PERÄTILA-kokemuksia kaipaillaan!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs mieltä??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäs mieltä??

Vieras
Nyt on tilanne siis seuraava:vaavi istuskelee masussa vähän väärinpäin ja kohtapuolin sais kuulemma alkaa olemaan oikeinpäin jos meinaa niin ylipäätään kääntyä...

Mites teillä jolla vaavi ollut perätilassa:
Onko yritetty kääntää? Onnistuiko?
Kääntyikö itsekseen ja millä viikoilla?
Jos edellen perätila, niin miten synnytys: sektio/alatie???

Itsellä nyt rv 32, eli ei ihan kiire vielä, mutta seuraavaan neuvolakertaan jos ei ole kääntynyt niin sitten lähete synnytystapa-arvioon. Takana yksi normaali alatiesynnytys 39+3 vvikoilla, lapsi painoi 3,2kg....

Varattiin aika käännölle muistaakseni rv 37 , mutta oli jo paikat pehmeät, vauvalla pylly laskeutunut pahasti ja lapsivettä oli hyvin niukasti. Lääkäri ei suostunut edes yrittää kääntämistä.

rv39 suunniteltu sektio.

Minulla vauva oli perätilassa viikolta 28 lähtien (aina kun kokeiltiin/ultrattiin). Rv 37 yritettiin kääntää, mutta ei kääntynyt. Rv 39 syntyi sitten suunnitellulla sektiolla. Olin ensisynnyttäjä, joten muuta vaihtoehtoa ei annettu. Ymmärtääkseni uudellensynnyttäjä voi synnyttää perätilassa olevan vauvan myös alakautta, jos "paikat" ei ole ahtaat ja vauva ei ole liian iso. En tosin tiedä uskaltaisinko itse siihen ryhtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja varvasvälivahvero:
Lisään vielä että oli perätilassa jo rv 30 asti.

tätä vähän juuri jännitän, kun esikoinen oli näillä viikoilla jo pää niin syvällä, että ei ois varmaan enää mahtunu kääntymään... miksi sektio jo rv 39, läpsiveden takia? Vaiko sen takia, että ei pääse käynnistymään itse?

Näköjään jossin päin Suomea saa ensisynnyttäjäkin synnyttää perätilassa olevan vauvan. Uutta tietoa minulle. Minun kohdalla vauva oli kuitenkin paljon isompi kuin arvioitu, joten olen tyytyvöinen sektioon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

tätä vähän juuri jännitän, kun esikoinen oli näillä viikoilla jo pää niin syvällä, että ei ois varmaan enää mahtunu kääntymään... miksi sektio jo rv 39, läpsiveden takia? Vaiko sen takia, että ei pääse käynnistymään itse?

Käsitin lääkärin puheista, että suunnitellut sektiot tehdään yleensä rv 39 paikkeilla. Kai siinä on juuri tuo ajatus ettei sitten käynnisty itsestään?

Mulla tehtiin ulkokäännös rv 37+1, ja onnistuikin oikein hyvin! Vauvan peppu ei ollut vielä kovin syvällä joten siitä saatiin hyvin ote. Kääntäminen ei tehnyt edes kovin paljon kipeää, ja siitä lähtien vauva pysyikin sitten loppuun saakka raivotarjonnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja perätila:
Minulla vauva oli perätilassa viikolta 28 lähtien (aina kun kokeiltiin/ultrattiin). Rv 37 yritettiin kääntää, mutta ei kääntynyt. Rv 39 syntyi sitten suunnitellulla sektiolla. Olin ensisynnyttäjä, joten muuta vaihtoehtoa ei annettu. Ymmärtääkseni uudellensynnyttäjä voi synnyttää perätilassa olevan vauvan myös alakautta, jos "paikat" ei ole ahtaat ja vauva ei ole liian iso. En tosin tiedä uskaltaisinko itse siihen ryhtyä.

Minulle juuri th tänään sanoi, että seuraavat kriteerit jos täyttyy niin jopa auositellaan alteitse:
-jos perätila on siisti, eli peppu edellä tulossa ja jalat siististi sivuilla
-lantio tarpeeksi iso
-vauva tarpeeksi pieni
-normaali raskaus

kuitenkin olen niin monta kauhutarinaa kuullut "tyyliin lapsen jalat vääntyneet tms" että tuo pelottaa kyllä ihan helkatisti...

Käsitin lääkärin puheista, että suunnitellut sektiot tehdään yleensä rv 39 paikkeilla. Kai siinä on juuri tuo ajatus ettei sitten käynnisty itsestään?

tuo on varmaan se suurin syy... jos siis teillä ei mitään muuta ollut. joku roinenkin tuossa mainitsi että rv 39 oli sektio.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Mulla tehtiin ulkokäännös rv 37+1, ja onnistuikin oikein hyvin! Vauvan peppu ei ollut vielä kovin syvällä joten siitä saatiin hyvin ote. Kääntäminen ei tehnyt edes kovin paljon kipeää, ja siitä lähtien vauva pysyikin sitten loppuun saakka raivotarjonnassa.

myös tuo ulkokäännös vähän pelottaa, tädilleni tehtiin rv 35 ulkokäännös ja se ei onnsitunut. seuraavana päivänä hän sitten olikin sitten leikkauspöydällä, kun synntys oli käynnistynyt.

milloin teidän vauva sitten syntyi?

Mulla kaksi sektiota perätilan takia, rv. 39 + 5 ja 39 +1. Kumpikaan ei kääntynyt, vaikka yritettiin, kuopusta tosin vasta 38. viikolla. Mun ei annettu yrittää synnyttää, koska joku lantion mitta on liian pieni perätilasynnytyksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:

myös tuo ulkokäännös vähän pelottaa, tädilleni tehtiin rv 35 ulkokäännös ja se ei onnsitunut. seuraavana päivänä hän sitten olikin sitten leikkauspöydällä, kun synntys oli käynnistynyt.

milloin teidän vauva sitten syntyi?
Hän syntyi käynnistettynä vasta 42+2 :D

Alkuperäinen kirjoittaja perätila:
Minulle sektio tehtiin rv 39 juuri sen takia että ei käynnisty itsekseen. Ei ollut mitään muuta syytä minun tai lapsen voinnissa.

ok, tämä siis normaalikäytäntö, kiitos tiedosta. noh jos ei mitään muuta hyvää siinä että joutuu sektioon niin saa ainaki tarkan päivän tietoon ja ei tarvi kahta viikkoa yli la kärvistellä :D

Esikoinen oli perätilassa ja syntyi alakautta käynnistettynä. Ei yritetty kääntää, koska vettä oli niukasti ja lapsi oli koko raskauden ajan istunut kuin tatti.

Kuopus oli myös perätilassa mutta saatiin käännettyä viikolla 37. Pysyi rt:ssä loppuun asti ja syntyi alakautta.

Yhteistyössä