Perhepäivähoidosta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna

Vieras
Hei. Jos lapsen hoitopäivä alkaa 8.45 ja päättyy 17.15 niin kuuluuko siinä tapauksessa antaa lapselle päivällinen? (lapsi syö aamupalan kotona) Voiko hoitaja kieltäytyä hoitamasta lasta klo 17 jälkeen. Entä nukkuuko teidän 4-vuotiaat hoidossa päiväunet vai saako olla hereillä?
Siinähän nuo tulikin kaikki tärkeimmät:) Kiitos jos viitsitte vastata.

Lapselle kuuluu aamupala, lounas ja välipala. Päivällinen tarjotaan kotona. Minulla on välillä lapsia 17.30 asti, noina päivinä venytän välipalaa hieman myöhemmäksi.

Minulla ei ole 4:tä hoidossa nyt, mutta oma 4v on, ja ei ole nukkunut aikapäiviin enää, en pakottaisi 4v hoitolastakaan nukkumaan jos ei halua. Mutta hiljainen lepohetki vietetään, jotta pienemmät saa rauhassa nukkua.

Minulla on ollut lapsia joiden hoitopäivä on kestänyt tuonne 18,00 eteenpäin ja silloin ollaan otettu kaksi välipalaa(sovittu siis vanhempien kans miten haluavat, joko kaksi välipalaa vai toisen lämpimän ruoan)Toinen välipala on sitten ollut paljon täyttävämpi.
Itse en ainakaan kieltäytyisi hoitamasta lasta klo 17 jälkeen. Eihän niille hoitoajoille mitään voi!
Tuo nukkuminen taas...lepohetki on hyväksi, jos ei nukahda niin sitten vähän levähtelee ja kattoo vaikka kirjaa.

Meidän PPH sanoi, että jos hoitoaika on yli 10 h niin sitten tarjotaan päivällinen, muutoin ei. Meidän pojan kanssa samassa hoidossa oleva pojan hoitoaika on 07:00-16:30 eli 9,5 h eikä siten saa päivällistä.

Tuolla vakiohoitajalla on myös 4-vuotias, joka nukkuu päikkärit samoin kuin pienemmätkin. Viime viikolla oli varahoitopaikassa ja siellä 4-vuotiaat eivät nukkuneet.

Meilläpäin hoitaja saa ylimääräisen korvauksen mikäli lapsi syö 2 lämmintä ruokaa päivässä. Mutta mielestäni hoito päättyy silloin esim. klo 18. Itselläni on ollut joskus lapsi hoidossa 17.30 asti ja hänelle ei minun tarvinnut enää ruokaa antaa vaan söi sitten kotona. Mutta välipalan annoin vähän runsaampana (vaikka korvaustahan siitä ei saa) jotta jaksoi odotella kotiinpääsyä niin pitkään :/

Ja nukkumisesta: kyllä meillä nukkuu vielä 4-5 -vuotiaatkin ja hyvin nukahtavat :) Varsinkin, jos ollaan paljon ulkona. Ihan hyvä levätä jos hoitopäivä tulee noin pitkäksi. Hoidossa olo on kuitenkin täysin erilaista kuin kotona olo.

päivällinen tarjotaan kotona. paitsi ehkä erikoistapauksissa, kuten vuoropäiväkodeissa.
meillä menee pk kiinni klo 17, joten siihenmennessä on pitäny lapset hakea.
päiväkodeissa on lepohetket myös tuon ikäisille, ja meillä ainakin 4,5vuotias nukahtaa joka kerta vaikka jokaikinen aamu uhoaa ettei taatusti nuku :D eikä nuku kotona päiväunia vapaapäivinä...

Kiitos vastauksista. Hoitoaikaa tulee siis 8,5 tuntia koska hoito alkaa vasta 8.45. Taidan tehdä niin, että annan nukkua pidempään ja syö sitten aamupalan hoidossa ja annan kotona heti päivällisen. Yöunia nukkuu 12 tuntia ja en usko että päiväuniin riittää enää unta tai kuhkii sitten illalla kauhean myöhään. Kerron toivomuksen että levätä saa muttei pakko ole nukkua jos ei nukuta.

Meillä lapsesi hoitoaikaan ei kuuluisi aamupala eikä päivällinen, vain lounas ja välipala.

Lapset nukkuvat hoidossa jos väsyttää, mutta kaikki lepäävät kyllä. Lapsesi on kyllä sen ikäinen, että saattaa olla, ettei unta tarvikkaan jos hoitopäivä alkaa vasta 8.45

Yhteistyössä