perhepäivähoitajia vielä huhuilen/tai muuten vaan asioista tietäviä/kiinnostuneita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glow
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Glow

Vieras
Millainen koti teillä on? siis onko teillä 1 ylimääräinen huone hoitolapsille? jossa lelut ja nukkumis tilaa?
Vai miten olette järkänneet?
Mä harkitsen pph:ksi ryhtymistä. Kovin paljon on vielä pohdittavaa, miten on tulojen laita ja että uskallanko todella. Saanko hoitolapsia jne... (yksityisenä ) .
Meillä on nyt rivitalo kolmio. Itsellä alle kouluikäinen lapsi ja toinen tulossa. Aloittaisin pph:na äitiysloman jälkeen. Jos siis saan siihen mahdollisuuden. Lapsella on aika iso oma huone. Sopeutuisikohan oma muksu siihen että hoitolapset leikkisi hänen huoneessa? Sehän on luonnollisin lelujen/askartelu ym. tavaroiden säilytyspaikka.
Ja riittääkö tuollainen tila vai vaaditaanko jotain muuta? Tietysti olkkarissakin meillä saa leikkiä.
Perheessämme on koira. Todella lupsakka ja rauhallinen tapaus. Mutta sehän vaikuttaa asiaan kuitenkin. Onko tietoa/kokemuksia/mielipiteitä?

Lisäys; entä hankinnat, kuten vaikkapa rattaat, leluja, askartelu tarvikkeita, kustantaako hoitaja nämä itse?

Niillä mein pph:lla joilla omat lapset oli muuttaneet kotoa jo, oli oman lapsen vanha huone hoitolasten leikki ja nukkumishuoneena, mutta oli pari sellastakin, että hoitolapset nukku tädin omassa mh:ssa pv-unet ja olkkarissa oli lelut.

Ja sit kaksostenrattaat, leluja yms mein tädit on saaneet kunnan tavaralainaamosta ainakin osittain. Siis ovat kunnallisia pph. Ja leluja kävivät sielt yhdes lasten kans hakemas... oli heillä tietty paljon omiakin leluja.

Meillä ainakin naapurin pph:lla lapset nukkuu heidän makkarissa ja siellä myös leikkivät(makkari iso) Tuskin tarttee erikseen mitään tilaa. Ainakin itse oisin voinut ottaa lapsia hoitoon kun kysyin ohjaajilta, ja meillä on 3h+k eli oisivat meidän makkarissa leikkineet, teini ei omaa huonettaan siihen luovuta =) Joten hyvin mahtuis teillekin.

lisää kysymyksiä. Ettekö pph koskaan imuroi tai pesepyykkiä kun lapset on hoidossa? Minusta se kuuluu siihen normaaliin arkeen joten minusta sitä saisi tehdä työpäivän aikana. Ja jos liepoo sämpylöitäkin välipallalle....lapset vaan leikkii sillon valvotusti kun itse leipoo.

Vai mitä teette sen työpäivän aikana....?!

Meillä on rivarikolmio ja yksi oma alle kouluikäinen lapsi. Lapsen huone siis toimii leikkihuoneena ja päiväunipaikkana. Koira ei estä pph:na toimimista mutta rajoittaa tietenkin sen verran että allergiset lapset eivät voi sinulle hoitoon tulla. Jos kunnallisena hoitajan toimit niin työnantaja kustantaa pakolliset tarvikkeet eli kaksostenrattaat ja jonkin verran saa lainaksi myös leluja ym...

Pesen pyykkiä mutta en imuroi ja joskus saatan jonkun kakun heittää uuniin jos on ollut uuniruokaa mutta en leivo esim.sämpylöitä vaikka ihanaahan se ois saada uunituoretta pöytään. Ei yksinkertaisesti ehdi!

Olen kunnallinen pph. Meillä hoitolapset leikkivät kuopuksen huoneessa. Meillä on iso eteisaula, jossa on lupa leikkiä myös. Olohuoneessa ja muissa huoneissa en ole antanut leikkiä, turvallisuussyyt. Itse, kun aikoinaan aloittelin näitä hommia ja selvitelin mm. että yksityinen vai kunnalinen. Soitin eräälle yksityiselle hoitajalle ja kyselin tietoja. Hän sanoi, että yksityisenä kannattaa silloin, jos ei omia pieniä, jotka lasketaan hoitoryhmään mukaan ja varmuus siitä, että koko ajan olisi täysi ryhmä, Yksityinen, kun maksaa itse tellit ja lellit ym. Ratas hankinnat yksityinen joutuu tekemään itse, kunnallisena saa kunnalta lainaan rattaat, syöttötuolit, leluja ja pelejä. Askartelutarvikkeet, kynät yms. homataan itse, ainakin meillä. Naapurikunnassa kunnalta
saa myös nämä.

