perätilassa-lapsiveden meno-ambulanssilla sairaalaan??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma rv 35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma rv 35

Vieras
Eli nyt on vähän ristiriitaista tietoa siitä pitääkö lähteä ambulanssilla sairaalaan kun vauva perätilassa ja jos lapsivedet menevät vai voiko mennä omalla autolla? Matkaa meiltä sairaalaan reilu 30 km.

Synnäriltä asiaa kysyin ja siellä sanottiin että jos lapsivedet menevät rv 34-35 voisi tulla ambulanssilla, mutta tuon jälkeen voi tulla myös omalla autolla. Toiset ovat kuitenkin saaneet ohjeita että joka tapauksessa tultava ambulanssilla jos lapsivedet menevät.

Sekavaa... taitaa riippua sairaalasta josta ohjeet annetaan. Itse menossa synnyttämään K-S ks:aan. Todennäköisesti sektioon päädytään, kun synnytystapa-arvio vielä kahden viikon päästä on tulossa.

Itsellä lapsi oli perätilassa ja syntyi suunnitellulla sektiolla. Mulle annettiin ohjeeksi, että jos lapsivesi menee niin ainoastaan vain ambulanssilla ja lepotilassa sairaalaan; meillä tosin matkaa sinne on 80km.

Joo, kovin ristiriitaista tietoa sain itsekin,
kun kaksosista toinen oli perätilassa,
Neuvolassa ja lääkärissä sanottiin, että ehtii kyllä omallakin autolla tai taxilla,
sairaalasta sanoi yksi lääkäri, että ambulanssilla,
toinen, että omalla kyydillä...

Me kyllä ihan omalla autolla mentiin synnyttämään,
matka meiltä sairaalaan n.25-30 km.
Tosin lapsivedet meni vasta sairaalassa,
mutta silti pojista ensimmäinen syntyi( pää edellä ) vasta yli 12 tunnin päästä....
ikäeroa tuli perätilapoikaan 17 minuuttia.

Tietysti nykyään kai tarjotaan lähes ainoana vaihtoehtona sektiota,
vaikka siihenkään ei ole pakko suostua,
jos lapsella kaikki ok muuten.
Ihan normaalisti voi synnyttää myös perätilalapsen, ja mulla viimeisin kääntyi perätilasta vasta viikolla 39+jotakin raivotarjontaan,
syntyi 41+2.
Hänestäkin heti kohkattiin, että leikata täytyy, mutta sanoin, että ehdottomasti en edes harkitse leikkausta, jos lapsella kaikki hyvin muuten.

Sen saa todella itse päättää, ei siis tarvitse suostua sektioon,
jos itse epäröi hiukkaakaan.
No juu, tämä on hieman "asian vierestä", mutta sainpa sanottua...
kannattaa kysyä tarkemmin tota ambulanssi asiaa, että mikä idea siinä mahtaa olla...?

Ajankohtainen aihe myös mulle. Vauva perätilassa ja juuri laitettu lähete synnytystapa-arvioon. Hyvin on ristiriitaiset fiilikset mitä tässä tulee käymään. Tämä ambulanssiasia on yksi hyvä mikä tuli nyt täällä esiin!

Mä kyllä suosittelisin ambulanssia jos lapsi perätilassa ja menossa sektioon. Muuten synnytys voi alkaa edistyä nopeastikin jolloin voi olla tosi hätäistä mennä sektioon. Ambulanssissa ne varmaan pystyisivät heti antamaan supistuksia ehkäisevää lääkettä..? (maallikon arvauksia) Ei normaalitilanteessa tarvitse ambulanssia tilata.

Mulla esikoinen syntyi sektiolla kietoutuneen napanuoran vuoksi. Perätilasynnytystä en halua missään nimessä. Kääntöäkään ei voida ilmeisesti ajatella, koska istukka on kohdun etuseinämässä. Esikoinenkin käännettiin aikoinaan ja vaatii se sen verran "voiman käyttöä", että tuntuisikin aika pahalta ajatukselta istukan ollessa edessä.

Kai monet asiat tässä puoltavat sektiota, vaikka mieluiten synnyttäisin ihan normaalisti alakautta. Jospa vauva vielä kääntyisi, niin sitten ei ole mitään hätää eikä pohtimista. Ja saa nähdä mitä synnytystapa-arviossakin suosittelevat.

Ambulanssia suositellaan kai siksi että siinä voi olla makuullaan. Kun lapsivesi on mennyt, eikä synntyksen haluta etenevän, on parempi maata hiljaa paikoillaan. Ja harvassa henkilöautossa se todella onnistuu. Ja onhan ambulanssissa tietysti osaava henkilökunta paikalla... :) Ja perille pääsee nopeammin kuin omalla autolla (saa tietä ruuhkissakin) Varminta lienee soittaa synnärille sitten jos lapsivesi menee, eiköhän sieltä neuvota millä kyydillä pitää tulla.

Joissain sairaaloissa ainoa vaihtoehto perätilaisen lapsen synnyttämiseen on sektio. Varsinkin ensisynnyttäjien kohdalla. Ja jos on todettu, ettei se lapsi sieltä perätilassa mahdu, ei sektiota vastaan kannata alkaa protestoida. Itse luotan siihen, että lääkärit tietävät mikä on parasta eivätkä ota turhia riskejä.

Jos lapsivesi menee ja lapsi on perätilassa, pitäis mennä makuuasennossa sairaalaan. Ambulanssin paareilla pääsee kodista sairaalalle makuullaan. Se on sen takia, että napanuoran esiinluiskahtamisvaara on sillon tosi suuri. Jos lapsi on rt:ssä ja lapsivesi menee, tukkii yleensä pää kohdunsuun. Perätilassa saattaa napanuora luiskahtaa ulos, jollon vauvan hapensaanti on puristuksissa. Pylly ei tuki niin hyvin kohdunsuuta, etteikö sieltä välistä pääsis napanuora puristuksiin äidin liikkuessa.

Meidän ensimmäinen lapsi syntyi rv 33+2 ja ihan omalla autolla mentiin sairaalaan. Oltiin naapurissa lakkiaisissa ja lähdettiin samantien sairaalaan omalla autolla istuen. Sairaalaan matkaa 10 km eli oltiin siellä samassa ajassa kun ambulanssi olisi ollut meillä ja sairaalassa sanottiin, ettei ollut tarvetta ambulanssin käytölle. Lapsi oli silloin jalkatarjonnassa, kantapäät edellä tulossa ja supistukset alkoivat samalla kun vesi meni ja ne tulivat säännöllisesti 3 min välein. Hesaan oli sen verran matkaa, ettei olisi sinne ambulanssillakaan ehditty, vaan vauvamme syntyi kiireellisellä sektiolla omalla kotiapaikkakunnalla.

KM*.n juttu oli todellakin asian vierestä.

Ensinnäkin puhuttiin siitä miten sairaalaan mennään, kun lapsivesi menee kotona. Ihan eri asia on ellei lapsivesi mene.

Eli aina, jos lapsivesi menee perätilaraskaudessa täytyy lähteä makuuasennossa mielellään ambulanssilla sairaalaan!

Lääkärit arvioi onko alatiesynnytys perätilassa mahdollista, riskitönhän se ei todellakaan ole. Äidin lantion täytyy olla tarpeeksi tilava, jotta lapsi voi turvallisesti syntyä pääedellä. Itselläni näin ei ollut. Lapsen koko on hyvä olla pieni. Ensisynnyttäjät harvoin moiseenn riskiin uskaltautuvat ellei kyseessä ole todellakin alle 3 kg vauva.

KM* ei ollut enää ns.ensisynnyttäjä synnyttäessään toisen kaksosistaan, vauva A oli raivannut jo tilaa B.lle.

Perätilasynnytystä ei kannata alkaa todellakaan puoltamaan, varsinkaan tuollaisilla taustoilla. Jokainen tekee oman valintansa, mutta itse olin onnellinen, että lääkärit tekivät sen puolestani ja katsoivat meille molemmille turvallisemmaksi vaihtoehdoksi suunnitellun sektion. Eli itse ei tarvinnut valintaa tehdä, tosin perätilasynnytys tuntui kyllä siltä viimeiseltä vaihtoehdolta, vaikka leikkausta pelkäsinkin, onneksi suotta.

KM* onko sinulle tehty sektio?

juu eihän mikään synnytys ole riskitön... tämä vaan kommenttina edelliseen puheenvuoroon.

Mun esikko syntyi perätilassa rv38 ja synnytys alkoi veden menolla kotona. Ihan omalla autolla mentiin rauhassa sairaalaan ja tyttö syntyi alateitse. Mutta itse sain siis vaikuttaa synnytystapaan, lantio kuvattiin ym. tiedossa oli että sirpakka tyttö oli tulollaan. Olin tosi tyytyväinen jälkeenkinpäin alatiesynnytyspäätökseeni!

mulle suositeltiin synnäriltä juuri tuon napanuoran luiskahtamisen takia. Ja makuuasento ehdottomasti.
Tulevana maanantaina viimeistään nyt katotaan tehdäänkö sektio vai synnytänkö normaalisti. Jännittää...
Rauhoittelivat, että alatie ois parempi, kun luultavasti minulla on tarpeeksi tilaa lantiossa (olen pitkä) ja kyseessä on toinen synnytys. Mut saa nähdä nyt...

Muille tunnutaan tekevän noita synnytystapa-arviointeja ja lantion mittauksia ja vaikka mitä....
mulle ei ole koskaan niitä tehty ( niin, tai jos synnytystapa-arvioinniksi lasketaan lääkärin lähes määräys viimeisimmästä, että kun on perätilassa, on leikattava...)
muuten en ole missään arvioissa tai mittauksissa käynyt,
eikä edes tuplia odottaessa lääkärit puhuneet mitään mittauksista.

Silloin vain lääkärikäynnillä sanottiin, että kyllä kaksoset useimmiten
nykyään alateitse tulee, ei pelkoa....
mutta mitään ei tosiaan edes mittailtu.
Olen pieni ( 165 cm /53 kg ) ja tuplaraskaus toi 20 kiloa pelkkää vatsaa,
2 päivää ennen synnytystä kävin lääkärissä, lapsista painoarvio oli n.1500 g / lapsi,
mutta painoivat lähes 3 kiloa / poika.
Painon arviointi siis meni todella metsään, enkä tosiaan tiedä, olisiko leikkausta harkittu, jos olisi tiedetty poikien olevan noinkin isot.....

Mutta hyvä kun tähän ambulanssi-asiaan on saatu hyviä ja asiallisia vastauksia ;o)

Ja ei, ei ole mulle tehty ikinä sektiota.
Toivun yleensäkin kaikenlaisista leikkauksista aika huonosti,
joten voin vaan kuvitella, mitä se voisi olla.
Olen seurannut siskon elämää kahden sektion jälkeen sekä kälyni,
jolle tehty 1 sektio.
Ei kiitos ikinä meikäläiselle, jos vaan voin moisen välttää.

Yhteistyössä