Hae Anna.fi-sivustolta

Peräpukamien poisto

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Emma, 28.02.2006.

1. - Vierailija

ANKKA, montako hetulaa sinulta poistettiin? Mikä oli syy, riittääkö pelkkä ""kosmeettinen"" haitta? Kuulostaa hurjalta leikkaukselta, tai lähinnäkin toipumiselta..

2. ankka Vierailija

Mulla oli hetuloita ehkä kolme- neljä ja lisäksi pukamia. Mulle tehtiin ennen leikkausta se tähystys jossa ei onneksi sisäisiä pukamia todettu mutta muutamia ulkoisia. Kun menin kirurgin vastaanotolle hän kysyi ""Mikä oli viimeinen pisara lähteä hakemaan apua"". Mulla oli se että pukamathan erittävät koko ajan kosteutta joka minun ""järkeilyn"" mukaan lisäsi kutinaa joka taas aiheutti haavaumia. Eli jotenkin tuntui että minun elämä jossain tilanteissa pyöri karrikoiden anuksen ympärillä. Aina jos lähti matkalle piti miettiä kuinka saan hoidettua päivittäisen hygienian. Nyt kun leikkauksesta tulee kaksi vuotta olen todella tyytyväinen että kävin leikkauksessa.

3. pukamat kaput. Vierailija

Tilasin ajan pukama ongelmaan..klo.15.00.. Alkoi lääkärinkysely..Tähystys kylkiasennossa..Meno toimenpidehuoneeseen..Leikkaushousut jakaan, joissa kämmenen kokoinen aukko peräaukon kohdalla jokin, ilmeisesti peräsuolen avausputki, oletettavasti noin miehen peukalon kokoinen.
    asetettiin peräsuoleen..Hetken kuluttua kuului ääni 'sic-shok'..Sic' kun laite imaisi pukaman sisälleen asennusvalmiuteen ja ,shok, kun kumilenkki meni paikoilleen..muille pukamille samat tuntemukset ja äänet..homma oli ohi. Lääkäri oli rauhallinen puheli kaikenlaista rauhoittavasti...Olin huoneesta ulkona 15.05.....Ajoin autolla kotiin' olo oli sama kuin hampaan poistossa, kylläkin ilman verenvuotoa..Koko toimenpiteessä en kokenut minkäänlaista liiallista kipua.. Suosittelen. Älä pelkää toimenpidettä, voin sanoa että hammaslääkärillä käynti on joskus kivuliaampaa....Toimenpidettä pelätään yleisesti aivan turhaa. Johtunee nk. Ennen vanhaan tehdyistä leikkaukaus hoidoista joissa jälkikivut olivat toista luokkaa....

4. pukama Vierailija

Lääkäriltä kysyin kun olin pukamien hirtossa (sisäiset) että miten ulkoisia poistetaan. Ne leikataan nukutuksessa ja perse on kuulemma kipeä aika pitkään. Itse ajattelin omia ulkoisia kantaa mukanani ellei tule ongelmia. Puhtaus on tärkeää ja ne voiteet jos tarvis...

5. Jälkilöylyt Vierailija

Pukamat hirtetty perjantaina kylkiasennossa eilen, kuten nimimerkillä pukamat kaput. Ainoa ero, että viime yönä ja nyt koko lauantain sama kipu päällä kuin pukamien kanssa pahimmillaan on ollut. Ne kun on nyt "nostettu ylös" ja kiristetty kumpparilla sisäpuolelle. Kipu johtuu ilmeisesti siitä että yksi iso pukama on niin lähellä sulkijalihasta, että ärsyyntyy ja kipeytyy kun on melkein ulkoinen. Ulkoisissa pukamissahan on päällä iho, ja sisäisissä limakalvo. Ulkoisia ei voi hirttää, vaan ne leikataan. Nyt syön vahvoja kipulääkkeitä, ravaan suihkuttelemassa (se helpottaa kipua!) ja lepään. En saanut sairaslomaa, mutta jos tämä kipu jatkuu viikonlopun yli, on pakko jäädä maanantaina kotiin. Toinen kerta odottaa parin kuukauden jälkeen, jolloin hirtetään loputkin. Ellei tehoa, joudun leikkaukseen. Pidän peukkuja että nämä tästä surkastuvat nopeasti ja kivut hellittää. Ulostuslääkettä olen ottanut, sillä yhtään ei saa ponnistella. Eli: mitä isommat pukamat ja lähempänä peräaukkoa, sen isommat kivut tulee jälkeenpäin, luulisin.

6. Jälkilöylyt Vierailija

Näin siinä on varmaan käynyt:

"Joskus toimenpidettä seuraavien päivien aikana ilmaantuu peräaukon ja lantionpohjan kiputuntemusta, johon voi käyttää tavallisia tulehduskipulääkkeitä. Suolen limakalvo ei yleensä tunne kipua, ja voimakas kipu on usein merkki siitä, että lenkki on asetettu liian lähelle peräaukon ihoa."

7. pitkula Vierailija

Mulla on ollut niin kauan kuin muistan joku ylimääräinen juttu peräaukosta roikkumassa. Mitä oon asiaa tutkinut niin se ei ole kovin pallomainen eikä kiinni peräaukon suun seinämissä vaan sellanen pitkulainen ja tää juttu tulee suolen sisästä jostain. Oon nähnyt kuvia ulkoisista peräpukamista eikä mun juttu näytä sellaiselta :/ se ei myöskään koskaan vaihda väriä niin kuin oon lukenut peräpukamien tekevän (veri kerääntyy tj). Se kipeytyi joulun aikaan, mutta nyt on taas normaali ja tää pukama (?) vaan on. Toi on ällön näköinen ja kiusallinen ja nyt mietin että onko tuo peräpukama vai mikä? Koska se on ulkoinen niin se pitäisi kai leikata pois? Jos se siis on pukama, mikä muu vois olla?
    Oiskohan mahdollista saada sitä takaisin sisälle voiteilla ja puikoilla? Vai oonko vuosia myöhässä kun toi on ollut niin pitkään ulkopuolella...

8. Sakara Vierailija

Niinpäniin. Ensimmäinen peräpukamien hirtto itselläni oli kovin harmiton, vuoden päästä toisen jälkeen meinasin oksentaa kotimatkalla, kipu ei hellittänyt panacodillakaan ja kierin tuskissani kunnes nukahdin ja uinuin iltaan. Ohjeissa luki, että jos kipu on kovaa panadolin ja buranankin jälkeen, tulee ottaa yhteys päivystykseen, jos ei osu virka-aikaan. Päivystyksessä suorastaan vittuiltiin takaisin, mainiota.

En enää koskaan lähde peräpukamien poistosta ilman, että saan kotiin mukaani sitä puudutusgeeliä. Oli ainoa joka vei raastavan kivun pois.

Jätti traumat.

9. Pääsitkö heti leikauksen jälkee kotiin ? minulla on sisäiset pukamat ja pelkään tosi PALJON ja olen muutenki arka potilas ja kipu kynnykseni pieni :( haluun kyllä hoitaa ne pois mutta niin pelottaa koko ajatus ja olishan ne tietty sitten ohi mutta en uskalla ;( aina kun menen vessaan on vatsanikin tosi välillä kova ja vessassa menee joskus 2 tuntiakin ja sitten kun tulen vessasta nii perse kipee. joskus on vessan jälkee seuraava päivä taas normaali ja joskus taas 3 päivää ennenku on taas hyvin eikä kipeä. ja sekin vielä mene vasta 4 päivän päästä vessaan vaikka jokapäivä pitäisi käydä mutta vasta siinä kovana nii vaikeeta on mutta pukamat olisi kyllä tietysti hyvä saada pois.

10. Leeloo Vierailija

Itselleni tehtiin peräpukamien hirtto muutama viikko sitten missä hirtettiin kolme pukamaa ja operaation jälkeen etsin hirveissä kivuissa täältä kohtalontovereiden kertomuksia.
    Itse hirtto ei siis ollut niin kovin kivulias, mutta sen jälkeinen paine peräaukossa oli kyllä tosi inhottavaa ja kivuliasta. En voinut oikein edes istua. Mietin, että onko tämä kipu normaalia kun kaikilla muilla oli niin kivuttomia tarinoita, mutta kipu on hyvin yksilöllistä.

Samana iltana kipu oikein yltyi, eikä lähtenyt millään normaali kipulääkkeillä pois. Vääntelehdin kaikissa mahdollisissa asennoissa, mutten pystynyt edes nukkumaan. Te joilla on esimerkiksi matala kipukynnys tai naisilla ne, joilla on kivuliaat kuukautiset: pyytäkää operaation yhteydessä reseptilääkkeiksi panacodeja ja samalla ummetuslääkettä, sillä panacodit kovettavat vastaa. Ja pyytäkää myös ainakin yksi päivä saikkua töistä, koska seuraavana päivänä jouduin ainakin itse soittamaan sairaslomaa töistä kun olo oli niin voipunut.