Äitini on yksityinen perhepäivähoitaja. Hän asuu omakotitalossa, jossa on yksi huone hoitolapsille(jäänyt ylimääräiseksi kun omat lapset jo lentäneet pesästä). Hoitolapset nukkuu vanhempieni makuuhuoneessa retkisängyissä. Kyllä luulen, että teillä ihan tila riittää. Oma lapsikin varmasti sopeutuu hoitolapsiin.Koira-asiasta en osaa sanoa, joitakin tietenkin saattaa häiritä, mutta varmasti löytyy hoitoon tulijoita koirasta huolimatta. Omalle äidilleni on aina ollut jonoksi asti lapsia tulossa ja hänen hoitosuhteet on kestänyt monia vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
lisää kysymyksiä. Ettekö pph koskaan imuroi tai pesepyykkiä kun lapset on hoidossa? Minusta se kuuluu siihen normaaliin arkeen joten minusta sitä saisi tehdä työpäivän aikana. Ja jos liepoo sämpylöitäkin välipallalle....lapset vaan leikkii sillon valvotusti kun itse leipoo.

Vai mitä teette sen työpäivän aikana....?!
olen itse leiponut lasten kanssa. Meillä koulutuksessa (pph at) nimenomaan ottamaan lapset mukaan kotitöihin. Monet vanhemmat eivät jaksa työpäivän jälkeen touhuta lasten kanssa kovin paljoa. Lapsille voi antaa esim pölyjenpyyhintään pienen rievun ja yhdessä lasten kanssa harjoiitella siivoamista. Ruoanlaittoon voi lapset ottaa mukaan. Ylläpito siivousta lasten kanssa voi tehdä hoitopäivän aikana, ei kuitenkaan suursiivousta teettää tai tehdä itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Lorelai:
Millainen koti teillä on? siis onko teillä 1 ylimääräinen huone hoitolapsille? jossa lelut ja nukkumis tilaa?
Vai miten olette järkänneet?
Mä harkitsen pph:ksi ryhtymistä. Kovin paljon on vielä pohdittavaa, miten on tulojen laita ja että uskallanko todella. Saanko hoitolapsia jne... (yksityisenä ) .
Meillä on nyt rivitalo kolmio. Itsellä alle kouluikäinen lapsi ja toinen tulossa. Aloittaisin pph:na äitiysloman jälkeen. Jos siis saan siihen mahdollisuuden. Lapsella on aika iso oma huone. Sopeutuisikohan oma muksu siihen että hoitolapset leikkisi hänen huoneessa? Sehän on luonnollisin lelujen/askartelu ym. tavaroiden säilytyspaikka.
Ja riittääkö tuollainen tila vai vaaditaanko jotain muuta? Tietysti olkkarissakin meillä saa leikkiä.
Perheessämme on koira. Todella lupsakka ja rauhallinen tapaus. Mutta sehän vaikuttaa asiaan kuitenkin. Onko tietoa/kokemuksia/mielipiteitä?

Lisäys; entä hankinnat, kuten vaikkapa rattaat, leluja, askartelu tarvikkeita, kustantaako hoitaja nämä itse?
Meillä lapset leikkii kuopuksen huoneessa, nukkuvat osa meidän makuuhuoneessa ja osa kuopuksen huoneessa. Omat lapset soputuneet vieraisiin lapsiin tosi hyvin ja oikein odottavat kavereita aamuisin leikkimään (viikonloppuisin oikeastaan aika rasittavaa kun eivät tajua että äidillä on vapaapäivä..). Yksityisenä on ainakin meillä päin surkean päivähoitotilanteen takia varaa valita lapsia, esim. tyttö/ poika, ikä jne. Yläkerta on rauhoitettu oman perheen käyttöön, sinne ei hoitolapset saa mennä, mutta alhaalla (2mh, k, oh) saa kyllä leikkiä kaikissa huoneissa.
Rattaat yms on yksityisenä hankittava itse mutta saa vähentää verotuksessa. Kannattaa kierrellä esim. kirpputoreilla! Lelut ja askartelutarvikkeet sisältyy hoitomaksuun eli periaatteessa menee sitten omasta pussista.
Ollan jonkin verran leivotttu ja laitettu ruokaa yhdessä ellen ole aamulla laittanut hautumaan kattilaan taikka uuniin (teen aina niin paljon kerralla että riittää oman perheen iltaruoaksi), pyykit laitan yleensä koneeseen aamulla ja ripustan päikkäreitten aikaan kuivumaan. Joskus ollaan otettu enimpiä murusia imurilla ja pidetty ns ylläpitosiivousta muutenkin. Eli periaatteessa saa kaikki peruskotityöt tehtyä työpäivän aikana, ainoastaan suurempi viikkosiivous jää vapaa-ajalle. :)

Yhteistyössä