Perhepäivähoitajaksi tai hoitajaksi Vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "salla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"salla"

Vieras
Elikkäs miten käytännössä menee nämä asiat?? Itsellä on 2 lasta joita hoidan kotona...toinen yli 3v. ja toisesta kohta loppuu äitiysloma ja siirryn hoitovapaalle. Miten jos ottaisin 2 ystävän lasta lisäksi hoitoon, miten tulisi toimia? Minulla ei ole alan koulutusta, onko ylipäänsä mahdollista ryhtyä esim. yksityiseksi pph:ksi? Tietenkin vaihtoehtona, että menisin omien lasten kanssa ystäväni kotiin hoitamaan lapsia, jolloin ei tarvitsisi ryhtyä pph:ksi... Miten sitten rahallisesti, saanko omasta lapsesta kotihoidontuen, kuntalisän entä paljonko mielestänne olisi sopiva korvaus 2 yli 3v. lapsen hoitamisesta esim. 5 tuntia 5pv/vko?

Kiitos jo etukäteen, jos joku ystävällinen viitsisi vastata :)
(olen koittanut hakea netistä vastauksia, mutta en ole löytänyt)

Aloitat yksityisenä pph:na. Hommaat rikosrekisteri otteen ja lähetät sen kuntaan ja samalla ilmoitat kunnan yksityisen pph:n ohjaajalle et aloitat pph:na. Hommaat vakuutukset ja maksat ennakkoverot. Eläke kannattaa laskettaa että tarvitseeko sitä maksaa, jos hoidat vaan kahta lasta.
Meillä hoitomaksu määräytyy näin. 3-5tuntia 5pvä/vk 284e/kk per lapsi. 5-9tuntia 5pvä/vk 569e/kk per lapsi. Saat itse päättää hoitomaksun määrän. Perhe voi hakea kunnalta palvelurahaa hoitomaksuihin, eli osan palkastasi sinulle maksaa kunta ja osa perhe. Omasta lapsesta saat normaalisti kotihoidon tuen ja kunnasta riippuen kuntalisän.

Tässä nyt näin tiivistetysti. Olisko vielä jotain kysyttävää?

Olen itse omien lasten hoitovapaan aikana hoitanut kahta ystäväni lasta. Sain kotihoidontuen ja myös ystäväni sai kotihoidontuen, josta maksoi minulle korvauksen lastensa hoidosta. Heidän perheensä säästi päivähoitomaksut ja pääsivät muutenkin helpommalla kun ei tarvinnut lapsia raahata eestaas tarhan ja kodin välillä. Lapsilla oli parempi olla tutussa ympäristössä tuttujen leikkikavereiden kanssa ja tuttu aikuinen myöskin oli ilmeisen hyvä asia. Molemmat perheet olimme tyytyväisiä ratkaisuun.

Voit varmasti toimia edellämainitulla tavalla tai sitten virallisemmin ryhtymällä yksityiseksi pph:ksi, silloin voit ottaa oman kuntasi päivähoito/sosiaalitoimeen yhteyttä ja kysellä miten siellä toimitaan. Teille tehdään varmaankin kotikäynti jne... lisäksi sinun täytyy maksaa ennakkoveroja kun olet yksityisenä pph:na yrittäjä jne... Ja jos kyse on vain tilapäisestä 1-2 vuotta kestävästä tuttavaperheen lasten hoidosta, en suosittele ryhtymistä tuohon paperirumbaan, turhaa stressiä vaan tulee... On sitä ennenkin naapurit ja sukulaiset toistensa lapsia hoidelleet "epävirallisesti" ja hyvin on pääasiassa varmasti mennyt.

Asun espoossa ja mietin, et täytyykö olla jokin alan koulutus jos ryhtyy yksityiseksi perhepäivähoitajaksi? Kuitenkin ajatuksena, että olisin sen aikaa kunnes oma nuorimmainen täyttää tuon 3v. jonka jälk. palaisin omaan työhön.

Kiitos myös sinulle vastauksesta. Noin varmasti olisi helpointa, mutta mietin myös että jos "epävirallisesti" hoitaisin lapsia niin jos jotain sattuisi ei olisi mitään vakuutusta. Ja nämä lapset ovat yli 3 vuotiaita, joten ystäväni ei saisi kotihoidontukea heistä.

Noin varmasti olisi helpointa:) Mietin vain, että jos "epävirallisesti" hoitaisin lapsia ja jotain sattuisi niin ei olisi mitään vakuutuksia heillä...ja. nämä lapset ovat yli 3v. joten ystäväni ei saa kotihoidotukea