Ainoa kipulääke siis millä kipu lieveni oli panacod. Se myös auttaa jos laitatte jonkun kylmäpussin tai käärön alaselän alueelle tai lämpimät suihkut rentouttaa myös kipulihaksia.

Tässä siis muutama vinkki, toivottavasti joku kokee nämä hyödylliseksi! Ensimmäinen päivä on se pahin, mutta seuraava jo paljon helpompi. Tsemppiä kaikille ja toivotaan ettei ne tule takaisin!

11. vakkeri Vierailija

Tänään hirtettiin kolme,enkä pitänyt toimenpidettä kovinkaan pahana.Luulin itse menneeni vain alkututkimuksiin ja aloin kysellä lääkäriltä,että millaisella aikataululla pukamia aletaan korjailemaan?Johonka avustaja vastasi,että yksi on jo hirtetty ja pari hirtetään vielä lisää.Hieman nyt jomottaa,mutta se pieni kärsimys,jos kaikista muista vaivoista pääsee eroon.Älkää hyvät ihmiset kärsikö pukamaongelmista,jos näin helposti homma hoituu.

12. vierailu Vierailija

pari päivää sitten kävin keskussairaalassa peräpukamaoperaatiossa. Miten monta vuotta tätä onkaan tullut vetkutettua, nyt tuntuu ihan naurettavalta.
    Sitä vaan oli kyljellään, kertakäyttöhousuihin leikattiin aukko (huomaavaista että vain just se hoidettava paikka paljaana), sitten kohta vipsvips pari pukamaa kumilenkitettiin. Lääkäri kysyi että tuntuuko yhtään miltään, no ensimmäinen ihan vähän, toinen ei miltään.
    Ilmeisesti erittäin tärkeää on heti sanoa jos tuntuu yhtään kipua. Silloin kai kumilenkkiä voi muuttaa.

Muutama minuutti siinä meni, sitten vaan jalkeille ja liikkeelle. Puolisen tuntia hoitaja halusi seurata että tuleeko jotain kipua. Olin ihan ällistynyt, ei tuntunut mitään.

Etukäteen olin niin huolestunut - mielestäni kipukynnykseni on kohtuualhainen, helposti reagoin kivulla. Mutta ei siis oikein mitään tuntemuksia nyt!

Jos joku lukijoista kärsii kovasta vatsasta, kuten meikäkin on tehnyt, suosittelen lämpimästi sellaista luontaiskaupan ainetta kuin linomix. Olen kokeillut vaikka mitä muita, tuo pitää ulostuksen sopivan pehmeänä.
    Kova vatsahan niitä pukamia tekee.

Meitä voi olla monia joita ujostuttaa nämä intiimialuelääkärikäynnit. Lääkärille ne on arkipäivää, ja meillä kaikilla on samanlaiset "paikat". Ajatelkaa vain, että täähän on niinkuin käyttäis autoa huollossa. Huoltoahan me jokainen silloin tällöin tarvitaan!

Ei tod kannata niitä pukamia potea! Eikä turhaan pelätä niiden hoitoa!

13. pukamavapaa Vierailija

Tänään viimein pääsin yllättäen eroon pukamasta/pukamista :) monta vuotta ollut yksi ulkoinen hetula, joka kaikkien lääkärien mukaan pitäisi leikata. Menin tänään tähystykseen, jonka yhteydessä kirurgi myös arvioi ulkoista pukamaa ja sitten kysyikin äkkiä, että sopisiko jos nyt heti leikattaisiin pois. Pieni alkujärkytys, mutta heltta oli kuulemma niin pieni ja siisti että sopi heti laittaa puudutuspiikki (AUTS) ja nipsaista pois. Samalla hirtettiin sisäinen pukama varmuuden vuoksi, vielä ole ollut minkäänlaista vaivaa sisäisistä mutta siellä se yksi vaan oli.
    Vieläkin aika epäuskoinen olen kun pääsin näin helposti eroon pienestä/isosta inhon ja häpeän aiheesta! Olin varautunut kuukausien jonottamista leikkaukseen tai "ei tätä leikata kun niin pieni" tms.. Ja mulla koko homma kaikkine operaatioineen kesti alle tunnin ja kustansi poliklinikkakäynnin hinnan. Mukava ja asiallinen henkilökunta paikalla, kyselivät jaksamista ja tuntemuksia ja kaikki sujui ilman suurempia kipuja (letku suolessa möyrimässä ja piikki p*rseessä olivat pahimmat ja nekin kesti vain lyhyen hetken).

Iltapäivällä reippailin vartin verran kotiin suoraa sairaalasta ja olo oli hyvä. Kotona söin hieman puuroa ja nukahdin. Herätessäni oli vieläkin mainio olo, mutta parin tunnin sisään puudutus alkoi hävitä ja siinä sitä kärvisteltiin... Sisäinen hirtetty pukama aiheutti järkyttävän "kohta tulee p*ska housuun eipäs tulekaan no tuleeko"-tunteen jota seurasi juiliminen joka sai tämän naisen tärisemään ja taipumaan kippuraan. Mulla myös oli täällä aiemmin mainittua huimauksen tunnetta. Verta on tähän mennessä tullut vain vähän. Nyt on ihan ok olo näin särkylääkkeiden jälkeen. Saikkua sain viikon verran.

Itselläni oli iso kynnys alkaa hoitamaan asiaa. Vaikka tiedän että lääkärit tekee vain työtään eikä siellä kukaan ole kiinnostunut minusta henkilönä (vain potilaana), tuntui ahdistavalta lähteä pyllistelemään vieraille ihmisille. Sattuneesta syystä tämän vuoden puolella mun peräreikää on päässyt ihastelemaan viisi täysin vierasta ihmistä. Jotenkin jopa auttoi kun ajattelin ekan lääkärikäynnin jälkeen että nyt en enää peräänny kun henkinen vahinko on jo tapahtunut :D että joku vieras tyyppi on tarkastellut mun privaattipaikkoja niin sama se on nyt viedä homma loppuun. Onnea ja jaksamista kaikille pukamavaivoista kärsiville! Hakekaa apua, se on sen arvoista.

14. tuuli Vierailija

Tuo on tuttua että on tosi korkea kynnys lähteä, mulle gynekäynnitkin on aina sellaista itsensä pakottamista. VÄhän auttaa kun kertoo itselleen että kaikilla naisilla on periaatteessa ihan samanlaiset "paikat" joten mitä hitsiä niistä ujostelemaan. Ja lääkärithän on nähneet ziljoonittain näitä peräreikiä ja muita reikiä.
    Kyllä se aina välillä auttaa, ajatella tätä privaattipaikkojen totaaliyksityisyyttä, että se on jotenkin turhaa silloin kun mennään tätä kehoa huoltamaan.

Omat pukamat, ne sisäiset vaikuttivat entisestäänkin kutistuneemmilta kun sain epikriisin käteen. Pieniä ja vain 2. No kas, viitsivät kumilenkittää silti. Eikä jälkeenpäin enää tunnu miltään, paitsi helpompaa "hotelli helpotuksessa" ,D. Kuten edellinen kirjoittaja, rohkaisen myös kaikkia pukamista kärsiviä pikaiseen avun hakuun!

15. pukamavapaa Vierailija

^Näinpä, lääkärit näkee uransa aikana niin monia potilaita ja heidän alapäitä, että tuskin kenenkään paikat on niin erityislaatuiset että jää lääkärille mieleen (silloinkin luultavasti vain lääketieteellisessä mielessä). Turhaahan se todella on pelätä ja olla vaivojensa kanssa yksin kun niistä voi päästä eroon kunhan vaan saa suunsa auki ja housut alas :)

Ensimmäinen päivä ilman pukamaa. Olo on hyvä, vaikka liikun vielä aika varovaisesti. Vessassa tuotos oli epämääräinen, mutta ainakaaan ulostaminen ei sattunut.

16. p ukama Vierailija

Hei kiitos viesteistä. Täällä makaan panacodin voimin juuri ja juuri tolpillani kolmen sisäisen pukaman kumilenkittämisen jäljiltä. Kävin lääkärillä tänään iltapäivästä, en ollut valmistautunut asiaan mitenkään ja vasta nyt luettuani viestejänne ymmärrän miksi kivut voimistuivat iltaa kohti - puudutuksesta ei ollut lääkärissä puhetta. Pieniä pukamia kuulemma olivat, kuitenkin tällä hetkellä olo on todella surkea eikä lääke vie kipua pois, vähän turruttaa. Olisiko sitten syynä se että pukamat olivat lähellä peräaukkoa. No, ehkä huominen jo parempi.

17. kooolopoooo Vierailija

todellakin kandee mennä hirtättämään aivan lapsellisen helppo homma siihen nähden kuin niistä kärsii jne kaik sinne vaan jolla vaivoi ei piä ujostel lääkärit tekee työtään jne

18. essi Vierailija

Olin tänään paksunsuolen tähystyksessä, jossa myös todettiin neljä suurehkoa peräpukamaa, lääkäri sanoi että poistetaan ne myös samantien tällä kumilangalla. Lenkit kuulem tippuvat sitte parin viikon päästä, ja saattaa tulla enempikin verta, mutta ei kannata huolestua. Voin sanoa että tämä niin sanottu hirttäminen ei satu tippaakaan. Ja pienenä muistutuksena haluaisin sanoa, että ei kannata käydä täällä netissä lukemassa niitä kauhutarinoita toimenpiteistä, vasta kun on ollut toimenpiteessä, koska kaikki me kärsimme kipua eri tavalla. Rohkeutta vaan ja lääkärin pakeille, kyllä ne siitä hoituu!!!

19. essi Vierailija

Olen samaa mieltä kanssasi <3 peräpukamien poisto ei satu ollenkaan! <3 Kannatan myös pukamista kärsiviä menemään lääkäriin ja poistattamaan tämän ongelman! ;-)

20. Vilpertti Vierailija

Samaa mieltä minäkin isojen pukamien kivuista ja sijainnista.
    Itsellänikin kävi miltei juuri noin, perjantaina oli tähystys ja lopuksi 4 pukamaa hirtettiin (1 ehkä liikaa, kipu neljännen kumilenkin jälkeen miltei sietämätön). Yksi pukama oli todella iso ja ehkä liian lähellä sulkijalihasta (tulee ulos ulostamisen yhteydessä), jonka takia mullakin kipu jatkunut viikonlopun yli. Liikkuminen, kyykistely, istuminen ja etenkin vessassa käynti on todella kivuliasta. Kipuun auttanut särkylääkkeet, lepo ja vessareissun jälkeen suihkuttelu, kuivaus ja rasvaus rektaalivoiteella (jos hirtetty pukama tullut ulos). Maanantai sairaslomaa, ehkä vielä tiistaikin.. saa nähdä tuon ISON pukaman, miten se lähtee paranemaan. Keskussairaalaan toisen kerran parin kuukauden kuluttua, tarkistavat ja tarvittaessa hirttävät uudelleen. Kannattaa mennä ajoissa poistattamaan pukamat, ettei olis niin kivulias paraneminen.

21. vierailija Vierailija

Itse tänään kumilenkkihoidossa olleena ihmettelen miten jollain on vastaanotolla tehty toimenpide. Ite jouduin edellisenä päivänä ensin tyhjentämään suolen Toilax yhdistelmäpakkauksella (peräsuolen tähystys tehtiin samalla). Itse toimenpide tehtiin nukutuksessa jossa kuristettiin 4 pukamaa. Kipu oli heräämisen jälkeen kovaa, johon Oxynorm lääkekään ei tehonnut. Muutaman tunnin jälkeen burana 600 alkoi vaikuttamaan ja olo nyt hyvä. Kaksi viikkoa sairaslomaa sain. Kovin erilaisia kokemuksia tuntuu olevan samasta toimenpiteestä.

22. Hoitoon vaan Vierailija

Itse kävin pari tuntia sitten hoitamassa pukamat hirttämisellä, ainoa asia mikä ei tuntunut hyvälle oli se kun peukaloa paksumpi tähystysputki survottiin suoraan anneliin muuten kaikki muu oli aivan simppeliä, puolisen tuntia tuntui kesti epämiellyttävää tuntemusta peräaukon seudulla varmaankin sen takia kun en ole peräkammarinpoikia eikä ole miellyttävää ku anneliin tungetaan mitää hammastikkua paksumpaa tavaraa. Mutta hoitakaa hyvät ihmiset pukamat ja käykää siellä lääkärissä. Kyllä itseänikin hirvitti lueskella tarinoita näistä mutta loppujen lopuks elämä on helpompaa sen jälkeen kun homman on saanut alta poies

23. keijokeijo Vierailija

Onko kukaan käynyt asian tiimoilta hoidossa terveyskeskuksessa? Vai yksityisellä?

24. pelottaa Vierailija

Itseltäni hirtettiin puoli vuotta sitten peräpukama. Nyt varasin uuden ajan kaupungin sairaalaan ja kappas, hoito tepsiny, vaan ei ole irti lähtenyt. Nyt yhden sisäisen pukaman leikkaukseen. Onkohan kivulias? Hirttämistä aikaisemmin en tuntenut yhtään. Normi olo koko viikon.

25. rypäle Vierailija

1. Kerta helmikuussa 4kpl hirtto. Ei kipua tai 20%.
    2. Kerta maaliskuussa 2kpl hirtto. Kipua 100%. 4 h jälkeen rauhoittu. 3 pv kipeä. Toinen oli nimettömän kokoinen.
    3. Huhtikuussa 2kpl hirtto. Kipua 60%. Viikon kipuili.
    4. Toukokuussa olis tulossa seuraava.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri