Hae Anna.fi-sivustolta

Peroneusjänne

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Reetta, 02.06.2017.

1. Daalia Vierailija

Moikka taas :)

Mun sauvoissa ei oo piikkejä. Kun hain ne, oli kesäkelit ja en ees osannu silloin kaivata. Vaihdan, mikäli tarvetta ja talvikelit jatkuu. On mulla ollu aiempien sauvakävelyepisodien aikana piikilliset. Joissakin oli semmonen vika, että piikki tipahti lähes auki itsekseen, se oli ärsyttävä.

Ootko Reetta jo pessy walkerin sisusta? Pesen itse varmaan vielä toisen kerran jossain vaiheessa.

Ihmeen nopeesti tämä aika kuitenkin menee, kun alkuun pääsee. Alle puolet jäljellä, mikäli kaikki menee niin kuin on suunniteltu. Saa nähdä, miten jalka kestää kävelyä sitten ilman walkeria.

Toivotaan, että jouluna oltais tervejalkaisia :) Tai ainakin terveemmällä jalalla varustettuja. Että lopputulos olisi tämän vaivan arvoista. Ja pääsisi taas lenkille raikkaaseen ilmaan vähemmillä kivuilla.

Sunnuntain jatkoja :)

2. Reetta Vierailija

Moi, niihin sauvoihin voi käydä pyytämässä piikit, ne on tosi helpot laittaa. Ja jos siellä apuvälinepaikassa käyt, niin johan ne samalla sit laittaa paikalleenkin. Ja jos alkaa repsottaan piikit, uudet vaan vaihtamaan tai sitten kumilenkillä kiinni.

En oo pessy kengänvuorta. Oon yrittäny nuuhkia, haiseeko se, mutta mun nenä ei kyllä haista. Mutta huopahan ei mun mielestä helpolla haisekaan, kun villa on ilmavaa. Saatan kyllä pesaista kun ehdin. Pitää vaan etukäteen miettiä tilkkeet tuohon kenkään sitten.

Viimeyönä olin ihan varma, että mun kengässä on jotain, kun taas niin hurjasti kutitti. Mielikuvitus laukkasi ja tunsin selvästi, miten siellä joku liikkui. Pakko oli nousta avaamaan kenkä ja kattomaan, mikä siellä luikertaa. No, ei ollu yhtään mitään ylimääräistä, rasvasin sitten vaan lisää ja keksin, että voin tuosta kengänpäältäkin rapsutella.

Olis todella mukavaa tallustella kivuttomalla tassulla viimeistään jouluna. Ja tässä vaiheessa kyllä vaikuttaa, että se onnistuu. Tosin en tiedä, miten sitten kävely menee, kun jää tukikentä pois. Mutta eihän tää muutoinkaan mikään napakka kenkä oo, ainakaan mulla. En tiedä, pitäiskö olla napakampi, mutta tarroja ei saa tiukemmalle eikä mulla oo kuin ohut sukka jalassa ja ne lisäpalat tietty.

Kestikö sulla muuten pitkään se vuorin kuivatus? Ei sitä varmaan voi rummussa kuivata, tosin ei meillä sellasta ookkaan. Mutta lämmin pesuhuone on.

Kiva, että oot mua vähän edellä tässä hommassa. Saan vähän vinkkiä sit jatkoon, kun käyt siellä kontrollissa ennen mua.

Sunnuntain jatkoo sinne

3. Kaikka Vierailija

Hei.
    Mulla on toipuminen mennyt ekan viikon jälkeen loistavasti. Huomenna tulee 3 vko leikkauksesta ja jeeeee, enää viikko Walkerin kanssa elämää jäljellä! Minä aloin liikkua Walkerin kanssa ilman sauvoja 9 vrk leikkauksen jälkeen, enkä ole sen jälkeen niitä enää tarvinnut. Ihanaa olen jo kahdesti käynyt tallillakin ja toisella kerralla siivosin jo karsinankin eikä kinttu onneksi suutu noista. Tikit poistettiin viikko sitten ja haava oli hyvin parantunut, nyt olen 1-2 x päivässä sitä rasvaillut Aqualanilla.
    Tikkien poiston yhteydessä mulle kerrottiin, että hyvä nyrkkisääntö on, että jos on 1 h jalkeilla, niin 2 h pitää pitää koholla eli aina kaksinkertainen aika.
    Walkerin sisuksen olen pessy kerran ja pesin 30 hienopesulla ilman linkousta vaikka käsinpesumerkki, ei mennyt miksikään. Kuivui noin 4 h aikana ilmalämpöpumpun puhalluksen läheisyydessä samalla kun lojuin illan ilman Walkeria sohvalla telkkua katsellen.
    Kuntopyörän ostin jo valmiiksi, kun sitä suositeltiin alkuun mobilisointiharjoituksiin vesijuoksun lisäksi.
    Vielä olis 3 vko sairaslomaa kärvisteltävänä, kyllä tekis jo mieli töihin!

4. Reetta Vierailija

Hei vaan Kaikka ja muut. Kiva, että hyvin menee sullakin. Mä kyllä myös liikun kotona ilman sauvoja walkerilla, mutta ulkona käytän molempia sauvoja. Tuntuu sauvojenkin kaa kurjalle, kun osuu joku, vaikka pienempikin kivi tohon walkerin alle. Oon aatellu, että ei sit jalka kenkineen nuljahtele.

Mun walkerin sisuksen saa pestä koneessa 30 asteessa, mutta edelleenkään en oo sitä pessy. Onkohan mun hajuaistissa vikaa, kun en koe tarpeelliseks pestä? Toisaalta ei kyllä kukaann mua ole alkanut vältellä.:giggle:

Koivet oikosenaan tässä tulee lojuttua, tosin ihan tuolissa. Mutta kun oikeen intoonnun kotihommia tekeen, niin kyllä kinttua uuvuttaa. Sit on pakko aina vähän lojua sohvalla tai sängyssä.

Oon kyllä positiivisesti yllättynyt tästä toipumisesta ja siitä, että kaikki on mennyt hyvin. Toivottavasti sit ei tuu takapakkia, kun walker jätetään pois.

Eilen tein uuden tossukan walkerin päälle, kun entinen ei niin millään haluu pysyä märkänä paikallaan; tein siitä heiman korkeamman ja laitoin oikein paksun kummarin. Myös tuon suihkuverhotossun korjasin, kun oli mennyt puhki.

Mulla ei oo kuntopyörää eikä meininkiä sitä ostaakaan. Oon vähän aatellu, että alan sit käydä kuntosalilla, kun jää walker pois. Toki tälläkin varmaan vois polkee.

Ihanan näköinen ilma on ulkona, saa nähdä, intonnunko reippailemaan vai harrastanko vaan sisällä.

Mukavaa päivää kaikille.

5. Daalia Vierailija

Heippa :)

Walkerin sisuksen kuivuminen tapahtui lämpimässä pesuhuoneessa ilmavasti kuivattuna nopeasti. Pesin illalla koneessa, mullakin konepesun merkki. Yön yli kuivui, aamulla täysin kuiva. Villaahan se sisus ei ole, vaan jotakin keinohuopaa. Kohtapuoliin aion pestä toisenkin kerran.

Suojapussukat tosiaan helposti repeilee, kun kiviä maassa ja walkerissa kova sileä pohja. On kyllä inhottava tunne, kun kivi sattuu walkerin alle. Sauvoja minäkin käytän ulkona ja asioilla liikkuessa. Kotona en.

Ensi viikolla on ortopedin kontrolli. Toivottavasti jalka on toivotussa kunnossa. Haava on nyt ainakin jo tosi siisti. Pohje on kapeampi leikatussa jalassa. Varmaan lihas surkastui jo silloin, kun jalka oli tosi kipeä pitkään ennen leikkausta ja sillä ei voinut normaalilla tavalla kävellä.

Hyvää viikonloppua kaikille!

6. Reetta Vierailija

Sunnuntaita tänne!

Nyt vasta tajusin Kaikka, että sulla onkin walker vaan 4 viikkoa käytössä. Mites jatko, kun huomenna (?) pääset eroon siitä walkerista?

Mulla tuli tassu kipeeks, kun tuossa oikeen intoonnuin shoppailemaan, kun kerrankin pääsin vähän kauemmaksi. Oikeen koko käpälää jomotti ja niin muuten myös toista jalkaa, kun piti seisoksia siellä sun täällä eikä oikeen saanu kunnollista asentoa enkä viittiny ihan sauvojen varaan heittyä; sithän ei ois enää jaksanu enää tavaroita hypistelläkään. Mutta se kiputuntemus kyllä meni ohi, kun sain koivet oikoselleen.

Eilen pesin walkerin sisuksen. Ei se kyllä mun mielestä likanen ollu; ei haissu koneeseen laittaissa eikä edes likasta vettä lähteny. Toki se nyt varmaan raikkaampi kuitenkin on, koska varsi on ihoa vasten, sukkaa kuitenkin käytän kengän sisällä kokoajan. Mutta kyllä se vähän oli pulleempi, kun sitä takas laitoin. Oli sekin hankalaa, kun tarrat halus kiinni siihen ihan liian aikaseen.

Mä tein täytteen kenkään pyyhkeestä, taittelin sen vaan jalan ympärille ja tungin jalan kenkään. Hyvin toimi.

Mulla on vielä reilu 3 viikkoo lääkäriin. En sit tiedä, voinko jättää walkerin siinä 6 viikon kohdalla käytöstä, koska menee se kontrolliaika yli sen 6 viikon rajan, mikä kenkää pitäis käyttää. Pitänee vaikka soittaa sinne sairaalaan, ehkä fyssarille. On tässä vielä aikaa, pitänee harkita.

Daalia: kyllähän ne lihat ohenee, vaikka käyttääkin jalkaa, kun ei kuitenkaan voi ihan täysin ponnistaa walkerjalalla. Mutta kyllä ne siitä taas kasvaa, lihakset.

Hyvää sunnuntain jatkoa ite kullekkin.

7. Reetta Vierailija

Pitää nyt oikoo taas noita juttujaan: se onkin se kontrolliaika lääkärille 2 päivää ennen sitä kuuden viikon rajaa. Ei siis tarvi minnekään onneks soitella.

8. Kirppu Vierailija

Mun jalka kuntoutunut ihan ok.. Normaalisti pystyy kävelemään jo, mutta jäi kävelyt vähemmälle kun jouduin viikko sitten sairaalaan ihan muista syistä ja aika petipotilaaksi. Aika huonossa kunnossa olen joten ei jalkaa ole edes muistanut.

9. Reetta Vierailija

No jopas nyt kurjasti kävi, kun heti toinen vaiva pukkaa kun juuri entisestä eroon pääsee.

Mutta se on hyvä, että jalka on kunnossa. Tässä voi itekkin sit jo asennoitua siihen, että ei mee sit kauaa lopulliseen kuntoutumiseen, kun walkerista eroon pääsen.

Yritähän toipua, jotta pääset taas askeltamaan.

10. Daalia Vierailija

Heipat :)

Ortopedillä käyty kontrollissa. Jänne on parantunut hienosti. Ortopedikin oikein ihmetteli sitä, kun häntä konsultoitiin aiemmin siitä haavainfektiosta. Oli odottanut sen olevan enemmän turvoksissa. Turvotushan lähti yllättävän äkkiä antibioottikuurin loppuvaiheessa.

No joka tapauksessa viikon vielä pidän walkeria. Ensin meinasi, että voin jo lopettaa nyt sen käytön. Sanoin, ettei leikkauksesta oo vielä ihan 5 viikkoa, niin pyysi sitten käyttämään siihen 6 viikkoon asti. Lupasi sisällä kotona jo kävellä ilman walkeria vähän varovasti sauvojen kanssa. Oon kokeillu jonkin verran. Alkuun koipi ei tuntunut omalta, mutta pian siihen tottuu.

Viikon päästä voi alkaa kävelyt, vesijuoksut, pyöräilyt.. Eli semmosta kevyempää liikuntaa. Mitään liikkeitä ei tarvi enään varoa, nilkaa saa jumppailla ja pyöritellä. Mitään varsinaisia jumppaohjeita en saanut.

Kahden viikon päästä töihin. Sanoi, että kannattaa ainakin kokeilla. Jos jalka ei kestä, niin lisää sairauslomaa työterveydestä tai tk.sta.

Autolla saa ajaa, kun jalka kunnossa. Eiköhän se pian oo :)

Huippufiilikset siis. Tällä hetkellä näyttää siltä, että pääsee talvella hiihtämään ja lähiaikoina kävelylle. Tällä hetkellä en ole yhdessäkään leikkausjonossa. Tällaista tilannetta ei ole ollutkaan pitkään aikaan. Aion nauttia tästä niin kauan kuin tätä iloa kestää :)

Tapasin polilla kohtalotoverin. Walker jalassa istui hänkin ja oli samalle lääkärille menossa. Vaihdettiin kokemuksia.

Mukavaa viikon jatkoa kaikille ja kertokaahan kuulumisia :)

11. Reetta Vierailija

Hei Daalia; olipa sinulla kivoja uutisia. Tuo, ettei sit tarviikkaan enää mitään erityistä fyssarisarjaa ottaa, kuulostaa oikein hyvälle.

Varmaan se käpälä vähän aikaa vaatii tottuakseen taas ihan tavalliseen liikkumiseen.

Mä tossa aiemmin korjailin noita walkerviikkojani ja kyllä se vaan niin on, että mulle tulee 5 päivää ylimääräistä walkerointia. En sit viitti kyllä mihkään soitella ja walkerin poistolupaa kysellä; nautin sit kokorahalla tästä kenkäimestäni.

Alkuun siis joudut vielä sauvoja käyttämään? No, ehkä se on jo tasapainon kannalta hyväksi. Jos jalassa ei ole kipua ja uskaltaa varata sille kunnolla, niin sitten tasapainokin kyllä pelittää.

Mulla on nyt päivää vaille 3 viikkoo vielä jäljellä walkeria.

Pitää palata myöhemmin palstalle...... tuli hoppu.

12. Reetta Vierailija

Tää on niin tätä, sen kerran kun sauvat unohtuu jonnekin nurkkaan, niitä tarviis heti eikä hetkenpäästä. Mutta nou hätä, ehdin kuitenkin laittaa sit kengän jalkaan....;)

Oliko mitään juttua siitä, kauanko pitää sauvojen kaa köpötellä sitten, kun jättää walkerin pois?

Oliko walkerkaverilla siellä vastaanotolla yhtähyviä kokemuksia kuin sinulla?

Hienoa, että olet nyt niin hyvässä kunnossa, ettei heti tarvii jotain kohtaa leikellä. Aina näistä leikkuista on vaivansa on.

Ihanaa, että pääsen sitten mäkin autonrattiin ja voin hallita omaa elämääni siinäkin mielessä. Siis kun ensin pääsen walkerista eroon. Nyt ollaan vielä mitä parhaimpia kavereita.

Eilen haravoin pihaa, taas. Nyt ei varmaan enää tarvi tänäsyksynä sitä tehdä. Haasteellistahan tuo vähän oli, kun etupiha on alaspäin viettävä, mutta sain kuin sainkin kunnialla homman hoidettua. En kertaakaan kaatunut.... Oli niin mukava ilma ollakin ulkona.

Lenkkeilyn päätin lopettaa, ainakin tuolla tiellä, koska joutuu aina tekemään uuden pohjan suojatossuun, kun on niin teräviä nuo hiekotussorat, joita on levitetty niiden aiemmin sataneiden lumien päälle. Pitää yrittää metsään päästä, sielllä ei ole teräviä kiviä.

Hyvää loppuviikkoa itse kullekin.

13. Reetta Vierailija

Tervehdys jälleen! Hiljaiseksi on ketju käynyt.

Mulla on nyt sitten kaksi kokonaista viikkoa siihen, kun pääsen walkerista eroon. Kyllä niin tekisi jo mieli kokeilla liikkumista ihan muuten vaan, mutta en anna halulleni periksi. Mullahan siis menee se 5 vrk yli sen kuuden viikon rajan.

Kaunis arpi on nilkassa, onneksi se ei enää edes kutise, kun sitä voitelin kunnolla. Jalkaterä on edelleen hieman hieman tummempi kuin jalka muuten, mutta kipua ei ole. Turovtusta myös on edelleen vähän. Kenkuinta on nukkuminen tuon rohjakkeen kanssa, mutta kyllä olen aikasten hyvin saanut nukuttua viimeaikoina.

Pitäis varmaan jossain vaiheessa kokeilla, mahtuuko mitkään kengät tohon jalkaan ettei tarvi sit sukkasillaan tulla pois sieltä kontorollista. Luulisi ainakin lenkkarin menevän käpälään.

Mites kohtalotovereilla menee? Entä onko Ilona saanut apua fyssarilta? Vai onko asia jo edennyt muuta kautta?

Hyvää viikkoa.

14. Kaikka Vierailija

Moi. Minä sain Walkerin pois viikko sitten tiistaina eli tasan 4 vko leikkauksesta. Samoin jäi kyynärsauvat fyssarille tuolloin tiistaina. Hyvin mahtu normi tennari jalkaan, ei tarvinnu sukkasillaan takas kotiin tulla. Ekat fyssariohjeet: 2 x päivässä 5 min kuntopyörällä kevyellä vastuksella ja sen perään samoin 2 x päivässä 2 x 10 nilkan ojennus-koukistus -harjoitusta dekä arven rasvaamisen lisäksi päivittäin arven "venyttelyä"/irrottelua joka suuntaan ettei kiinnikkeitä jäisi kiristämään arven kohdalle. Normiliikkumiset hiukan kuitenkin varoen vielä 4 vko ja hyvä muistaa välillä huilata ja pitää lepoasennossa. Fyssari teki myös lymfa-hoidon, että saadaan aineenvaihdunta liikkeelle lopun turvotuksen poistamiseksi. Fyssarin mukaan jalka oli hämmästyttävän hyvässä kunnossa eikä kävelyssä juurikaan eroa "terveeseen" jalkaan. Ke ja to olin sitten jo jalkeillani lähes normaalisti ja kävin kaupassa jne. Nilkassa jalkapöydän päältä sääreen lähtevät jänteet kipeytyivät. Perjantaina oli toinen fyssarilla käynti, jossa mobilisointia ja kipeytyneeseen kohtaan TENS-hoito ja Kinesio-teippaus. Kotijumppaohjeet ennallaan. Maanantaina oli kolmas fyssarikäynti ja jumpattiin kuminauhavastuksella nilkkaa ja sain uusia kotiohjeita: kuntopyöräilyä 2 x 5 min päivässä sekä lisäksi kerran päivässä 3 x 1 min tasapainolaudalla seisominen + 2 x 10 nilkan ojennus ja 2 x 10 nilkan koukistus kuminauhavastuksella. Teippaus otettiin pois ja tuo kipu jalan päällä on hellittänyt. Siis tuo leikattu jänne tai arven kohta eivät ole olleet lainkaan kipeitä. Ensi viikolla fyssarikäynnit siirtyvät kuntosalille, jossa aletaan vahvistamaan ja kuntouttamaan jalkaa myös laitteiden avulla ja saan kuntosaliohjelman. Fyssarikäyntejä salilla tulee yht. 9 kertaa. Ihan mahtavalta tuntuu, että ortopedi ja fyssari ovat tarkkoja jälkikuntoutuksesta ja kun itse siihen sitoutuu, niin jalka tulee olemaan kuin uusi tämän operaation jälkeen :) Taas fyssari muistutti, että leikkaus auttaa sen 20 % ja loput 80 % on jälkikuntoutuksen merkitys.
    Huomenna on kontrollikäynti leikanneelle ortopedille.

15. Reetta Vierailija

Varmaan onkin hyväksi tollanen ohjattu treeni. Ei kuitenkaan Daalia maininnut mitään tuollaisista ohjeista. Onko sitten tuokin niin, että riippuu paikasta nuo ohjeet. Olikos se niin, että olet yksityispuolella hoidossa? Aatelin vaan, jotta vaikuttako sekin sitten jotain.

Mutta niin tai näin, hienoa on, että noin hyvin olet edistynyt. Ittiä harmittaa vaan, kun tää aika muka menee niin hitaasti.....

Mutta en valita, en! Aikasemmin valitin ja tähän päädyin. Nyt uskon, että tästä noustaan ja sit taas tossuja pääsee tosissaan kuluttamaan.

16. Kaikka Vierailija

Juu, yksityisellä hoidetaan, Terveystalolla, jossa myös fysioterapia toteutetaan. Jälkihoito ei kyllä saisi olla kiinni siitä hoidetaanko julkisella vai yksityisellä.

17. Reetta Vierailija

Samaa mieltä tuosta jälkihoidosta. Mä nyt tässä oottelen sitä viimeistä tuomioo vielä. :giggle: Kattellaan sit, mitä tulee jälkihoidosta.

Oon kyllä taivutellu jalkaa ylös ja alas sen minkä se suosiolla taipuu. No, eihän se paljoo käänny ilman että tulee tuntemuksia. Enkä oo sit väkisten viittiny vääntää. Varpaat kyllä kääntyy hyvin ja saan ne haralleen ihan hienosti. Se ei nimittäin onnistunu kesän lopulla enää ollenkaan.

Kyllä mun niin kovin tekis mieli kuntosalille jo nyt vaikka vaan muuta kroppaa vähän treenaamaan, mutta en oo saanu lähdettyä. Ja sama se on uimaanmenon kaa, kun mennä sais, mutta ei varata jalalle.

No, maistuupa sit kaikki paremmalle, kun viimein johonkin pääsee.

18. Reetta Vierailija

Voi änkeröinen, kun päätin eilen olla reipas ja lähdin liikenteeseen ilman sauvoja. Kyllä nyt on perskannikka kipeenä siitä lenkkaamisesta. Olis varmaan pitäny laittaa korkokenkä toiseen jalkaan, että olis ollu ihan tasapainoiset tassut.

Mutta onhan nyt sekin sitten kokeiltu. Sauvojen kaa ei tule sitä lenkkaamista eli käytän nyt sitten jatkossakin sauvoja ulkona ja kaupoilla. Kaupassa tosin voi ostoskärryjen kanssa kulkea lähes normaalisti, mutta eilen en niitäkään ottanut tueksi ja nyt sitten on tosiaan pyrstönpuolikas kipeenä. Mutta siinähän sitten paranee.

Kohta alan kyllä aamuja laskemaan siihen, kun saan walkerin palauttaa täysin palvelleena.

Hyvää päivän jatkoa!

19. Daalia Vierailija

Moikka taas.

Sauvojen käytöstä ei annettu mitään tarkkoja ohjeita, aluksi sauvat tukena. Viikko sitten aloin kävellä sisällä ilman walkeria. Varsin pian en käyttänyt walkeria enää ollenkaan sisällä, koska kävely alkoi sujumaan hyvin. Sauvaa käytin alussa tukena. Jalka oli aluksi kipeä kantapäästä, mutta se on mennyt ohi. Ulkona käytin walkeria ja sauvaa eiliseen eli 6 viikkon asti. Tänään olen käynyt asioilla ilman walkeria ja keppiä, omalla autolla. Autolla ajokin sujui, vähän sattui jalkaan haavan kohtaan äkilliset liikkeet.

Fysioterapiaohjeita en saanut jälkitarkastuksessa. Käyn muutenkin fysioterapeutilla, niin pyysin häntä katsomaan jalkaa. Sain häneltä ohjeet nilkan koukistusvenytykseen, koska nilkka on tosi kireä toiseen verrattuna, akillesjänne kiristää jalan oltua walkerissa pitkään.

Jalka turpoaa kovasti nyt, kun ei ole walkerissa ja jos olen pitkään jalkeilla. Kävin tänään työterveyshoitajalla. Hän suositteli kevennettyä töihin paluuta, osasairauslomaa sairausloman jatkoksi. Viikon päästähän mulla ois töihin meno. Huomenna menen työfysioterapeutille työterveyshoitajan suosituksesta. Täysin turha käynti todennäköisesti. Täytyy miettiä mitä teen. Oon ollu niin paljon sairauslomalla tänä vuonna (3 leikkausta), että tulee enää 2/3 osa palkkaa loppuvuoden, jos oon sairauslomalla. En tiedä vielä, miten tuo osasairauspäiväraha menee. No, asioilla on taipumus järjestyä.

Reetta; pyydettiinkö sua palauttamaan walker? Mulle sanottiin, että se on asiakaskohtainen ja sen voi littaa roskiin.

Mukavaa loppuviikkoa!

20. Reetta Vierailija

Totta, Daalia; asioilla on taipumus järjestyä ja toisaalta, kysyvä ei tieltä eksy. Kannattaa kysyä palkanlaskennasta/vast miten tuo osasairauspäiväraha menee. On se enemmän kuitenkin kuin pelkkä sairasajan palkka.

No ei kyllä ole tullut mieleenkään, että hyvät walkerit laitettaisiin roskiin! Sen vielä voisin tajuta, että tuo pehmuste heitetään haaskuun, mutta että koko kenkäin! Kyllähän ne voidaan minun mielestä ottaa uudelleen käyttöön. Putsataanhan nuo apuvälinelainaamon välineetkin ja laitetaan kiertoon.

No, asia selvinnee, kun aikani menen tarkastukseen.

Tuon akilleksen kireyden olen kyllä jo nyt huomannut, kun jalkaa muutamaan kertaan päivässä varovasti taivuttelen ilman walkeria. Alaspäin kyllä menee ihan kivasti, mutta tuo jalkaterän ylöspäin nosto tuntuu heti alussa juurikin tuossa akilleksessa. Mutta teen senverran että tuntuu, mutta ei satu.

Olen kyllä niin arka tekemään vastoin ohjeita, etten varmaan ala kulkemaan ilman walkeria ennen lupaa. Ei sit tarvi ainakaan keksiä koottuja selityksiä, jos jotain sattuu. Ja tietty vähät siitä, jos sattuisi jotain, mutta jos ei sit saataisikaan
    korjattua eikä vois ketään muuta kuin ittiään syyttää; se olis kyllä paha! Millään en malttais oottaa baanalle pääsyä, mutta on vaan nyt itteensä piäteltävä.

Nyt on taas kankkukin kunnossa ja päätin, etten enää sitä kipeytä. Ennen leikkuutahan mulla oli kankku ja lonkkakin kipeä väärästä kävelystä. Enkä haluu enää selkää sairastaa, joten käytän apuna sauvoja ja kaupassa harjottelen sitten rollaattorikävelyä ostoskärryillä.:cool:

Hyvää viikonlopun alkua.:)

21. Daalia Vierailija

Heippa :)

Walkerista; mulle sanoi fysioterapeutti, joka sen antoi että saa laittaa roskiin käytön jälkeen. Ettei niitä saa riittävän hyvin steriloitua, kun yleensä aletaan käyttää heti leikkauksen jälkeen ja laitetaan lähelle tuoretta haavaa. Kohtalotoveri, jonka tapasin jälkitarkastuskäynnillä jätti walkerin ortopedin ohjeiden mukaan polille. Hänellä oli 6 viikkoa täynnä, mulla silloin lähes 5. Mun walkerissa sisus on nyppääntynyt ja tarroista irtoaa jo lankoja, alkanut purkaantua. Eli laitan ohjeiden mukaan roskiin. Kovat suihkujakkarat yms on ihan erilaista ja hyvin puhdistettavaa materiaalia.

Minä tosiaan sain luvan alkaa kävellä sisällä ilman walkeria silloin 5 viikon kohdalla. Aluksi keppejä tarvi, koska jalka oli oudon tuntuinen ja vaati totuttelua, että tasapaino säilyi. Pian sauvat olivat tarpeettomat. Eli toimin saamieni ohjeiden mukaan. Ulkona käytin walkeria 6 viikkoon asti.

Kävin työfysioterapeutilla tänään. Nilkka oli ihan turpea jo aamulla puoli yhdeksän. Suositteli osasairauslomaa myös, koska työni on pääasiassa seisomatyötä. Sille aion jäädä muutamaksi viikoksi. Soitin esimiehelle ja se sopii. Palkanlaskija oli lomalla tänään, joten soitto jäi ensi viikolle. Ensi tiistaina on työterveyslääkärille aika.

Näillä mennään.

Hyvää viikonloppua :)

22. Reetta Vierailija

Viimeinen viikko walkerointia meineillään eli aamujen laskenta on käynnissä.

Ei oo pahasti ollu käpälä turvoksissa edes illalla, mitä nyt pikkasen tosta nilkkaluun kohdalta on kohollaan. Mallasin tässä jo yhtenä päivänä kenkääkin jalkaan ja hyvin meni. Pikkasen on sauvaillu ilman walkeria, jännälle tuntuu laittaa jalka maahan, ihan kuin olis pallo päkiän alla. Jalalle en oli varannut kuitenkaan, kun se kerran silloin kiellettiin.

Jumppailut olen jalkaa ihan sen mukaan, miten se kääntyy. Nyt kyllä taipuu nilkasta jo melkokivasti, tietty ei yhtäpaljon kuin tuo toinen tassu.

Tuntuu siis oikein lohdulliselle; kyllä tästä hyvä tulee.

Mukavaa viikonjatkoa.

23. W-ram Vierailija

Multa leikattiin nyt tiistaina 21.11. nilkka peroneus brevis –jänteen vaurioitumisen vuoksi. Leikkaus oli perinteinen avoleikkaus. Vaurioitunut jänne oli repaleinen ja haljennut kolmeen osaan n. 4cm matkalta. Leikkauksessa se siistittiin ja kursittiin kokoon ilmeisesti onnistuneesti.

Itse leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksella ja kaikki meni ihan suunnitellusti. Toiminta sairaalassa oli todella mallikasta ihan alusta kotiuttamiseen asti. Kotiin pääsin noin kuuden tunnin kuluttua operaatiosta ja kokonaisaika sairaalassa oli noin yhdeksän tuntia.

Mulle laitettiin muovikipsi, joka pääosin halkaistiin edestä ja kiristettiin takaisin tarranauhoilla. Jalan turvotessa liikaa, voidaan tarranauhat irrottaa ja halkeama antaa 2-3mm periksi helpottaen turvotuksen aiheuttamaa kivun tunnetta. Erittäin toimiva systeemi, ihan näin omasta kokemuksesta sanon. Pidän muovikipsiä kaksi viikkoa tikkien poisottamiseen asti ja sen jälkeen saan avattavan ”kipsin”.

Saan varata leikatulle jalalle noin puolet painostani ensimmäiset kolme viikkoa ja neljännellä viikolla voin varata koko painolla kivun rajoissa. Pidän siis kipsiä neljä viikkoa, jonka jälkeen mulla on vielä toiset neljä viikkoa sairauslomaa. Vielä ei tee mieli kovin paljoa painoa varata leikatulle jalalle.

Kivut leikkausiltana ja seuraavana yönä olivat melkoiset, eikä mulle määrätty lääkitys ollut riittävä: Vimovo 500ms + 20mg 12h välein ja Panacod 1-2tbl 8h välein. Seuraavana päivänä mulle soitettiin sairaalasta ja juttelin nukkumatin kanssa kivusta, joka välittömästi määräsi mulle e-reseptillä Targiniq 5mg 1-2tbl 2-3 kertaa vuorokaudessa. Eilen otin sellaisen päivällä ja toisen yötä vasten (1tbl) ja pärjäsin niillä, vaikka kipu ei täysin häipynytkään. Tänään, 2 vuorokautta leikkauksesta, kipu ei ole enää niin kovaa ja olen pärjännyt Vimovolla ja Panacodilla. Yöksi kuitenkin aion ottaa yhden Targiniqin.

Kivusta huolimatta kaikki näyttää hyvältä leikkauksen suhteen ja fiilikset ovat positiiviset.

24. Reetta Vierailija

Hei vaan, W-ram. Kiva, että oot vaivasta eroon päässyt. Kyllähän se kirpasee, kun puukotetaan. Mutta ainakin mulla ittellä kipu loppui aikasten pian. Sairaasta sain silloin mukaan kaksi oksikodonia ja niillä nukuin ensimmäiset yöt oikein hyvin. Harmi, etteivät enempää antaneet.:giggle: Oikeesti en kyllä olis tarvinnukkaan niitä enempää. Mulla oli vaan silloin operaation jälkeen niin kova kipu, että sit säälistä antovat ne. Mutta ei kyllä oo kipua ollut sen jälkeen. Oon kyllä ite oikein tyytyväinen, että sain tän walkerin, jolla on saanut varata alusta asti ihan kunnolla. Tosin en oo ihan täysillä varannut.

Ei kannata kiirehtiä, kyllä sä ehdit sille jalalle varata vielä ihan riittämiin.

Onko sulla käsitystä, missä jänne on vaurioitunut?

Nyt tänään olin yhdessä tilaisuudessa, jossa jouduin istumaan reilusti yli tunnin ja nyt on kyllä tassu turvoksissa. Oikeen kiristi jo loppuvaiheessa nahkakin. Mutta nyt kun oon kävelehtiny ja jalkaa taivutellu ja varpaita leivitelly ja käännelly, alkaa tuntua inhimilliseltä. Eikähän tollanen istuminen muutoinkaan oo hyväks.

Mulla tuli tänään se säädetty 6 viikko walkerilla täyteen, mutta kun on vasta ensiviikolla kontrolli, kiltisti siihen saakka nyt teputan kenkäimellä. Vaikka oikeesti tekis mieli ilman sitä mennä. Mutta arka mikä arka. Siis minä.

Mutta paistaa se päivä vielä tännekin, vaikka tänään kyllä on lunta tullut.

Jaksuja ite kullekin.

25. W-ram Vierailija

Hei Reetta. Päivä päivältä jalka tuntuu paremmalta, eli toipuminen etenee ihan kuin pitääkin. Mitään merkkejä ei ainakaan ole leikkaushaavan tulehduksesta ja se on hyvä asia. Särkyä vielä on mutta nyt tuntuu siltä, että yritän nukkua ilman oksikodonia ensi yön.

Jänne vaurioitui harrastukseni parissa ulkoisesta iskusta, jonka sain ulkokehräsluuhun. Samalla koko kehräsluuhun tuli luuödeema, joka nyt alkaa olla rauhoittunut.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri