Hae Anna.fi-sivustolta

pettämisestä toipuminen

Viestiketju osiossa 'Suhteita ja kohtaamisia' , käynnistäjänä Earth stroke, 20.10.2009.

1. Earth stroke Vierailija

rakkaat ihmiset, erityisesti naiset, kertokaa, miten kauan kestää toisen pettämisestä toipuminen. Mieheni on jäänyt kiinni uskottomuudesta, joka hänen kertomansa mukaan on "viaton" yhden illan syrjähyppy. Maailmani romahti. Olemme olleet naimisissa 25 v ja kaikki tuntui olevan hyvin.
    Järkyttävä kokemus.

2. Leena Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Voi kamala, voimia sinulle! En osaa vastata kysymykseesi...mutta mitä olen kuullut niin osa ei toivu koskaan.Omaa miestäni petettiin aikoinaan ja siitä on jäänyt kauaskantoisia traumoja, nyt vasta kymmenien vuosien jälkeen hän pikkuhiljaa alkaa avautumaan kuin umpisolmu joka on tehty villalangasta ja on vanuttunut pyykissä.Vaikeaa.

3. Toisaalta... Vierailija

jos miehesi on pettänyt sinua vain kerran 25 vuodessa, se on nykyaikana helvetin hyvin. Käännä asia positiiviseksi. Tietenkin voi olla, että se oli ensimmäinen, josta hän siten on jäänyt kiinni. Joka tapauksessa sitähän et tiedä. Omat mieheni ovat pettäneet minua aika paljon nopeampaan, jopa alle vuodessa ja aviomies alle kuukaudessa, joten 25 vuotta pettämättä kuulostaa huikealta suoritukselta. Ei muuta kuin unohdus ja kaikki on hyvin jälleen.

4. Niin, tottakai teko on satuttava. 25 vuotta on pitkä aika yhdessä, ehkä tilanteesta voi aueta myös jotakin hyvää; jos käytte asian yhdessä läpi. Ehkä jotain asioita onkin jäänyt hautumaan maton alle ja ehkä tämä johtaa keskustelun uudelle rehellisyydelle ja avoimuudelle. Minä uskon, että kaikesta voi selvitä yhdessä, kyse on vain miten. Tietenkin itse joutuu miettimään mikä satuttaa hommassa itseä eniten. TÄRKEÄÄ ON VARMASTI, ETTÄ SAAT PUHUA TUNTEESI ULOS. Ja tilanne käsitellään, koska luottamus löytyy sen kautta. Ihmisellä on varmasti monia syitä pettämiseen, mutta en minä sitä lopulta maailman erotavimpana asiana pidä, riippuu miten sinua kunnioitetaan ja kohdellaan muuten ja mikä johti tekoon. Pidempi epärehellisyys on jo ihan omaa kategoriaansa.

5. petetty*** Vierailija

Olin yli kolmekymmentä vuotta aviossa. Mieheni jäi kiinni pettämisestä, asiaa käsiteltiin ja puitiin ja lopulta olin valmis vielä yrittämään, vilpittömästi, mutta, mutta kun "ei ole enää perustaa mille uutta rakentaa niin jatko on mahdotonta" me erosimme.

6. Vierailija Vierailija

Olen niin vihainen tähän nykymaailmaan missä iso osa ihmisistä pettää mennen tullen. Voin pahoin ajatuksesta että niin moni joutuu kokemaan kamalaa sydänsurua toisen ihmisen tekosien johdosta. Sen toisen jonka pitäsi kunnioittaa ja rakastaa... en jaksa edes kirjoittaa enempää kun pistelee niin vihaksi. Taidan elää elämäni ihan yksin.

Jaksamista teille hyvät kaltoin kohdellut ihmiset!!!!!

7. Pettäminen Vierailija

nykyään hyväksyttyä. Toivon, että kaikki pettäjät JOUTUVAT myös itse petetyiksi. Muuten he eivät koskaan tajua miltä se tuntuu.

8. Petetty pettäjä Vierailija

tajuaako pettäjä vaiko ei. Jos pettäjä ei rakasta kumppaniaan, niin petetyn on ihan turha pettää kostoksi. Tulee vain itselle paha mieli, pettäjää se ei haittaa. Mutta jos käykin niin, että eron jälkeen tämä pettäjä rakastuu tosissaan ja tämä uusi kumppani pettää, niin silloin tajuaa petetyksi tulemisen tunteen. Itse antaisin tuon yhdenillan jutun anteeksi, siinä nyt on käynyt vain niin, että yksi tilanne on johtanut toiseen ja todennäköisesti kyseessä oli pelkkä seksi. Eri asia jos olisi suhde, jossa on tunteet mukana. Sellaisesta on tosi vaikea toipua, useimmat eivät varmaan toivukaan. Pitkän parisuhteen aikana on luonnollista, että ihastutaan toisiin, mutta ne ihastukset tulisi pitää omana tietona eivätkä ne saa johtaa suhteeseen.

9. Irkku654 Vierailija

Mieheni jäi kiinni n. vuosi sitten pettämisestä. Kärähti paikan päällä. Hän oli ollut seksisuhteessa toisen naisen kanssa melkein 3 vuotta. Ja meillä on yhteistä elämää yli 20 vuotta. Siitä alkoi kriisi. Kävimme asiaa läpi, itkimme, huusimme, puhuimme viikkotolkulla, puhuimme ensimmäistä kertaa vuosiin parisuhteestamme, miksi meille kävi näin. Ja kummallista kyllä takerruimme toisiimme myös seksuaalisesti kuin hukkuvat.

Itse en olisi koskaan voinut uskoa, että hän pettäisi, vaikka jälkeenpäin kaikki merkit viittasivat siihen. Suoritimme perheessämme vain omaa osuuttamme, emme hoitaneet parisuhdetta, seksi ei tyydyttänyt, sitä oli tosi harvoin ja se oli sellaista suoritusta, lapset, harrastukset ja työ veivät kaikki aikamme. Meillä ei ollut yhteistä aikaa toisillemme, emme käyneet yhdessä juuri missään, tai jos kävimme, petyimme aina toisiimme ja ajauduimme riitaan tai mököttämään kotiin eri puolille taloa. Vasta suhteen kolmantena vuotena tuntui siltä, että nauttisimme toistemme seurasta, mutta aina mieheni jotenkin valui elämästäni. Emme keskustelleet avoimesti toiveistamme ja parisuhteestamme.

Eräänä aamuna, hän ei tullut kotiin yöksi vaan oli jäänyt tämän toisen naisen luo yöksi. Siitä alkoi vuosien pettymysten ja loukkausten purkaminen, jättämiset ja valehtelut, seksistä puhuminen, toiveista puhuminen. Kävimme myös erikseen ja yhdessä pariterapiassa. En koskaan ole ajatellut, että voisin antaa pettämisen anteeksi, mutta elämässä kaikki muuttuu ja en ole enää nuori ja idealistinen. Minua ei ole kuitenkaan koskaan raiskattu, hakattu, olen rakastavien vanhempien lapsi, elämässä voi tapahtua ikävimpiäkin asioita, kuten kuolema. Ja vaikka tämä mieheni rinnakkaissuhde kestikin aika kauan, kyse oli seksistä.

Niinpä tämä vuosi on mennyt suhteen uudelleen luomiseen ja voin sanoa, että vaikka taustalla on erittäin kipeä ja syvä haava, muistan sen asian joka päivä, mutta enää se ei valtaa mieltäni koko ajan, olen antanut anteeksi. Olen tyytyväinen, että vaikka en aluksi osannut ajatella jatkuuko meidän avioliitto vai ei, jaksoin kuitenkin katsoa loppuun asti, miten meidän käy, enkä esim. heti heittänyt miestäni pellolle, vaikka se ajatus kovasti houkuttelikin. Mieheni on alusta saakka ollut katuva, suorastaan ensimmäistä kertaa elämässään ajatellut itsemurhaakin, hän kertoi olevansa helpottunut, kun suhde paljastui ja valehtelu loppui. Vaikka en ihan ymmärräkään, miksi hän ei uskaltanut tulla luokseni kertomaan, että mihin me ollaan ajautumassa silloin 3 vuotta sitten.

Nyt olen päättänyt, että en enää kysele suhteesta. Asia on loppuunkäsitelty. Emme myöskään kertoneet lapsillemme, vanhemmilleni emmekä sisaruksillemme suhteesta. Olen saanut miehen, joka rakastaa minua, meillä menee seksinkin suhteen paremmin kuin koskaan, olemme avoimempia kuin koskaan ennen, ja meidän tärkein asia elämässä on olla yhdessä ja viettää aikaa yhdessäoloon. Miellä on yhteisiä toiveita tulevaisuuden suhteen, olemme toteuttaneet jo vaikka mitä kauan haaveiltuja asioita. Tämä rinnakkaissuhde ei ollut maailman loppu vaan antoi mahdollisuuden uuteen alkuun. Ilman pariterapiaa, avointa keskustelua, molemmin puolista halua jatkaa suhteessa yhdessä, tämä ei olisi onnistunut.

10. Utopiaa Vierailija

Entäpäs jos mies ei siltikään puhu tunteistaan entistä enempää?? Aina sanotaan, että pettämisestä voi alkaa suhde uudelleen tunteista puhumalla jne. mutta entäpä jos mies ei yksinkertaisesti avaudu? Ei tiedä erityistä syytä teolleen, tai ainakaan kerro sitä petetylle. Petetty saa tyytyä siihen, että näin nyt vain sattui kännissä käymään ja siinä se. Viinan syyksi on helppo laittaa niin pääsee itse vastuusta vaikka muna on kuitenkin vienyt vieraan petiin. Mutta tämä pettäminen on tosiaankin nykyään sallittua ja, jos joskus eroamme, toivon tosiaankin, että mieheni rakastuu korviaan myöten ja tulee petetyksi. Kyllähän tässä elelee mutta ei suhde enää entiseksi romanttiseksi suhteeksi palaa.

11. ekp Vierailija

ja sillä tiellä 12v,koukkuun jää. Ei tee hyvää...ei tunnu hyvältä edes enään kosto...miksi yrittää...miksi ei..miksi kostaa..miksi ei...syitä löytyy kummastakin..peilin eteen..

12. onneton Vierailija

Miten selviän tästä. vaimoni petti mua 2 vuotta työkaverin kanssa, olin rakastanut ja palvonut yli 20 vuotta häntä, hän oli elämäni rakkaus, olisin antanut kaiken anteeksi, mutta hän haluaa mennä muiden miesten kanssa, en tiedä mitä teen. Suru on syvä ja vaimo muuttaa kohta pois..

13. vierailija Vierailija

ehkä täältä opit sen naisen näkökulman, jaksamista! tiedän mitä käyt läpi, itse löysin tämän tänään ja haluan seurata ehdottomasti, luulen että voisi auttaa tässä "projektissa eteenpäin" jollain tasolla.
    truth in the front row

14. itkua Vierailija

Siitä on nyt aikalailla vuosi kun poikaystäväni petti minua. Lähdimme suvun kanssa juhlistamaan mummin syntymäpäiviä ulkomaille ja tämä oli minun ensi matkani kun olin niin kaukana erossa poikaystävästäni. Kuitenkin siitä meni yksi yö kun poikaystäväni olikin vietellyt ystäväni jonka kanssa olin viettänyt kesät samoissa töissä. Mitään yhdyntää ei ollut tapahtunut (ei seisonut), mutta jos olisi niin sekin olisi tapahtunut. Minulle pettämistä on kuitenkin kiehnäily alusvaatteissa ja pussailu, lie vaikka onkin ollut jonkun näköistä koskettelua.. Poikaystäväni sanoi että ei ole ikinä ollut niin humalassa kun silloin mutta sanoin että sitä ei kännin piikkiin lasketa ja näin hän sanoi itsekkin. Hän kuitenkin kertoi minulle facebookissa että oli nukkunut kyseisen neidon vieressä mutta ei muuta, sitten pari päivää hän soitti ja ilmoitti että oli lähellä että olisi pannut kyseistä henkilöä. No joo siinä menikin loppu loma pilalla. Poikaystäväni oli todella pahoillaan tapahtunutta ja sen viikon aikana ei ollu pystynyt syömää mitään, eikä ollut nukkunut, makoillut vaan ja itkenyt. SUomeen tultuani keskustelin kummankin kanssa. Kaverini valehteli ihan päin namaa ettei mitään tapahtunut mutta poikaystäväni kertoi että oli tapahtunut ja vaikka mitä..... Nooo tunteet vei voiton ja annoin hänelle uuden mahdollisuuden.

Nyt minusta kuitenkin tuntuu että päästin liian helpolla ja sen takia minulle on jäänyt hirveät traumat. Iltaisin joskus itken itseni uneen koska sen mukaan mitä poikaystäväni oli minulle kertonut niin on jäänyt kummittelemaan päähäni ja nään ne kaikki seinät ja kaikki sängyt sun muut niin painajaisena kun olla ja voi. Luotan nyt poikaystävääni 100% mutta silti se kummittelee.

Voiko trauma olla ikuinen?

15. no jaah Vierailija

Ei maailma yhdestä syrjähypystä romahda. Jos itsetuntosi on noinkin heikoilla en osaa edes neuvoja antaa.
    Paitsi sen, että jos nyt heittäydyt marttyyriksi ja kaadat miehesi niskaan kaiken "kärsimäsi vääryyden" voit varmasti menettää miehen lopullisesti. Et ehkä heti mutta vähitellen. Miehet ei sellaisia itkuja pitkäään jaksa. Puolison olkoon mies tai nainen on syytä olla edes kohtuullisen hyvä itsetunnoltaan.

16. kosto elää Vierailija

Menet tietenkin pikkujouluihin ja pidät hauskaa.

17. toimittaja Vierailija

Hei!
    ja pahoittelut spämmäyksestä! Mutta minäkin etsin vastausta alkuperäisen kirjoittajan esittämään kysymykseen.. :)
    Olen freelance-toimittaja ja teen juttua uskottomuudesta selviämisestä Helsingin Sanomien Elämä-sivuille. Etsin haastateltavaksi pariskuntia, jotka ovat edelleen yhdessä uskottomuudesta huolimatta. Haluaisin jututtaa pariskunnan molempia osapuolia. Juttu tehdään nimettömänä!
    Otathan minuun pian yhteyttä, mikäli voisit antaa haastattelun aiheesta!
    Suuret kiitokset jo etukäteen!
    Venla Pystynen
    venla.pystynen@gmail.com

18. Petetty 91 Vierailija

En voi edes kuvitella, kuinka kauhealta tuo on mahtanut tuntua.
    Itse olen rakastunut poikaystävääni todella.
    Sain vasta vähän aikaa sitten, tietää että hän oli pettänyt minua, useampaan kertaan.
    Sanoi syyksi ettei ollut varma mitä tunnen häntä kohtaan.

Nyt tässä mietin, että pitäisiköhän mennä psykiatriselle osastolle toipumaan tästä masennuksesta. Tämä on sydäntä viiltävää enkä tunnu pääsevän siitä mihinkään.

19. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän se satuttaa aina.
    Mutta siltikin, olen vankkumattomasti sitä mieltä, että olkoon selitys mikä tahansa, mikään ei oikeuta pettämään eikä petetyn tarvitse antaa anteeksi, hyväksyä ja luottaa enää koskaan tuollaista tehneeseen ihmiseen.

Tarpeeksi monta kertaa kun tulee satutetuksi, loppuu usko paremmasta.

20. näin ikivanhana Vierailija

olemme tehneet mieheni kanssa lupauksen, että kunnioitamme toisiamme aina sen verran, ettei toista ei petetä. Ei kännissä eikä selvinpäin.
    Kun kunnioitus ja toisen tunteista välittäminen unohtuu, katoaa parisuhteelta pohja ja sen myötä kaikki.

21. petetty Vierailija

Kerronpa minäkin elämäni tarinan.

Vuosi sitten elämäni muuttui kerta heitolla kun mieheni ihastui työkaveriinsa.
    Siinä ei enää oma perhe vaimo ja lapset merkinneet mitään kun ihastuminen oli päällä.
    Mies ei halunnut jatkaa avioliittoa vaan valitsi tämän työkaverinsa.
    Minä ja lapset muutimme pois yhteisestä kodista ja laitoin avioero paperit vetämään.
    Ehdin asua 3kk lasten kanssa keskenään kunnes mies alkoi ottamaan yhteyttä enemmän ja enemmän ja pyysi syömään ja ulos ja oli kaikinpuolin ihana.

Minä sitten tyhmänä ajattelin että jos lapset saisivat perheen takaisin niin voisin antaa anteeksi ja unohtaa sen pettämisen.
    Olin niin väärässä. Ei sitä voi unohtaa... joka kerta kun mies puhuu jotain tulee mieleeni että puhuuko hän taas potaskaa ja kuinka paljon minulle valehdellaan.

En pysty koskemaan mieheeni vaan minua etookin ajatus siitä että hän on rikkonut luottamuksen ja pyhän avioliiton koskemalla toiseen sillä tavalla.
    Ei päivääkään ole ollut etteikö tämä asia ole ollut mielessäni.
    Lasten vuoksi yritän mutta onko tämä kuitenkin väärin heitä kohtaan??
    En enää tiedä mitä teen... en rakasta miestä enää ja olen päivä päivältä vain pettyneempi ja oloni petetympi koska asia on läsnä koko ajan.
    Minua satutettiin niin kovaa että en voi sitä antaa anteeksi vaikka niin luulin.

Onko muilla samalaisia tunteita ja miten näistä selviää. Olisiko parempi vaan heivata ukko ulos koska minulla oli helpompaa kun olin vain lasten kanssa. Kotikin oli siistimpi koska ei tuo mies tee muutakun sotkee..
    Eikä muuten osallistu perheen yhteisiin kuluihin vaan minä maksan kaiken asumisen ja ruoat ja lasten vaatteet.. eikä hän ikinä hoida edes lapsiaan. Joten olen ollut todella tyhmä ottaessani hänet takaisin eikö???

22. Juuri näin Vierailija

^Kyllä!
    Jos miehesi olisi kaikin puolin ihana ja huolehtiva ja rakastava, niin mikä ettei. Kuvaamasi perusteella hänestä on vain vaivaa ja haittaa.

23. käytetty Vierailija

Kertokaa rakkaat ihmiset mitä tekee ihminen joka eli ensin 20v vaikeassa alistus narssisti avioliitossa. Sen jälkeen vaan kaikki mies suhteet ovat olleet täynnä pettämistä ja valehtelua.

Olen ollut kohta 7v yksin eli en harrasta edes niitä kuuluisia yhdenillan öitä. En vaan voi. Olenko väärässä maassa ( uskonnollinen tausta) , vai hyppäänkö jonnekin ? On niin raastavaa kun pelkään ihmisiä enkä jaksa tuota leikkimistä toisten tunteilla. Tuntuu että 1964 v. syntyneellä ei ole enää elämää ?

24. Amanda Vierailija

Onko muilla samalaisia tunteita ja miten näistä selviää. Olisiko parempi vaan heivata ukko ulos koska minulla oli helpompaa kun olin vain lasten kanssa. Kotikin oli siistimpi koska ei tuo mies tee muutakun sotkee..
    Eikä muuten osallistu perheen yhteisiin kuluihin vaan minä maksan kaiken asumisen ja ruoat ja lasten vaatteet.. eikä hän ikinä hoida edes lapsiaan. Joten olen ollut todella tyhmä ottaessani hänet takaisin eikö???[/QUOTE]

Jos sinulla ei ole tunteita häntä kohtaan niin älä nyt hyvä ihminen lasten takia alistu tollaseen. Lapsetkin saa aivan väärän kuvan aikuiselämästä. Minä ainakin lähdin enkä ole katunut. Ensimmäisen hairahduksen annoin anteeksi koska olin silloin raskaana mutta seuraavan joka tapahtui 12 vuotta myöhemmin ei.

25. vierailija Vierailija

Uskottomuuspalvelut

Herääkö epäilys, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää? uskottomuusepäilyt hiertävät monessa parisuhteessa.

Asiakasta kunnioittaen selvitän yksityishenkilöiden toimeksiannosta esimerkiksi puolisoon liittyviä uskottomuusepäilyksiä ammattitaidolla, ehdottomalla luotettavuudella, kohtuulliseen hintaan.

Jätä kalvavat tunteet, ota rohkeasti yhteyttä.

etsivapalveluhagg@gmail.com

Suomi,Kanta-Häme.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus