Peräpukamat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pressure
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pressure

Vieras
Olen rv 29+2 ja vauva on kääntynyt raivotarjontaan muutama viikko sitten. Tästä johtuen tuntuu alapäässä ajoittain kovaakin painetta. Vessanpöntöllä istuessa tuntuu, että verisuonet suorastaan räjähtää. Kaksi vuotta sitten esikoisen synnytyksessä tulleet peräpukamat ovat ilmestyneet takaisin, tosin ei niin pahana. Verta kuitenkin hiukan tihuttaa. Onko kellään samanlaista vaivaa ja saako peräpukamiin käyttää rektaalivoidetta raskauden aikana?

Ainakin mulle sanottiin, että Xyloproctia saa käyttää. Tosin se ei auttanut mua yhtään, vaan joudun menemään sairaalaan pukamien tyhjennykseen. Eli ulkopuolella pullistelevat peräpukamat viilleltiin auki ja tyhjennettiin verihyytymistä. Nyt tuosta on 6 päivää, vieläkin sattuu, joka vessakäynnin yhteydessä täytyy suihkutella, kuivata, laittaa puuduttavaa geeliä ja steriili sidetaitos. Seksistä voi vain haaveilla ja istuminen on hankalaa.

Peräpukamia voi hoitaa:
- apteekista saatavilla reseptittömillä peräpukamasalvoilla, esim. Scheriproct Neo (ei saa käyttää, jos on raskauden ensimmäisellä kolmanneksella), mutta suosittelen lääkärissä käyntiä, niin saat tehokkaammat salvat ja peräpuikot.
- pesemällä peräaukon alue huolellisesti aina ulostamisen jälkeen eli suihkuttele säännöllisesti (joka vessakäynnillä) ja sitten pukamien varovainen taputtelu paperilla kuivaksi, älä hankaa

Itse jouduin olemaan 2 viikkoa sairauslomalla pukamien takia, koska ne alkoivat vuotaa verta, olivat tosi kipeät eikä istumatyö onnistunut. Noilla em. keinoilla sain tilanteen rauhoitettua.

Mulla on nyt viikkoja 30+4 ja myös ulostamis ongelmia.
Näkyviä pukamia ei ole, mutta tuota aloittajan mainitsemaa paineentunnetta tuntuu pytyllä istuessa. Välillä sattuu todella kovaa sekä ennen vessaan menoa ja pytyllä istuessa. Tätä ei ole ollut nyt kuin vasta muutaman päivän. liittyyköhän tämä jotenkin vauvaan ja sen asentoon vai onkohan jostain vaarallisesta suolistojutusta kysymys...? Kivut loppuvat kun saan ulostettua.

Mulla tuota paineen tunnetta on alituiseen ja neuvolassa sanoivat, että johtuu vauvan raivotarjonnasta, vauva oleskelee siis jo aika matalalla kohdussa painaen isompia verisuonia. Voihan olla että sulla vauva painaa suolistoon ja varsinkin peräsuolta. Kysy neuvolasta, jos asia huolettaa.

Hei,
vaikuttaa siltä, että peräpukamat ovat lähinnä raskauden loppuvaiheessa olevien kiusana?
Minulla niitä on ollut lähes tulkoon plussatestistä saakka. Lääkäriltä sain luvan Scheriproctin käyttöön ja nyt on toinen kuuri jo meneillään. Välillä olen tosi kiukkuinen, kun pukamiin sattuu.

Onko muita pidemmän aikaa kärsineitä, esim. koko raskauden ajan ? Kuinka olette hoitaneet niitä, onko monta hoitokuuria takana? Entä uusiminen, kun synnytys on ohi? Ovatko pukamat mukanani kenties loppuelämän ? :/ (voi toivottavasti ei!!!)

Monillahan pukamia on ilman raskauksiakin, toisilla kun on niihin suurempi taipumus. Jos ne vaivaa liikaa, niin nehän voidaan ns.polttaa pois, ulkoiset taas nipsaista päiväkirurgiassa, valitettavasti vain ne helposti voivat uusiutua. Pesu, kuivaus ja ihan vaseliinirasvauskin pitävät niitä vähän kurissa, kipeisiin tietysti rektaalivoidetta. Ja syökää kuitua!!!!!!

Yhteistyössä