Pian 4v lapsi kakkaa vielä vaippaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityli"

Vieras
kaikkea on kokeiltu: kiristystä, lahjontaa ja uhkausta. Ihan kaikkea.

Ei vain suostu kakkaamaan pönttöön tai pottaan. On muuten ilman vaippaa, yöt ja kaikki, ja käy itse pissalla.

Blaah, mitä neuvoksi? Alkaa olemaan keinot vähissä... :(

Siis hänkö ilmottaa millon kakattaa ja sitten te laitatte vaipan johon sanoma vastaanotetaan? En tiedä, mä oon niin julma että toteaisin vaan etten aio enää vaippoja ostaa ja jättäisin laittamatta. Palkinto sitten onnistuneesta potta/pönttökakasta.

Meillä 2,5-vuotias on jo varmaan reilu vuoden iästä osannut kakata pottaan, mutta ihan nyt on tullut ongelmaksi, ettei suostu potalle, ja sitten pikkareihin tulee pieni tuhru. Sitten pienen painostuksen alla vasta itkee, että on kova kakkahätä, ja menee potalle. Uloste on ihan normaalia, ei valita tai myönnä vatsakipuja.

Päätettiin nyt kokeilla pari viikkoa sitä, että lopetetaan asiasta jankkaaminen. Epäilen, että tyttö kieltäytyy menemästä potalle siksi, että siitä on tullut jonkinlainen uhman ilmentymä ja kiistakapula. Lapsi ehkä kokee "oman reviirinsä" olevan uhattuna, jos kakka-asiaan puututaan liikaa. Päätettiin siis, ettei enää sanota mitään. Jos kakkaa housuun, todetaan vaan että aha, ei tainnut olla kovin mukava kokemus, ja vaihdetaan housut. Jos haluaa lempihousunsa ja ne ovat pissassa/kakassa, todetaan se silleen kuivan asiallisesti, tekemättä siitä draamaa. Saa nähdä, miten käy. Ajattelen vaan siltä kannalta, että loppujen lopuksihan pottaan/pönttöön kakkaaminen ei ole kilttiä, vaan aikamoisen käytännöllistä.

ollaan yritetty sitä, ettei anneta vaippaa kun hätä iskee, niin lapsi meni niin ummelle, että jouduin hakemaan peräruisketta ja vatsan pehmennyslääkettä apteekista (oli jo melkein viikon kakkaamatta)... ei sekään ollut hyvä. :(

[QUOTE="äityli";24933896]ollaan yritetty sitä, ettei anneta vaippaa kun hätä iskee, niin lapsi meni niin ummelle, että jouduin hakemaan peräruisketta ja vatsan pehmennyslääkettä apteekista (oli jo melkein viikon kakkaamatta)... ei sekään ollut hyvä. :([/QUOTE]

Mä en oikein tajua tätä. Jos mulla on kakkahätä, ni kyllä se ennemmin tai myöhemmin käy niin kovaksi, ettei sen tuloa voi estää. Miten siitä siis voi mennä ummelle?

[QUOTE="vieras";24933908]Mä en oikein tajua tätä. Jos mulla on kakkahätä, ni kyllä se ennemmin tai myöhemmin käy niin kovaksi, ettei sen tuloa voi estää. Miten siitä siis voi mennä ummelle?[/QUOTE]

Oli ummella.. ehkä se on niin psykologinen juttu lapselle, kun ei anneta vaippaa.. :( näin kävi meillä...

[QUOTE="äityli";24933896]ollaan yritetty sitä, ettei anneta vaippaa kun hätä iskee, niin lapsi meni niin ummelle, että jouduin hakemaan peräruisketta ja vatsan pehmennyslääkettä apteekista (oli jo melkein viikon kakkaamatta)... ei sekään ollut hyvä. :([/QUOTE]

No mutta, sitten peräruisketta ja lääkettä ja sittenhän se tulee se kakka jo itsestään. Ei vaan anneta sitä vaippaa vaan ohjataan lapsi hellän määrätietoisesti pöntölle. Sitten kerran jälkeen huomaa ettei ollutkaan sen isompi juttu. ja jos kerta ei riitä niin toistetaan sama niin monta kertaa että lapsi tajuaa että vaippaa ei enää tule.

Kuulostaa jo joltakin psyykkiseltä traumalta..onko teillä asiat kotona kunnossa?

No, minulla on neljä lasta.
Ensimmäinen teki ekan kerran kakat pottaa 2,5v. Sitten alkoi innostua enemmän 2v 9kk, jolloin teki jo sillon tällöin. Löysin kivoja lasta kiinnostavia tarroja.
Toinen teki ekan kerran kolmevuotiaana.
Sanottiin, että vaippaa ei tule. Ja laitettiin vessaan. Oli potalla ja luettiin. Sitten se kakka tupsahti ja tarra saatiin. Voi sitä pienen riemua.

