Perhepeti sittenkin ok juttu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

papero

Jäsen
12.10.2013
81
0
6
Jännä miten väärässä ihminen voikaan olla. Olen ties mistä asioista jauhanut suu vaahdossa, että olen tätä ja tuota mieltä, minä en aio tehdä näin koskaan ym. Sitten kun asia on käynyt ajankohtaiseksi, niin olen saanut huomata, että jotkut asiat ovat helpompia tehdä toisella tavalla. Tai ne ovatkin vaarattomia.

Ei meillä edelleenkään toistuvasti perhepedissä nukuta. Nyt kun pienokainen on sen verta kasvanut, huomaan ettei se ihan tumpelo olekaan että kääntyisi itsestään vatsalleen ja jäisi siihen makaamaan, nenä tiukasti patjaa vasten. Ei se niin tee pinnasängyssäkään. Enkä minä ole vierähtänyt vauvan päälle. Mutta pystyn siitä huolimatta nukkumaan sikeästi, toisinaan muistamatta ollenkaan vauvan nukkuvan vieressäni.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Elämässä ei vaarattomia asioita olekaan. Perhepetikään ei sitä siis ole.

Ei tosin ole omassa sängyssä nukkuminenkaan. Mutta toisaalta jotkin asiat ovat vähemmän vaarallisia kuin toiset.

Ihan hyvä huomio. Saa olla pikkaisen tyhmä, jos ihan tosissaan luulee, että perhepeti on joku vaarallinen juttu.

No tutkittu juttu ihan, että kännisiä vanhempia nukahtelee lasten päälle. Hmmm... Ja tyynyvuorten alle sekä kun noustaan ja noustaan aina imettämään sinne pinniksen laidalle niin jumalattoman väsyneenä (epäluonnollisen jo) niin nukahdetaankin vauvan päälle joka tilastoidaan perhepetikuolemana. Hip hei hurraa. Tästä juuri puhuttiin lastenlääkärin kanssa joka kehotti ehdottomasti siihen tapaan mikä ihmisvauvalle parasta ja luonnollista, eipä tarvi olla niin väsnynyt kun olisin, jos joka kerta nousisin hereille imettämään.

[QUOTE="niinpä";29415013]No tutkittu juttu ihan, että kännisiä vanhempia nukahtelee lasten päälle. Hmmm... Ja tyynyvuorten alle sekä kun noustaan ja noustaan aina imettämään sinne pinniksen laidalle niin jumalattoman väsyneenä (epäluonnollisen jo) niin nukahdetaankin vauvan päälle joka tilastoidaan perhepetikuolemana. Hip hei hurraa. Tästä juuri puhuttiin lastenlääkärin kanssa joka kehotti ehdottomasti siihen tapaan mikä ihmisvauvalle parasta ja luonnollista, eipä tarvi olla niin väsnynyt kun olisin, jos joka kerta nousisin hereille imettämään.[/QUOTE]

Jep ja onhan kova väsymys verrattavissa humalatilaan. Jos jompi kumpi vanhemmista on vähääkään sängyssä pyörivää sorttia niin en ymmärrä miksi ihmeessä pitää ottaa se riski, että vauva jää alle. Ei myöskään ole välttämättä hyvä idea laittaa vauvaa keskelle mikäli vanhemmat nukkuu super sikeästi eikä herää vaikka käsi on vahingossa vauvan suulla tms.

Miettikää kaikki seuraavaa lausetta: "Enkä minä ole vielä vierähtänyt vauvan päälle. Mutta pystyn siitä huolimatta nukkumaan sikeästi, toisinaan muistamatta ollenkaan vauvan nukkuvan vieressäni."

Miettikää kaikki seuraavaa lausetta: "Enkä minä ole vielä vierähtänyt vauvan päälle. Mutta pystyn siitä huolimatta nukkumaan sikeästi, toisinaan muistamatta ollenkaan vauvan nukkuvan vieressäni."

Niin, mm. minä olen varusteltu sillä kuuluisalla äidinvaistolla, joka herättää jos laittaa käden vauvan päälle, vauva herää tmv. ;)

Unessa nyt on vähän vaikea "muistaa" jotain, alitajunta kyllä muistaa vauvan olevan vieressä, vaikka sikeästi nukunkin.
Nimimerkillä ennen äitiyttä pyörin öisin kuin väkkyrä lakanat ruttuun, mutta äidiksi tulemisen jälkeen herännyt aina suunnilleen samasta asennosta ja paikasta.
Joku jännä juttu siinä on.

Niin, mm. minä olen varusteltu sillä kuuluisalla äidinvaistolla, joka herättää jos laittaa käden vauvan päälle, vauva herää tmv. ;)

Unessa nyt on vähän vaikea "muistaa" jotain, alitajunta kyllä muistaa vauvan olevan vieressä, vaikka sikeästi nukunkin.
Nimimerkillä ennen äitiyttä pyörin öisin kuin väkkyrä lakanat ruttuun, mutta äidiksi tulemisen jälkeen herännyt aina suunnilleen samasta asennosta ja paikasta.
Joku jännä juttu siinä on.

Mitenkään en kyllä usko, että olet lakannut kääntämästä kylkeä unissasi.

Minäkin pyörin ihan kamalasti ennen, potkin peitot ja saatoin herätä keskeltä puoliksi sivuttain sängystä. Nykyään en juuri liiku. Kyllä siinä joku vaisto on.

Mutta sen sanon että jos se tuntuu epäluonnollisesta niin ei kannata nukkua (lue: minä en nukkuisi). Itsekin pelkäsin vauvan syntymän jälkeenkin vielä että kierähdän päälle tms. Sitten vain yhtenä päivänä se ei enää pelottanutkaan, vauva viekkuun ja se oli maailman luonnollisin juttu. Ei ole koskaan pelottanut enää sen jälkeen. Enkä osaa järjellä selittää mitä siinä tapahtui. Haluan ajatella että sitten olimme molemmat siihen valmiita. Vaisto sanoi että nyt se onkin ookoo.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Eilen justiinsa puhuin tästä ystäväni kanssa, että olin kuullut niin paljon kauhujuttuja kätkytkuolemasta, että pelkäsin pitää vauvaa vatsallaan hereillä ollessa ja kokeilla tuota perhepetiä. Tuosta vatsallaan olosta oli meuhkattu paljon. Kaikki ne unohtivat sanoa, että niin kyllähän vauvaa voi ja pitääkin pitää vatsallaan sen hereillä ollessa. Ei kai se muuten konttaamaan opi?

Paniikissa sitten vahdin vauvaa sen ollessa leikkimatolla vatsallaan, jossa se ähisi yrittäen lukuisia kertoja nousta. Huomasin siinä, että eihän tässä ole mitään pelättävää ja rentouduin. Se vaan pitää ensin kokea, kytätä ensin, jotta voi relata.

[QUOTE="sepi";29415071]katin paskat et voi siitä olla varma miten liikut unissasi.[/QUOTE]

Eipä elämässä voi oikein mistään olla täysin varma, kuten ei tuostakaan kuinka unissaan liikkuu.

Toistaiseksi en ole löytänyt itseäni eri asennosta aamulla, kuin illalla olen mennyt nukkumaan. Eikä ole sattunut mitään, vaikka jo vuosia olen nukkunut perhepedissä.
Enkä muuten ole ikinä kuullutkaan perhepedissä sattuneesta tapauksesta, jossa vanhempi olisi jollain tapaa vauvaa vahingoittanut nukkuessaan, ellei sitten lasketa päihdetapauksia joukkoon.
Nykyisin suosittelevat jo synnärillä nukkua lapsen kanssa samassa sängyssä.

Siis täh? 20 % kätkytkuolemista tapahtunut perhepedissä? Tarkoittaako se sitä, että loput 80% on sattunut pinnasängyssä? Mä en käsitä miten perhepeti voi olla vaarallinen, jos tosiaan alkoholia ei käytetä.
Meillä alussa asti ollut perhepeti ja järjestely on sopinut vauvalle. Nukuimme siten että vauva on reunimmaisena, ja putoamisesteenä esim. peittorulla. Kaikki saivat hyvät unet :) Minusta perhepeti on aivan luonnollinen asia josta ei pitäisi tehdä mitään mörköä.

Aina jaksaa yllättää kuinka vieraantuneita nykyihmiset on luonnosta ja siitä miten oma ihmislapsi luonnollisestikin voi parhaiten. Miten ollaankaan vuosituhannet tultu toimeen ilman pinnasänkyjä... :)

Vauvan saa nukuttaa pinnasängyssä toki jos haluaa mutta osa perusturvallisuuden syntyä on äidin läheisyys myös yöllä, väittää kuka mitä tahansa. Kyllähän nykyisin vauvat aika irrallaan päivän mittaan äidistä on kun on vaunut, rattaat ja muut välineet ja ilman niitä vauvan kanssa oleminen koetaan helposti raskaammaksi. Ei tästä varmasti välitöntä oiretta ole nähtävillä mutta ehkä sitten kasvaessa eri vaiheissa ja aikuisena eri yhteyksissä, kuten monella tuntuu olevankin.

Yhteistyössä