoja?

21. teinijoukkio Vierailija

Eilen,kun kiirehdin apteekkiin niin perääni liimautui kolme teinipoikaa,jotka huutelivat rivouksia minulle. Koetin nopeuttaa askeleitani,etteivät vain saa kiinni.
    Onneksi siinä talon kulmalla vastaan tuli aikuisia,jotka sulkivat räksyttäjien suut ja komensivat heidät kauemmaksi. Minua kyllä pelotti siinä tilanteessa.

22. kotikasvatus Vierailija

Joillakin nykynuorilla ei ole mitään käytöstapoja. Ei ihme jos pojat huutelevat, kun minulle huuteli rumia yleisellä paikalla nuorehko äiti pienen lapsen kanssa. Siitähän ne lapset oppivat jo pienestä pitäen, että on normaalia huudella ihmisille mitä sylki suuhun tuo.
    Jos miettii tälläisten nuorten tulevia työtehtäviä elämässä, ja käytös on jo nuorena noin huono, niin eipä ura ole kovin hurraava.

On niitä fiksujakin nuoria, onneksi. Se on se kotikasvatus, sieltä se lähtee.

23. Nuoret norkoili s-marketin pihalla ja joku niistä oli autoni lampun rikkonut. Aina kun menin töihin, niin ryssittelivät. Mielestäni en ole venäläisen näköinen. Autoni tosin on ollut venälaisnaisella ennen mua. Ei ole ihan tavanomainen auto. Voihan se olla, että joku auto on peruuttanut lamppuuni, mutta nuorten ilmeiden perusteella epäilen niitä. Onneksi eivät uudestaan rikkoneet ja onneksi oli vaan määräaikainen työ.

24. mummi Vierailija

Parasta on aina katsoa eteensä missä kulkee ja minne kulkee. Minulla on koira ja kissa, jotka tiedän olevan useimmiten siellä missä itsekin olen ja niin olemme aina selviytyneet törmäyksiltämme.
    Niin ja räsymatotkin ovat. Pitää osata varoa, eivät vaarat lopu.

25. Kaisa Vierailija

Täällä vanhassa kaupungissa olen löytänyt aivan mainion "kuntokadun". Katu on hyvin pitkä ja mikä siinä on parasta sen pinta on pyöreitä kiviä, siis aivan kuin maalla asuessani oikeita pihakiviä.
    Muutin vasta hiljattain kaupunkiin, joten on ollut vaikea tottua kävelemään tasaisilla kaduilla, jalkojen pohkeet kipeytyivät ensin, mutta nyt jokainen jalkojen lihas, sekä selkä saavat tuntea oikeaa lihasvoimistelua. Hyvät kengät jalkaan ja ulos kävelemään, ei juosten eikä kiireellä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri