Perimisestä asiaa (tälläistä teoreettista pohdintaa)...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Jos pariskunta avoliitossa ja liittoon syntyy lapsia joita lasten isä ei ole virallisesti tunnustanut (siis virallisia papereita lastenvalvojalla ei ole tehty) niin perivätkö lapset lapset sitten isäänsä? Olettaen että mitään testamenttia ei ole tehty? Vai voivatko esim miehen (lasten isän siis) sukulaiset, esim veli, olla vaatimassa perintöä itselleen? Kyllähän asia tietysti pystytään nykytekniikalla helposti osoittamaan että lapset ovat isänsä jälkeläisiä mutta noin niinku teoreettisella tasolla.
Itse olen asiaa vaan joskus mielessäni miettinyt kun yhdellä tutulla vastaava tilanne ja yksi miehen sukulaisista melkoisen ahne ja häikäilemätön luonteeltaan eli voisi hyvin kuvitella että hän on vaatimassa osuutta itselleen jos lapsia ei ole virallisesti tunnustettu ja heillä ei automaattisesti ole perintä oikeutta.

Alkuperäinen kirjoittaja paradies:
Kuoleman jälkeen ei ole enää mahdollisuus vahvistaa isyyttä. Mut miksi ei avoliitossa ole käyty lastenvalvojalla selvittämässä? :o

voihan sen kuoleman jälkeenkin selvittää...dna
se pitää vaan huolehtia itse, että verinäyte saadaan myös kuolleesta.

Kuoleman jälkeen ei ole enää mahdollisuus vahvistaa isyyttä. Mut miksi ei avoliitossa ole käyty lastenvalvojalla selvittämässä? :o

Siis aivan tarkkaan en tämän hetkistä tilannetta tiedä mutta ainakin vielä joitakin vuosia sitten asia oli niin ettei isyyttä oltu virallisesti vahvistettu vaikka lapsia kolme. Oli vaan silloin aikoinaan jäänyt käymättä. Voihan olla että ovat virallistaneet mutta tosiaan en sen tarkemmin tiedä.
Eli käytännössä jos mies kuolee niin hänen omaisensa (siis elossa oleva äiti, veli ja kuolleen veljen lapset) perivät hänet jos todella ei ole omia lapsiaan virallisesti tunnustanut? Jos asia tosiaan näin on niin taitavat olla vielä melkoisessa kusessa kun tuo elossa oleva veli on tosiaan aika häikäilemätön ja rahanahne tyyppi.
Itse en viitsi asiaan puuttua koska eihän se tosiaankaan minulle kuulu.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750700

Mun mielestä on tosi hankalaa saada kuoleman jälkeen vahvistettua isyys. Siihen liittyy niin paljon muutakin -esim. jos mies on ollut naimisissa, niin leski voi sen estää. Minusta ajattelematonta olla vahvistamatta isyyttä, jos sitä kuitenkin halutaan esim. perimisoikeuden näkökulmasta. Ja kyllä lapsi halunnee virallisen isänkin, vaikka isä ei elämään kuluisikaan?

Isyys voidaan vahvistaan isän kuoltuakin mutta;
"Jos vastaajaksi haastettava mies on kuollut, on hänen oikeudenomistajansa haastettava vastaajiksi oikeudenkäyntiin. " Ja oikeudenomistaja on se joka perii miehen eli hänen sukulaisensa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie80:
Kait ne kelan maksamat elarit on tärkeempi, kun se, että lapsella on papereilla isä.. :/

Kyseisessä tapauksessa ei kyllä ole tuosta kiinni koska lasten vanhemmat asuvat yhdessä edelleen. Ovat kylläkin avoliitossa.

Niin ja vaikka sukulaiset luopuisivatkin perinnöstä tunnustamattomien lasten hyväksi, niin sehän on lahja ja kun ei ole lähiperillinen, niin verotus on ihan omaa luokkaansa.

Mun mielestä laissa on kohta että isyyttä ei vahvisteta mahd. isäehdokkaan kuoleman jälkeen. Onko jossain linkki uudempaan tietoon? :)

Jos vastaajaksi haastettava mies on kuollut, on hänen oikeudenomistajansa haastettava vastaajiksi oikeudenkäyntiin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750700?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=isyys

Alkuperäinen kirjoittaja sh:

Mun mielestä on tosi hankalaa saada kuoleman jälkeen vahvistettua isyys. Siihen liittyy niin paljon muutakin -esim. jos mies on ollut naimisissa, niin leski voi sen estää. Minusta ajattelematonta olla vahvistamatta isyyttä, jos sitä kuitenkin halutaan esim. perimisoikeuden näkökulmasta. Ja kyllä lapsi halunnee virallisen isänkin, vaikka isä ei elämään kuluisikaan?

Ei voi. Isyys-asioissa suurin oikeus on lapsella :) .

Alkuperäinen kirjoittaja ap korjaa:
Kait ne kelan maksamat elarit on tärkeempi, kun se, että lapsella on papereilla isä.. :/

Kyseisessä tapauksessa ei kyllä ole tuosta kiinni koska lasten vanhemmat asuvat yhdessä edelleen. Ovat kylläkin avoliitossa.

Kela maksaa elarit jos isyyttä ei oo tunnustettu. Ja kyllähän ne elarit tulee vaikka äiti miehen kanssa asuiskin avoliitossa.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

Näin luulisi, mutta Pykälä 11:
Oikeusgeneettinen isyystutkimus voidaan isyyden selvittämisen yhteydessä tehdä vain sen suostumuksella, josta näyte on tarkoitus ottaa. Jos tutkimus aiotaan tehdä vainajasta, joka ei ole eläessään antanut suostumusta tutkimukseen, siihen on saatava vainajan lesken ja perillisten suostumus

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

Näin luulisi, mutta Pykälä 11:
Oikeusgeneettinen isyystutkimus voidaan isyyden selvittämisen yhteydessä tehdä vain sen suostumuksella, josta näyte on tarkoitus ottaa. Jos tutkimus aiotaan tehdä vainajasta, joka ei ole eläessään antanut suostumusta tutkimukseen, siihen on saatava vainajan lesken ja perillisten suostumus

Niin..sitä en tiedä, että saako kuoleman jälkeen ilman dna-tutkimusta muutoin todistajilla vahvistettua isyyden. Mutta tällaisen kohdan löysin aikanaan tästä dna-kuviosta kuoleman jälkeen, kun asiaa itse pähkin.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:

Kela maksaa elarit jos isyyttä ei oo tunnustettu. Ja kyllähän ne elarit tulee vaikka äiti miehen kanssa asuiskin avoliitossa.

No tota en tiennytkään, mutta en kyllä usko että ovat mitään elareita kelalta hakeneet koska koko ajan ovat yhdessä asuneet perheenä ja isä on normaalisti osallistunut lastensa elatukseen. Vähän kyllä hölmöltä tuntuisi että tuollaisessa tapauksessa saisi mitään elareita. Itselle ei tulisi edes mieleenkään olla niitä vaatimassa. Vaikka mistäs minä tiedän miten ovat tehneet mutta kyllä vähän kaukaa haetulta kuulostaa. Siis muuten ovat kuin kuka tahansa perhe ainoastaan tuo lasten tunnustaminen virallisesti on jostain syystä (omasta saamattomuudesta kai) jäänyt tekemättä. Lapsetkin ovat jo nuorinta vaille aikuisia ja nuorinkin täyttää keväällä 18v.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No tota en tiennytkään, mutta en kyllä usko että ovat mitään elareita kelalta hakeneet koska koko ajan ovat yhdessä asuneet perheenä ja isä on normaalisti osallistunut lastensa elatukseen. Vähän kyllä hölmöltä tuntuisi että tuollaisessa tapauksessa saisi mitään elareita. Itselle ei tulisi edes mieleenkään olla niitä vaatimassa. Vaikka mistäs minä tiedän miten ovat tehneet mutta kyllä vähän kaukaa haetulta kuulostaa. Siis muuten ovat kuin kuka tahansa perhe ainoastaan tuo lasten tunnustaminen virallisesti on jostain syystä (omasta saamattomuudesta kai) jäänyt tekemättä. Lapsetkin ovat jo nuorinta vaille aikuisia ja nuorinkin täyttää keväällä 18v.

Sun varmaan olisi hyvä mainita asiasta ja mahdollisista seuraamuksista tutulle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Sun varmaan olisi hyvä mainita asiasta ja mahdollisista seuraamuksista tutulle.

On se käynyt mielessä mutta toisaalta en oikein tiedä kun ei mitenkään erityisemmin olla tekemisissä että kokevatko että puutun heidän asioihinsa ja kun en tosiaan edes tiedä mikä tilanne nyt on. Onhan se voinut muuttua sitten viime kertasesta ts ovat itsekkin hoksanneet että ehkä kannattaa se isyys virallisesti tunnustaa. Täytyy vielä todeta että ko tapauksessa vaimo jää kyllä aika tyhjän päälle jos eivät ole keskenään testamenttia tehneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei ap:
Ap, tiedät siis varmasti että isyyttä ei ole vahvistettu?

Kuten olen jo maininnut niin en tiedä varmaksi mikä tilanne nyt, mutta ainakin vielä jokunen vuosi sitten kun meille syntyi avoliittoon eka lapsi ja silloin tuli puhetta tuosta isyyden vahvistamisesta, niin ko perhe totesi että "meillä se jäi silloin aikoinaan käymättä siellä lastenvalvojan luona".