Perintö ja uusperhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heluna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heluna

Vieras
Olen naimisissa. Miehelläni on 1 lapsi ed. liitosta. Yhteisiä lapsia ei ole. Avioehtoa ei ole. Minulla on enemmän omaisuutta kuin miehelläni.

Eli, koska avio-oikeus on toisen omaisuuteen, mahd. eron sattuessa mieheni saisi puolet kaikesta omaisuudestamme ja minä häviäisin.

Entä jos mieheni kuolee ja leskeytyisin? Lapsi toki perisi mieheni osuuden, mutta... onko lapsella oikeus mieheni avio-oikeuteen vedoten vaatia puolet kaikesta ilman avioehtoa? Tätä kysyn sillä logiikalla, että miehelläni olisi eron sattuessa se puolet, jonka lapsi perisi.

Jos miehesi kuolee, teidän omaisuutenne - koska ei ole avioehtoa - lasketaan yhteen. Puolet omaisuudesta on sinun, puolet miehesi. Miehesi lapset perivät isänsä. Sun tapauksessasi puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudesta olisi sinun ja puolet miehesi lapsen. Sinulla olisi kuitenkin tietyin edellytyksin oikeus jäädä asumaan yhteiseen kotiinne, vaikka miehesi lapsi haluaisikin osuutensa omaisuudesta heti.

Heluna,

Miehesi lapsi perii miehesi kuollessa puolet miehesi omaisuudesta, eli 1/4 yhteenlasketusta omaisuudestanne. Sinä perit sen toisen puolen miehesi omaisuudesta koska olette avioliitossa.

Kannattaa tehdä se avioehto, siihen voi määrittää esim. jos sinulla on avioliito aikana muualta perittyä omaisuutta, jota et missään tilanteessa halua menettää miehesi lapselle (esim. mummosi mökki tms).

Avioehdon teko maksaa yksityisellä juristilla noin 400e. Sen voi tehdä myös avioitumisen jälkeen (kuten me teimme)

Mielestäni leskellä on oikeus jäädä asumaan yhteiseen asuntoon, eli kuolinpesä jää siltä osin jakamatta niin kauaksi aikaa kun leski haluaa asua kys. asunnossa. Jos leski muuttaa tai haluaa myydä asunnon, menee kuolinpesä siltäkin osin jakoon, ja 1/4 asunnon arvosta menisi siinä tapauksessa miehesi lapselle.

Tehkää se avioehto, se kannattaa, koska siinä tulee mietittyä kaikenlaiset skenaariot läpi etukäteen, ja molemmille selviää missä mennään eron tai kuoleman sattuessa ja mitä esim. omilta vanhemmilta perittävälle mökille kävisi kuoleman sattuessa jne.

ps: sukulaisellemme kävi hölmösti: Hän nai miehen ja sen jälkeen peri !/4 isänsä sukumökistä, loppuosa meni perinnöksi naisen siskoille. Tämä nainen sitten erosi ja ei ollut avioehtoa, joten mies sai puolet naisen mökkiosuudesta, eli 1/8 suvun vanhasta mökistä päätyi perheen ja suvun ulkopuoliselle. Tilanne on aika kiusallinen henkisesti sekä käytännössäkin...

"Erossa kyllä, muuten ei

Eron osalta olet oikeassa, että yhteenlasketut nettovaranne menevät puoliksi. Puolison kuollessa rikkaamman lesken ei tarvitse antaa puolison perillisille tasinkoa. Miehesi velat ja myös hautauskulut maksetaan miehen omista varoista ennen perintöä. "

Pitää soittaa jollekin juristille ja selvittää tämä. Tämä käsitys mulla kyllä jo oli, mutta olen vähän epävarma.

Yhteistyössä