Pidätkö jotenkin omituisena jos ihminen menee lukion jälkeen ammattioppilaitokseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minäminä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minäminä"

Vieras
Onko teidän ajatus se, että lukion jälkeen olisi mentävä vähintään ammattikorkeakouluun? Mitä ajattelet ihmisestä joka menee lukion jälkeen "vain" amikseen?

En pidä omituisena. Monet käy nykyisin ammattilukion. Monet menee lukioon, koska ei haaveammattia vielä ole kuten itse tein. Jotkut tekniselle alalle haluavat käyvät ammattilukion, jotta oppivat työn ja samalla lukiossa voi opiskella kemiaa, fysiikkaa ja matematiikkaa ja saa hyvät valmiudet yliopisto-opintoihin.

Mä menin lukion jälkeen kosmetologikouluun ja monella mun luokkalaisellakin oli lukiotausta. Ei kai sitä outona kukaan pidä, toki joku saattaa ihmetellä, että miksi et mennyt suoraan peruskoulusta ammattikouluun. Mulla tosin ei ollut 15-vuotiaana varmuutta siitä, mihin ammattiin haluan joten kävin lukion.

No riippuu vähän mille alalle.. Ois outoo mennä lukemaan lähihoitajaksi, kun vois lukea suoraan sairaanhoitajaksi. Jos taas vaikka partiurilinjalle, niin enpä tuota ihmettelis..

En pidä. Mä ajattelisin, että hän on lukion aikana keksinyt oman alansa ja lähtee nyt opiskelemaan sitä. Miksi pitäisi lähteä lukion jälkeen korkeakouluihin, jos ei ole kiinnostunut sellaisista aloista mitä siellä opiskellaan?

Ehkä ensimmäisenä tulee mieleen, että lukion paperit ovat niin huonot ettei niillä pääse mihinkään korkeakouluun. Toisaalta voi olla että on lukion jälkeen löytänyt oman alansa, eikä siihen tarvitse korkeakoulua :)

Ammattikorkeaan päästäkseen ei tartte käydä lukiota edes. Ja käsittääkseni ammattikouluissa on peruskoulu- ja lukiopohjaiset linjat erikseen, ainakin ennen on ollut. Ihan normia tuo on, että mennään lukion jälkeen amikseen. Lähihoitaja ja sairaanhoitaja tekee eri hommia, jos haluaa vaikka päiväkotiin lastenhoitajaksi, niin voi mennä lähihoitajakouluun, sairaanhoitaja ei saa samanlaista pätevyyttä "perustason" hoitoon (esim.lapset, vanhukset) kuin lähihoitaja.

Kyllä mä vähän ihmettelin kun ystävä meni lukiosta suoraan lähihoitajaksi opiskelemaan ja siitä sairaanhoitajaksi..

No kuule, jospa se ei heti päässyt sinne sairaanhoitajalinjalle tai ajatteli ensin haluavansa esim. päiväkotiin töihin ja muutti myöhemmin mieltään....

Siis, kun ei sinne amk:hon tai yliopistoon vaan MENNÄ. Parempihan se on jotain hyödyllistä tehdä, samalla kun oottelee koska pääsee pääsykokeista läpi...

En pidä yhtään omituisena. Moni kaveri on noin tehnytkin. Yläasteen jälkeen mentiin koko porukka lukioon kun ei kellään ollut mitään parempaakaan mielessä. Siitä sitten kolmessa vuodessa kypsyteltiin, ja osa lähti amikseen opiskelemaan itselleen ammattia. Osa jatkoi yliopistoon, osa muualle. Yksi on opiskellut amiksen jälkeenkin vielä 2 tutkintoa.

Yhteistyössä