Perhepeti ja uusi vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Mites te perhepetiläiset olette toimineet vauvan syntyessä? Meille tulee ikäeroksi vajata 2 vuotta ja ollaan mietitty esikoisen nukkumisjärjestelyjä. Laskettuun aikaan on vielä n. 4 kk eli nyt ehtisi vielä varmaan totuttaa omaan sänkyyn. Vai pitäisikö lähteä sänkyostoksille, että mahduttaisiin koko perhe samaan sänkyyn? Esikoinen on tosi kova pyörimään ja potkimaan, eikä sänkyäkään saa oikein mitenkään järkevästi seinää vasten, että voisin vauvan ottaa itseni ja seinän väliin.

Menisikö esikoisen siirtymä omaan sänkyyn helpommin nyt (on siis 1,5v) vai esim. vuoden päästä (jolloin nuorempi tietenkin jatkaisi vielä meidän kanssa samassa sängyssä.)?

Meillä on tyttö 2v3kk kun seuraava syntyy. Ollaan ajateltu, että isompi saa nukkua yksin jos haluaa (on nyt jo jonkun aikaa halunnut, muttei joka yö ), mutta jos ei tahdo nukkua yksin, nukkuu isänsä kanssa yhdessä sängyssä ja vauva nukkuu minun (tissien) kanssa toisessa sängyssä.

Meillä oli esikois tytär 1v4kk kun kuopuksemme syntyi.
Opetettiin 2kk ennen vauvan syntymää perhepedistä ensin "matkasänkyyn" siitä sitten tavalliseen omaan sänkyyn.
Hyvin meni ja vauva siirtyi heti sairaalasta mun viereen nukkumaan ja nukkuu siinä edelleen (ikää nyt8,5kk).
Esikoisen sänky siis meidän makkarissa vielä toistaiseksi, kesän aikana siirrytään omaan huoneeseen nukkuu :)

Mein tyttö tulee olemaan 1v 5kk kun uusi tulokas syntyy.
Nukkui kylläkin pinniksessä mein sängyn vieressä mut siirrettiin äskettäin omaan huoneeseen. Ensimmäisestä yöstä saakka on nukkunut oikein hyvin, ei ole äitiä tai iskää kaivannut öisin.

Meillä esikoinen oli 2,5v kun sisko syntyi, poika sai mummilta 2v lahjaksi sängyn ja siinä tykkäsi kyllä nukkua, vaikka tosiaan 2v ikään asti nukkunut perhepedissä. Halusi kyllä nukahtaessaan pitää kädestä kiinn kuten aiemminkin :)
Poika ja tyttö siirtyivät omaan huoneeseen, kun ikää oli 4,5v ja 2v. Muuton yhteydessä sujui hienosti.
Seuraava poika on ihan juuri 2v ja pikkusiskonsa on 8kk ja nukkuvat kumpikin meidän kanssa. Onhan siinä suunnittelua, että ei kukaan tipahda, mutta onnistuu jos haluaa.
Joko siis kannataa siirtää isompi omaan sänkyyn nyt, ei pienen synnyttyä. Tai valmistautua nukkumaan isommassa perhepedissä, jos niin haluatte :)

Eikö ihmiset oikeesti opi mitään?? Juuri vähän aikaa sitten luettiin uutisista TAAS miten vauva oli kuollut perhepedissä. Ei tasan ole ihmisellä mitään vaistoa nukkuessa, että osaisi varoa ettei käänny vauvan päälle unissaan. Ihmettelen miksi ihmiset haluaa edes testata tätä? Nykyajan suositukset ovat, että vauva nukkuu omassa sängyssään heti synnyttyään.

Alkuperäinen kirjoittaja Oma sänky:
Eikö ihmiset oikeesti opi mitään?? Juuri vähän aikaa sitten luettiin uutisista TAAS miten vauva oli kuollut perhepedissä. Ei tasan ole ihmisellä mitään vaistoa nukkuessa, että osaisi varoa ettei käänny vauvan päälle unissaan. Ihmettelen miksi ihmiset haluaa edes testata tätä? Nykyajan suositukset ovat, että vauva nukkuu omassa sängyssään heti synnyttyään.

Just niin...
Tasan on se vaisto, joillakin B)
Meillä toiminut hienosti jokaisen kohdalla.
Kun taas se muualle lykkääminen ei.

Kyllä ne vaistot täysijärkisellä selvällä äitillä pelaa, eikä tällöin käänny vauvan päälle. Kuinka monta kätkytkuolemaan ollaan perhepetillä vältetty?? Tätä on tietenkin mahdotonta tietää.

Mutta asiaan..
Meillä esikoinen siirrettiin sivuvaunuun noin 3 kk ennen vauvan syntymää. Tästä sai tulla viekkuun ja tuleekin edelleen, vaikka "vauva" jo lähes 2v. Taapero nyt myös jo sivuvaunussa ja viekkuun tulee joka yö. Nyt kolmas tulossa ja harkinnassa parisänkyyn jatkopalan osto. Nyt en jaksa etukäteen edes miettiä. Menee sitten omalla painollaan. Uskon, että minä ja muksut nukutaan kaikki samassa petissä ja mies sohvalla:). Nuo kaksi ovat olleet niin levottomia nukkumaan, että perhepedin ansiosta olen jaksanut vuosien yöheräämiset hyvin.

No, jotkut ne haluaa riskeerata oman lapsensa hengen. Kun lapsi kuolee sänkyyn vanhemman alle saa vanhempi siitä syytteen, tämä on omastakin mielestäni oikeus lasta kohtaan. Perhepeti ei ole turvallinen vaihtoehto, suositusten mukaan vauva nukkuu omassa sängyssä. Meillä vauva nukkuu omassa sängyssä, pinniksen ja vanhempien sängyn välissä on nojatuoli, jossa imetän vauvan öisin.

No, jotkut ne haluaa riskeerata oman lapsensa hengen. Kun lapsi kuolee sänkyyn vanhemman alle saa vanhempi siitä syytteen, tämä on omastakin mielestäni oikeus lasta kohtaan. Perhepeti ei ole turvallinen vaihtoehto, suositusten mukaan vauva nukkuu omassa sängyssä. Meillä vauva nukkuu omassa sängyssä, pinniksen ja vanhempien sängyn välissä on nojatuoli, jossa imetän vauvan öisin.

Aika hölmöä sanoa sitä lapsensa hengen riskeeraamiseksi =)
Etkö osaa omaa järkeä käyttää, miksi puhut vain suosituksista?
Sitäpaitsi, miksiköhän en ole koskaan niihin suosituksiin törmännyt eikä kertaakaan ole eri neuvolantädit asiasta maininneet??

Mä en halua kritisoida kenenkään toimintaa, ei kuulu mulle..Mut mä aina oon ihmetelly et miten te uskallatte nukkua sen vauvan kanssa?Siis joo, saatan mäkin torkkua sen pari tuntia aamusta toisessa sängyssä vauvan kanssa, mut ihan nukkumisesta ei kyl tuu mitää sen kanssa..Mä alitajuntaisesti pelkään koko ajan kierähtäväni sen päälle joten nukun paremmin ja oon levänneempi kun nukun omassa sängyssä ja vauva pinniksessä..

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mä en halua kritisoida kenenkään toimintaa, ei kuulu mulle..Mut mä aina oon ihmetelly et miten te uskallatte nukkua sen vauvan kanssa?Siis joo, saatan mäkin torkkua sen pari tuntia aamusta toisessa sängyssä vauvan kanssa, mut ihan nukkumisesta ei kyl tuu mitää sen kanssa..Mä alitajuntaisesti pelkään koko ajan kierähtäväni sen päälle joten nukun paremmin ja oon levänneempi kun nukun omassa sängyssä ja vauva pinniksessä..

Miksen uskaltaisi. Kyllä mä ainakin nukun tasan samassa asennossa niin kauan kun joku mut herättää. Syötän vauvan, joskus saattaa toiseksi pienin haluta tutin, silitystä tms. Ja kaikki nukkuu hyvin.
Mä taas en ymmärrä miten mä voisin muka unissani kierähtää jonkun päälle. Ei onnistuis mitenkään.

Hei kiitos vastauksista. Täytyy miettiä vielä miten tehdään.

Ja mä muuten ajattelin ennen esikoisen syntymää, että mä en ikimaailmassa uskaltaisi nukkua vauvan vieressä. Nyt en mitään muuta voi ajatellakaan tekeväni uuden tulokkaan kanssa. Se on vaan mulle ollut kaikkein luonnollisin ja paras tapa. Mun puolesta muut saavat tehdä kuten tykkäävät, niin mäkin teen :)

Niin samaa mieltä ja väsymystä valitetaan kun ei rentoutuneesti voi nukkua ja kaikki kärsivät.
Sitten kaivataan omaa/kahdenkeskistä aikaa ja lapset täytyi aina saada jonnekin hoitoon, haukutaan isovanhemmat kun eivät aina ota.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä ne vaistot täysijärkisellä selvällä äitillä pelaa, eikä tällöin käänny vauvan päälle. Kuinka monta kätkytkuolemaan ollaan perhepetillä vältetty?? Tätä on tietenkin mahdotonta tietää.

Mutta asiaan..
Meillä esikoinen siirrettiin sivuvaunuun noin 3 kk ennen vauvan syntymää. Tästä sai tulla viekkuun ja tuleekin edelleen, vaikka "vauva" jo lähes 2v. Taapero nyt myös jo sivuvaunussa ja viekkuun tulee joka yö. Nyt kolmas tulossa ja harkinnassa parisänkyyn jatkopalan osto. Nyt en jaksa etukäteen edes miettiä. Menee sitten omalla painollaan. Uskon, että minä ja muksut nukutaan kaikki samassa petissä ja mies sohvalla:). Nuo kaksi ovat olleet niin levottomia nukkumaan, että perhepedin ansiosta olen jaksanut vuosien yöheräämiset hyvin.

Yöllä nukutaan mahdollisimman hyvin kaikki ja herätään aamulla virkeänä, omissa sängyissä. Kun päivällä saa tarpeeksi aikaa ja virikkeitä, uni maistuu.
Tietenkin jos useampi vuoden ikäeroilla, ei kaikille aikaa riitä ja kinuavat yöt.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:

Niin samaa mieltä ja väsymystä valitetaan kun ei rentoutuneesti voi nukkua ja kaikki kärsivät.
Sitten kaivataan omaa/kahdenkeskistä aikaa ja lapset täytyi aina saada jonnekin hoitoon, haukutaan isovanhemmat kun eivät aina ota.

Heh, me nukutaan parhaiten just näin B)
Kyllä on moni kade kun ei tarvitse nousta 10x yössä, vauva ei huuda vaan nukkuu todella hyvin, ei isomman nukutusrumbaa ja nukutaan oikein mukavasti pitkään B)

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Miksen uskaltaisi. Kyllä mä ainakin nukun tasan samassa asennossa niin kauan kun joku mut herättää. Syötän vauvan, joskus saattaa toiseksi pienin haluta tutin, silitystä tms. Ja kaikki nukkuu hyvin.
Mä taas en ymmärrä miten mä voisin muka unissani kierähtää jonkun päälle. Ei onnistuis mitenkään.

No aika rauhallinen nukkuja olet.. :) Mä ainakin vaihan asentoo useita kertoja yössä joten ei ihan heti tee mieli ottaa poikaa sänkyyn.. :snotty:

Ja kyllä jos ihan rehellisiä ollaan, niin mielummin mä meen pitkän päivän jälkeen isännän kainaloon nukkumaan kun vauvan.. ;) Toisaalta, helppo huudella kun meitin vauva on kovin hyvä nukkumaan eikä turhia yöllä herättele joten ihan hyvin jaksaa nousta sen pari kertaa yössä olkkarin puolelle syöttelee..

Vitut suosituksista, mä oon luottanut äidinvaistooni ja järkeeni & pitänyt lapset kainalossani nukkumassa vauva- ja taaperoajan.

Kuopuksen ekat 6 kk perhepedissä oli myös esikoinen 2 v. Sopu sijaa antoi, kaikki nukkuivat hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

No aika rauhallinen nukkuja olet.. :) Mä ainakin vaihan asentoo useita kertoja yössä joten ei ihan heti tee mieli ottaa poikaa sänkyyn.. :snotty:

Ja kyllä jos ihan rehellisiä ollaan, niin mielummin mä meen pitkän päivän jälkeen isännän kainaloon nukkumaan kun vauvan.. ;) Toisaalta, helppo huudella kun meitin vauva on kovin hyvä nukkumaan eikä turhia yöllä herättele joten ihan hyvin jaksaa nousta sen pari kertaa yössä olkkarin puolelle syöttelee..

Meilläkin muksut aina nukkuneet hyvin, mut ihan taatusti ei unet jatkuis vauvalla eikä mulla, jos johonkin olkkariin mentäis keskellä yötä.
Kyllä me miehen kanssa tykätään nukkua yhdessä, mutta ei me toistemme kainaloissa pystytä nukkumaan :D
Ihan yhtä mieltä ollaan siitä :D
Yöllä nukutaan, jossain välissä katsotaan mitä pienet haluaa ja jatketaan unia jokainen :)