Hae Anna.fi-sivustolta

Peroneusjänne

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Reetta, 02.06.2017.

1. Reetta Vierailija

Kuulostaako tutulta? Sattuuko täällä olemaan kohtalotovereita, jolle olisi tehty tai vasta tulossa peroneusjänteen korjausleikkaus?

Kauhukertomuksia en kaipaa, mutta kiva olisi tietää, mitä tuleman pitää.

2. Reetta Vierailija

Pitääpä nostaa tätä aloitustani.

Eikö todellakaan kukaan kyseisestä vaivaa poteva ole osunut palstalle?

Yhden blogin, jossa asiaa käsiteltiin, löysin, mutta mitään muuta ei ole kohdalle osunut. Kyseessä on nimenomaan peroneus brevis, jota aiotaan operoida. Vaiva on jatkunut pitkään ja pahenee kokoajan. Apuvälineitäkin on ollut käytössä jo jonkin aikaa.

Edelleen siis peräänkuulutan kohtalotovereita.

3. miksu Vierailija

4. miksu Vierailija

Hei! Peroneusjänne korjattu puoli vuotta sitten. Neljä viikkoa ensin kipsi ja sen jälkeen toiset neljä viikkoa nilkkatuki. Sairaslomalla kolme kuukautta. Nyt alkaa nilkka olla siinä kunnossa, että pidemmätkin kävelylenkit onnistuu ilman suurempaa turvotusta ja kipua. Hyvä fysioterapia ja oikeanlaiset kengät auttavat toipumisessa. Tsemppiä!

5. Reetta Vierailija

Voi kun kiva, että löytyi kohtalotoveri. En tietenkään siitä ole iloinen, että olet peroneuksesi telonut. Kiitos, että vastasit.

Miten tuo jänteen rikkoutuminen tapahtui sinulla? Jouduitko pitkään odottamaan leikkausta?

Minulla on tuo vaiva ollut PITKÄÄN ja sitä on hoidettu vaihtelevasti. En edes tiedä, onko vaiva tullut tapaturmasta vai onko se vaan itsekseen syntynyt ajan myötä. Vasta nyt kesän alussa sain diagnoosin ja pääsin leikkausjonoon. Ei näet ole vakuutusta, joka korvaisi yksityislääkärin.

Nyt mennä lenkotan miten milloinkin. Kävelylenkit jouduin jättämään lenkin jälkeisen kivun vuoksi. Pariin otteeseen oli vähällä, etten jo joutunut soittamaan noutajaa lenkillekin. Pyöräilen kyllä, mutta ei oikein tahdo sekään kaikin ajoin onnistua, kun ei ole sellaista tasaista maastoa, jossa ei tulisi rasitusta jalkaan.

Kinesioteippausta käytän, se edes vähän tukee, mutta ei siitä kunnon apua saa. Sauvoilla kulkeminen on tympeää, kun ei kuitenkaan ihan pakko ole niitä käyttää.

Mieleläni otan vastaan kaikki vinkit, jotka auttaisivat leikkaukseen saakka kestämään tätä vaivaa. Arviolta syyskuussa menen operaatioon.

6. miksu Vierailija

7. miksu Vierailija

Minulla kyseinen vaiva on tullut todennäköisesti jalan virheasennosta. Olen vuosien aikana nyrjäyttänyt tuon leikatun nilkan useasti pahastikkin mutta aikaisemmin siihen ei tullut mitään (turpoamista, mustumista). Toissa talvena se sitten nyrjähdyksen seurauksena alkoi oireilla, turposi ja käveleminen tuotti tuskaa. Vuosi sitten kesällä mangneettikuvaus, josta ilmeni, että peroneus brevis halki. Kuvauksen jälkeen noin 7 kuukautta kun pääsin julkiselle operaatioon. Tosi tuskaista oli se leikkauksen odottaminen. Kävin silloin tällöin hierottamassa pohjetta, joka oli ihan jumissa, auttoi jonkin verran. Leikkauksen jälkeen kävin LPG-hoidossa, joka auttoi toipumisessa huomattavasti. Sain sekä ennen että jälkeen leikkauksen lähetteen fysioterapiaan sairaalasta. Itselläni jouduttiin katkaisemaan sekä longus että brevis, ei riittänyt pelkkä halkeaman ompelu. En ollut leikkauksen jälkeen kovin kipeä (hyvät kipulääkkeet).Toipuminen oli kyllä aika hidasta. Mutta maltti on valttia. Etsin itsekkin keskustelupalstoilta kohtalontovereita mutta ei taida tämä vamma olla kovin yleinen.

8. Reetta Vierailija

Kiva kun vastasit taas.

Minulla kipu jalassa alkoi toissa talvena. Fyssari esitti, että se voisi olla plantaarifaskiittia, mutta koska minulla on se toisesta jalasta leikattu kauan sitten, tiesin, ettei se sitä voi olla. Nilkutin sitten menemään entiseen malliin. Keväällä sitten nilkka nitkahteli useampaan otteeseen, mutta ei pahasti. Ei nuo crocsit oikein ole maastojalkineet! Puolessa välissä kesää jalka kuitenkin kipeytyi enemmän ja hakeuduin omalle lääkärille. Sain hoidoksi kipugeeliä ja buranaa. :( Koska oltiin sitten reissuun lähdössä, kävin jalkaterapeutilla, joka arveli, että voisi olla kuutioluu niksahtanut ja teki teippauksen, jonka avulla sitten selvisin jonkin aikaa. Reissu menikin siltä osin ihan kohtuullisesti, teippauksia uusien. Sitten ei enää kotiintultua aina tiennyt, miten olisi autosta ulos päässyt, kun kipu tuli niin kovana, kun laittoi jalan maahan.

Lopulta annoin periksi ja menin uudelleen lääkärille, joka laittoi rtg-kuvaan, mutta eihän jalassa mitään näkynyt, kun ei ollut luita rikki. Sain lähetteen ortopedille. Hän arveli vaivan johtuvan selästä, kun selkäkin aina oireilee. Sain lähetteen fyssarille, jotta saan selän kuntoon jumpalla.

Näin jälkeenpäin ajatellen taisi kyllä olla niin, että ontuminen teki selkäkivun pahemmaksi.

No, kun sitten ei määräajassa parannusta jalkaan tullut, sain sitten lähetteen seuraavalla ortopedikäynnillä magneettiin. Kuvasta näkyy jänteen halkeama.

Harmi vaan, että kesäaikana ei kovin nopsaan pääse leikkuuseen, mutta jotenkin sekin ajatuskin siitä, että ei se vika sitten ollut koriven välissä vaan ihan siinä, missä näytinkin.

Kokoajan tulee kivuliaammaksi liikkua, mutta pakko on kuitenkin kulkea. Kuntosalilla käyn, siinä saa edes lihakuntoa, mutta kyllä kaipaan lenkkeilyä, vaikken juossut olekaan moneen vuoteen; kävely riittäisi.

Marjatkin pitäisi poimia, jos niitä meinaa talvella syödä. Onneksi on metsää lähellä, pidemmälle tuskin hirviän lähteä.:)

Minulla ei tuo pohje niinkään kipuile vaan ihan tuo jalkaterä. Tuntuu, että jalkaterä ihan väkisin vääntyy ulospäin; kaipa lihakset sen vääntää saadakseen kipeälle osalle tilaa luiden keskellä.

Aikoinaan itse etsin takareiden lihasten katkeamisesta tietoa, kun ne juurikin tästä samaisesta jalasta aikoinaan teloin. Nyt se (eri nikillä) aloittamani ketju edelleen jatkaa tuolla Kuntoklubin puolella.

Kirjoittele ihmeessä lisää, jos vain jotain tulee mieleen; ei tarvitse minun sitten uudelleen "pyörää keksiä".

9. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Moi, löysin pitkän googlaamisen seurauksena tämän ketjun ja oli pakko rekisteröityä. :) Itselläni on vaivannut jo kohta vuoden ajan erilaiset jalkakivut ja olen ollut saikulla aina muutaman viikon pätkiä. Lopulta pääsin jalkaterän ja nilkan magneettikuvaukseen, jossa selvisi peroneus brevis jänteen pitkittäinen halkeama. Aluksi fysiatri antoi ymmärtää, että todennäköisesti jänne operoidaan. Nyt, kun kävin hiljattain uudelleen fysiatrilla, niin hän alkoi perumaan puheitaan. Joka tapauksessa hän laittoi jatkolähetteen ortopedille, joka saa sitten katsoa kuvat tarkemmin ja pääsen hänen vastaanotolleen.

10. Reetta Vierailija

Kiva, että osallistut keskusteluun aiheesta. Ei tänne muuten rekisteröityä pakosti tarvi, mutta ei kai siitä haittaakaan ole. Itse en ole rekkautunut.

Taitaa siis olla monella jalkakipuja, joita ei osta/haluta diagnosoida.

Minulle ortopedi sanoi, kun kysyin hoidosta, ettei ole muuta hoitoa kuin se korjausleikkaus. Ja useimmiten kuulemma ei tuo peronius brevis katkeakaan vaan halkeaa. Kaipa siten vasta leikkuussa tiedetään, miten se korjataa, kuten tuon "miksun" tapauksessa oli, että piti sitten longuskin katkaista.

Tuli vaan mieleen, että jos olisi ajoissa tuokin saatu hoidettua, olisko tarvinnut sitten katkoa.

Mutta onneksi siitä selviää.

Kerrohan sitten, mitä tuumaa ortopedi.

11. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei tosiaan, ei olisi tarvinnutkaan rekisteröityä. Noo, eipä kait se haittaa. :) Tänään tuli kirje sairaalasta ja mulla on ortopedille aika vasta lokakuun puolessa välissä! Siis melkein kolmen kuukauden kuluttua vasta.

12. Reetta Vierailija

Juu, ei varmaan oo haittaa, vaikka rekisteröityy. Eikös siitä se hyöty kuitenkin oo, ettei tarvi kaikkia ylimääräsiä juttuja näpytellä, kun kirjottelee.

No voi harmi, kyllpä menee pitkälle tuo aika. Se vaan on julkisella puolella sit tämmöstä.

Toisaalta, jos ois vaikka tapaturmavakuutus, jotta pääsit yksityiselle meneen, niin eihän tämmönen vaiva sit välttämättä ookkaan "tapaturma".

Mä toivossa elän, että ehkä alkusyksystä pääsisin operaatioon.

Onkos sun käpälä miten kauhean kipeä? Onko sulla mitään apuja siihen?

Mulla on nyt ollu muutaman päivän oikeen kunnon teippaukset, ja monta kerrosta, niin ei ihan niin pahasti sit satu.

13. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla oli keväällä kyynärsauvat käytössä muutaman viikon ja jouduin pyytämään ne uudestaan lainaksi tässä heinäkuussa. Käytän niitä aina välillä. Tällä hetkellä olen lomalla, niin tuntuu kipu hieman helpottuneen. Joudun siis töissä olemaan jalkojen päällä koko päivän. Välillä on ollut kinesioteippiä, sitten aircast-nilkkatuki. Tämän tuen sain alunperin plantaarifaskiittikipujen takia ja tukee töissä ollessa kivasti nilkkaa. Särkylääkettä olen vetänyt välillä päivittäin, joskus työpäivien jälkeen. Nyt lomalla en juurikaan, koska jalka on saanut aika hyvin levätä. Lisäksi mulla on kantapääkorotus ja sain myös maksusitoumuksen yksilöllisiin tukipohjallisiin, jotka käyn teettämässä parin viikon kuluttua asiantuntijan luona.

14. Reetta Vierailija

Mulla on keväästä alkaen ollu terkkarin kyynärsauvat, joita käytän satunnaisesti. En siis käytä, jos ei ihan pakko ole, mutta toisinaan vaan ei saata astua tuolla kipeällä käpälällä. Tai jos vaan astun, menee ontumiseksi ja siitä taas ei tykkää selkä eikä pakara. Kaupassa olen myös oppinut käyttämään ostoskärryjä tukena. Kaverit nauroikin, että opettelen jo rollaattorikävelyä.:)

Särkylääkkeistä ei ole minulle apua ollut, mutta käytän niitä muihin vaivoihin. Mä kun olen tämmönen "monivammanen".:D

Mites toi kantapääkorotus auttaa? Sehän pitää sit olla molemmissa kengissä, kun muutoinhan sit ontuu kävellessä. Mä ostin yhdessä vaiheessa sellaset silikonikorotukset, liki 30 egee mokomat maksokin, eikä niistä kyllä apua tullut.

Tukipohjallisetkin on mulla ollut jo kauan; vuosi sitten niitä vähän muokattiin, mutta ei sekään paljon auttanut.

Sen oon huomannu, että tukevia kenkiä pitää käyttää, muutoin ei kyllä saata montaa metriä tallustaa kunnolla, vaan menee lenkkaamiseks. Onneks mulla ei juuri sellasia rimpuloita olekaan.

15. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mä sain sen silikonisen kantakorotuksen vain toiseen, mutta mulla on ennestään vastaavantyyppinen korotus, joka taas on nyt toisessa kengässä, eli "tasapainossa" kävellään. Mua vieläkin ärsyttää tää julkisen puolen hitaus, kun vielä reilu kaksi ja puoli kuukautta, ennen kuin pääsen sinne ortopedille.

16. Reetta Vierailija

No niinpä! Mitenhän paljon tulee lisää haittoja siitä, että ei saada ajoissa korjatua vikaa.

Kuten tuo Miksu tuolla aiemmin sanoi, hänellä ehkä tuli vaiva jalan virheasennosta. Entä, kun se virheasento vaan pahenee ja pahenee ja kyllähän kun huonosti kävelee, niin toinenkin jalka jo astuu miten sattuu auttaakseen sitä kipeätä käpälää.

Voisitko kysyä, voiko sitä aikaa mitenkään saada aikaistettua?

• Tykkään Tykkään x 1
  17. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin tosiaan. Voisin yrittää aikaistaa, jos pyydän vaikka saada peruutusajan. Olen itse samassa sairaalassa töissä, niin voisinkin poikkee siellä luukulla. :)

18. Reetta Vierailija

Toivottavasti onnistuu.:) Varmaan on niitä peruutusajanottajiakin enemmän kuin peruutusaikoja. Vaan luulisi, että "oman talon hnekilökunta" voisi vähän ohittaa jonossa; olisi ainakin valmiina paikalla vaikka heti menemään, jos joku potilas ei tulekaan.

19. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Marssin maanantaiaamuna kirurgin polille ja pyysin infoamaan mua, jos tulee peruutusaikoja. Mulla on muuten tuossa toisessakin jalassa ollut viime aikoina ongelmia. Ei ihan samassa kohdassa, vaan paikallistin sen "tibialis posterior" jänteeseen, mikä vasemman nilkan sisäsyrjässä. Kipu on suorastaan helvetillinen, jos tälleen nätisti sanoisin. Kävin sitä näyttämässä maanantaina meidän fysioterapeutille ja oli sitä mieltä, että siinä on tulehdus ja kehotti mua menemään lääkärille, jotta saisin siihen apua. No, sainkin tänään lääkärille lopulta ajan. Selitin hänelle juurta jaksain molempien jalkojen tilanteen ja hän naputteli tietoja samalla tietokoneell ylös. Lopuksi hän antoi peräti kaksi päivää minulle sairaslomaa. :D Sillähän nämä jalkakivut varmasti lievittyvätkin. Lisäksi hän keksi tarjota mulle reseptiä hermosärkyyn, eli Lyrica. Vähän kyllä nyt epäilen, enkä uskaltais alkaa sitä edes syömään. Varasin valmiiksi eri lääkärille uuden ajan ens maanantaille, koska eihän nämä jalkakivut voi mitenkään mennä hetkessä parin päivän levolla ohi.

