Hae Anna.fi-sivustolta

Peräaukon haavauma?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä =(, 10.03.2010.

1. =( Vierailija

Onko kenelläkään ollut peräaukon haavaumaa? Kauanko se on kestänyt ennenkuin parantunut ja onko siihen apteekissa jotain reseptivapaata lääkettä?

Kipu on aivan mieletön, nyt on pari viikkoa ollut ja kohta on mentävä lääkärille. Netissä puhuttiin viikoista ennenkuin paranee, niin ajattelin että tarviiko tässä vaan olla ja varrota.
    Syön paljon kuituja ja liikun, mutta silti tuntuu että haava repeää joka kerta uudestaan auki. Pissaaminenkin jo tuntuu sattuvan=(

2. Käytä Vierailija

Scheriproctia muutaman päivän ajan, monta kertaa päivässä. (Apteekista ilman reseptiä). Ja huolehdi siitä, ettei vatsa pääse "kovaksi", ettei joudu paljon ponnistelemaan pytyllä.

Minulla on pieni haavauma , joka oireilee ajoittain. Kokonaan eroon en siitä ole päässyt, vaan se se alkaa vaivata aina välillä, jolloin turvaudun heti Scheriproctiin. Jos vaiva on tosi hankala, ei siinä muu auta kuin mennä lääkärille, loppuviimeksi se kai poltetaan tai jotain.

3. =( Vierailija

Kiitos sinulle! Täytyypä tänään mennä hakemaan heti. Olen lisännyt kuitujen määrää ja juon paljon vettä, mutta siltikään ei auta. Jos sattuu vielä olemaan ilmavaivoja, niin nekin sattuu jo aivan mahottomasti. Toivottavasti tuo rasva auttaa!

4. Tiiamiia Vierailija

Joo ja pidä paikat puhtaina, oikein erityisesti! Suihkuttele aina vessakäynnin jälkeen ja mahdollisesti välissäkin. Eihän se tarvi kuin vähän hikoilla sieltä, ja taas alkaa kirvellä ja pistellä. Eli puhtaana ja kuivana niin hyvin kuin mahdollista, nuku yöt ilman pikkareita, että pääsee paikat tuulettumaan. Kenties kantsii unohtaa vähäksi aikaa ne kaikkein ohkasimmat stringit... Kunnon puuvillapökät, ei mitään hautovia nailoneita.

5. Käytä Vierailija

Mutta ei missään nimessä saippuaa! Kuivattamalla vain pahennat tilannetta. Korkeintaan joku mieto lactasyd tms, jos tuntuu tarpeelliselta. Ja p ikkuvinkki: Föönillä puhaltamalla (ei kuumaa) saa ihon kuivaksi ja välttyy hankaukselta silloin, kun on haava pahimmillaan. Eli kuivaksi taputtelemalla ja fööniä päälle :)

6. jore Vierailija

mene lääkäriin.olen taistellut tuota vaivaa monia vuosia.hyvä ihminen,tuohon on lääkkeitä.minäkin sain nitroa ja diltiazem ja novalon yhdistettä.kipu hellittää,mutta jos se on kroonista,niin sulkija lihasta vähän suurennetaan.6-8 viikkoa lääkistystä.ei auta muut.muista kortisoni lääkkeet aina tekee hiivaa.ainakin minulla ja se on tosi kiusallista.

7. Pirre27 Vierailija

Mulla ollut nyt keväästä asti peräaukon haavauma ja on tosi kipee!Aluksi lääkärit ei tienneet mikä on ja määräs vaan peräpukamavoiteita mitkä ei auttanu yhtään.Pääsin yksityiselle ja totes heti että on peräaukon haavauma. Käytin pari kuukautta Rectogesic voidetta, eikä auttanu ku hetkellisesti. Heti jos unohti voidetta laittaa nii alko kauhee kipu :( Nyt voide on loppu ja pitäis mennä uusimaan reseptiä ja pyytämään lähetettä jollekkin asiaan erikoistuneelle lääkärille. Tää on kyllä yhtä tuskaa, tekis mieli vaan itkeä aina kun kipu alkaa :(

8. joku... Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellä on ihan lääkäri todennut tämän vaivan eikä voiteista juuri tuntunut olevan apua, mutta eri foorumeita kun luki niin löytyi ihan luontaistuotteista semmoinen kuin siankärsämö uute ja juurikin Frantsilan semmoinen, muitakin on , mutta tehosta en osaa sanoa onko sitä "samaa".

Lisäksi itsellä on ollut "eturauhasen tulehduksen" oireita ja myös selkäkipua, tuntunut että tuon avulla nämäkin vaivat tuon peräaukon haavauman lisäksi ovat menneet ohi.

En olisi uskonut että joku luontaistuote voisi auttaa, mutta oikeastaan melkein heti ensimmäisen annostuksen jälkeen nuo peräaukon haavamauman oireet meni ohi ja vatsankin toiminta tuntui heti olevan parempi. Kannattaa ihmeessä kokeilla, maksaa n. 10 euroa ja parissa nettikaupassa sitä ainakin näyttää saavan. Annostus ekoina päivinä oli kolmekertaa päivässä 15-20 tippaa, mutta sen jälkeen ei tarvinnut kuin ottaa kerran tai pari päivässä ja lopulta vain silloin tällöin varatoimena eli aika nopeasti tuntui vaikuttavan. Toki nuo oireet ovat vähän tommoisia, että välillä ovat päällä ja välillä ei, mutta nyt taas pitempi jakso hyvin mennyt tuon avulla.

9. ex-anaalifissuura Vierailija

Omalla kohdallani nämä ovat auttaneet:

1) Ruoka/juomavalio -> kaikista tärkein.
    2) Kivun aiheuttaa sulkijalihaksen kramppi, (ei peräaukon haavauma)
    3) Vältä kaikilla mahdollisimma tavoilla ummetusta -> etsi sopivat ruoka-aineet ym.

1) Ruoka/juomavalio

Oma "Lääkeaamiainen":
    -2 mittaa Vi-Sibliniä veteen sekoitettuna (kuitua)
    -> Käytin aikaisemmin All Bran muroja, mutta ovat liian kovia kuituja ainakin akuutissa vaiheessa.
    -2 kpl Omega 7 tyrniöljykapseleita (limakalvoihin)
    -Sinkkiä + D-Vitamiinia
    -Magnesiumia (krampin estoon)

Ruoka/juomavalio yhteenvetoa:
    -Siivottu pois kaikki itelle ummetusta aiheuttavat eli pastat, juustot, riisit, vehnäjauhot etc.
    -Runsaasti vettä päivän mittaan
    -Älä aja "kuitumiinaan" niin kuin itselle kävi eli jos otat vaikkapa Vi-Sibliniä, niin älä ota sen lisäksi muroja, leipää etc. -> Liika kuitu=ummetus!
    -Tärkeinä on, että aamuinen "tuotos" olisi mahdollisimman löysä (muttei liian löysä).
    -Alkoholin käyttö kokonaan pois ainakin akuutissa vaiheessa
    -> poistaa nestettä kehosta ja muuttaa liikaa tuotoksen koostumista.

2) Kivun aiheuttaa sulkijalihaksen kramppi
    -Tämä on mielestäni tärkeää ymmärtää eli ongelman ydinhän on peräaukon haavauma, mutta kivut tuo sulkijalihaksen kramppi ja kramppi estää myös peräaukon haavauman paranemisen.
    -Itelle on auttanut ainostaan tuo sikakallis Rectogesic n. 90 €/tuubi, joka riittää n. kuukaudeksi.
    (Oon kokeillut kaikki muutkin nitraattimixtuurat, mutta niillä en kramppia saanut pois).
    -Rectogesic aiheuttaa pientä päänsärkyä varsinkin kun sitä pitää laittaa useamman kerran päivässä, mutta se kipu on mielestäni hallittavissa.
    -Kipuihin vaan Buranaa yms., mutta tärkeintä siis saada tuo kramppi pois.
    -Ennen Rectogesicciä lämmin n. 2 min. suihkutus auttaa ainakin omalla kohdalla tai sitten ns. vadissa istuminen, jos aikaa on n. 15 min.

3) Vältä kaikilla mahdollisimma tavoilla ummetusta
    -Elämän mittainen polku, mutta kyllä se siitä on pikkuhiljaa löytynyt :)
    -Joudun/pääsen reissaamaan ja ulkomaille otan aina mukaan antibiootiit, jos maha menee sekaisin, koska Imodium=ummetus. (Lääkärit antavat nämä ennakkoon, jos vaan käy pyytämässä).
    -Tiukan paikan tullen taas toiseen suuntaan Duphalac auttaa, joten sitä on aina matkassa mukana.

Terveisin, ex-anaalifissuura (hope so)

10. Suopursu Vierailija

Mulla itsellä allergia aiheutti peräaukon haavauman. Ihan itse sain selville sit sen että tomaatti aiheuttaa mulle haavaumat ja ne parani muutamassa päivässä kokonaan, kun poistin tomaatin ruokalistalta. Jo yks tomaatti saa aikaan samat oireet uudelleen.

11. erika Vierailija

mulla pysyy vaivat poissa kun suihkutan peräaukon aina kakkaamisen jälkeen, laitan yöksi Bepanthenia joka ilta ja kerran viikossa laitan mietoa kortisonivoidetta. On myös tärkeää, että uloste pysyy löysähkönä, riittävästi vettä ja kuitua siis ja säännölliset vessareissut. Kärsin vuosia, mutta lääkäri neuvoi että aina suihku ulostamisen jälkeen, bepanthenia yöksi ja kerta viikkoon kortisonia ja se on auttanut toden teolla!