Näistä kaksosista toinen ei ole koskaan vierastanut pottaan tai pönttöön tekemistä, mutta toinen hieman arkailee, mutta pönttöön tykkää tehdä. Potalle ei ollenkaan.

Lapset on erilaisia. Ei se, että Nico-Petteri tekee asiat eri tahdissa kuin Maija-Liisa, tarkoita, että Maija-Liisan perheessä asiat on huonommin, tai Maija-Liisa olisi jotenkin vajaa.

[QUOTE="Lilia";24933998]No, minulla on neljä lasta.
Ensimmäinen teki ekan kerran kakat pottaa 2,5v. Sitten alkoi innostua enemmän 2v 9kk, jolloin teki jo sillon tällöin. Löysin kivoja lasta kiinnostavia tarroja.
Toinen teki ekan kerran kolmevuotiaana.
Sanottiin, että vaippaa ei tule. Ja laitettiin vessaan. Oli potalla ja luettiin. Sitten se kakka tupsahti ja tarra saatiin. Voi sitä pienen riemua.

Näistä kaksosista toinen ei ole koskaan vierastanut pottaan tai pönttöön tekemistä, mutta toinen hieman arkailee, mutta pönttöön tykkää tehdä. Potalle ei ollenkaan.

Lapset on erilaisia. Ei se, että Nico-Petteri tekee asiat eri tahdissa kuin Maija-Liisa, tarkoita, että Maija-Liisan perheessä asiat on huonommin, tai Maija-Liisa olisi jotenkin vajaa.[/QUOTE]

No nuo sun lapseshan päästeli pottaan ihan normi-iässä. Jos 4-vuotias panttaa niin että ummetus iskee, ei kaikki ole kyllä ihan kohdallaan.

nosta lapsi pytylle kakalle kun tulee hätä. Lue hänelle kirjaa tai suihkuttele jos vessa pesuhuoneen yhteudessä. Tee siitä kiva leikki lapselle. Kokee silloin kakkaamisen positiiviseksi.

laittakaas äidit toilax peräruiske ensin itsellenne ja kokeilkaa. Se on aivan hirvittävä. Lapselle ei saa milloinkaan laittaa peräruisketta. Muut keinot kehiin joita kyllä on.

Minä antaisin sen vaipan - ja yrittäisin lahjoa potalle.

Mulla on 3 lasta, esikoisen kanssa ei mitään ongelmia, rupesi kakkaamaan ensin potalle ja sitten pytylle ihan normaali aikoihin.

Keskimmäisellä ilmeisesti kakka oli kovaa, ja kakkaaminen teki kipeää tuli kakka sitten vaippaan tai pottaan. Ei halunnut päiväkodissa kakata eikä koskaan siellä kakannutkaan, vaan rupesi panttaamaan kakkaa - ja kykeni tuplalääkitykselläkin panttaamaan kakkaa jopa kaksi päivää. Elämä rupesi pyörimään vain sen ympärillä, koska lapsi on viimeksi kakannut.Oli suuri helpotus, kun vihdoin kahden vuoden jälkeen asia rupesi sujumaan. Panttausjakso saattoi kestää viikon ja sitten lopulta tulevat kakat olivat aivan valtavan suuria, ja varmasti sen vuoksi kivuliaita, mikä vielä pahensi kierrettä.

Kuopuksella kesti pitkään ennen kuin rupesi kakkaamaan pottaan tai pyttyyn, mutta keskimmäisen ongelmien jälkeen, emme halunneet ruveta painostamaan. Poika kakkasi järjestelmällisesti kotona housuihin. Luulen, että hänellä ongelma oli siitä kiinni, että kakkaamisasento potalla / pytyllä ei ollut kovan kakan kanssa ihanteellinen. Mutta onneksi homma hänenkin kanssaan rupesi sujumaan alle vuodessa loppujen lopuksi.

Ja ei minusta nämä ongelmat kerro mitään perheestä. Lapset kuten joku jo aiemminkin totesi ovat erilaisia.

Palkitseminen toimi meillä parhaiten, kun poikaa opetettiin pois samasta tavasta. Ikää hänellä oli tosin vajaa 3 vuotta. Meillä oli jonkin aikaa lakupatukoita kaapissa, ja aina kun kakka tuli pottaan niin sai laku-palkinnon. Ei kauaa kestänyt, niin poika huomasi että sinne pottaan on helpompi ja mukavampi kakata.

Mun esikoinen teki kakat vaippaan myös lähemmäs neljävuotiaaksi. Jos vihjaistiinkaan siihen suuntaan, että pitäis pönttöön/pottaan tehdä, sai hirveen raivarin. Jos ei laitettu vaippaa, ei kakannut, josta seurasi myös ummetus. Meillä ihan tavallinen perhe ja kaikki mallillaan. Pojalle toi kakkaaminen vaan tosi henkilökohtainen juttu. Nykyään käy kakalla siten, että riisuu kaikki vaatteet pois ja lukee kirjaa. Hänellä tuo oma rutiini tosi tärkeä ja silloin se rutiini liittyi siihen vaippaan. Ennen 4-v synttäreitä kuitenkin oppi kakkaamaan pönttöön. En vaan enää muista, mikä se loppujen lopuksi oli se juttu, joka auttoi... ehkä aika ja painostuksen lopettaminen. jotenkin se meni niin, että yksi kakka saatiin pönttöön, niin siitä se sitten lähti. Jos syöttäis jotain kuitupitoista ja vaikka luumusosetta... ei pystyis pidättelemään niin, että ummetukselle menee. Tsemppiä! Ei ole ainoa poika, joka kakkaa vaippaan vielä tossa iässä. Meidän keskimmäinen taas oppi ekana kakkaamaan ja sitten vasta pissaamaan pottaan. Hän on tyttö. Lapsikohtaista siis. Ei todellakaan kerro mistään ongelmista perheessä!

meillä oli sama ongelma esikoisen kanssa. Ei suostunut kakkaamaan kuin vaippaan. Ja todellakaan ei onnistunut että ei vaan anna vaippaa kun toinen ei sitten kakkaa ollenkaan. Muuten pärjäsi päivät ilman vaippaa. Vuosi meni ennen kuin suostui suosiolla pottaan kakkaamaan.

[QUOTE="jaa";24934209]Mun esikoinen teki kakat vaippaan myös lähemmäs neljävuotiaaksi. Jos vihjaistiinkaan siihen suuntaan, että pitäis pönttöön/pottaan tehdä, sai hirveen raivarin. Jos ei laitettu vaippaa, ei kakannut, josta seurasi myös ummetus. Meillä ihan tavallinen perhe ja kaikki mallillaan. Pojalle toi kakkaaminen vaan tosi henkilökohtainen juttu. Nykyään käy kakalla siten, että riisuu kaikki vaatteet pois ja lukee kirjaa. Hänellä tuo oma rutiini tosi tärkeä ja silloin se rutiini liittyi siihen vaippaan. Ennen 4-v synttäreitä kuitenkin oppi kakkaamaan pönttöön. En vaan enää muista, mikä se loppujen lopuksi oli se juttu, joka auttoi... ehkä aika ja painostuksen lopettaminen. jotenkin se meni niin, että yksi kakka saatiin pönttöön, niin siitä se sitten lähti. Jos syöttäis jotain kuitupitoista ja vaikka luumusosetta... ei pystyis pidättelemään niin, että ummetukselle menee. Tsemppiä! Ei ole ainoa poika, joka kakkaa vaippaan vielä tossa iässä. Meidän keskimmäinen taas oppi ekana kakkaamaan ja sitten vasta pissaamaan pottaan. Hän on tyttö. Lapsikohtaista siis. Ei todellakaan kerro mistään ongelmista perheessä![/QUOTE]

Kiitos tästä vastauksesta!! Tää kaksplussa on niin syvältä, kun täällä heti aletaan jo luetteleen, ettei kaikki ole kunnossa kotona ja syyttelemään.
Lapset on niin erilaisia. Ehkä meidän lapsi vaan sitten stressasi sitä, että täytyy nyt sen mennä pottaan tai pönttöön kakalle.. me kun sitä yhdessä vaiheessa ihan melkein jo pakotettiin ja sitten meni ummelle.

Ja tiedän, että peräruiske ei mikään mukava ole (saanut itsekkin sellaisen), mutta parempi se, kuin että vatsa menee niin tukkoon, että tulee suolitukos tai joku muu vastaava paha juttu.

Asiallisista vastauksista ja kannustuksesta KIITOS!! :)

Tämä tepsii. Meilläkin kokeiltiin kaikki keinot. Kunnes löysin jutun jossa lapsi tosiaan tekee ensin vaippaan vessassa tarpeensa. Oli joku lelu mukana vessassa. Sitten kun seuraava vaihe tuntuu jo turvalliselta. Lapsi tekee istuiltaan kakan pöntölle/potille vaippa päällä. Meillä tämä istuma asennossa tekemisen jälkeen lapsi vain yksi päivä meni itse ilman vaippaa potille ja teki kakan. Tietenkin palkittiin joka vaiheesta. Jos miettii, niin ajattele jos ite tekisit kakat aina seisaaltaan vaippaan niin kehoa täytyy totuttaa tekemään se kakka istuiltaan. Meidän pojalle se oli ensin kynnys, sekä, että viemäri pelotti. Mutta sekin haihtui, kun oli itsekin iloinen kakan tulosta. Tärkeintä, ettei pakota lasta, kun he ovat yksilöllisiä. Äläkä vertaile muihin, sillä se on kuluttavaa.

Yhteistyössä