20. Reetta Vierailija

No ohoh! Aikasten helpolla olisit saanu oikeen kunnon tropit. Mulle kerran tarjottiin Lyricaa selkävaivoihin, mutta sanoinkin, etten voi sellasta syödä, kun sit ei voi ajaa autolla.:)

Varmaan nyt kahdessa päivässä jalkaongelmat katoaa..... voi aikoja voi tapoja. Toivottavasti muisti lääkäri vielä kehottaa liikkumaan; se kun tekee niin hyvää....

Mulla kun vuosia ja taas vuosia sitten oli jalkapohja kipee ja todettiin sit "luupiikiks", työpaikan lääkäri tökkäs käpälään kortisonipiikin ja se siitä. Kun sit kehtasin mennä uudelleen valittamaan, sama juttu taas eli piikki vaan. Eihän niistä piikeistä mitään apua ollut, kun ei ollu lepoaikaa.

Menin sit omalle lääkärille ja sain lähetteen erikoislääkärille ja sitä myöten leikkuuseen. Oli näet jo niin pitkään ollu hoitamatta käpälä, ettei oikeen olu muuta keinoa. Ja siitä pitkästä ontumisajasta ennen korjaavaa hoitoa varmaan sit alkoi se selkäkipukierre eikä ole parantunut vieläkään. Tosin ikäkin vaikuttaa. Kaikki kun vaikuttaa kaikkeen.

Mutta mitäs sitä tavan tallaaja voi, pitää ottaa mitä saa. Mä sain siihen selkään muuten sit Triptyliä, joka nostaa kipukynnystä, kun osittainhan pitkittynyt kipu on hermokipua. Niitä söin varmaan toista vuotta ja sit pääsin niistä eroon. Triptylhän on mmielialalääke, mutta hällä väliä, kun muuhunkin auttaa.

Toivottavasti saat seuraavalta lääkäriltä muutakin kuin lämmintä kättä.

Jaksuja!

21. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Heippa taas. Kävin tänään toisella lääkärillä ja hän suositteli vaan rohkeasti aloittamaan Lyrican syönnin, joten kävin sitten ostamassa sitä ja vedän ensimmäisen kapselin illalla huuleen. Sain tämän viikon saikkua. Hän oli muutenkin fiksun oloinen lääkäri ja tuntui ottavan tosissaan, toisin kuin edellinen. Kävin myös tänään fysioterapeutilla, joka teki minulle yksilölliset tukipohjalliset. Saan ne loppuviikosta sitten. Fyssari pyysi mua kävelemään ja tekemään erilaisia liikkeitä. Hän sanoi heti, että mun koko nilkka on ihan vino ja astun jalan ulkosyrjällä, josta huomaa tuon peroneus brevis-ongelman heti.

22. Reetta Vierailija

Heippa vaan!

No, mikäpä siinä, aloita ihmeessä Lyrican käyttö. Toivottavasti siitä apua saat. Ja toivottavasti et jää koukkuun siihen, siitäkin on nimittäin puhuttu, että se on koukuttava troppi.

Aiemmin tuolla kirjoitin näin: "Minulla ei tuo pohje niinkään kipuile vaan ihan tuo jalkaterä. Tuntuu, että jalkaterä ihan väkisin vääntyy ulospäin; kaipa lihakset sen vääntää saadakseen kipeälle osalle tilaa luiden keskellä."

Tuolla tarkoitin juuri sitä, että kun kipu jalassa alkaa liikuessa, jalkaterä vaan vääntyy juuri tuolleen, että kävelen jalan ulkosyrjällä ja jos vaan jatkaa, niin kyllä sitten on pitkään kipeä.

Toinen riesa, joka on taas palannut, on varpaiden puutuminen, ei pahasti, mutta sen kyllä tuntee.