12. Nero Vierailija

Itse kamppaillut haavauman kanssa jo useamman vuoden eikä mikään ole tuntunut auttavan. Kerran käyty polilla botox-injektiollakin, jonka pitäisi helpottaa peräaukon lihaksen kramppitilaa, mutta ei auttanut mitään. Nyt ostin apteekista Vi-Silbin S 880 mg/g -kuiturakeita, eikä enää mitään ongelmia. Tekee ulosteesta niin pehmeän, ettei se revi eikä ole liian iso. En ennen ajatellut että vatsani olisi mitenkään kova tai että haavauma johtuisi siitä, mutta päätinpä nyt kaiken tämän jälkeen kokeilla ja auttoi samantien. Suosittelen!

13. ?? Vierailija

Mistäs nuo haavaumat tunnistaa? Itsellä ollut nyt pitemmän ajan niin että joskus ulostaessa sattuu ja paperissa hieman verta. Sitten vaiva häviää ja uusiintuu taas jossain kohti.. Nyt ollut muutaman päivän taas ulostaessa aina kipeä ja silloin tällöin paperissa vähän verta. Ei aina. Peilin kautta katsoin niin peräaukon ympärys punoittaa mutta ympärystössä ei haavaumia näy. Ilmeisesti itse peräaukon suulla näkyi pieni haavauma kun tarkasti yritin katsella. Miten esim bebanthen auttaa? Kuuluuko haavaumiin tuo että peräaukon ympärys punoittaa?

14. perskipeenä Vierailija

Mulla on ollut vaiva nyt 3 KUUKAUTTA ja se alkoi KOVASTA ULOSTEESTA, jolloin jotain REPESI peräpäässä ja alkoi verenvuoto-ongelmat/ kivut. Todella kivuliasta oli alkuunsa ja on vieläkin, mutta ei niin paha enää. Minua ovat auttaneet: ulosteen löysentäminen PEGORION 12mg:lla, VEDEN juominen, n 2-3 L päivässä (TODELLA tärkeä asia), pienemmät ruoka-annokset, takapuolen rentouttaminen lämpimällä KAURATYYNYLLÄ (korvaa lämpimät kylvyt. Toimii- suosittelen), KIPULÄÄKKEET (Burana 600 ja Panacod poretbl) pakko oli saada 1kk:n jälkeen, kun en enää kestänyt jatkuvaa kipua -seuraan nyt miten elimistö kestää lääkkeet. minä en kestä enää meinaan tätä kipua. Mua ei ole auttanut juuri mitkään voiteet ja diltiazem aiheuttaa poltteen tuntua peräpäässä (myös muut voiteet- en tiedä mistä johtuu). Ilmakylvyt auttavat myös - eli pöksyt pois ja mekko päälle ja koivet kaakkoon. Myös pakaran levittäminen auttaa kipuun. Asentojen vaihtaminen tarvittaessa. Löysemmät vaatteet ja tekokuitujen välttäminen alapään vaatteissa. Stressin vähentäminen.

15. AnonyymiKettu Vierailija

Vanha ketju mutta päätin kirjoittaa, jos jotakuta voisi auttaa; Kärsin haavaongelmasta hyvin pitkään, yli viisi vuotta, eikä mikään tuntunut auttavan. Kokeilin ummetuslääkkeitä, voiteita, apteekissa sekoitettavia voiteita ja siankärsämöuutetta, mutta haava silti oireili vaihtelevasti eikä koskaan täysin parantunut. Kävin lääkärissä sekä Suomessa, että ulkomailla. Julkisella puolella lääkärit sanoivat, etteivät he leikkaisi ja odotellaan jos tämä tästä paranee ja lihakset löystyvät… Meni pitkä aika ennen kuin edes kehtasin hakeutua lääkäriin, kun koko tilanne tuntui pahalta. Lopulta varasin ajan yksityiselle gastrokirurgille.
    Lääkäri katsoi tilanteen ja totesi että klassinen tapaus. Hänen mukaansa naisista 10/10 voidaan leikata paikallispuudutuksessa ja miehistä 6/10 puudutuksessa ja loput nukutuksessa (miehillä alhaisempi kipukynnys). Kaikki sujui mutkattomasti; laitettiin neljä puudutuspiikkiä ja odoteltiin niiden alkavan vaikuttaa. Itse leikkaus oli nopeasti ohi… Hintaa lystille tuli 635 euroa (plus pari konsultaatiokäyntiä) ja nukutuksessa hintalappu olisi ollut yli pari tonnia. Koko summan arvoista ja suosittelen lämpimästi käyntiä gastrokirurgilla, joka arvioi tilanteen ja leikkaustarpeen. Enää ei ole vaivaa ollut!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri