Hae Anna.fi-sivustolta

Peroneusjänne

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Reetta, 02.06.2017.

1. Reetta Vierailija

Oih! Mahtoi olla kipeä tuollainen murtunut lannenikama. Tuliko kuitenkin kuntoon?

Mulla on myös ollut tuota Panacodia, mutta en saattanut sitä käyttää, kun siitä tuli NIIN pökkyräinen olo. Kun ei voinut olla pystyssä, kun huippasi eikä makuulla, kun tuntui, että sänky pyörii. Panacodhan on hyvin suosittu katukaupassa.:) Meillä sitä kyllä on nytkin kotona, mutta en ole edes harkinnut käyttöä. Huono narkkari minusta tulisi, kun ei pää kestä.:)

No mä jo yhdeltä tuttavalta sain selvitettyä, että ainakin hänen työpaikallaan oli juuri tämän viikon maanantaina alkanut uusi jakso noissa työajoissa.

Kyllä niin tekisi mieli lähteä reippaalle sauvalenkille, mutta ei vaan hirviä, kun tietää, mitä siitä sitten taas tulee. Enköhän tuonne vielä joskus tokene, tienpäälle. Ainakin toivon niin.

2. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, lannenikama parani lopulta, olihan se vielä puoli vuotta tapahtuman jälkeenkin välillä kipeä. Onneksi ei enää vaivaa.

Mä kävin eilen hakemassa ne yksilölliset tukipohjalliset. Jumankauta, ku sattuu jalkaan ja pohkeeseen kävellessä. Fysioterapeutti sanoi, ettei kannata pitääkään koko päivää niitä jalassa, koska jalan täytyy vähitellen totutella uuteen asentoon. Toi peroneus-vammainen jalka on niin vino. :D

Mua himoittais kans sauvakävely tai edes kunnon reipas kävelylenkki, mutta haaveeksi jää. Jo lyhyetkin matkat tekee jalan niin kipeeksi.

3. Reetta Vierailija

Joko on tassut tottuneet uusiin pohjallisiin? Kyllä siihen todella jokusen päivän saa varata, että ei sitten kipeydy ketarat, kun niitä tukien avulla väännetään toiseen asentoon.

Mä päätin olla eilisen päivän ilman teippejä. Muuten olis ehken menny ihan mukavasti, mutta mukuloiden kaa innostuin temuamaan ja siinä sitten saattoi muutama ylimärääräinen askel tulla. Illansuussa alkoi jo sattua ihan kokoajan. Illalla teippasin jalan sitten tätä aamua varten, jottei tarvinnu sitten aamulla aikaseen askarrella, kun lähdin kuntosalille harrastamaan.

Kyllä oli niin huono jalka-aamu, ettei tottakaan. Tuntui, ettei pidä ollenkaan koko koipi. Vaan kun se taas siitä vertyi, vedin kumisaappaat jalkaan ja mennä porskutin metsään niitä riivatun mustikoita nyppimään. Ja sitten vasta alkoikin nyppimään, kun niitä kotona siivosin; niin hirvittävästi oli niitä savipuolimustikoita, että päätin, että seuraavan kerran menen mustikoita poimimaan parempana mustikkakesänä. Jo nuo poimitut saa riittää. Ei kestä selkä eikä kestä jalka, vaikka on saapaskin jalassa.

Pitää varmaan laittaa ainakin yksi kerros teippiä lisää, ettei pääse tuo nilkka kääntymään. Sitten ei satu.

Mä kattelin eilen MM-kisojen miesten 50 km kävelyä. Siinähän se voittaja askelsi jalka lähes samassa asennossa kuin minä eikä näyttänyt ollenkaan sattuvan. Oiskohan mullakin vauhdissa tai paremminkin sen puutteessa syy, että kävely sattuu? :)

4. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vähän alkaa helpottaan kävely uusien pohjallisten kanssa. Mä en oo teippaillut nyt muutamaan viikkoon jalkoja. Mulla ärsyyntyy tosi helposti iho kaikesta "ylimääräisestä". Yleensä teippi on kyllä hyvin tukenut jalkoja, paitsi silloin, kun on pahin kausi ja kivut uskomattomat. Taitaa myös tuo pahamaineinen Lyricakin auttaa jalkakipuihin, kun oon saanut nukkua yöt. Päivällä ja illalla tosin on kipuja, jos oon ollut paljon jalkojen päällä.

Tosta miesten 50 km kävelystä.. Pitäiskö meidänkin kokeilla kävellä nopeammin, niin ei ehdi jalkoihin sattumaan, heh heh. :D

5. Reetta Vierailija

Saattaapa hyvinkin olla Lyrican ansiota paremmat yöunet. Sehän ei todellakaan heti vaikuta, mutta kun alkaa vaikuttaa, niin antaa sitten rauhallisemman unenkin, kun ei se kivun tunne vaivaa.

Niinpä, ehkä vaan pitäisi sukkelampaan sirtää tossua toisen eteen, niin ei sattuisi.

Tänään olin pyöräilemässä. Alkumatka meni mainiosti, mutta loppupuolella alkoi tuntua kovin ikävälle. Jalkaterä kun tuossakin lajissa liikkuu. En edes uskaltanut ajaa isompia mäkiä ylös, etten liikaa varaa kipeään tassuun. Vesijuoksun jouduin lopettamaan jo talvella kivun vuoksi. Jotta pidä nyt tässä sitten ittes liikkuvana.....:)

Mulla onneks iho on hyvin kestänyt tuon teipin.

6. ilona Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mä oon tuota pyöräilyä just pähkäillyt, että mites tuo jänne suhtautuu moiseen. En ole pyöräillyt siis viime kesän jälkeen, niin en oo päässyt testaileen. Pyörä pölyttyy autotallissa. Mutta jotain liikuntaa tässä oikeesti täytyis nyt päästä treenaileen, ettei täysin kunto huonone ja paino nouse, kun tuota ylipainoa on jo ennestään. Mulla olis toi kahvakuula ja vois tietysti sen kans jotain yrittää. Kuntosalille oon huono lähteen. Kai siinä lähinnä ahdistaa ne kalliit hinnat ja jos siellä on paljon jengiä samaan aikaan.

7. Reetta Vierailija

Mä onneton eilen päätin uhoamisestani huolimatta vielä kerran lähteä niitä riivatun mustikoita pyydystämään. Ja menin vielä kävellen tuohon lähelle. Metsässä mietin, jäänkö odottamaan noutajaa sinne mättäälle vai konttaanko kotiin, sattui nimittäin niin hirvittävästi tassuun.

Kävellen sitten kuitenkin tulin takaisinkin. Ja kyllä se tassu siinä rauhtoittuikin ihan kivasti illan aikana. Vaan auta armias, miten jomotti yöllä. Eikä jomottanut jalkaterästä vaan tuosta ylempää. Yritin kylmäpakkauksella hoitaa, vaan ei mitään apua. Pakko oli sitten nappasta yksi tujumpi kipulääke, jotta pystyin nukkumaan. Edelleen kipu on tuossa pohkeen alaosassa kokoajan.

Minä olen käynyt kuntosalilla vuodesta kivi ja kanto. Kyllähän se maksaa tietenkin, mutta koska täällä ei ole mitään jäsenmaksua, sarjalippu on on ihan kohtuuhintainen ja salilla on hyvät laitteet ja mukava henkilökunta. Salilla käyn aamusta siksikin, että silloin siellä on vähemmän porukkaa. Mutta yhtään ikävää ihmistä en ole siellä tavannut silloinkaan, kun olen päivällä tai illalla käynyt. Kyllä porukka vaan keskittyy pääosin omaan treeniinsä. Tykkään kyllä siitä lajista, vaikkei tuota edistymistä ole kauheasti tapahtunutkaan.

Mutta ellen salilla kävisi, ei kyllä hartiat kestäisi käsitöidentekoakaan. Toivotttavasti näistä salivuosista on hyötyä sitten oikeen vanhana.

Onko kotipaikkakunnallasi uimahallia? Vesijuoksukin saattaisi sopia, tosin on siellä altaassakin sitä porukkaa aina. :) Ja miksei myös uinti passaisi, kannattaahan vesi. Kannattaa kokeilla.

Itse en kahvakuulalla voi tehdä, koska minulla on olkapäävaiva sen verran paha. Tykkäisin kyllä siitäkin.

Kannattaa sinun varmaan tuota pyöräilyä kokeilla, ei sitä muuten tiedä. Sama vaiva voi toisella sietää enemmän, toisella vähemmän.

Joskus vaan kyllä tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin! Kun tuntuu, että vaikka miten yrität, niin aina vaan menee keturalleen.

Täytyy vaan toivoa, että tästä vielä tokenee.

Testaa, mitä persoonallisuustyyppiä edustat: punaista, keltaista, vihreää vai sinistä

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri