Hae Anna.fi-sivustolta

perintövero

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä surullinen opiskelija, 24.08.2007.

1. Tilanne on tämä: toinen vanhemmistani kuoli. Perintönä poisnukkuneen puolisolle (toiselle vanhemmalleni siis) ja meille neljälle lapselle jää vanha, mutta isohko, omakotitalo pienellä paikkakunnalla; Ei muuta omaisuutta ko. kotitalon ja normaalin irtaimiston lisäksi.

Minkälainen summa perintöveroa kohdalleni on odotettavissa? Olen vielä opiskelija ja surun lisäksi mieltä painavat taloudelliset asiat. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, minkälaisista summista on kysymys...

2. hae googlelta Vierailija

hakusanalla "perintövero", saat suoraan auki lakineuvontasivut, josta saat vastaukset.

Summa ei ole tähtitieteellinen, koska teidän lasten puolikas jakaantuu neljään osaan ja jokaiseen osaan sovelletaan verovapaa osa ja ylittävästä osasta peritään vero. Rintaperilliset kuuluvat alimpaan veroluokkaan.

Jos pesään jäi rahaa, sitä käytetään yleensä myös perintöverojen maksuun. Teitä neuvoo varmasti sama lakimies, joka tekee perunkirjoituksen. Pankeissa on osaavat ihmiset näitä varten, oikeusaputoimistosta saatte myös apua ja neuvoja halvalla.

3. luulisin Vierailija

1200 euroa. Meillä oli sama juttu, 4 h + keittiö jäi äidille, jossa hän asuu. Me lapset (5) maksettiin 1000 e. Emme asu Helsingissä.

4. vero_pdf Vierailija

Oletus: talon ja tontin arvo 100.000 euroa?
    Siitä puolet osituksen kautta leskelle (ei maksa veroja) ja lopun 50.000 jaatte te neljä, eli perintöveroa maksat summasta 12.500 eurosta noin tonnin. http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=662;47368 löydät taulukon mistä voit muille summille sen laskea.

5. kaksi todistajaa... Vierailija

Yleensä tämä paperi on paljon yksinkertaisempi kuin tuo ylläoleva malli, joten siihen ei todella tarvi mitään lakimiestä, jos ei ole kuin yksi asunto/ kiinteistö omaisuutena, rahat jne.
    Paperi verotoimistoon ja tarvittavat liitteet mukaan.

6. kusessa ollaan :( Vierailija

Hei!
    olen hyvin pahoillani menetyksestäsi ja valitettavasti tiedän tilanteesi. isäni on kuollut jo aikaa sitten ja äitini kuoli vajaa vuosi sitten. äidin omaisuus jäi minulle. olen aivan yksin selvitellyt kaikkea tätä sotkua, mitä on tullut kunnollisista testamenteista, perunkirjoista ja muista papereista huolimatta. vuosi on mennyt ja nyt maksan ensimmäisiä veroeriä :n.4000€/erä ja tosiaan olen vain köyhä opiskelija jolla on ikää vasta 20v. ! . pankki ei myönnä lainaa ja onneni onkin ollut omat säästöt ja töissä käyvä mies. monet itkut olen itkenyt ikävästä ja surusta, mutta veroista olen saanut vielä lisätaakan. pakko vaan selvitä, vaikka ei jaksaiskaan. jaksamista sinulle kaikkeen. ja jos haluat kirjoitella niin mielelläni kerron asioita mitä olen oppinut että kannataa selvittää tai välttää.

7. kuvittelenko Vierailija

sama tilanne voi olla minullakin joskus. olenko kamalan väärässä, kun ajattelen, että perintöveroon saa pankkilainaa, takuuna tämä perintö? Siis miksi pankki ei myönnä lainaa?

Toisena vaihtoehtona itse realisoida perintö niin, että sillä saa kuitattua veron?

Sillä jotain omaisuuttahan tulee, koska siitää riittää veroksi asti?

8. huhh Vierailija

Älkää nyt laittako toisten tilinumeroita tänne.

9. kusessa ollaan Vierailija

voit toki periaatteessa ottaa lainaa perintöä vastaan, eli esim. jos se on kiinteistö, mutta jos käy niinkuin minulle eli minä nyt omistan kaiken mutta hallintaoikeus säilyi äidin miehellä, niin en voi omaisuutta vastaan saada lainaa. hallinta oikeus on HUONO homma! ja verottaja myös muistaa sinua jos myyt perimäsi omaisuuden 2 vuoden sisään sen perimisestä, eli jos nyt perit talon, ja myyt sen heti, niin maksat korkean perintöveron lisäksi myyntivoittoveron eli n.30% lisää veroa. jotta tätä "lisä" veroa ei menisi sinun pitää vain odottaa se kahden vuoden karenssi aika loppuun.

että ihan kiva.

10. En oikein ymmärrä tätä perintöverosta itkua ja ininää - kyseessähän on teille annetun omaisuuden verotus. Se omaisuus jää teille, ja jäätte siinä varmasti plussalle. Jos ei ole rahaa eikä saa lainaa, niin omaisuutta on realisoitava, ja siitä pitäisi jäädä ihan kivasti kahisevaa joka tapauksessa. Jos esim. nimim. kusessa ollaan maksaa 4000 euron eriä, niin miksei vain realisoi omaisuutta (ilmeisesti vanhempien asunto)?!? Sillä sitä rahaa saa.

11. lisäys edelliseen Vierailija

Niin piti vielä sanoa että makselen myös itse noin 10 000 euron lahjaveroa, kun sain vanhemmiltani rahaa asunnon ostoon. Maksan ihan mielelläni, sainhan useita kymmeniä tuhansia selvää rahaa kuitenkin!!

12. Perintövero pois! Vierailija

Luepa tarkemmin mitä edelliset ovat kirjoittaneet. Ei sitä omaisuutta ihan noin vaan aina realisoida. Järki käteen kiitos.

13. Yksinkertaistat kyllä asioita todella rankasti. Sen lisäksi että moni perintönä saatu esine, huonekalu jne. arvostetaan myös perinnössä on todella rankkaa lähteä realisoimaan jotain itselle rakasta tai arkisessa käytössä mahdollisesti sillä hetkellä olevaa omaisuutta. Yleensä tämä omaisuus on tietysti talo tai asunto-osake, mutta ei ole ihan itsestään selvää että sen haluaa, pystyy tai voi realisoida. Monesti asiaan saattaa liittyä kuolinpesään liittyvä riita tai toiseen ihmiseen liittyvä elämäntilanne joka ei mahdollista asunnon realisointia.

Itselläni on takana kolmen vuoden oikeustaistelu isoisäni kuolinpesän osalta. Tämän kolmen vuoden aikana on kuollut alle 60 vuotias äitini ja hieman rapiat 60 ollut isäni. Isän sisko jaksaa edelleen piruilla ja pelata peliä kuolinpesän kanssa, minkä takia pelkästään juristeihin on tässä ajassa "sijoitettu" omasta toimestamme yli 30.000 euroa. Eikä penniäkään ole vielä perintöä tullut, ennakkoperintöä saatu tai mistään muustakaan pystytty realisoimaan noita kuluja.

Ilmeisesti kirjoittajalla ei ole mitään omakohtaista kokemusta aiheesta, minkä takia hän selvästi ns. ampuu nyt aika pahasti ohi. Herää pahvi ja ajattele asiaa hieman moninaisemmin. Kyllä tämä joskus sunkin kohdalle iskee ja silloin voit muistella naivia kommenttiasi.

14. Siis käsitykseni mukaan jos ko. talo ei ole sinun oma virallinen kotiosoite, niin siitä huolimatta asutko siellä viikon tai kolme vuotta maksat sen pääomaveron 29% mukaan sen myyntivoittoveron. Korjatkaa jos olen väärässä, sillä tämä auttaisi kyllä munkin tilannetta merkittävästi valoisammaksi tulevaisuudessa!

15. joopas joo Vierailija

4.000 euron perintövero/erä tarkoittaa että siihen kohdistuva perintöerä on 37.000 euroa, siis maksat noin 10% prinnöstä veroa... Se siis tarkoittaa että aika ökypeinnöstä alkaa olla kyse, kun noita eriä monta kodistuu!

Ellet ole nuoruudessasi aivan järjettömästi luottotietojasi menettänyt, niin anteeksi vain, kokemukseeni perustuen epäilyttää tuo, ettei pankki lainaisi alle 10% omistusosuutta vastaan lainaa....

16. Kommentoija Vierailija

Perinnön suhteen jäät varmasti rahallisesti voitolle ellet päätä luopua perinnöstä ja tuolloin ei luonnollisesti tule mitään maksuja.

17. hyväksyttiin Vierailija

juuri laki, että perintöveroa ei mene 20 000 eurosta.

18. 4000 euroa/ erä Vierailija

ja "köyhä" opiskelija maksajana, kuolleen äidin uusi mies SUUREN omaisuuden hallitsijana. Mies on osannut hoitaa hommansa niin hyvin, ettei joudu pihalle, kun tytön äiti kuolee.
    Maksaako hallitsija myös veroa, vuokraa tms? Veikkaanpa että ei.
    Kummallisia sudenkuoppia tässä elämässä!

19. käsitykseni Vierailija

Mitenkähän tuo on mahdollista, jos uudella miehellä ei ole osaa eikä arpaa omaisuuden hankintaan. Omaisuushan on rintaperillisten hallinnassa kun molemmat vanhemmat kuolevat.

20. yksi perijä Vierailija

Eihän kukaan ilmaiseksi voi asua toisen omistamassa asunnossa. Jos ei lähde pois, niin sitten maksaa asumisestaan vuokraa, ja jos on omakotitalo, niin myös kaikki siihen liittyvät pakolliset kustannukset, kunnossapidon ymt., että perillinen selviää jotenkuten veroistaan. Ainakin itse kääntyisin lakimiehen puoleen tälläisessä tapauksessa.

21. Jos perintönä tullut asunto on esim. lesken hallinnassa, maksaa hallintaoikeuden haltija asunnon kulut; siisä lämmitys, sähkö, vesi, jätehuolto, vastike, kiinteistövero. Hallintaoikeuden haltijan tulee hoitaa hallinnassaan olevaa, mutta jonkun toisen omistamaa omaisuutta huolella. Kulujen maksamisessa on ylärajana se, minkä vastaavasta asunnosta joutuisi maksamaan vuokraa.

22. niinpä... Vierailija

jos joku luulee, että voi ilmaiseksi ketmuilla vuodesta toiseen toisen omistamassa asunnossa, niin erehtyypä tuossa. vaikka olisi miten aikanaan hommansa siihen malliin yrittänyt hoitaa.

23. hmkljhgf Vierailija

Kyllä niitä tapauksia on että hallitsija on käyttänyt varat omiin tarkoituksiinsa. Tuhlannut.

24. joonäin Vierailija

Joo jos antaa niin taphtua, eikä puutu ajoissa asiaan ja hoitamaan itselleen kuuluvaa omaisuutta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri