Perhepäivähoito....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiiits.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiiits.

Vieras
Hei!
Tässä lapseni sai paikan perhepäivähoitajalta, tarha paikkoja kun ei yksinkertaisesti ollut enää.
No ei siinä, mukavalta kuulosti puhelimessa pph ja lähellä on se hoitopaikka silti, mutta minua vähän huolestuttaa että onko pph sitten kuitenkaan ihan luotettavin vaihtoehto, mielestäni ei, siksi tarhapaikka olikin ainoana vaihtoehtona, mutta eipä näitä voi katsoa jos hoito ei muuten järjesty :(

Nyt vaan sitten mietin miten tuo minun pikkuinen siellä pärjää ja onko hoito sitä mitä luvataan (hysterisoin suomeksi sanottuna)

Elikkäpä, te keillä on kokemuksia pph:ista nii kertokee.
Saiskohan sitä mielen kevyemmäksi, ja jos jollain huonoja kokemuksia nii jos jaksaisitte kertoa missä ongelmat huomasi ja mitä ongelmia oli ja silleen.. Olenko vähän neuroottinen :ashamed:

Kiitos jos joku paikalle osuva tietää. käyhän kyllä muittenki alueen pph:t :)

meidän 1v4kk aloitti nyt elokuun alusta ja kaikki on mennyt paremmin kuin olisin ikinä voinut kuvitella. Jää mielellään, syö ja nukkuu hyvin. Kotona on ihan oma itsensä. Liikkuminen, puhuminen ja syöminen menneet kovasti eteenpäin kahdessa viikossa. Siis alussahan tämä meidän hoitotaival on, mutta halusin kertoa, kun itsekin hysterisoin ja jännäsin niin kovasti etukäteen. Minkä ikäinen lapsi kyseessä?

Mietippä, varmaan paras hoitomuoto ihan pienelle.
Joka aamu sama tuttu ja turvallinen täti ottaa vastaan ja on KOKO päivän lapsesi saatavilla.

Päiväkodissa vaihtuu aikuiset päivänmittaan sen kymmenen kertaa

Tottahan se on, iakaa on riittävästi lapselle, eri että onko sitten halua sitä aikaa käyttää niihin lapsiin vai sitten omiin juttuihin (enkä nyt tarkoita ruuan valmisteluja ja semmoisia mitkä on lasten hoidon kannalta olennaisiä ja tärkeitä)..
Itsellä lapsuudesta pph:sta (parista) jäänyt vähän ikävät kokemukset ja miten sen sanois, lähellä oli pph vielä teini-iässäkin eikä ollut kyllä ihan sellainen minne lapseni antaisin..
Varmasti suurin osa aivan ihania. Hävettää hysterisoida kun ei koko ihmistä tunne :ashamed:
Mutta ei hutkita ennenkun tutkitaan :) :)

minä olen lastentarhanopena päiväkodissa ja oma lapseni 3v pph:lla. Eskari ikäisenä menee sitten isompaan ryhmään. Hyviä kokemuksia pph:sta, tosin nämä molemmat hoitajat tiedän/tunnen entuudestaan ja tämä sen verran pieni paikkakunta että aika äkkiä kuulee muualta jos on jotain hämminkiä hoitajassa...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Joka aamu sama tuttu ja turvallinen täti ottaa vastaan ja on KOKO päivän lapsesi saatavilla.

Minusta asia on ihan päinvastoin. Päiväkodissa on aina ne tutut aikuiset, perhepäivähoidosta voit huonolla säkällä joutua vähän väliä varahoitoon ihan vieraaseen paikkaan, vieraaseen lapsiryhmään.

Tyttö ehti olla kolmisen kuukautta pph:lla kunnes hoitaja loukkas itsensä ja joutui tosi pitkälle sairaslomalla. Vieläkin, reilun puolen vuoden jälkeen, tyttö ikävöi hoitajaa ja kysyy miksi pitää mennä päiväkotiin eikä tädin luo! Ja tytöllä ikää vajaa neljä vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Minusta asia on ihan päinvastoin. Päiväkodissa on aina ne tutut aikuiset, perhepäivähoidosta voit huonolla säkällä joutua vähän väliä varahoitoon ihan vieraaseen paikkaan, vieraaseen lapsiryhmään.

