Hae Anna.fi-sivustolta

perintövero

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä surullinen opiskelija, 24.08.2007.

1. Tilanne on tämä: toinen vanhemmistani kuoli. Perintönä poisnukkuneen puolisolle (toiselle vanhemmalleni siis) ja meille neljälle lapselle jää vanha, mutta isohko, omakotitalo pienellä paikkakunnalla; Ei muuta omaisuutta ko. kotitalon ja normaalin irtaimiston lisäksi.

Minkälainen summa perintöveroa kohdalleni on odotettavissa? Olen vielä opiskelija ja surun lisäksi mieltä painavat taloudelliset asiat. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, minkälaisista summista on kysymys...

2. hae googlelta Vierailija

hakusanalla "perintövero", saat suoraan auki lakineuvontasivut, josta saat vastaukset.

Summa ei ole tähtitieteellinen, koska teidän lasten puolikas jakaantuu neljään osaan ja jokaiseen osaan sovelletaan verovapaa osa ja ylittävästä osasta peritään vero. Rintaperilliset kuuluvat alimpaan veroluokkaan.

Jos pesään jäi rahaa, sitä käytetään yleensä myös perintöverojen maksuun. Teitä neuvoo varmasti sama lakimies, joka tekee perunkirjoituksen. Pankeissa on osaavat ihmiset näitä varten, oikeusaputoimistosta saatte myös apua ja neuvoja halvalla.

3. luulisin Vierailija

1200 euroa. Meillä oli sama juttu, 4 h + keittiö jäi äidille, jossa hän asuu. Me lapset (5) maksettiin 1000 e. Emme asu Helsingissä.

4. vero_pdf Vierailija

Oletus: talon ja tontin arvo 100.000 euroa?
    Siitä puolet osituksen kautta leskelle (ei maksa veroja) ja lopun 50.000 jaatte te neljä, eli perintöveroa maksat summasta 12.500 eurosta noin tonnin. http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=662;47368 löydät taulukon mistä voit muille summille sen laskea.

5. kaksi todistajaa... Vierailija

Yleensä tämä paperi on paljon yksinkertaisempi kuin tuo ylläoleva malli, joten siihen ei todella tarvi mitään lakimiestä, jos ei ole kuin yksi asunto/ kiinteistö omaisuutena, rahat jne.
    Paperi verotoimistoon ja tarvittavat liitteet mukaan.

6. kusessa ollaan :( Vierailija

Hei!