Kinesioteipit on jatkuvasti jalassa. Onneksi ei ole tullut mitään iho-oireita tuosta teipistä.

Olen tuossa marjametsässä nyyt käynyt, kun ei ne sieltä itekseen meille tule. Ei kovin oli poimittavaa, paljon on mustikoissa niitä savimustikoita ja raaat marjat on ihan pehmeitä. Mutta se liikkuminen siellä metsässä on todella haastavaa, kun pitää niin tarkkana olla, ettei vaan astu pahaan paikkaan.

Ei jäädä tuleen makaamaan!

23. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei, ei saa pelotella tolleen (koukkuun jäämisellä). :D Toi annostus oli muuten tosi pieni. 25 mg kapseleita ja sais ottaa illalla 1-3 kpl sekä päivällä 1-2 kapselia. Ekana iltana otin yhden. Ei mitään vaikutusta. Otin eilen illalla 2 kapselia. Ei mitään vaikutusta edelleenkään. Jalat on niin kipeenä. Mullahan on siis myös tuo vasen jalka kipeenä ja se paikallistuu tibialis posterior jänteeseen, joka on sairaan kipeä, ettei meinaa pystyä nukkumaan sen viiltävän kivun takia.

Mä olen pähkäillyt myös tonne mustikkaan menemisestä, mutta pakko jättää ekaa kertaa vuosiin väliin jättämisestä. Taidan käydä kerään pensasmustikoita marjatilalta, kunhan tulee tarpeeksi kypsiä. Niitä on helpompi poimia.

24. Reetta Vierailija

Sorry, ei ollu tarkotus pelotella.:eek: Tuosta lääkkeestä on vaan ollut julkisuudessa jonkinverrankin juttua.

Ei muuten varmaan hermokipuun ihan heti tule parannusta millään lääkkeellä, mutta ehkä jo parin viikon kuluttua saattaa auttaa. Tietty olis hyvä, jos auttais nopsempaan.

Kun aikonaan "katkoin" lihakset takareidestä, mulle sit ois annettu sairaalassa Tramalia kipuun, muttä mä todella fiksusti ilmotin, etten haluis sitä, kun siitä tulee tokkurainen olo. Olin jostain niin lukenut. Sain sitten jotain Oxycontinia. Eikä ollu tokkurainen olo, kun nukahtelin ihan kesken lauseenkin. Mutta ei ollut kipuakaan.:). Onneksi sain sit kotiin vähän miedommat lääkkeet.

Kyllä on mustikointi tuskallista vaikka aikasten tasasta oli se maasto, missä eilenkin konttasin. Nyt on sitten jalka oikeesti kipeä. Se on nimittäin ollut vähän kivuttomampi muutaman päivän. Tuntuu, että kumisaapas tukee sitä hyvin sivulta ja päältä, mutta eihän saappaat sit taas tue alhaaltapäin.

Mä en ole koskaan käynyt poimimassa pensasmustikoita.

Soitin tuossa sinne sairaalaan, missä on tarkoitus operoida. Sanoivat, etten vielä ole listoilla. En mistään löytänyt taulukkoa, josta näkisi nuo 3-viikkoisjaksot, sillä eikös sairaalat niitä noudata. Näkis vaan, milloin jakso vaihtuu.

25. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En osaa sanoa mitään tuohon listaukseen, koska en tiedä sellaisista järjestelmistä mitään. Ainoastaan sen, että meidän työvuorot tehdään aina 3 viikon listalla. :D

Mä kaaduin tuossa puolitoista vuotta sitten töistä lähtiessä ja mulla murtui lannenikama. Sain siihen panacodia, jota söin loppujen lopuksi 100 kpl:een paketista viisi kappaletta. Siitäkin varoiteltiin, että siihen jäisi koukkuun. Pärjäsin onneksi ibumax-panadol yhdistelmällä ja tosiaan muutamana päivänä vedin vaan yksittäisen panacodin.

Rakkaushoroskooppi 2018 – lue, mitä tähdet lupaavat rakkauselämääsi!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri