Hae Anna.fi-sivustolta

Peroneusjänne

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Reetta, 02.06.2017.

1. Juoksijasuunnistaja Vierailija

Moi, pyöräytin nilkkani lenkillä ja tuntui hetken pistävää kipua. Jatkoin lenkin loppuun ja unohdin koko jutun. Muutamaa päivää myöhemmin olin uudestaan lenkillä ja jalka ok kunnes suihkun jälkeen en meinannut päästä kävelemään. Odottelin viikon ja kokeilin uudestaan. Jomotti, mutta pystyi juoksemaan. Samalla meiningillä kului 4 viikkoa, sitten menin lisenssin kautta magneettiin ja lausunnossa osittainen repeämä, ortopedin mukaan pitäisi parantua 6 viikossa. Katsotaan, ei ainakaan nyt kahdessa viikossa mitään muutosta, sivuliike sattuu aina.

2. vph Vierailija

Hei, uusi täällä.

Minulle sattui ulkokehräsen murtuma viime heinäkuussa. Kuntouduin siitä hyvin ja pystyin tekemään jo pitkiä kävelylenkkejä lokakuussa ja juoksunkin ehdin jo aloittaa varovasti.

Tammikuun alussa tein sitten varomattomasti rajumman juoksutreenin ja sen jälkeen nilkka on mennyt koko ajan huonompaan suuntaan. Välillä olen joutunut kävelemään jopa kepeillä ja laittamaan ortoosisaappaan jalkaan.

Kävin ensi kerran sitten murtuman magneetissa viime viikolla. Sieltä selvisi kaikenlaista. TC-nivelessä on lievää nesteilyä ja taluksessa pinnallista ruston epävakaisuutta. Syndesmoosissa on etulehden repeämän jälkitila ja mediaalisessa deltaligamentissa on osittaisen repeämän jälkitila.

Näiden lisäksi peronius brevis jänteessä malleolitason distaalipuolella näkyy pitkittäinen nestesignaalin juoste viitaten "osittaiseen split-vaurioon". Eli tuo peronius-brevis jänne on osittain revennyt pitkittäissuunnassa.

Kysyin ortopedilta että mitä tämä tarkoittaa ja hänen vastauksensa oli hämmentävä, koska hänen mielestään asia ei ole vakava ja voin harrastaa sen kanssa liikuntaa maltillisesti. Mutta sen perusteella mitä olen itse netistä lukenut niin tuollainen vaiva vaatii aina leikkausta! Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?

Luin tätäkin viestiketjua jonkin verran ja näyttää että täällä keskusteluun osallistuneet ovat kaikki joutuneet leikkaukseen tämän takia.

Minulla on ollut nilkan ulkosyrjälllä jo pitkään sellaista rasituksesta ärtyvää kipuilua, ei tosin kovin voimakasta, mutta kuitenkin sellaista joka haittaa kävelyä ja jokapäiväistä arkea. Sain ortopedilta ohjeen olla harrastamatta nilkkaa runsaasti kuormittavaa liikuntaa ja katsotaan sitten kesällä uudelleen tilanne. Kyseessä yksityisen sairaalan ortopedi, jossa myös kuva otettiin.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin vai miksi ortopedi ei ottanut tuota peroneus jänteen repeämään tosissaan???

3. Reetta Vierailija

No ikävää tuollainen suhtautuminen vaivaasi. Ainahan kuitenkin kannustetaan liikkumaan, niin miksi nyt sitten pitäisi vain tyytyä liikkumaan maltillisesti vaikka kyseessä on vaiva, joka korjaantuu leikkauksella. Lisäksi ainakin minulla tuo peroneusjänteen repeämä kasvoi ajanmittaan ja liikkuminen oli loppuajasta täyttä tuskaa eli siinä se loppuu maltillinen liikkuminenkin sitten. Tosin varmaan sekin vaikutti, että tiesin, ettei tarvitse enää kauaa sen kanssa kipuilla.

Mikäli sinulla on mahdollisuus mennä toiselle ortopedille, mene ihmeessä. Tosin ellei vakuutusta ole, kallistahan se kyllä on. Itse aikoinani menin ihan oman terveysaseman kautta ja sitä kautta sain lähetteen ortopedille.

4. Reetta Vierailija

Tuohon edelliseen vielä jatkona, että voit myös kokeilla helpottaa kipua teippauksella

Tuossa yksi ohje, mutta kannattaa ehkä kerran käydä aamattilaisen teipattavana, jotta tulee oikein.

5. Ilona.. Vierailija

6. Reetta Vierailija

Hei Ilona! Olipa kiva kuulla Sinusta pitkästä aikaa.

Hienoa, että jalkasi on parantunut ja pystyt taas elämään parempaa elämää. Ja onnea uudesta työpaikastakin.

Näemmä sitten on mahdollista, että jänteenrepeämä kasvaa umpeen. Toki elävää kudostahan se on. Liekö sitten merkitystä sillä, miten se alunpitäen on revennyt.

Minä olen kipuillut toisen jalan peroneukseni kanssa jo pitkästi yli vuoden. Muun asian vuoksi kävin paikallisella "jalkaterapeutilla" eli jalkoihin erikoituneella fyssarilla ja häneltä sain vinkkejä tuohon peroneuksen omahoitoon. Välillä kipua on vähemmän, toisinaan taas enemmän. Teippaustakin käytän toisinaan. Liikkumaan nyt kuitenkin vielä pääsen ja on minulla lähete ortopdille, pitää vaan tilata itse aika. Eihän siinä muuta, mutta kun aikansa ontuu ja lenkkaa, tulee sitten niitä kipuja muualle, kun väärin kävelee.

Toistaiseksi kuitenkin pärjään enkä ole vielä aikaa varannut sille ortopedille. Tuo aiemmin leikattu nilkka on kyllä ollut oikein hyvä.

Hyvää jatkoa, Ilona.

7. MarjaanaX Vierailija

Juuri tulin ortopedilta. Eilen kaaduin töissä ja nilkka vääntyi. Sama jalka meni jo kesäkuussa. Nyt lääkäri totesi palpoinnin jälkeen, että peroneus halki. Ilmalasta 4 vk ja ekat 2 vk kepitellen eteenpäin. Siis näinkö tää tosiaan paranee...?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri