Petyin, tätä en tiennyt. (Iittala ja kotimaisuus )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuhkajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huuhkajatar

Aktiivinen jäsen
08.10.2005
12 193
0
36
Kokkola
Ostin äsken synttärilahjan, Iittalan taikametsä mukin ja leipälautasen (tyyliin aamiaissetti ).

Kotona käänsin lautasta ja luin pohjasta tekstin "designed in Finland, made in Thailand". En tiennyt että iittalakin on siirtänyt tuotantonsa kehitysmaihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
juu, ei ole uutinen meikälle. eihän marimekkoakaan tehä enää suomessa, eikä hackmannia.

Onkohan edes Pentik enää täysin kotimainen?

pari vuotta sitten vielä ainakin oli. muistan kun anu pentikäinen sano että heidän tuotantonsa on ja pysyy posiolla.

täytyypä tarkistaa. niistä lasitavaroista en tiiä mutta keramiikka nyt ainakin pitäis olla kotimaassa tehtyä.

iittalahan siirsi tuotantonsa kovan kohun saattelemana aasiaan joitaki vuosia sitten.

tarkistin pentikin ja niiden nettisivuilla sanotaan näin:

"Yrityksen oma keramiikkatehdas sijaitsee Posiolla, Lapissa. Tehtaassa valmistuu vuosittain yli miljoona keramiikkatuotetta. Yrityksen palveluksessa on nykyisin yli 300 henkilöä ja vuonna 2009 Pentik Oy:n liikevaihto oli 37,1 miljoonaa euroa. "

http://www.pentik.com/fi/pentik/Sivut/default.aspx

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
tarkistin pentikin ja niiden nettisivuilla sanotaan näin:

"Yrityksen oma keramiikkatehdas sijaitsee Posiolla, Lapissa. Tehtaassa valmistuu vuosittain yli miljoona keramiikkatuotetta. Yrityksen palveluksessa on nykyisin yli 300 henkilöä ja vuonna 2009 Pentik Oy:n liikevaihto oli 37,1 miljoonaa euroa. "

http://www.pentik.com/fi/pentik/Sivut/default.aspx

=) Ja kah, mun omena-sarjaakin valmistetaan vielä. (Ovat muuten edullisemmat kuin Iittalan kehitysmaatuotteet ).

Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Whaaat!!??

Olen nyt hyvin hyvin hyvin pettynyt. ja kehtaavat edes pyytää sellaisia hintoja enää, jos kerta Thaimaassa valmistetaan :/

Ihanasti paljastettu se ajatusmaailma mikä on siellä takana ja antaa tehtaille mahdollisuuden siirtää kaikki tuotanto halpamaihin. Eihän sitä halpamaiden työntekijöille tarvita oikeuksia.

Totesin jokin aika sitten, että ostamissani Marimekon pyyhkeissä lukikin "Made in Portugal". Pettyneen siirryin Finlaysonin pyyhkeisiin, mutta yllätykseksini niistä ei löytynyt minkäänlaista merkintää valmistusmaasta! - Onko nekään enää oikeasti kotimaisia??

Alkuperäinen kirjoittaja viiras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Whaaat!!??

Olen nyt hyvin hyvin hyvin pettynyt. ja kehtaavat edes pyytää sellaisia hintoja enää, jos kerta Thaimaassa valmistetaan :/

Ihanasti paljastettu se ajatusmaailma mikä on siellä takana ja antaa tehtaille mahdollisuuden siirtää kaikki tuotanto halpamaihin. Eihän sitä halpamaiden työntekijöille tarvita oikeuksia.

Kyllä minua ainakin haittaa se että tuote on tuotettu halvalla työvoimalla, jolla ei varmasti ole samat työelämäsäännöt kuin meillä, samalla kun suomen työttömyysastetta on nostettu tuotantosiirrolla.

Yhteistyössä