Ei, asia on noin niinku minä sanon, tiedän mistä puhun.
Tajuatko kuinka paljon päiväkodissa on hoitsuja?
Aamulla eri,aamupäivällä eri,lounaalla eri,päivä-unilla eri,välipalalla eri,ilta-ulkoilussa eri,paljon siellä pyörii varahoitajia,opiskelijat tulee heti pian syksyllä.

Samaa mieltä olen.

Sitäpaitsi, usein pk:ssa on vähemmän lapsia per hoitaja kuin pph:lla. Oman poikani entisessä ryhmässä oli ainakin niin (nyt hän siirtyykin jo yli 3 v ryhmään).

Päiväkotiin nuo pph:n lapset viedään, kun pph sairastaa, lomailee, kun pph:n lapsi on sairas...

Perusta oma hoitorinki. Saat valita itse oman lapsesi hoitajan ja mm. valvoa, mitä ruokaa lapsesi syö. Sekä millaisessa ympäristössä ja minkä kokoisessa ryhmässä ja minkälaisten lasten kanssa päivänsä viettää.

Meidän poika aloitti hoitouransa ollessaan n. 10kk:n ikäinen. Aluksi olin ihan paniikissa, mutta kaikki sujuikin todella hyvin. Pph oli aivan ihana ja huolehtivainen. Parempaa hoitajaa en olisi voinut toivoakaan. Kauhukseni pph ilmoitti palaavansa entiseen työhönsä ja lopettavansa pph:n työt pojan ollessa n. 1v6kk.

Olin taas ihan kauhuissani, kun poika joutui vaihtamaan uudelle pph:lle. Meillä on vissiin käynyt todella hyvä tuuri hoitajien suhteen, sillä tämä toinenkin pph on aivan mielettömän ihana. Poika kohta 3v. on siis edelleen tämän toisen hoitajan luona hoidossa.

Poika ei ole kertaakaan joutunut varahoitajien luokse reilun kahden vuoden hoitouransa aikana. Hoitajat ovat myös olleet mielettömän ymmärtäväisiä meidän työvuorojen suhteen. Teemme siis miehen kanssa molemmat epäsäännöllistä vuorotyötä. Töitä tehdään myös viikonloppuisin ja pyhäpäivinä. Olen ollut todella tyytyväinen molempiin pojan hoitajiin ja olen sen heille myös useasti kertonutkin. =)

Aamulla eri,aamupäivällä eri,lounaalla eri,päivä-unilla eri,välipalalla eri,ilta-ulkoilussa eri,paljon siellä pyörii varahoitajia,opiskelijat tulee heti pian syksyllä.

Ei ainakaan minun lapseni päiväkodissa. Ryhmässä on kolme hoitajaa ja yksi ryhmä-avustaja. Kaikki eivät välttämättä ole joka päivä töissä, mutta samat hoitajat joka tapauksessa aina. Ulkona tietenkin myös muiden ryhmien hoitajia, mutta omiakin on. Viime vuonna oli keväällä yksi harjoittelija lisänä.

Lapsi on pph:lla, voin hakiessa kysyä miten päivä meni ja onko lapsi syönyt hyvin jne... ja hoitaja pystyy kertomaan päivän kulusta.

Varahoitopaikkana on "ryhmis" ja jos siellä kysyy samoja kysymyksiä päivän kulusta joutuu hoitaja katsomaan ne kansiosta johon on merkitty esim. onko lapsi syönyt ok. Hoitajat vaihtuvat päivän mittaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsi on pph:lla, voin hakiessa kysyä miten päivä meni ja onko lapsi syönyt hyvin jne... ja hoitaja pystyy kertomaan päivän kulusta.

Varahoitopaikkana on "ryhmis" ja jos siellä kysyy samoja kysymyksiä päivän kulusta joutuu hoitaja katsomaan ne kansiosta johon on merkitty esim. onko lapsi syönyt ok. Hoitajat vaihtuvat päivän mittaan.

Se varahoitolainenhan on ns. ylimääräinen, uusi kasvo. Ei häntä siellä tunneta.

Kun kysyn lasteni lto:lta tai hoitajalta että miten päivä on mennyt, niin he osaavat aina kertoa syömiset, nukkumiset, mahdolliset mielipahat, yms. Ja jos en kysy mitään (en kysy aina) & he unohtavat jostain mainita, niin soittavat mulle kotiin ja kertovat :)

Lisäksi poikani ryhmässä oli viime syksyn ja kevään aikana tosiaan niin ihana tilanne, että usein paikalla oli vain esim. viisi lasta, 4-5 aikuisen kera :D

Yhteistyössä