Pentukoira puree

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua...

Vieras
Missä vaiheessa siihen pitää puuttua? Huonekalujen pureskelu on kielletty, puruleluja, tikkuja ja saappaita löytyy. Lapsia ei saa leikilläänkään näykkiä. Jos pentua täytyy komentaa, menee ihan hysteeriseksi ja alkaa riehua ja purra tosissaan ihan kaikkea ympäriltään.

Ollaan nyt päädytty vähän samaan ratkasuun kun lasten kanssa; Jos alkaa riehua, pidetään kiinni kunnes meteli ja pureminen asettuu. En tarkota nyt leikkiriehumista. Jos näykkii vaan kokeillakseen emännän käsiä, en sano mitään. Jos puree kovempaa, kiellän.

Meneekö tämä nyt ihan piirustusten mukaan? Yksilöstä pitäisi kasvaa metsästyskoira.

Voi herranjumala mitä mä taas luin. Sanon tämän nyt niin, että yksinkertaisemmatkin ymmärtävät:

EI MINKÄÄNLAISTA PUREMISTA SALLITA

Ei mitään. Ei näykkäsyä, kokeilua ei mitään. Heti kova älähdys, kielto whatever millä se nyt LOPPUU heti. Äläkä paini sen kanssa, ongelmia siitä vain tulee kun et kuitenkaan tiedä mitä teet, jätä huomiotta, harhauta, kiellä. Ja nyt johtajuus kuntoon ja pennulle oikein kunnon kurinpitoa heti ennen kuin se syö lapseltasi naaman ihan vain leikillään.

Kiitos! Yks samanrotusta kasvattava mies sano, ettei se pieni näykkiminen haittais ja jätettäs vaan huomiotta - epäilytti kovasti sellanen ohje, kun meillä on nuo pienet lapsetkin.

Ensimmäinen koira meillä, niin hyvä kun joku sanoo ihan suoraan ja suomeksi. Että tyhmäkin ymmärtää :D

Ihan oikeasti, minkäänlaista näykkimistä ei pidä sallia.
Itse olen yrittänyt kiinnittää koiran huomion toisaalle pureskelun kohteesta. Kaikki pennut purevat, kunnes oppivat tavoille (plus kun maitohampaat tippuvat pois). Sitä ennen täytyy vaan yrittää kannustaa sallittuihin pureskeluihin, puruluut, purulelut jne.
Kaikenlainen muu pureminen on nou nou.

Isohuulisella koiralla onnistuu laittaa se koiran oma huuli väliin jos pyrkii esim. käsiä pureskelemaan. Meidän lörppöhuuli oppi parista kerrasta että omaan naamaan sattuu jos yrittää näykkiä.

Luonnostaan vähenee yleensä tuo taipumus, kun ne pentuhampaat on vaihdettu oikeisiin.

Koiraa kielletään tiukasti ja sitten käännetään selkä koiraan päin. Kiinnipitäminen ja koiran pois työntäminen lisää vain innostusta. Koiran voi myös panna eri huoneeseen yksin, kun villiintyy puremaan

Koiraa kielletään tiukasti ja sitten käännetään selkä koiraan päin. Kiinnipitäminen ja koiran pois työntäminen lisää vain innostusta. Koiran voi myös panna eri huoneeseen yksin, kun villiintyy puremaan

^ tähän tyyliin. Ei mitään selätyksiä tai alistamisia, jolloin kärpäsestä tehdään härkänen.

Lohdutukseksi kerron, että meidän koira puri pentuna ihan kauheasti, varsinkin villiintyessään. Olin epätoivoinen jo. Murahdeltiin ja kiljahdettiin kivusta, kiellettiin. Noin 4 kk iässä pennulle alkoi kasvaa "omatunto", eli alkoi tajuta! Siitä lähtien ollut maailman kiltein ja ystävällisin hauva, joka ei voisi satuttaa ketään ihmistä.

Opettakaa myös luovuttamaan luut ja lelut, sekin auttaa koiraa ajattelemaan alistuvasti. "Eli jos johtajat haluaa katsoa mun luuta, ne saa katsoa sitä. Minä odotan nätisti." Otin siis pennulta luun rauhallisesti jutellen, katselin sitä ja pidin hetken itselläni, ihan hyvässä hengessä. Pentu oppi rauhallisesti odottamaan, milloin saa luun takaisin. Tänäkin päivänä kurkusta saa kaivaa "löytöesineitä" ilman mitään pelkoa siitä, että koira suhtautuisi niihin omistavasti ja purisi. Suu on auki kuin hammaslääkärissä, kun mä olen kaivanut sieltä pari kertaa esim. myrkkysyöteiksi epäilemiäni juttuja...

Yhteistyössä