Phasti tulehtunut poskihammas ja hirveä hammaslääkäripelko, apua!

DevilishDream

Aktiivinen jäsen
10.10.2007
1 114
0
36
Tilanne se, että yksi poskihammas on kiukutelut jo 1,5v ajan. Välillä parempi pitkään ja välillä jomottaa niin maan perkelesti. Siitä on lohjennut palasia ajoittain, alunperin siinä ollut siis reikä, joka suurentunut lohkeamisten myötä. Ongelmana on se, että nyt viikon parin ajan särkenyt jumalattomasti ja särkylääkettä vedän kun meinaa taju lähetä. Järkyttävät kivut. :( Nyt olen kerännyt rohkeutta ja olen huomenna menossa päivystävään hampilekuun, josta toiv. saan antibioottia tms. Tai ehkä ne poistaa koko risan hampaan? Mutta mitä mä teen mun pelon kanssa? Sairastan muutenkin paniikkihäiriötä ja mitäs jos siellä tulee joku paniikki? saako siellä jotain rauhoittavaa? Mulla siis lääkitys tohon paniikkihäiriöön, mutta kyllä tuo hampileku on liian stressaava mulle, ei auta mikään lääke.

Tuota, en ole soittanut vielä, se ei ole auki kuin huomena aamulla. :ashamed: Mutta kyllä nyt on pakko vaan mennä, en mä voi kokoajan kipulääkkeitä syödä :o Vaadin hampaanpoiston, pakko kai niiden on se ottaa veks jos en suostu muuhun? :/

ensinnäkin koitat nyt ajatella ihan rauhallisesti ja sä tiedät, että pääset asiantuntijoiden luo. sanot ihan ensiks niille, että sä pelkäät ja paljon. yksistaan se vie jo osan pelosta pois. voipi ollakin, että ehdottavat hampaan poistoa, jos siitä on paljon paljoa lähtenyt. niin siinä käy tosi usein, että pelkäävä potilas käy hammashoidossa ja sieltä tullessaan sanoo,että eihän se ollut läheskään niin paha ja pahin pelko jää taaemmas, joten ens kerta menee jo paljon helpommin. koita kestää ja ajattele, että se on tosi pieni hetki elämässäsi. rauhoittavaa voi saada ja puudutteet ovat hyvät. niinku varmasti tiedätkin, että mitä aiemmin käy tarkistuttamas/hoidattamas hampaat, niin sitä helpommalla pääsee. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Tuota, en ole soittanut vielä, se ei ole auki kuin huomena aamulla. :ashamed: Mutta kyllä nyt on pakko vaan mennä, en mä voi kokoajan kipulääkkeitä syödä :o Vaadin hampaanpoiston, pakko kai niiden on se ottaa veks jos en suostu muuhun? :/

jos sä ehdottomasti haluut sen poiston, niin niiden kuuluu poistaa se.

Muista sanoa sitten niille, että pelkäät pirusti

Miä hoidatin nukutuksella hampaat kuntoon. Yks hammas olisi tarvinnut juurihoidon, mut lääkäri sano heti, et helpompi ottaa pois, koska miä en kestäs niitä hoitoja :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Miä hoidatin nukutuksella hampaat kuntoon. Yks hammas olisi tarvinnut juurihoidon, mut lääkäri sano heti, et helpompi ottaa pois, koska miä en kestäs niitä hoitoja :whistle:

juurihoitohan ei ole kivuliasta. eka kerralla saa puudutteen, koska silloin voi sattua, mutta sitten kun hampaan hermot on otettu pois, niin kipua ei ole.

Mua se kammoksuttaa, että joskus reissasin hampilekulla useinkin, mulla on ollut pienestä asti paskat leegot. Ja muistan että laitettiin kerran kolme puudutuspiikkiä paikkausta varten ja silti sattui. Siksi ajattelin päästä nyt helpolla, haluan rauhoittavaa, puudutukset ja sit koko hammas pois.

Kerro paniikkihäiriöstäsi niin tietävät varautua siihen, ehkä kannattaisi mennä yksityiselle hammaslääkärille, maksoi mitä maksoi? Yksityisellä kohtelu on usein parempaa.. Ota mies tai joku ystävä mukaasi pitämään kädestä! Pyydä hammaslääkäriä laittamaan radiota kovemmalle niin voit yrittää keskittyä kuuntelemaan musiikkia sen sijaan että ajattelet mitä tehdään, tai ota oma kannettava cd-soitin mukaan.

antibiootteja ei tarvita kun poistetaan. Eikä tosi risaa hammasta kannata ruveta paikkaileen, ei se kestä, saat vaan juosta siellä jatkuvasti. Multa on poistettu 2 hammasta joissa oli iso reikä ja iso osa lohjennut pois.

Semmonen ikävä juttu vaan et ne ei vissiin voi poistaa ilman kuvia juurista joten huomenna ne laittaa sulle lääkepaikan ja sit aika kuvauksiin, sit poistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

juurihoitohan ei ole kivuliasta. eka kerralla saa puudutteen, koska silloin voi sattua, mutta sitten kun hampaan hermot on otettu pois, niin kipua ei ole.

Kyllä näillä miun hampailla vaan sattuu se hiton tikkukin
Lekuri tuumaskin, ettei ole näin herkkiä hampaita tavannut:D
Onneks ovat nyt kunnossa

Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
Kerro paniikkihäiriöstäsi niin tietävät varautua siihen, ehkä kannattaisi mennä yksityiselle hammaslääkärille, maksoi mitä maksoi? Yksityisellä kohtelu on usein parempaa.. Ota mies tai joku ystävä mukaasi pitämään kädestä! Pyydä hammaslääkäriä laittamaan radiota kovemmalle niin voit yrittää keskittyä kuuntelemaan musiikkia sen sijaan että ajattelet mitä tehdään, tai ota oma kannettava cd-soitin mukaan.

kohtelu riipu siitä onko yksityinen vai ei, ihmisiä on joka ammatissa ja työpaikassa erilaisia. Mä oon saanut tosi hyvää hoitoo julkisella, mä kävin ihan paikan päällä varaamassa ajan jotta saan varmasti asiani selväksi. Sovittiin et saan esilääkityksen ja että lääkäri kertoo mulle koko ajan tarkasti mitä tekee ja että hengähdystauko pidetään heti kun pikkasenkin inahdan. Näin tapahtu ja viime kerroilla mä jätin lääkkeetkin pois kun tuntui tällä kyseisellä lekurilla niin turvalliselta käydä.

Myös minä olen kova jännittämänn hammista, huomattiinkin, että mulla kestää senvuoksi myös puutuminen pidempään, joten ruvettiin tekemään niin, että lekuri otti mut sisään, puudutti ja menin takasin aulaan odottamaan, teki yhden vartin potilaan välissä ja sitten otti taas mut, avot kyllä oli tunto totaalisesti poissa. Nyt olenkin siitä aina muistanut sanoa, joten osaavat ottaa asian huomioon.
Rohkaisisin näin; ajattele miltä susta tuntuu kun se kipu on poissa, suoranainen autuus, samalla tiedät, ettei se voi enää ruveta särkemään, kun asia on hoidettu. Reippasti vaan sinne ja asia pois päiväjärjestyksestä, ei tarvi jouluakaan kärvistellä, käyt vaikka palkaksi ostamassa itsellesi jotakin pientä mukavaa =)

kiitos kannustavista vastauksista :flower: Nyt pitää vaan saada itteni vielä soittamaan aika. Aina uhoan että nyt lähtee hammas ja sitten kun kipu helpottaa niin perun puheeni. :| Mistä muuten johtuu, että hammas särkee iltaisin yleensä ja varsinkin makean syönnin jälkeen?

Yhteistyössä