Perhehytti/leikkitilan vieressä paikat, junamatka edessä, kokemuksia!!!

  • Viestiketjun aloittaja ...,,
  • Ensimmäinen viesti
...,,
Heippa. Haluaisin pikaisesti vastauksi kysymyksiini.
Eli olemme lähdössä junamatkalle lapsen kanssa (1v1kk) kahdestaan. Vaunut tulee mukaan ja ehkä myös auton istuin. Mitkä ovat vaihtoehtomme? Voimmeko ottaa perhehytin kahdestaan? Onko siellä tilaa leikkiä? Missä vaunut ovat, onko perhehyttiin portaita, onko leikkitila lähellä? Jos emme ota perhehyttiä vaan istumapaikat leikkitilan läheltä, mitä se lähellä tarkoittaa? Samaa vaunua vai miten? Onko tällöin tilaa vaunuille? Saanko vaunuille automaattisesti tilan tilatessani joko leikkitilan läheltä paikan tai perhehytistä paikan, eli ei tarvitse soittaa lippuja, vaan ne voi tilata netistä? Kertokaa toki kaikki muutkin kokemukset..Olen ollut junalla muksun kanssa ihan tavallisessa vaunussa ja se oli ihan tuskaa koska lapsi halusi jo liikkua, eikä päässyt tietysti juuri mihinkään siellä..Varattiin paikat vaunusta johon sai lastenvaunut..
 
kokemustämäkin
Matkustin kerran vauvani kanssa junassa ja vaunut oli alunperin tarkoitus ottaa mukaan, mutta onneksi otin vain turvakaukalon. Ensinnäkin soitin vr:lle varatakseni paikan ja sain suurin piirtein haistatukset, kun sanoin, että olisi vaunut mukana. Mennessä intercityllä sain kaukalon vaunun päätyyn, jossa oli tilaa vaunuillekin, mutta oma istumapaikkani oli huomattavan kaukana, joten hereillä olevan lapsen olisin joka tapauksessa joutunut ottamaan pois kaukalosta/vaunuista ja pitää sylissä. Tullessa takaisin olin pendolinossa, missä ei tosiaankaan olisi ollut paikkaa vaunuille. En olisi saanut vaunuja edes kasattua niin pieneen tilaan, että olisin saanut ne säilytyskaappiin mahtumaan. Kaukalo mahtui tilaan juuri ja juuri ja vauva matkusti jälleen sylissä. Sen jälkeen olen suosinut omaa autoa vastoin kaikkia ekologisia periaatteitani.
 
...,
Kurja kokemus kyllä. Minä olen saanut aina ystävällistä palvelua ja vaunulle paikan ja kerran sain jopa siihen eteen istumapaikat meille. Meillä ei poika mahdu enää kaukaloon, joten sekään ei onnistu ja sylissä hän ei todellakaan aio istua kahta tuntia, hyvä jos minuuttiakaan. En mielellään huudata häntä koko matkaa muiden iloksi.. Omalla autolla ei voida mennä kun isäntä sitä tarvitsee.
 
junailijatar
hei ap. Millä junalla olette matkustamassa? "Sininen" juna, ic, pendolino? Kaksikerroksisissa ic-vaunuissa on invapaikkoja. Siihen voinee jättää vaunut (siis jos paikka on vapaana) tai ehkä siihen saisi varattua paikankin? Tuo invapaikka on siitä helppo, että ei ole portaita tms. vaan saa työnnettyä vaunut suoraan sisään.

Leikkitila noissa 2-kerroksisissa vaunuissa on yläkerrassa, toisessa päädyssä. Rappusissa on portti. Itse varaisin istumapaikan invapaikalta tai sen välittömästä läheisyydestä ja siitä menisin lapsen kanssa leikkipaikalle. Toisaalta yläkerrassa on vähemmän läpikulkuliikennettä, joten voisi olla rauhallisempi paikka lapsen kannalta. Mutta sitten on ongelmana vaunujen yms. tavaroiden säilytys.

Perhehytit noissa ic-vaunuissa taitaa kaikki olla portaiden takana. Hytin voi kyllä varata vaikka yksinään. Hyttiin saattaa mahtua vaunut, riippuu vaunuista. Mutta leikkitilaa ei kyllä enää juuri jää.
 
..,,
kiitos. Tosiaan, mennään intercityllä. Vr:n sivuilta yritin lueskella, mutta ei kyllä saanut selkoa mistään. Tuntuu olevan aika hankalaa.Olemme tosiaan ennen menneet paikoilla, joihin saa vaunut viereen, mutta kun pelkään että joku vohkii tavaramme jos liikun siitä, en ole uskaltanut mennä leikkipaikkaan.
 
vr - style
Vr:n sivuilla ei tosiaan mainita asiasta mitään! Olen kulkenut pitkänmatkan junissa niin, että vaunut on jätetty matkatavaravaunuun ja olen lastannut koppaan muutkin matkatavarat.Se kuitenkin on ilmaista ja konnarit huolehtiin nostelun. Sitten olen ottanut lapsen kainaloon ja mennyt paikalleni. Omani on vielä niin pieni, ettei tarvitse leikkivaunua.
 
..,,
Miten sitten tuo matkatavaravaunuun nostelu onnistuu? Siis en ole ikinä nähnyt kenenkään nostelevan tavaroita asemilla tms.. Vr:n sivuilla oli maininta, että leikkitilan ja perhehyttien alapuolella eli alatasossa voi säilyttää vaunuja. Tarkoittaakohan tuo sitä paikkaa missä on vain ne kaksi vaunupaikkaa vai juuri tuota matkatavaravaunua. Minua huolestuttaa, jos on vähänkin epäselvää junassa ollessa miten selvitään sieltä pois, ja lisäksi jos menen vaunujen kanssa väärästä ovesta, en pääse mihinkään niiden kanssa kun käytävät niin kapeat..
 
vr - style
Olen kulkenut vaan pitkänmatkan junilla, siis nillä vanhoilla sinisillä. Konnarivaunu ja matkatavaravaunu on samassa, ja yleensä konnari tulee asemalle juurikin matkatavaravaunun ovista. Siinä kun on kärkyllä, niin hän nostaa rattaat/ne nostetaan yhdessä, jos mahdollista. Minulla kun on vauva tuossa tilanteessa sylissä, niin en ole itse niitä nostellut.
 
kapka
Varaa teille kahdelle perhelippu, jolloin saat lapsellekin oman paikan samalla aikuisen lipun hinnalla. Muista sanoa, että vierekkäiset paikat ja läheltä vaunupaikkoja. Silloin saat lapselle pienen oman leikkitilan. Matkustan aika useinkin junalla ja aina on löytynyt vaunuille paikka. Ja kun lapsella on ollut oma istumapaikka, niin en ole kovinkaan usein "tarvinnut" leikkipaikkaa. Ohjelmaksi on riittänyt, kun ollaan käyty ravintolavaunussa hakemassa pientä purtavaa tai ostettu vastaavaa kahvikärrystä. Ja ostan aina lapselle jonkin uuden pienen jutun junaan: pieni kirja, jokin lelu, palapeli. Mukavaa junamatkaa!
 
Äiti kahdelle
Alkuperäinen kirjoittaja vr - style:
Vr:n sivuilla ei tosiaan mainita asiasta mitään! Olen kulkenut pitkänmatkan junissa niin, että vaunut on jätetty matkatavaravaunuun ja olen lastannut koppaan muutkin matkatavarat.Se kuitenkin on ilmaista ja konnarit huolehtiin nostelun. Sitten olen ottanut lapsen kainaloon ja mennyt paikalleni. Omani on vielä niin pieni, ettei tarvitse leikkivaunua.
Näin juuri meilläkin. Itse olen junalla matkustanut nelisen kertaa pienen lapsen ja vauvan kanssa. Voin kokemuksesta sanoa, että riippuu hyvin pitkälti siitä, miten ystävällinen konduktööri sattuu olemaan, että saatko apua vaunujen nostamisessa junaan, mutta voithan tähyillä sitten kanssamatkustajilta apua, aina löytyy joku avulias. Vaunut olen aina joutunut jättämään niile varattuihin matkatavarlokeroihin kasattuna - ns."vaunupaikat" kun menevät yleensä heti eikä meillä ainakaan ole koskaan ollut tuuria niitä saada. Kaukalon käyttäminen junamatkalla on kätevää, siihen kun saa lapsen kiinni istumaan, voi itsekin nauttia matkasta istuen ja vaikka lapselle lukien, eväitä mutustellen jne. Ei tarvitse koko ajan vahtia ettei ole käytävillä karkaamassa. Varsinkin kun junassa sitä käytävillä on jo tarpeeksi yleensä liikennettä...

Onko lapsen tarkoitus nukkua junassa päikkärit? Jos on, niin en suosittele tällöin ostamaan paikkoja leikkivaunusta - melu ja meno on siellä sen verran villiä yleensä, etteivät meidän muksut ainakaan siellä pystyneet nukahtamaan, ellei sitten lapsesi ole tottunut nukkumaan kovassa metelissä. Ja ihan pienelle lapselle siellä ei kauheasti vielä ole tekemistä, varsinkin kun siellä isommat lapset leikkivät ja meno on niin hurjaa että itse ainakin pelkäsin että jää pieni toisten alle, vaikka vieressä vahdinkin. Kirjoja yms siellä on, joita voi lueskella. Mutta kuten joku kirjoitti, ravintolavaunuun matkaaminen on 1-vuotiaalle jo ihan riittävä viihdytys. Ja lisäinfoa saat kun varaat liput, muista kertoa lippupisteeseen kaikki reissun yksityiskohdat; lapsen ikä, vaunujen mukaan tulo yms, niin osaavat varata teille hyvät paikat!

Mukavaa reissua teille! Toivotaan että kaikki sujuu hyvin.
 
hyvin on matka mennyt junalla
Hei! Olen käynyt Helsingissä junalla usemman kerran 2 lapsen kanssa (pienin 1v 6 kk). Olen aina saanut istuinpaikat heti lastenvaunupaikan edestä. Ainakin tähän vaunuun pääsee lastenvaunuilla ihan työntämällä, ei tarvitse nostella lastenvaunuja. Viisi tuntia on kulunut ihan hyvin junassa. Olemme välillä käyneet leikkitilassa leikkimässä (on samassa vaunussa kerrosta ylempänä kuin lastenvaunupaikka) ja sitten ravintolavaunussa syömässä (seuraava vaunu) ja joka matkalla pienin on nukkunut parin tunnin unet lastenvaunuissa, jotka ovet olleet ihan istuinpaikkojemme edessä, jossa olemme vanhemman tytön kanssa istuneet ja lukeneet kirjoja ja lehtiä ja samalla olen voinut seurailla kokoajan pienimmän unia.
 
Rohkeasti vaan..
Ja sano konnarille että kaipaat apua poistuessa jos pelkäät ettet ehdi tms. :)
Me , minä ja 2v matkustetaan 8h matkoja junalla ja ihan hyvin menevät. Perhelippu on ehdoton. Näin lapsi saa oman paikan jossa olla.
Tavallisessa sinisessä menet vaunujen kanssa konnarin vaunun viereen niin nostavat vaunut sisään.
Vaunuihin olen jättänyt matkatavaroita usein mutta aina lukollisessa matkalaukussa ja kytkettynä vaunuihin esim pyörälukolla.
Leikkivaunun alakertaan mahtuu useammat rattaan ja meillä on otettu myös päikkäreitä vaunussa. Lapsi tosin nukahtaa syliin. ;D
Ota mukaan esim. pieniä minikirjoja .Niistä löytyy mm. rasmus nallea ja disneyn satuja. Helppoja ja sopivat pieneen tilaan! Niitä on kauppojen kassoilla / läheisyydessä. Ota eväitä ..pientä naposteltavaa ja mehuja tms.
Jos mahdollista niin kannettavatietsikka, josta lapsi voi katsoa esim leffoja, tms lasten ohjelmia. Pienet piirrustus välineet ovat kivoja ja käteviä.
Ja matkan voi ajoittaa myös niin että lapsesi jo nukkuu jos hän on sikeä uninen.. ;D
 
vierailija
hei ap. Millä junalla olette matkustamassa? "Sininen" juna, ic, pendolino? Kaksikerroksisissa ic-vaunuissa on invapaikkoja. Siihen voinee jättää vaunut (siis jos paikka on vapaana) tai ehkä siihen saisi varattua paikankin? Tuo invapaikka on siitä helppo, että ei ole portaita tms. vaan saa työnnettyä vaunut suoraan sisään.

Leikkitila noissa 2-kerroksisissa vaunuissa on yläkerrassa, toisessa päädyssä. Rappusissa on portti. Itse varaisin istumapaikan invapaikalta tai sen välittömästä läheisyydestä ja siitä menisin lapsen kanssa leikkipaikalle. Toisaalta yläkerrassa on vähemmän läpikulkuliikennettä, joten voisi olla rauhallisempi paikka lapsen kannalta. Mutta sitten on ongelmana vaunujen yms. tavaroiden säilytys.
Yllytät sitten täällä ihmisiä rohmuamaan vammaisten maksulliset paikat ilmaiseksi. Hienoa!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä