Pidätyskyky parani synnytyksen jälkeen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

onnellinen

Jäsen
27.06.2004
133
0
16
Nyt on synnytyksestä kulunut 3kk. Ikää mulla on 23 vuotta.

Ennen kuin olin raskaana mulla oli jonkunlaisia pidätys ongelmia, pissaa tuli usein housuun yskisessä, aivastaessa, nauraessa. Sama toki jatkui raskaudenkin ajan.

Sitten synnytyksen jälkeen pidätysongelmat hävisivät kokonaan vaikka sainkin imukuppisynnytyksessä kaksi isoa toisen asteen repeämää. Nykyään ei lirahda ollenkaan housuun yskiessä, aivastaessa eikä nauraessa - ei ole kertaakaan!

Onko kenellekään muulle käynyt näin onnekkaasti? Kun eikös sen pitäisi olla juuri toisin päin! Tosi outoa. Keksiikö kukaan selitystä?

Minulle kävi niin, että ensimmäisen synnytyksen jälkeen paikat jäivät väljiksi ja virtsakin lirahteli vielä muutama kuukausi synnytyksestä. Toinen synnytys korjasi tilanteen. Paikat ovat nyt melkein kuin ennen raskauksia, itseasiassa ihan sopivat.

Toinen lapsi oli 800 g painavampi kuin eka. Silti ponnistusvaihe meni tokassa helpommin ja nopeammin kuin ekassa synnytyksessä (56min ja 5min). Palautuminen oli tokassa nopeampaa ja "tulos" parempi eli sopivan tiukka. Painoin saman verran molempien synnytysten jälkeen. Tein samat lantionpohjanlihasten jumpat molempien synnytysten jälkeen. Virtsankarkailua ei nyt ole ollut ollenkaan.

Nähtävästi siis synnytysten jälkeisessä toipumisessa voi olla eroa. Uskaltaisikohan vielä yrittää kolmatta, kun ei voi tietää, että miten palautuisin taas seuraavasta synnytyksestä? Hormonitoiminta tuntui voimakkaammalta toisen synnytyksen jälkeen. Kohtu supisteli paremmin ja vointi oli heti parempi. Saattoihan silläkin olla vaikutusta, että ponnistus meni helposti, mutta toisaalta ulos tuli 4kg vauva tällä kertaa.