Perintövero pois.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jyke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jyke

Vieras
Nyt Suomi aitoon kasvuun ja päästään hallituksen KIKY;stä eroon. Kansalaisaloite.fi sivulla on Perintö- ja lahjaverosta luopumisen aloite, lisää nyt oma nimesi, jo yli 22 000 nimeä. Saamme myös paluumuuttajia Portugalista Suomeen ja kenties ulkomaille muuttaneita urheilijoita perheineen.

Perintöveroa ei ole Virossa, Ruotsissa, Norjassa tai edes Venäjällä.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2665

Perintöverohan on siitä epäreilu, että ei se rikkaita koske. Miljardiomaisuuksien perinnöt on järjestelty siten, että ei niihin verottaja pääse käsiksi. Kun Antti Herlinistä aikanaan aika jättää niin perintöverokertymässä pitäisi näkyä puolen miljardin piikki mutta kuka luulee, että näin tulee käymään?

Sen sijaan tyypillisin perintö lie se, että vanhempi kuolee ja leski jää asumaan omistusasuntoon.
Isotkin verot pitää maksaa välittömästi vaikka asuntoa ei voi edes myydä. Ja jos ei pesässä ole muuta eikä itsellä rahaa niin perintövero on hoidettava pankkilainalla.

Jos lakia ei saada järkevämmäksi niin se on syytä poistaa.

Perintöverohan on siitä epäreilu, että ei se rikkaita koske. Miljardiomaisuuksien perinnöt on järjestelty siten, että ei niihin verottaja pääse käsiksi. Kun Antti Herlinistä aikanaan aika jättää niin perintöverokertymässä pitäisi näkyä puolen miljardin piikki mutta kuka luulee, että näin tulee käymään?

Sen sijaan tyypillisin perintö lie se, että vanhempi kuolee ja leski jää asumaan omistusasuntoon.
Isotkin verot pitää maksaa välittömästi vaikka asuntoa ei voi edes myydä. Ja jos ei pesässä ole muuta eikä itsellä rahaa niin perintövero on hoidettava pankkilainalla.

Jos lakia ei saada järkevämmäksi niin se on syytä poistaa.
Oliko vuonna 2003 piikki perintöverokertymässä kun Pekka kuoli? Kätevästi vaan yhtiö siirtyi Antille....

Kuinka paljon perintöverolla kerätään vuosittain? Mistä se raha sitten otetaan jos perintövero jää pois?

Vasemmistolaisen nurinkurinen ajattelutapa. Tuolla logiikalla mä voisin verottaa sut sata prosenttisesti ja kun sä sanoisit sen olevan epäreilua, mun perustelu olisi että "se on sitten jostain pois jos niin ei tehdä".

Niin se rakas vasemmistolaiseni menee. Se on joltain "ilmaista fyrkkaa" pois.

Vasemmistolaisen nurinkurinen ajattelutapa. Tuolla logiikalla mä voisin verottaa sut sata prosenttisesti ja kun sä sanoisit sen olevan epäreilua, mun perustelu olisi että "se on sitten jostain pois jos niin ei tehdä".

Niin se rakas vasemmistolaiseni menee. Se on joltain "ilmaista fyrkkaa" pois.
Jos valtio saa reilut 500 milj. euroa vuosittain perintöveroina ja yhtäkkiä sitä ei saadakaan niin eikö pitäisi olla huolissaan siitä, mistä rahat otetaan? Nostetaan veroprosenttia työstä? Nostetaan välillisiä veroja (esim ruoka, sähkö)?

Jos valtio saa reilut 500 milj. euroa vuosittain perintöveroina ja yhtäkkiä sitä ei saadakaan niin eikö pitäisi olla huolissaan siitä, mistä rahat otetaan? Nostetaan veroprosenttia työstä? Nostetaan välillisiä veroja (esim ruoka, sähkö)?

Ei. Ei ihan oikeasti - oikeasti pitäisi olla huolissaan. Tässä tämänkaltaisessa ajattelutavassa valtio ikään kuin omistaa kansalaistensa rahat ja varallisuuden. Se vähän kuin hyvää hyvyyttään antaa ihmisten pitää tietyn osan siitä vain itse. Ja nyt kun se antaisi ihmisten pitää isompi osa itselle, se pitäisi jotenkin paikata.

Valtion ihmisiltä rosvoaman rahan määrä on kasvanut tasaiseen tahtiin. Ei vuonna 2000 tarvinut olla huolissaan, vaikka valtion verotuloista verrattuna nykyhetkeen "puuttui" enemmänkin kuin tuo 500 miljoonaa.

Maailma on täynnä valtioita, jotka verottavat kansalaisiaan huomattavasti kevyemmin kuin Suomi. Suomi kulkee nykyisellä verotuksellaan kohti kommunismia. Tiedäthän toki mitä se tarkoittaa? Siis että valtio nimenomaan omistaa käytännössä kaiken. Suomi on maailman kommunistisimpia valtioita, olematta (vielä) kommunistinen valtio. Ja kommunismi ei ole toiminut missään päin maailmaa.

Ajattele asiaa niin, että sinä omistat omat rahasi ja minä omistan omani. Se että sinulla on enemmän kuin minulla, ei tarkoita että sinun pitäisi antaa rahojasi minulle. Eikä toisinpäin. Sitä ei voi taklata vasemmistolaisten perusjankutuksella siitä, että pitäisikö sairaiden antaa kuolla ja kaikista köyhimpien saada keripukki kun rahat ei riitä ruokaan.

Jännää tämä filosofointi perintöveron oikeudenmukaisuudella ja viittauksilla Ruotsiin. Ruotsin mallilla iso osa tavallisista perijöistä maksaa enemmän perintöveroa kuin nyt. Sitä tosin silloin kutsutaan luovutusvoittoveroksi. Minä maksan ennemmin 15 % perintöveroa kuin 30 % luovutusvoittoveroa, mutta kukin tyylillään...

Jännää tämä filosofointi perintöveron oikeudenmukaisuudella ja viittauksilla Ruotsiin. Ruotsin mallilla iso osa tavallisista perijöistä maksaa enemmän perintöveroa kuin nyt. Sitä tosin silloin kutsutaan luovutusvoittoveroksi. Minä maksan ennemmin 15 % perintöveroa kuin 30 % luovutusvoittoveroa, mutta kukin tyylillään...
Mutta jos et myy perinnöksi saamaasi asuntoa, niin luovutusvoittovero on silloin 0 %. Tämä onkin yksi tuon veromuodon ongelmista. Syntyy mahtisukuja, jotka jättävät perinnöksi valtavia tiloja ja kokonaisia kerrostaloja, joita ei verosyistä kannata myydä, joten suvun omaisuus vain karttuu ja karttuu nollaverolla sukupolvesta toiseen. Perintöverotus ottaa aina siivun jokaiselta perijältä, mutta toisaalta se kannustaa verosuunnitteluun, jota kaikkein rikkaimmat kyllä osaavat harjoittaa.

Mutta jos et myy perinnöksi saamaasi asuntoa, niin luovutusvoittovero on silloin 0 %. Tämä onkin yksi tuon veromuodon ongelmista. Syntyy mahtisukuja, jotka jättävät perinnöksi valtavia tiloja ja kokonaisia kerrostaloja, joita ei verosyistä kannata myydä, joten suvun omaisuus vain karttuu ja karttuu nollaverolla sukupolvesta toiseen. Perintöverotus ottaa aina siivun jokaiselta perijältä, mutta toisaalta se kannustaa verosuunnitteluun, jota kaikkein rikkaimmat kyllä osaavat harjoittaa.
Siksi juuri kirjoitinkin tavallisista perijöistä. Kaikkein rikkaimmat eivät maksa mitään ko tilanteessa eli heidän tilanne hieman paranee (eivät he nytkään paljon maksa), mutta ymmärtävätkö tavalliset perivät kuinka paljon heidän veronsa saattaa nousta?

Mun ei ainakaan heti tarttis myydä perintöäni, jossa tulee olemaan useita asuntoja. Ja jos yhden joutuisikin, ja siitä maksaa 30%, niin onhan se nyt ihan helvetin paljon vähemmän, kuin viidestä kämpästä 17%.
Kannatetaan.

Yhteistyössä