Pettämisestä oikeasti selvinneet

  • Viestiketjun aloittaja toivotontako
  • Ensimmäinen viesti
toivotontako
Mies petti. Pitkähkö suhde. Taustalla paljon, johon en nyt sen enempää puutu. Rakkaus meidän väliltä ei kuitenkaan ole kadonnut, samoin tahto olla yhdessä on suuri, mies katuu aidosti, on alun kiemurtelun jälkeen ollut kaikesta avoin ja rehellinen (kertoi myös itse ilman että ennätin epäillä mitään). Moni asia suhteessamme on muuttunut olennaisesti, ei pelkästään pettämiseen liittyvät, vaan meidän kahden keskinäinen oleminen ja eläminen.Eli sinällään asiat pettämisen jälkeen menneet "oikein".

Mutta, mutta. Itse en millään meinaa päästä asian kanssa mihinkään. Aikaa on kulunut reilusti yli vuosi jo. Ja silti on paljon hetkiä, jolloin kaikki tuntuu kaatuvan ja tuska on yhtä suuri kuin alkuhetkinä. Luottamuksen rakentaminen tuntuu välillä mahdottomalta, ja kaikista hyvistä muutoksista huolimatta se ei tunnu kasvavan. Ymmärrän kyllä, että kyse on minusta. Varmaan anteeksiannosta, jota en ole vain kyennyt rehellisesti mielessäni antamaan. Loukkaus tuntuu edelleen niin käsittämättömältä, että syvällä sisällä en tiedä miten siihen ikinä pystyn.

Tämä on ehkä väärä foorumi etsiä pettämisestä selvinneiden kommentteja, tuskin he täällä pyörivät, mutta silti. Jos teitä on, niin miten selvisitte? Missä vaiheessa asiat kääntyivät parempaan? Mikä ajatus kantoi teidät pettämisen yli?
 
no
minun käsitykseni mukaan asiaan auttaa vain aika. Ehkä muut osaavat sanoa montako vuotta se vie, mutta veikkaan, että monta...

vaikea kuvitella, että itse pystyisi asialle tekemään mitään; siihen auttaa vain pettäjän aito katumus ja täydellinen anteeksipyyntö ja lupaus uskollisuudesta aina.
 
carrie.
Anteeksi voi antaa, unohtaminen on eri juttu. Jos et pääse tuosta yli ja mietit ja pohdit kun ukko on ylitöissä, työmatkalla, reissussa jne, että onko taas pettämässä, niin suhteenne on tuhoon tuomittu. Kukaan ei sinua voi auttaa tuosta selviämään muutakuin sinä itse.
Mikä sinua eniten pohdituttaa? Se millainen nainen oli? Pettääkö mies vielä?
Edellinen kirjoitti, että se on pettäjän vastuu. No jaa, kyllä sen petetyn pitää saada itsetunto takaisin ja pohtia miksei luota ja unohda. Ei se pettäjä pysty paljon muuta tekemään. Ottakaa vastuu itsestänne, ei se mies voi teitä koota.
 
Surusilmä*
Siihen, miten nopeasti pettämisestä selviää, vaikuttaa moni asia. Ainakin se, jos on taustalla lapsuudessa tai aiemmissa parisuhteissa hylätyksi tulon kokemuksia. Silloin on vaikeampi päästä yli petetyksi tulosta. Mutta kyllä se joka tapauksessa vie ainakin pari vuotta. Käy lukemassa tää juttu, joka käsitteli petetyn selviytymisprosessia. Se perustuu ihan suomalaiseen petetyistä tehtyyn tutkimukseen.

http://www.suhdesoppa.fi/uskottomuus/voiko-uskottomuudesta-toipua/
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja carrie.:
Ottakaa vastuu itsestänne, ei se mies voi teitä koota.
Tuosta olen kyllä eri mieltä, miksi aikuinen ihminen, joka on ollut uskollinen liitossaan ja toiminut parhaansa mukaan pitäisi ottaa vastuu itsestään. Kyllä hänellä on ollut aina vastuu itsestään, en minä sitä kyseenalaistanut. En edes ajatellut, että ap olisi jotenkin hukannut itsensä; hänet on toinen ihminen pettänyt, sen toisen ihmisen on nyt toimittava eheyttävästi, että hän voisi palauttaa oman luottamuksensa. Ei ap:llä ole ollut asiaan vastuuta.

 
apua toipumiseen
Suosittelen lukemiseksi kirjaa Revitty sydän - voiko uskottomuudesta toipua?

Koskettavaa luettavaa sekä petetyn että pettäjän näkökulmasta. Auttoi ainakin itseäni ymmärtämään näitä asioita.
 
carrie.
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja carrie.:
Ottakaa vastuu itsestänne, ei se mies voi teitä koota.
Tuosta olen kyllä eri mieltä, miksi aikuinen ihminen, joka on ollut uskollinen liitossaan ja toiminut parhaansa mukaan pitäisi ottaa vastuu itsestään. Kyllä hänellä on ollut aina vastuu itsestään, en minä sitä kyseenalaistanut. En edes ajatellut, että ap olisi jotenkin hukannut itsensä; hänet on toinen ihminen pettänyt, sen toisen ihmisen on nyt toimittava eheyttävästi, että hän voisi palauttaa oman luottamuksensa. Ei ap:llä ole ollut asiaan vastuuta.
Mitä sinun mielestä tämän pettäjän, siis miehen, pitäisi tehdä? Jos on kulunut jo vuosi, ja asiasta on keskusteltu, on pyydetty anteeksi, ei ole antanut ymmärtää että suhdetta olisi enää toisen kanssa, niin mitä ihmettä sen miehen pitäisi vielä tehdä? Vuositolkulla pyydellä anteeksi jatkuvasti? Jättää kaikki menot, ettei vaimo ala taas epäillä mitään?

 
jaska jokunen ja sen koira ressu
selviää ja joku ei. Ei tänne pumpuliin ole ketään pistetty elämään ja jokainen saa kolhuja elämässä.

Realismi auttaa selviämään eli se että kukaan ei ole täydellinen. Jos ei selviä niin on liian herkkä elämään. Niin se vaan on.

Ruikutukset pois ja itsesääli: voi voi kun minua petettiin ... nyt en kestä elämää.
 
carrie.
Alkuperäinen kirjoittaja jaska jokunen ja sen koira ressu:
selviää ja joku ei. Ei tänne pumpuliin ole ketään pistetty elämään ja jokainen saa kolhuja elämässä.

Realismi auttaa selviämään eli se että kukaan ei ole täydellinen. Jos ei selviä niin on liian herkkä elämään. Niin se vaan on.

Ruikutukset pois ja itsesääli: voi voi kun minua petettiin ... nyt en kestä elämää.

Aivan samaa mieltä. Itsesäälissä turha kieriä. Kasvata omaa itsetuntoasi. Jos on jo mennyt vuosi, etkä ole puusta pitkälle päässyt, niin miten luulet että teidän suhde tulee kestämään? Huonosti. Syyllistät miestäsi vieläkin (vaikka tahtomattasi), niin kauanko luulet että se mies jaksaa tuollaista. Ei kukaan jaksa. Jos menneitä vatvotaan vuosi tolkulla eikä päästä ympäri eikä ämpäri.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja carrie.:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja carrie.:
Ottakaa vastuu itsestänne, ei se mies voi teitä koota.
Tuosta olen kyllä eri mieltä, miksi aikuinen ihminen, joka on ollut uskollinen liitossaan ja toiminut parhaansa mukaan pitäisi ottaa vastuu itsestään. Kyllä hänellä on ollut aina vastuu itsestään, en minä sitä kyseenalaistanut. En edes ajatellut, että ap olisi jotenkin hukannut itsensä; hänet on toinen ihminen pettänyt, sen toisen ihmisen on nyt toimittava eheyttävästi, että hän voisi palauttaa oman luottamuksensa. Ei ap:llä ole ollut asiaan vastuuta.
Mitä sinun mielestä tämän pettäjän, siis miehen, pitäisi tehdä? Jos on kulunut jo vuosi, ja asiasta on keskusteltu, on pyydetty anteeksi, ei ole antanut ymmärtää että suhdetta olisi enää toisen kanssa, niin mitä ihmettä sen miehen pitäisi vielä tehdä? Vuositolkulla pyydellä anteeksi jatkuvasti? Jättää kaikki menot, ettei vaimo ala taas epäillä mitään?
"jo vuosi" Ei vuosi ole mikään aika, jos vuodessa unohtaa elämänsä romahtamisen, niin väitän että unohtajalla ei ole kaikki kotona tai sitten se on tietoista itsepetosta.
Kaikkien pitää elää mahdollisimman normaalia elämää, asia ponnahtaa mieleen aina tasaisin väliajoin, mutta ejan kuluessa yhä harvemmin. Tietysti petetyllä auttaa se, että hän ymmärtäisi miten ajattelematon voi ihminen olla ja miten hän voi langeta kiusaukseen kokeilla. Mutta kyllä pettäjä saa valtavan rangaistuksen, kun hän näkee miten monen elämän hän täydellisesti sekoittaa.
 
minulla...
on samanlainen tarina kuin sinulla ap. Vuosi on oikeasti lyhyt aika. Anteeksi olen antanut mutta tuo unohtaminen onkin sitten jo toinen juttu.
Välillä mieleen tulee miksi hän teki minulle niin jne? Mutta toisaalta kyllähän minussakin on vika ollut kun näin pääsi käymään. Miehelleni en ole näyttänyt/kertonut näitä ajatuksia koska miksi häntä enään rankaisisin, aikoinaan kun tästä puhuttiin niin sanoin että anteeksi annan mutta en tiedä voinko koskaan unohtaa ja hän sen hyväksyi. Ja toisaalta annoin hänelle uuden mahdollisuuden joten minun itsenikin on elettävä sen mukaan.
Näillä eväillä mennään, harvoin enään ajatukset karkailevat epämiellyttäviin asiohin.
Eipä tässä taida auttaa muu kuin uskoa sanontaan "aika parantaa haavat".
 
mun kokemus
Itse olen vain vahvasti epäillyt mieheni pettävän kun on jäänyt kiinni esim. soitosta jollekin naiselle tai saanut "viattoman" tekstarin ex-hoidoltaan. Koskaan en ole kuitenkaan konkreettisesti saanut häntä kiinni mutta epäilyt ovat heränneet eivätkä ne jätä rauhaan.

Vaistoni sanoo vahvasti että selkäni takana tapahtuu jotain luvatonta ja edellämainituista syistä johtuen en pysty enää luottamaan mieheen ollenkaan. Epäilen jatkuvasti että hän pettää minua ja jos hän ei heti vastaa puhelimeen, mietin minkä sutturan luona mahtaakaan olla sillä hetkellä.

Ei näytä hyvältä suhteen kannalta tuollainen. Jos mies olisi jäänyt konkreettisesti kiinni pettämisestä en varmaan pääsisi siitä millään yli. En pystyisi enää koskaan luottamaan häneen sataprosenttisesti ja muutenkin pettäminen loukkaisi niin paljon että olisi mahdotonta jatkaa. Nytkin on jo vaikeaa luottaa, sitten se olisi jo mahdotonta joten ymmärrän ap jos et meinaa päästä asiasta yli. Enkä tiedä onko tuollainen mies edes sen arvoinen että annat hänelle vielä mahdollisuuden. Voi helposti lipsahtaa samaan toimintaan kun näkee että pöly on laskeutunut tarpeeksi. Aika törkeää käytöstä pettäminen on joka tapauksessa.
 
mun kokemus..
Alkuperäinen kirjoittaja minulla...:
on samanlainen tarina kuin sinulla ap. Vuosi on oikeasti lyhyt aika. Anteeksi olen antanut mutta tuo unohtaminen onkin sitten jo toinen juttu.
Välillä mieleen tulee miksi hän teki minulle niin jne? Mutta toisaalta kyllähän minussakin on vika ollut kun näin pääsi käymään.
Anteeksi vaan mutta miten niin sinun vika? Miten on sun vika jos toinen pettää? Mun mielestä siihen ei oikeuta mikään ja kaikkein halpamaisinta olisi mieheltä vielä syyttää petettyä osapuolta omista säädöistään. Että "kun sä olet tollanen" tai "kun me riideltiin" niin aivan kuin se oikeuttaisi pettämään? Ei koskaan eikä ikinä. Pettäjä on syypää omiin mokiinsa, ei kukaan muu.

 
oho!!
Alkuperäinen kirjoittaja mun kokemus..:
Alkuperäinen kirjoittaja minulla...:
on samanlainen tarina kuin sinulla ap. Vuosi on oikeasti lyhyt aika. Anteeksi olen antanut mutta tuo unohtaminen onkin sitten jo toinen juttu.
Välillä mieleen tulee miksi hän teki minulle niin jne? Mutta toisaalta kyllähän minussakin on vika ollut kun näin pääsi käymään.
Anteeksi vaan mutta miten niin sinun vika? Miten on sun vika jos toinen pettää? Mun mielestä siihen ei oikeuta mikään ja kaikkein halpamaisinta olisi mieheltä vielä syyttää petettyä osapuolta omista säädöistään. Että "kun sä olet tollanen" tai "kun me riideltiin" niin aivan kuin se oikeuttaisi pettämään? Ei koskaan eikä ikinä. Pettäjä on syypää omiin mokiinsa, ei kukaan muu.
Oho. Ihme kun joku kerrankin sanoo, että syypää on pettäjä, eli se mies tässä tapauksessa. Ei se toinen nainen.

 
Selvinnyt
Vuosi on lyhyt aika, mutta kyllä siinä ajassa jo edistymistä olisi pitänyt tapahtua, jos oikeasti haluat antaa anteeksi ja jatkaa suhdettanne.

Älä enää päästä asiaa mieleesi. Ajattele aktiivisesti jotain muuta aina kun asia pyrkii mieleen. Niin onnellisesti asia nimittäin on, että ihminen ei pysty ajattelemaan kahta asiaa samaan aikaan.

Ja lopeta epäileminen. Jos mies on ollut aidosti pahoillaan ja halunnut rakentaa suhdettanne uudelleen, ei jatkuva epäileminen auta asiaa ollenkaan. Minä olin siinä tilanteessa, että miehellä oli työnsä puolesta jatkuvasti matkoja ja iltatilaisuuksia; enhän voinut häntä työtään estää tekemistä ja totesin, että epäilemällä tein vain oman oloni huonoksi.

Minut auttoi asian yli se, että kaikesta huomasi, että mies katui ja jos tekonsa olisi saanut tekemättömäksi, sen olisi tehnyt. Minua hän kohteli kuin prinsessaa sen jälkeen. Lisäksi kiinnitin itse itseeni huomiota: Pukeutuminen, meikkaaminen, omat harrastukset, omat menot. Lapset olivat pieniä eikä heitä heitteille tietenkään voinut jättää, mutta en laskenut mitään miehen varaan vaan pyysin lastenhoitajan aina, kun minulla oli menoa ja mies maksoi laskun.
 
Kyllästyttää
Alkuperäinen kirjoittaja oho!!:
Oho. Ihme kun joku kerrankin sanoo, että syypää on pettäjä, eli se mies tässä tapauksessa. Ei se toinen nainen.
Pettävä PUOLISO on SYYPÄÄ. Kanssapettävä on myös SYYLLINEN.

Ei syytön, tai muuten vapahtavaa tuomiota ansaitseva.

En millään jaksaisi tätä typeää jaaritusta, siitä että vain pettävä on syyllinen, kanssapettävä on aina myös syyllinen. Ei pääsyyllinen, mutta syyllinen.

Taitaa tällaisilla lyöhäperäisillä jankkaajilla olla oma lehmä ojassa. . .
 
mun kokemus
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästyttää:
Alkuperäinen kirjoittaja oho!!:
Oho. Ihme kun joku kerrankin sanoo, että syypää on pettäjä, eli se mies tässä tapauksessa. Ei se toinen nainen.
Pettävä PUOLISO on SYYPÄÄ. Kanssapettävä on myös SYYLLINEN.

Ei syytön, tai muuten vapahtavaa tuomiota ansaitseva.

En millään jaksaisi tätä typeää jaaritusta, siitä että vain pettävä on syyllinen, kanssapettävä on aina myös syyllinen. Ei pääsyyllinen, mutta syyllinen.

Taitaa tällaisilla lyöhäperäisillä jankkaajilla olla oma lehmä ojassa. . .
Olen samaa mieltä siitä että tangoon tarvitaan jokatapauksessa kaksi. Ei se mies yksinään pysty vieraita paneskelemaan vaan tarvitaan siihen se naikkonenkin joka antaa sitä mitä mies on vailla. Likaista puuhaa.
 
minulla...
Alkuperäinen kirjoittaja mun kokemus..:
Alkuperäinen kirjoittaja minulla...:
on samanlainen tarina kuin sinulla ap. Vuosi on oikeasti lyhyt aika. Anteeksi olen antanut mutta tuo unohtaminen onkin sitten jo toinen juttu.
Välillä mieleen tulee miksi hän teki minulle niin jne? Mutta toisaalta kyllähän minussakin on vika ollut kun näin pääsi käymään.
Anteeksi vaan mutta miten niin sinun vika? Miten on sun vika jos toinen pettää? Mun mielestä siihen ei oikeuta mikään ja kaikkein halpamaisinta olisi mieheltä vielä syyttää petettyä osapuolta omista säädöistään. Että "kun sä olet tollanen" tai "kun me riideltiin" niin aivan kuin se oikeuttaisi pettämään? Ei koskaan eikä ikinä. Pettäjä on syypää omiin mokiinsa, ei kukaan muu.
kyllä mielestäni syy on osittain ollut minussakin. Jotenkin vaan elämämme ajautui siihen että olin jollain tapaa tunteeton ja välinpitämätön häntä kohtaan kuten myös hän minua. Minä en kylläkään hypännyt vieraaseen sänkyyn. Me kummatkin herättiin siinä vaiheessa kun tajusimme mitä olemme menettämässä. Nykyään elämämme on onnellista, toisen huomioimista ja välittämistä voisi vaikka sanoa rakkauden täyteistä.
Mieheni katuu kovasti tekoaan! Nämä olivat ne oppirahat jotka jouduimme maksamaan että löysimme uudelleen toisemme.
 
Selvinnyt
Alkuperäinen kirjoittaja kop kop:
Mitäköhän hää sen lastenhoitajan kanssa teki, kun sinä tanzzamassa juoksit?
Jaa minuako tarkoitit? Kuka sanoi, että tanssimassa kävin? Puhuin harrastuksistani. Ja ei kai meillä lapsenvahti paikalla ollut, jos mies oli! Mitä ihmettä sinunkin päässäsi oikein liikkuu, vai liikkuuko mitään?
 
Selvinnyt
Alkuperäinen kirjoittaja minulla...:
kyllä mielestäni syy on osittain ollut minussakin. Jotenkin vaan elämämme ajautui siihen että olin jollain tapaa tunteeton ja välinpitämätön häntä kohtaan kuten myös hän minua. Minä en kylläkään hypännyt vieraaseen sänkyyn. Me kummatkin herättiin siinä vaiheessa kun tajusimme mitä olemme menettämässä. Nykyään elämämme on onnellista, toisen huomioimista ja välittämistä voisi vaikka sanoa rakkauden täyteistä.
Mieheni katuu kovasti tekoaan! Nämä olivat ne oppirahat jotka jouduimme maksamaan että löysimme uudelleen toisemme.
Näinhän se usein menee. Kuvioon tulee tottumus, arkipäiväisyys ja välinpitämättömyys. Tai siis kyllä välittää, mutta sitä ei vaan muista enää tuoda julki. Ja herätys tapahtuu, kun huomaa mitä oli menettämässä.

Nauti nyt uudesta alustanne! Kuulostaa varmasti kliseeltä, mutta meillä ainakin liitto muuttui huomattavsti paremmaksi kuin mitä se oli ollut. Ja nyt tuosta kaikesta on aikaa jo reilusti yli 10 v. Enkä tätä aikaa pois vaihtaisi, meillä on ollut upea elämä.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Selvinnyt:
Alkuperäinen kirjoittaja minulla...:
kyllä mielestäni syy on osittain ollut minussakin. Jotenkin vaan elämämme ajautui siihen että olin jollain tapaa tunteeton ja välinpitämätön häntä kohtaan kuten myös hän minua. Minä en kylläkään hypännyt vieraaseen sänkyyn. Me kummatkin herättiin siinä vaiheessa kun tajusimme mitä olemme menettämässä. Nykyään elämämme on onnellista, toisen huomioimista ja välittämistä voisi vaikka sanoa rakkauden täyteistä.
Mieheni katuu kovasti tekoaan! Nämä olivat ne oppirahat jotka jouduimme maksamaan että löysimme uudelleen toisemme.
Näinhän se usein menee. Kuvioon tulee tottumus, arkipäiväisyys ja välinpitämättömyys. Tai siis kyllä välittää, mutta sitä ei vaan muista enää tuoda julki. Ja herätys tapahtuu, kun huomaa mitä oli menettämässä.

Nauti nyt uudesta alustanne! Kuulostaa varmasti kliseeltä, mutta meillä ainakin liitto muuttui huomattavsti paremmaksi kuin mitä se oli ollut. Ja nyt tuosta kaikesta on aikaa jo reilusti yli 10 v. Enkä tätä aikaa pois vaihtaisi, meillä on ollut upea elämä.
Niin käy, kun mies pettää, kun nainen pettää, niin siinä on pelissä kaikki, siis tuhkatkin pesästä

 

Yhteistyössä