perhelahja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niinuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niinuska

Vieras
Läheiselle ihmiselle syntymässä esikoinen ja tarkoituksena olisi antaa vähän isompi lahja, kuin perinteiset pati vaatekappaletta tms vauvalle. Tarkoitus olisi koota kokonaisuus jossa olisi jokaiselle jotakin, vauvalle, uudelle isälle ja äidille. Vauvalle nyt on aika helppo ostaa vaatetta, tuttia, kirjaa tms. mutta mikä olisi sopivaa tuoreelle isälle tai äidille?? Tarkoitus ei olisi kuitenkaan älyttömiä rahasummia lahjaan kuluttaa eikä toisaalta hankkia myöskään turhaa krääsää kaappiin pölyyntymään. Vinkkejä otetaan vastaan mikä olisi tarpeellista tuleville vanhemmille. Isälle voisi esim. ostaa sikarin ja jonkin pienen viinas pullon, energiajuomaa valvomisia varten jne. Mikä muu voisi olla tarvittavaa? Mitäs äidille? Kiitos kovasti vinkeistä! :)

Miten olisi kivat äiti-/isä-aiheiset t-paidat (vaikka itse painetut). Riippuu varmasti paljon lahjan saajien persoonista, mitä arvostavat.

Mielenkiintoinen lapsiperheen arjesta kertova kirja on esimerkiksi Armas Alvarin ja Matilda Katajamäen Kirjeitä lapsiperheestä (Edita 2008). Sekä äidin että isän näkökulmaa. Äidille ja isälle varmaan sinänsä sopii ylipäätään samat lahjat. Jos isälle sikari ja viinaa, niin miksei äidillekin. Ja päinvastoin.

Joo, ihan peruskamaa kannattaa ostaa ainakin vauvalle. Tulee aina tarpeeseen: Ensitutteja, pulloja, niistäjiä, timetysyyny, kuumemittari, pieniä tossuja ja sukkia ja hanskoja, hupullinen kylpypyyhe, sideharsoja ( niitä ei ole koskaan liikaa ! ) Äipälle vaikka lahjakortti jalkahoitoon tai hierontaan ( Itse sain ja tuli tosi tarpeeseen ) aamutossut, olo-asu, joku kiva imetyspaita ( H&M:llä myydään nättejä ) tai vauva-lehden tilaus. Isälle just jotain humorisista esim sikareita, konjakkia ja korvatulppia, ehkä joku hauska isäkirja ? Seppälässä myydään hauskoja Daddy-sukkia, kalsareita ja yökkäreitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Bosch:
Minä olen ostanut äidille mm. "kertakäyttöisiä" liivinsuojuksia, ne ovat kuulemma aina tarpeen. Isille olen ostanut Sisu-pastilleja :) Vaippojakin olen ostanut.

Mieluummin ostaisin pestäviä liivinsuojuksia, silloin niistä on pidempi aikaista hyötyä. Ei kannata tuhlata kertakäyttöisiin tuotteisiin. Niitä pestäviä liivisuojia on aivan siinä kertakäyttöisten vieressä ihan peruskaupoissa. Turhaa krääsää tulee välttää myös lapsen kanssa, kaikilla kuitenkin sitä pursuaa liiankin kanssa. Antakaa hyvät ihmiset toisillenne aikaa ja välittämistä. Tärkeintä lapselle on, että hänen ympärillään on mahdollisimman paljon rakastavia ja välittäviä ihmisiä, joilla on oikeasti aikaa hänelle.

Miksi äideille ostetaan jotain hyödyllistä ja isille jotain typerää "hassua krääsää"? Lapsella on kaksi vanhempaa, jotka hänestä huolehtivat. Totta alkuun äiti vie kaiken huomion, onhan hän raskaana ja imettää lapsen, mutta lapsi ei ole yksin hänen. Isällä ei ole mitään esteitä huolehtia jälkikasvustaan yhtä paljon kuin äidillä. Molempien tulisi osallistua lapsen kasvatukseen ja huolehtimiseen. Molemmat vanhemmat ovat yhtä tärkeitä lapselle.

Se sarjakuvakirja olikosse nyt Baby Blues... ihan loistavaa luettavaa kuulemma kun arki tulee liiankin tutuksi. Voi hymähdellä että jaa muillakinko samanlaista - tyyliin.

Vastaan sen perusteella mitä itse haluaisin, eli just joku imetyspaita (esim. H&M) tai hierontalahjakortti olisi IHANA. Tietysti tuo hierontalahjakortti olisi kiva kummallekkin, sekä isälle että äidille. Joku kolmen vartin hieronta ei ole edes kallis.
Vaikka sanotaan et vaate on tylsä lahja vauvalle ku kaikki melkein ostaa vaatteita, niin mä ainakin tykkäsin tosi paljon kun meidän esikoinen sai tosi paljon kauniita vaatteita lahjaksi. Mutta ei mielellään bodeja, vaan jos tyttö tulee niin joku ihana mekko, ja pojalle jotain söpöä kans, nykyäänhän on niin paljon valinnanvaraa vaatteiden suhteen. TAI: Lahjakortti (vaikka 10-20 euron) johonkin lastenvaateliikkeeseen, tai esim Lindexiin, olis kans erittäin toivottava lahja ainakin itselleni. Saa sitten itse valita mitä ostaa. Jollain 20 eurollakin saa aika paljon vaatetta pienelle.
Yleisesti ottaen lahjakortti on melkein paras lahja, melkein mielummin lahjakortti kuin rahaa, koska se raha voi mennä mihin vaan mutta jos saa lahjakortin vaikka juuri hierontaan, sinne tulee myös mentyä koska se on tavallaan sulle "varattu". :)

"Miksi äideille ostetaan jotain hyödyllistä ja isille jotain typerää "hassua krääsää"? Lapsella on kaksi vanhempaa, jotka hänestä huolehtivat. Totta alkuun äiti vie kaiken huomion, onhan hän raskaana ja imettää lapsen, mutta lapsi ei ole yksin hänen. Isällä ei ole mitään esteitä huolehtia jälkikasvustaan yhtä paljon kuin äidillä. Molempien tulisi osallistua lapsen kasvatukseen ja huolehtimiseen. Molemmat vanhemmat ovat yhtä tärkeitä lapselle. "

Eikait niillä lahjoilla ole mitään tekemistä sen asian kanssa kumpi vanhempi olisi tärkeämpi ?! haloo...

Me saatiin kuopuksen ristiäislahjaksi lahjakortti perhevalokuvaukseen. Jos ei mene budjetista yli, niin sehän olisi sopiva lahja sekä isille että äidille (; Me ainakin tykättiin kovasti, vaikka ei vielä olla kuvassa käytykään.
Sopikaa korttiin vaan tarpeeksi pitkä voimassaoloaika kuvaamoon, että voi käyttää esim. lapsen 1/2-vuotispäivän yhteydessä tms.

Mulle mieluisin tuliainen oli kuivakakku, jonka ystävät toivat kun tulivat vauvaa katsomaan. Itse en jaksanu leipoa ja vieraita kumminkin kävi. vauva sai bodeja ja potkupukuja 56 cm-80 cm väliltä. noi isoimmat oli sikäli parhaita, että ne menevät päälle pitempään... tosiaan hieronta- tai kampaajalahjakortti voisivat olla kivoja.

Alkuperäinen kirjoittaja tytöt 06 ja 08:
Me saatiin kuopuksen ristiäislahjaksi lahjakortti perhevalokuvaukseen. Jos ei mene budjetista yli, niin sehän olisi sopiva lahja sekä isille että äidille (; Me ainakin tykättiin kovasti, vaikka ei vielä olla kuvassa käytykään.
Sopikaa korttiin vaan tarpeeksi pitkä voimassaoloaika kuvaamoon, että voi käyttää esim. lapsen 1/2-vuotispäivän yhteydessä tms.

Tää olis mun mielestä aivan L O I S T A V A lahja! Kannatetaan! ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja emilia1980*:
Neito: Siksi että isä ei tarvitse liivinsuojuksia, imetyspaitoja tai maitopumppuja!

Kyllä minä sen tiedän. Pointtina oli, että äidille ostetaan yo. "hyödyllisiä asioita", noitahan tarvitaan. Isälle ostetaan sitten joku sikari, tai "hullun hauska paita", jolla ei ole mitään järkevää käyttöä lapsen hoidossa. Miksei isälle voi ostaa jotain vastaavaa hyödyllistä kuin äidille? Tyyliin kantoreppu, jolla isä voi kantaa lasta, on hintaluokaltaan aika lähellä tota maitopumppua, ainakin jos ostaa pumpusta sähköversion.

Noilla lahjoilla viestitään vaan sitä, että äiti on päävastuullinen hommassa ja isä vain assistenti, jota pitää viihdyttää hullun hauskalla krääsällä, jotta kiinnostuisi edes vähän jälkikasvustaan. Muuten ilmeisesti isiä ei saa hoitamaan lapsiaan?

Jos nyt perhelahjaa miettii, niin kyllä lahjan tulisi sitten hyödyttää koko perhettä. Nuo hullun hauskat krääsät tuntuvat aika väkisin keksityiltä... Kun jotain "pitää" olla.

Mulla imetys epäonnistui täydellisesti, synnytyksessä tapahtuneiden juttujen seurauksena. Olisi ollut hirveää, siis ihan hirveää saada joku imetyspaita tai liivinsuojuksia, kun olisi niin kovasti halunnut imettää, eikä voinut. Se ois tosiaan kääntänyt puukkoa haavassa. Joten en näitä suosittele, jos ei todella tiedä, että äiti imettää onnistuneesti ja nauttii siitä.

Toi BB-sarjakuvakirja on hyvä, samoin esimerkiksi M.Kunnaksen vauvakirja. Hyvä lahja on tosiaan sekin, että vie mennessään kunnolla valmista ruokaa, mielellään sellaista jonka voi pakastaakin. Synnytyksen jälkeen ei joka välissä voi ehtiä kauppaan hakemaan tarjottavaa vieraille, joten reilu satsi pullaakin on kiva ylläri.

Ainakin vauvalehdestä on ollut nyt hyviä tarjouksia ja hyvät kaupanpäälliset. Lehdestä on iloa pitkään, eikä niistä jää nurkkiin rojua.

Me ostettiin ystävän vauvalle kori, jossa oli vauvalle pehmoinen soittorasia ja tutteja. Iskälle korissa oli perinteinen sikari ja autolehtiä ja äidille suklaata ja naistenlehtiä. Sitten oli vielä kahvia ja keksipaketti.

Minusta ajatuksena on mukava, että saa jotain vähän hemmottelevaa ja sellaista mihin ei välttämättä raski rahoja tuhlata.

Yhteistyössä