Peräpukamista kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton-

Vieras
Moikka, (rv. 38+6)

Onko muilla odottajilla kokemuksia peräpukamista ja miten olette niitä hoitanut?

Minua vaivasi ummetus raskauden puolivälissä jolloin pyyhkiessä useasti tuli myös verta. Kävin ummetuksesta lääkärissä ja sain Movicol-nimistä oraaliliuosta vaivaan. Lääke auttoi ja vatsani toimii hyvin kunhan muistan ottaa lääkettä. Välillä vatsa on vielä kovalla. Nyt kuitenkin vessassa tunsin jotain kummallista peräaukon suulla ja piti ihan peilin kanssa katsoa että mitä se oli. Noh, sielä oli sellainen 3-4 pallukan terttu joka ei mene painamalla takasin sisälle. Tai en ainakaan uskalla kovempaa yrittää etteivät ne vain puhkea. Onko tilanne paha? Kooltaan ne ovat noin pikkusormen pään kokoisia ja isoin niistä sinertää.

Mitään kipuja en ole huomannut eikä mielestäni veristä vuotoakaan ole nyt tullut mutta olisiko peräpukamat sitten voineet pahentua huomaamattani näin pitkälle? Ilmeisesti apteekista saa joitain rasvoja vaivaan mutta auttavatko ne enää tässä vaiheessa? Terveyskirjaston-nettisivulla luki että ulkoiset peräpukamat pitäisi leikata, joudunko nyt johonkin leikkaukseen? :o

En ihan turhaan haluaisi mennä lääkäriin esittelemään reikääni niin ajattelin ensin kysyä täältä neuvoa jos jollain olisi kokemusta tai tietoa asiasta.

Moi!

Kyllä löytyy kokemusta kyseisestä vaivasta. Mulla pukamat ilmestyi joskus rv 34 ja oli loppuun asti vaivana. Käytin scheriprockt (en oo ihan varma kirjoitustavasta...)nimistä pukamavoidetta. Siinä on kortisonia, joten sitä ei ilmeisesti suositella käyetettäväksi pitkäksi aikaa. On kyllä reseptivapaata. Toinen vaihtoehto on Händelsenpuikot (taas kerran en ole varma kirjoitustavasta), mutta ne ei ole kovin tehokkaita. Ne ei kuitenkaan sisällä kortisonia. Mulla mikään ei vienyt pukamia pois, mutta kyllä ne kipuun ja kutinaan auttaa. Nyt kun synnytyksestä on kolme viikkoa, alkaa pukamat pikkuhiljaa lähtemään pois. Eli kyllä ne helpottaa ihan itsestään sitten kun raskaus on ohi.

Ja kun vessassa käyt niin vältä paperilla pyyhkimistä. Pesu ja kuivaus tilalle:)

kokemusta on täälläki. tulivat raskauden aikana. paheni synnytyksessä. eivät lähteneet synnytyksen jälkee pois. nyt olleet vuoden. läääkärissä käyty. on suurinpiirtein samaa kokoa kuin kysyjällä ja pahasti siis ulkoinen. ainut hoito on leikkaus. rasvoilla niitä ei pois saa. auttavat vain kipuun, jos on.

Raskaudesta johtuvan pitäis lähteä itestään pois kun raskaus loppuu..
Niin on mulle kerrottu ja niin kävi myös mulle. Laitoin myös tuota samaa voidetta kun uuiuiiu, koska pukamaa vihloi ikävästi.

Mulla kans ilmestyivät ulkoiset pukamat ensimmäisestä muksusta. Ja siihen ne jäivätkin. Eivät todellakaan hävinneet itsestään pois. Eivät ne ole vaivanneetkaan, muutoin kuin raskauksien aikana. Lääkärit eivät sen vuoksi mielellään lähde niitä myös leikkaamaankaan, jos niistä ei vaivaa ole.

Tämä kokemus siis minulla 12 vuoden ajalta asiasta.

Hei

MInulle tuli synnytyksen jälkeen pukama joka kutisi ja tuntui todella epämiellyttävältä. Kävin apteekissa ja siellä antoivat hyvät hoito-ohjeet. Sain voiteen, joka helpotti kutinaan HETI ja muutamassa päivässä pukama alkoi pienentyä ja lopulta sitten hävisi sinne mistä tulikin :) TUo voide on varmaan sellainen hyvä hankinta sillä pukamoilla on myös taipumus uusia - eli kannattaa varata voidetta kotiin synnytyksen jälkeiseen aikaan...ponnustaminen kun voi ne pullauttaa. Mutta nuo aikaisemmat pesemis- jutut helpottaa myös.

Onnea odotukseen!Q
Terveisin Äippä

Yhteistyössä