Perheessä vatsatautia ja terveet viedään hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja että ottaa päästä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="harmaa";27955393]Siis että mua ottaa päähän nämä jeesustelijat jotka on niin täydellisiä, no helppoahan se teillä ketkä kotona.
Mutta soitanko minä työnantajalleni että meillä on nyt koululainen vatsataudissa ja en voi sen takia viedä kaksosiani päiväkotiin hoitoon jos niillä sattuu olemaan myös vattapöpö tai tulemaan se joskus?
Elämä on valintoja, jos et kestä riskejä päivähoidossa kannattaa ne hoitaa kotona itse.
Minun valintani on tämä sillä ei minulla ole varaa jäädä palkattomallekaan muuten vaan kotiin kun jos nyt joskus noi pienemmät sattuu sairastumaan..[/QUOTE]

Niin, elämä on valintoja. Voi myös valita, että ei tee niitä lapsia niin paljon, että talous romahtaa yhteen vapaapäivään.

Mun mielestä uskomattominta nykymenossa on yleensäkin se, että kaikelle pitää löytyä syyllinen. Jos lapsi sairastuu, niin se on varmaankin sen naapurin lapsen tai sen vanhempien vika. Meillä ainakin lapsi sairastuu, jos sairastuu. Ei se ole kenenkään syy. Toki ei nyt ehdoin tahdoin mennä kyläilemään vatsatautisten luo, mutta ihan normaalia elämää eletään ja siihen kuuluu se, että välillä ollaan kipeinä. Omat vanhempani ovat samanlaisia. He tulevat mielellään jopa kyläilemään meillä vaikka lapsi olisikin kipeänä. Jopa tämän ainoan vatsataudin aikana he ehdottivat kyläilyä, jonka kyllä sitten torppasin. Ikinä ei ole tauti heihin tarttunut. Muutenkin olemme kaikki melko harvoin kipeänä.

Mun mielestä uskomattominta nykymenossa on yleensäkin se, että kaikelle pitää löytyä syyllinen. Jos lapsi sairastuu, niin se on varmaankin sen naapurin lapsen tai sen vanhempien vika. Meillä ainakin lapsi sairastuu, jos sairastuu. Ei se ole kenenkään syy. Toki ei nyt ehdoin tahdoin mennä kyläilemään vatsatautisten luo, mutta ihan normaalia elämää eletään ja siihen kuuluu se, että välillä ollaan kipeinä. Omat vanhempani ovat samanlaisia. He tulevat mielellään jopa kyläilemään meillä vaikka lapsi olisikin kipeänä. Jopa tämän ainoan vatsataudin aikana he ehdottivat kyläilyä, jonka kyllä sitten torppasin. Ikinä ei ole tauti heihin tarttunut. Muutenkin olemme kaikki melko harvoin kipeänä.

Sä katsot asiaa kummallisesta vinkkelistä: syyllisen etsimisellä ei tarkoiteta mitään muuta kuin vaikka sairastumisasioissakin: hoidetaan myös se aiheuttaja eikä pelkkä oire....

Alkuperäinen kirjoittaja höhöö;27955638:
Aivan saletisti se vatsatauti jo jyllää siel päiväkodissa ja se on ehtinyt jo tarttua, jos on tarttuakseen. Sieltä päikystä ne meille ainakin aina tulee. en ymmärrä, että koko perhe pitää sulkea kotiin, jos yksi on kipeä. meillä ainakin eskarilainen menee huomenna eskariin vaikka pienempi sisarus jää potemaan vielä flunssaa kotiin. Eskarilainen on jo parantunut ja olis väärin häntä kohtaan, että joutuis vielä omien sairaspoissaolojen takia olemaan vielä sisaruksenkin poissaolot kotona. Ja siellä päikyssä tämä sama tauti on jyllännyt ja sieltä meille tullut.

Et nyt taida ymmärtää tuota syy-seuraussuhdetta. Ne taudit todellakin tulevat sieltä päiväkodista, koska idiootit vanhemmat vievät ne sairaat lapset sinne hoitoon. Tyhjästäkö kuvittelit tautien päiväkotiin syntyvän.

Kaikki muuttuisi jos kaikki vaan pitäisivät ne lapsensa kotona, myös silloin kun sisarukset sairastavat. Epidemia lakkaisi ennenkuin alkaisikaan. Vähättely ei asiaa auta "ei me sitä aloitettu, se oli jo jollain" onkin tosi fiksua, melkeinpä kiusaamiseen verrattavissa olevaa...

Niin no... vaikka se mun lapsi sen olis aloittanut sen taudin, niin se on jo tarttunut moneen muuhun ennen, kun kukaan tajuaa, että meidän lapsessa on se tauti. Ja tässä flunssassa, mikä meidän lapsilla on, on oireena kuumeilun loputtua jopa 1kk kestävä yskä: Eli pitääkö mun nyt jäädä koko lapsikatraan kanssa palkattomalle kuukaudeksi, kun siitä yskästähän ne pöpöt leviää?

Ja tosiaan , jos se tauti on jo muillakin siellä eskarissa, niin ei siitä nyt enää voi olla haittaa, että täysin terve taudin jo sairastanut menee eskariin vaikka pikkususarus jää vielä yhdelle kuumeettomalle päivälle kotiin. Se ei sitä taudin kulkua siinä eskarissa miksikään mutta ei poista eikä lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja höhöö;27955907:
Niin no... vaikka se mun lapsi sen olis aloittanut sen taudin, niin se on jo tarttunut moneen muuhun ennen, kun kukaan tajuaa, että meidän lapsessa on se tauti. Ja tässä flunssassa, mikä meidän lapsilla on, on oireena kuumeilun loputtua jopa 1kk kestävä yskä: Eli pitääkö mun nyt jäädä koko lapsikatraan kanssa palkattomalle kuukaudeksi, kun siitä yskästähän ne pöpöt leviää?

Ja tosiaan , jos se tauti on jo muillakin siellä eskarissa, niin ei siitä nyt enää voi olla haittaa, että täysin terve taudin jo sairastanut menee eskariin vaikka pikkususarus jää vielä yhdelle kuumeettomalle päivälle kotiin. Se ei sitä taudin kulkua siinä eskarissa miksikään mutta ei poista eikä lisää.

On se kumma että vähätellään kaikkea! Ihanko siellä hoidossa KAIKKI on samantien pois? Ei = se ei tartu heti kaikkii, jolloin kipeät kotiin niin epidemian kulku katkeaa. VAIKEA YMMÄRTÄÄ?

Ja mitä tarkoittaakaan lause jossa tauti on kaikilla eskarissa ja sitten sinne menee terve lapsi kotoa? :D Seliseliseli..... (älä siis oikeasti selitä, en jaksa sun tyhmyyttäs)

On se kumma että vähätellään kaikkea! Ihanko siellä hoidossa KAIKKI on samantien pois? Ei = se ei tartu heti kaikkii, jolloin kipeät kotiin niin epidemian kulku katkeaa. VAIKEA YMMÄRTÄÄ?

Ja mitä tarkoittaakaan lause jossa tauti on kaikilla eskarissa ja sitten sinne menee terve lapsi kotoa? :D Seliseliseli..... (älä siis oikeasti selitä, en jaksa sun tyhmyyttäs)

Tuntuu, kun seinän kans juttelis. :D sanoinko mä, että mun terve lapsi on ainoa lapsi siel hoidos ja kaikki muut kipeenä? Sanoinko, että KAIKKI on HETI SAIRAANA JA POIS? En! Mä sanoin, että taudit tarttuu silti vaikka mä ottaisin kaikki lapseni heti yhden tultua kipeeksi pois ja veisin vasta sitten, kun koko perhe on sairastanut taudin. Ne on ehtinyt johonkin jo tarttua ennen oireiden alkua mun lapsella. Ja siitä tyypistä ne on ehtinyt myös tarttua jo seuraavaan. Pöpöt muhii pitkiä aikoja niissa leluissa ja ovenkahvoissa. Epidemia ei siis lopu siihen, että pidetään koko perha karenssissa kaksi viikkoa, jos yksi sairastuu. Ja tosiaan kuumeilun loputtuakin se parantunut on vielä pitkään taudinkantaja. kannattais ottaa vähän asioista selvää ennen, kun tulee haukkumaan muita tyhmäksi.

Miksi vastaat mulle, jos pidät mua tyhmänä? Kertoo susta aika paljon, kun pitää ihmistä tyhmänä, jos sillä on eri näkemys asioista.

Minusta on todella itsekästä viedä tervettä HOITOON, jos joka tapauksessa toinen vanhempi jää töistä pois hoitaakseen sairasta sisarusta kotona. Noro viirus leviää tosi helposti, eikä sitä tartte tieentahtoen lähteä levittämään. Mä ainakin karsastan kuin ruttoa kyseistä tautia, eikä mennä kylään pariin viikkoon jos kyläpaikassa on ollut noroa. Mua ei haittaa vaikka itse oisin sairas, mut mua haittaa jos mun 2kk ikäinen vauva sairastuu siihen.

Niin taas varmaan voidaan kerrata ne faktat että vatsatauti itää jopa 3 vuorokautta ennen oireiden puhkeamista ja voi tartuttaa vielä jopa kaksi viikkoa oireiden päättymisestä. Eli tämä hoitoon mennyt muksu on saattanut tartuttaa jo aiemminkin vaikka ei itse sairastuisi....

Jos kaikki ihmiset, siis kaikki vanhemmat, ei pelkästään tässä ketjussa olevat, tekisivät niin, että ei niitä lapsia veisi hoitoon, jos on taudin kantaja, tai taudin juuri sairastanut (niissä tapauksissa kun on mahdollista olla kotona lapsen kanssa), niin taudit vähenisivät. Jos on kotona tai joutuu olemaan kotona, niin juuri parantunutta tai taudin kantajaa ei ole mikään pakko viedä hoitoon.

Se on nyt siis yksi lysti oliko se tauti jo siellä kun juuri sun lapsi meni sinne kantajana tai puolikuntoisena, jos kaikki pitäisivät huolen omistaan, niin taudit eivät pääsisi jylläämään niin paljon. Ja se on ihan fakta. Myös käsien pesu kannattaa opettaa lapsille, ja se ettei kaikkea laiteta suuhun. Ja nyt siis puhun sen ikäisistä hoitolapsista, jotka jo ymmärtävät, en vauvoista ym. Tiedoksenne vaan ettei tästäkin nouse mekkala. :)
Lapsi keksii varmasti jotain mukavaa tekemistä siellä kotonakin, se ei ole syy viedä hoitoon tartuttamaan muita.

Niin taas varmaan voidaan kerrata ne faktat että vatsatauti itää jopa 3 vuorokautta ennen oireiden puhkeamista ja voi tartuttaa vielä jopa kaksi viikkoa oireiden päättymisestä. Eli tämä hoitoon mennyt muksu on saattanut tartuttaa jo aiemminkin vaikka ei itse sairastuisi....

Eli koska on SAATTANUT, niin voi ihan hyvillä mielin viedä tartuttamaan? Ei jumalauta tätä logiikkaa.

Pitääkö ihan tietentahtoen tartuttaa, koska sen voi saada vaikka ostoskärryistä, tai se on saattanut jo tartuttaa silloin ja silloin. Voi apua!

[QUOTE="poi";27956065]Eli koska on SAATTANUT, niin voi ihan hyvillä mielin viedä tartuttamaan? Ei jumalauta tätä logiikkaa.

Pitääkö ihan tietentahtoen tartuttaa, koska sen voi saada vaikka ostoskärryistä, tai se on saattanut jo tartuttaa silloin ja silloin. Voi apua![/QUOTE]

Tuota noin.... Kerrotko missä kohdassa sanoin että on ihan ok viedä hoitoon?! Totesin vain että hän on saattanut tartuttaa jo aiemmin. Tautien kohdalla kun on yleensä kyse useammista päivistä ennen ja jälkeen, varmaan aikuisena ihmisenä sen tiesitkin. Jotta voi apua vain sinulle!!

Haluan vielä tarkentaa, että mun mielestä on ok pitää ne muut sisarukset kotona, jos siihen on mahdollisuus. Ei kuitenkaan ole mun mielestä asiallista syyttää ihmistä, joka vie terveen lapsen päiväkotiin vaikka sisarus on kotona sairaana. Itsekin varmasti tilanteesta riippuen voisin pitää sisaruksen kotona, jos sellainen olisi. En lähtisi ehdoin tahdoin viemään tarhaan ihan vaan siksi, että "minulla on oikeus". Kuitenkin mun mielestä on täysin ok myös viedä se terve sisarus tarhaan. Eli eiköhän jokainen perhe osaa ihan itse miettiä nämä asiat. Siihen ei varmaan tarvita mitään naapurikyyliä tietämään toisten asioita taas paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;27955801:
Ehkä se mieli muuttuu sitten kun jonkun välinpitämättömyyden takia siivoat lapsen sängystä oksennusta ja ripulipaskaa neljä kertaa yössä.

meillä ei ole noroa näkynyt vuosiin, ei eds siloinku oli lapset pieniä,ehkä juuri siksi kun ei ola liian hygienisiä

Alkuperäinen kirjoittaja höhöö;27955979:
Tuntuu, kun seinän kans juttelis. :D sanoinko mä, että mun terve lapsi on ainoa lapsi siel hoidos ja kaikki muut kipeenä? Sanoinko, että KAIKKI on HETI SAIRAANA JA POIS? En! Mä sanoin, että taudit tarttuu silti vaikka mä ottaisin kaikki lapseni heti yhden tultua kipeeksi pois ja veisin vasta sitten, kun koko perhe on sairastanut taudin. Ne on ehtinyt johonkin jo tarttua ennen oireiden alkua mun lapsella. Ja siitä tyypistä ne on ehtinyt myös tarttua jo seuraavaan. Pöpöt muhii pitkiä aikoja niissa leluissa ja ovenkahvoissa. Epidemia ei siis lopu siihen, että pidetään koko perha karenssissa kaksi viikkoa, jos yksi sairastuu. Ja tosiaan kuumeilun loputtuakin se parantunut on vielä pitkään taudinkantaja. kannattais ottaa vähän asioista selvää ennen, kun tulee haukkumaan muita tyhmäksi.

Miksi vastaat mulle, jos pidät mua tyhmänä? Kertoo susta aika paljon, kun pitää ihmistä tyhmänä, jos sillä on eri näkemys asioista.

Tämä SUN vastaus kertoi kyllä ainoastaan sinusta :D

[QUOTE="diudiu";27956043]Jos kaikki ihmiset, siis kaikki vanhemmat, ei pelkästään tässä ketjussa olevat, tekisivät niin, että ei niitä lapsia veisi hoitoon, jos on taudin kantaja, tai taudin juuri sairastanut (niissä tapauksissa kun on mahdollista olla kotona lapsen kanssa), niin taudit vähenisivät. Jos on kotona tai joutuu olemaan kotona, niin juuri parantunutta tai taudin kantajaa ei ole mikään pakko viedä hoitoon.

Se on nyt siis yksi lysti oliko se tauti jo siellä kun juuri sun lapsi meni sinne kantajana tai puolikuntoisena, jos kaikki pitäisivät huolen omistaan, niin taudit eivät pääsisi jylläämään niin paljon. Ja se on ihan fakta. Myös käsien pesu kannattaa opettaa lapsille, ja se ettei kaikkea laiteta suuhun. Ja nyt siis puhun sen ikäisistä hoitolapsista, jotka jo ymmärtävät, en vauvoista ym. Tiedoksenne vaan ettei tästäkin nouse mekkala. :)
Lapsi keksii varmasti jotain mukavaa tekemistä siellä kotonakin, se ei ole syy viedä hoitoon tartuttamaan muita.[/QUOTE]

No nimenomaan, tätä mä olen täällä sanonut, mutta ei nää tajua :D

mä en kllä ymmärrä että miksi esim koululasen pitäiis la pois jos toinen sisaruksiata on kipeänä, ei sen terveen tarvitse kärisä. ja edellenkin se tarttuu jos on tarttuakseen ei siihen auta mitkään koko perhen karenssit. Ei työpaikoillakaan tykäöttäisi että vanehmmat olsi pois koululaisten takai pois van sikie että me kaiki isutaan kotona ja katotaan kun tyo yks yrjöö.. jos joaisen yrjööjän takia pitäis olla vähintä kaks päivä pois ei pääsis sit moneen viikkoon mihinkän ÄLY HOI. vatsatutiin ei kui ole ja jos tauteja pelkä, on parempi jäädä kotiin. Toisaalta hyvän vastustuskyvyn saa vain olemalla muiden seurassa ja sieltä missä niitä tauteja likuu.

Älä hoi itselles, ei ollut kyse koululaisista ja aikuisista ihmisistä. Vaan siitä että jos se vanhempi on jo valmiiksi kotona toisen lapsen kanssa, niin pientä päiväkoti-ikäistä ei sillon tuoda hoitoon päiväkotiin, koska ei he osaa pitää hygieniasta samalla tapaa huolta kuin isommat. Pärskitään päin, nuollaan kenties samoja leluja, ollaan tiiviisti yhdessä samoissa leikeissä. Lisäksi heillä ei ole mitään velvollisuutta osallistua päivähoitoon, niinkuin koululaisella taas.

Ja otan osaa jos jonkun lapsi kärsii kotipäivistä. Voi voi.

Mutta täähän on tätä samaa paskaa aina tiettyjen vanhempien kohdalla, jos on pipetillä annettu ei voi kauhalla ottaa...

Turun kaupungin päiväkotien ohjesääntö on, että tarve sisarus pitää hoitaa kotona toisen sairastaessa. Ei siis ole asiaa hoitoon, jos sisarus oksentelee. Hyvä niin!! Tuskin vain Turku on tässä asiassa viisas kunta, eiköhän monissa muissakin kunnissa ole sama sääntö.

Koulu on vähän eri asia, koska Suomessa on oppivelvollisuus, ja kouluikäiset osaavat jo enemmän pitää etäisyyttä toisiin.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Turun kaupungin päiväkotien ohjesääntö on, että tarve sisarus pitää hoitaa kotona toisen sairastaessa. Ei siis ole asiaa hoitoon, jos sisarus oksentelee. Hyvä niin!! Tuskin vain Turku on tässä asiassa viisas kunta, eiköhän monissa muissakin kunnissa ole sama sääntö.

Koulu on vähän eri asia, koska Suomessa on oppivelvollisuus, ja kouluikäiset osaavat jo enemmän pitää etäisyyttä toisiin.

No niinpä niin ja näinpä näin, mutta niin kauan kuin on noita palstamammoja, on epidemioitakin :)

[QUOTE="vieras";27956931]No niinpä niin ja näinpä näin, mutta niin kauan kuin on noita palstamammoja, on epidemioitakin :)[/QUOTE]

"Mutku mun mukulan on PAKKO päästä hoitoon, se hyppii seinille jos ei saa virikkeitä ja näe kavereita". Niinpä juu. Ja kolme päivää siitä ja kaverit oksentaa kaikki. Näinhän se menee aina välillä.

Jos kaikki ihmiset välittäisivät ohjeista (ei sairaan terveitä sisaruksia päiväkotiin) ja samalla muista ihmisistä, epidemiat todellakin pysähtyisivät paljon nopeammine.

Yhteistyössä