Peruna-allergiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi on nyt vähän yli vuoden ikäinen eikä peruna ole koskaan sopinut. Ei tule iho-oireita eikä mahavaivoja heti syönnin jälkeen tms., joten ei kuulemma ole allerginen perunalle. Kuitenkin joka kerta kun lounaaksi annan perunaa esim. puoli desiä, niin heräilee yöllä itkemään moneen otteeseen-normaalisti ei näin tee.

Kun lapsi oli vauva, ajattelin että kyllä se ajan kanssa ohi menee tai huutelee muuta, mutta peruna ei edelleenkään sovi, myös banaani aiheuttaa samaa yöhuutoa. Syksyllä olisi edessä päiväkotiinmeno ja jotta perunaa voisi vältellä, pitäisi olla lääkärintodistus asiasta.

On kuitenkin hyvin mahdollista, ettei lapsi ole sille allerginen, vaan käy vaan vatsan päälle- voiko lääkäri kirjoittaa todistuksen tuon perusteella vai pitääkö olla oikeasti allerginen? Pitäisikö vaan yrittää siedättää tuohon potaattiin?

Neuvolassa minua ei oikein otettu tosissaan, kun kuka sitä nyt perunalle olisi allerginen, varsinkaan kun ei ole moniallergikko kyseessä...

Sinuna etsisin yksityiseltä lasten allergioihin erikoistuneen lääkärin. Turun seudulla voin suositella Timo Vantoa.

Minulla on lapsuudenystävä, joka aina inhosi perunaa. Pienestä pitäen hän oli äitilleen sanonut, ettei halua perunaa kun tulee vatsa kipeäksi. Vasta aikuisiällä hän löysi lääkärin, kenen kautta sai diagnoosi peruna-allergiasta. Hänellä ei muita allergioita ole kuin siitepöly. Joten peruna-allergia on ilmeisesti sen verran harvinainen että diagnoosin eteen joutuu oikeasti tekemään vähän työtä.

Suolioireet eivät tule välttämättä heti syömisen jälkeen. Allergioissa voi tulla molempia, suoli- ja/tai iho-oireita. Joskus oireet tulevat muutaman päivänkin viiveellä. Lasten ruoka-aineallergioiden löytäminen voi olla todellista salapoliisin työtä.

Perunalle voi olla allerginen. Oma muksunikin oli, nyt se onneksi sopii. Moni muu ei sitten sovikaan. Neuvoni on, että varaat yksityiselle allergioihin erikoistuneelle lastenlääkärille ajan ja pidät siihen asti ruoka- ja oirepäiväkirjaa.

Kokeilkaa luomuperunaa, koska tavallisessa voi olla ihan mitä vaan jääminä.... Ja luomussakaan ei saa olla yhtään vihreää, koko pottu on myrkyllinen, jos on..

alkaneet paremmin sietää. Tosin itse olen edelleen perunalle allerginen. Joskus pieniä määriä maha sietää ja joskus ei yhtää. RIippu vielä lajikkeesta..
Perunalle allerginen saa myös oireita koivunsiitepölystä.
Kaikki ei saa samoja oireita samasta asiasta, toisille tulee pahat suolisto-oireet ja toisella menee iho..
Kannattaa pitää puolesei sen lapsen kassa lääkärien suhteen! Meillä kärsi kaksi tosi pahasti ku ei yli 10 vuotta sitten voitu todellakaa pienellä maalaispaikkakunnalla aatella, että joku vois olla perunalle allerginen saati porkkanalle!!

Monissa lasten valmiissi purkkiruuissa on lisättyä perunaa, että kannattaa olla tarkka jos käytät niitä. Itse sain alkaa salapoliisiksi että löyty ruuat mitä pysty antaan ja niin lapsen olo helpottu!

Olen neuvolatädin mulkoilusta huolimatta ollut antamatta perunaa lapselle pienestä lähtien ja välillä aina kokeillut, josko jo kävisi. Aluksi ei käynyt porkkanakaan, mutta se on nyt ok. Olen tehnyt bataattipohjaiseksi kaikki ruoat pienempänä (ja tosiaan itse vääntänyt litra kaupalla mössöjä, kun suurimmassa osassa kaupan omia on sitä hemmetin perunaa) ja nyt isompana löytyy hyvin jo valmiitakin ruokia- yleensä jotain pastoja, joissa perunaa ei ole.

Muuten odottelisin sinne 2- vuotiaaksi asti jos alkaisi pikku hiljaa maha kestämään sitä, mutta tarhan takia taidetaan varata aika sinne allergialääkärille...

Yhteistyössä