Hae Anna.fi-sivustolta

Pelottaa, mitä tämä on?

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä vierailija, 09.09.2019.

1. vierailija Vierailija

Tää alkoi kun todistin oman isäni yhtäkkistä kuolemaa. Näin kun häntä elvytettiin eikä se toiminut. Juuri kun isäni kuolinhetki kirjattiin ylös niin kuului kaamea kova huuto. Se oli oikeasti aivan hirveä. Se muistutti jotakin kuolinhuutoa mutta se ei ollut tavallinen. Ihmettelin alkuun mistä se henkimäinen ääni tulee kunnes näin itseni vahingossa peilistä ja tajusin itse huutavani. Se oli hirveää, se kaikki. Lopulta pyörryin. Kun heräsin minulle sanottiin että järkytyin vain niin kovasti isäni kuolemasta. Hetken uskoin siihen itsekin. Kului noin kaksi viikkoa isän kuolemasta ja asiat menivät oudommiksi. Aloin nähdä valveunia joissa joku tuijottaa koko ajan minua. En nähnyt tuijottajaa mutta tiesin sen olevan siellä. Jokin sisimmässäni on kertonut minulle että olen pahemmassa vaarassa kuin muut ihmiset. Valveunet tuntuvat kestävän ainakin päiviä tai vuosia ellei jopa vuosisatoja. Kun kuitenkin herään niistä aika meidän maailmassamme ei ole kulunut ollenkaan. Aivan kuin en olisikaan ollut poissa. Viime aikoina olen alkanut epäillä että valveunet eivät ole unia. Olen alkanut epäillä että jollakin tavalla minut kiskotaan jonnekin toisaalle. Aina herätessäni olen menettänyt valtaosan muistoistani. Ainoat asiat mitkä muistan ovat kauhunsekaiset epätoivoiset tunteet, tunne siitä että joku tuijottaa sekä kirkas punainen spiraali tai labyrintti. Punainen väri saa minut nykyään pakokauhun valtaan. Mieleeni nousee aina tietty ajatus kun yritän muistaa mitä minulle on tapahtunut. ”Varo häntä joka tulee luoksesi suurena. Varo sillä totuus on julmempi ja rumempi kuin sairain pahuus.” Se ei tunnu ajatuksena sopivan päähäni alkuunkaan mutta silti se on oma ajatukseni. En tiedä miten tiedän sen. En tiedä miten selittäisin tunteen joka kertoo minulle mihin asioihin voin luottaa ja mihin en. Punainen väri näkyy kaikkialla kirkkaampana kuin mikään muu. Lapsi joka piteli punaista ilmapalloa. Sain siitä ilmapallosta kuvottavan tunteen ja suorastaan oksensin inhosta. Ystäväni oli paikalla ja kysyi mikä minulle tuli. Vastasin että kaikki hyvin. Sitten minun oli ollut pakko varmistaa oliko ilmapallo todella ollut punainen. Ystäväni oli ollut hämillään ja sanonut että se oli ollut vaalean sininen. Sitten kävelimme kirkkopuistoalueella. Kaikki meni hyvin niin kauan kunnes satuin katsomaan kirkkoa. Näin myös kirkon katolla olevan ristin hetken punaisena vaikka se oli aina ollut valkoinen. Kun katsoin ristiä tunsin jälleen pakokauhua. Jotenkin juoksin automaattisesti pois. En osaa selittää mutta tiedän että punainen tarkoittaa jotakin hyvin pahaa. Tuntuu kuin jokin tuntematon pahuus lähestyisi minua ja ihmiskuntaa joka suunnasta. En tajua mitä tämä on. Minua pelottaa. Sekin on vain lievä ilmaisu. Olen koko ajan kauhuissani. Eniten minua häiritsee etten kykene muistamaan todellisuutta jossa kävin valveunien kautta. Olisiko mitenkään mahdollista saada muistot takaisin? Entä jos en kestäisi totuutta? Mitä voin tehdä? Apua, olen ihan tuhon oma.

2. vierailija Vierailija

Terapiahan voisi auttaa sinua kohtaaman ja käsittelemään turvallisesti sen minkä nyt järkytyksen takia kykenet kohtaamaan vain symbolein mutta et käsittelemään. Trauma yrittää suojella sinua, mutta trauma ei tiedä, että se on tuhoon tuonittu tie.
    Mikä olisi paras terapia, sitä en osaa sanoa. Ehkä freudilainen psykoterapia, ehkä jungilainen? Ehkä jokin lyhytterapian muoto?

Jos kyse on järkytyksen laukaisemasta psykoosista, on antipsykoosilääke luutavasti paikallaan tukea antavan terapian kera.
    Tutki ja katso vaikka googlettamalla mikä voisi olla sinua varten.
    Jos päädyt johonkin terapiamuotoon, niin siellä neuvovat miten siihen saa Kela-korvauksen.

3. vierailija Vierailija

Vielä tuohon "Entä jos en kestäisi totuutta?". Ajattelisin, että siksi olisi hyvä lähestyä asiaa jonkun terapeutin kanssa. Silloin asiaa lähestytään sinun ehdoillasi ja kulloinsenkin kantokykysi mukaan. Mutta muista, vaikka pelottavien asioiden ja ajatusten lähestyminen ei ole helppoa, ei se ole sitä myöskään mieltä ja elämää kaventavan trauman kanssa. Tai psykoosin jos siitä on kyse.

Kun on terapian tukemana kohdannut pelottavat asiat , on ihminen entistä vahvempi, vapaampi ja viisaampi. Trauman säilyttäminen taas ei koskaan johda mihinkään hyvään, vaikka se yrittääkin trauman ehdoin suojata ihmisen mieltä ikäviltä asioilta. Alitajunta ei kuitenkaan suostu piilottamaan niitä ja silloin ne tulevat esiin juuri tuollaisina surrealistisina symboleina. Joten kannattaa mennä terapiaan. Valitset vain tarkkaan terapiamuodon ja terapeutin jonka kanssa sinulla synkkaa.

Löysin googlettamalla tällaisen valtakunnallisen auttavan puhelimen. Täällä voisi nähtävästi pohtia mitä tilanteessasi kannattaisi tehdä.

https://www.mielenterveysseurat.fi/hyvinkaa/tukea-puhelimitse-ja-verkossa/

On myös kirkon auttava puhelin, mutta en usko siellä olevan kovin kummoista tietoa terapiamuodoista. Laitan sen kuitenkin tähän, jos se foorumi olisi ainakin joinakin hetkinä sinulle avuksi?

https://www.kirkonkeskusteluapua.fi/

4. vierailija Vierailija

Opettele näkemään valveunia. Muistuta itseäsi aina ennen nukahtamistasi, että katso unessa käsiäsi tms minkä löydät aina ulottuviltasi. Jossakin vaiheessa alitajuntaan loksahtaa paikalleen tuo muistutus. Kun katsot unessa käsiäsi, niin muistat olevasi unessa, alitajunnassasi. Tätä kautta saatat ratkoa vastauksia kysymyksiisi.

5. vierailija Vierailija

Valveunet kestävät itselläni yleensä 3-14 unipäivää. Joskus saattaa mennä kauemminkin. Siis niin että on nukkunut unessa ja elänyt päiviä joista myös oppinut uusia asioita. Täällä kyseinen aika ei vie välttämättä kuin päiväunien verran.

Muista että unissasi määräät yksinomaa Sinä. Tulet tapaamaan paljon hyvää ja pahaa. Kohtaat mielesi, edesmenneitä, tulevaa. Muista myös oppia jäsentämään, ettei kaikki pidä välttämättä paikkaansa. Ja että Sinä määräät kaikesta.

6. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    797
    Hei! Onko vielä sama tilanne päällä?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä