Pieleenmenneitä sektiokokemuksia, anyone?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sande
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sande

Vieras

Heips. Sain tänään ajan sektioon viikon päähän. Syy: (iso) vauva poikittaistarjonnassa ja kasvot alaspäin (??). Lääkäri totesi, että missään nimessä alatiesynnytys ei tule kyseeseen, olisi "hullun hommaa" lähteä yrittämään moista. Minulla takana siis yksi helppo alatiesynnytys ja siksi asia ei kovasti miellytä.

Pari asiaa mietityttää. Ensinnäkin: lääkäri vakuutti, miten turvallinen ja riskitön toimenpide SUUNNITELTU sektio on ja puhui sektion hyvistä puolista todella vakuuttavasti. Ainoa, mikä hieman vesittää ko lääkärin puhetta/ammattietiikkaa on se, että sama lääkäri paasasi sisarelleni ainoastaan 7,5 kk:tta sitten, miten iso leikkaus ja täynnä riskejä sektio on, ja mikä kaikki voi mennä pieleen sekä äidillä että vauvalla sektiossa. Sisareni halusi pelkosektion siis. Outoa.

Kirjallisuudesta ja netistä ´löytää läjäpäin tietoa sektiosta ja riskeistä. Kuitenkin haluaisin tähän keskusteluun vastauksia niiltä, joilla on oikeasti jotain mennyt pieleen suunnitellussa sektiossa. Paljon kertomuksia on onnistuneista sektioista (joka on hyvä!), mutta nyt toivoisin siis vastauksia sinulta, joilla on jotakin tapahtunut a)itselle b)vauvalle sektiossa.

Eihän tehdä tästä sektio vs alatiesynnytyskeskustelua, kiitos!

Miksi ihmeessä haluat kuulla PIELEEN MENNEITÄ sektiokokemuksia :o
Joka tapauksessa sulla sektio edessä; kannattaisiko ennemminkin pysytellä positiivisissa kokemuksissa ja kyllä, riskit on tietysti kaikessa mutta tuskin sun oloa helpottaa jos alan ns. kauhutarinoita tässä kertomaan?

Itselle tehty hätäsektio vuosi sitten ja kaikki meni erinomaisen hyvin. Tuttavapiirissä kyllä yksi äiti jolle tuli pahoja ongelmia (vuoto jota ei saatu tyrehtymään) kiireellisen sektion yhteydessä ja hengenlähtö oli todella hiuskarvan varassa.

turhaa varmaan etukäteen panikoida, vaikka sectio suuri leikkaus onkin. Itsellä kokemusta hätäsectiosta ja suunnitellusta. Hätäsectiossa kaikki meni aika hyvin. Suunniteltu sectiokin onnistui vauvan osalta hyvin. Olin jo kotiutunut sairaalasta vauvan kanssa, kun viikon jälkeen nousi korkea kuume. Haavasta rupesi tihkumaan visvaista verta ja tulehdusarvoni olivat yli 300. Takaisin sairaalaan, jossa viikon lääketipan jälkeen huomattiin ultrassa että vatsanpeitteissäni oli tosi suuri hyytynyt verikakku. Sectiossa ommellaan vatsanpeitteitä kiinni n.7 kerrosta, joista minulta oli revennyt kaksi ja veri oli päässyt valumaan sisuksiin ja tulehdus päällä. Kuume rupesi laskemaan vasta kun kaikki veri pitkällä neulalla imettiin vatsanpeitteiden päältä ulos. Eli leikkauksen jälkeen kannattaa ottaa todesta varoitukset ettei nosteta edes vauvaa. Panosta toipumiseen kunnolla. Tsemppiä, kaikki menee varmasti hyvin!

Ja totta kai lääkärit kertoo riskeistä eri tavalla eri henkilöille.
Ne yrittää (jotkut) väen väkisin saada ihmisen alatiesynnytykseen joka pelkää hitosti sitä.
Ne katsoo jos vaikka pelkäisi sitten sektiotakin ja vaikka suostuisi alatiesynnytykseen. Jotkut lääkärit kun ei tajua todellakaan synnytyskammoa! Se kun on HENKINEN tila, vakava sellainen, raju pelko.

Niin, tietenkin lääkäri kertoo sulle asian lohdutellen...

Sektio, suunniteltu, on tänä päivänä turvallinen MUTTA tietenkin alatiesynnytys on parempi vaihtoehto ELLEI OLE ESTEITÄ SILLE. Alatiessäkin riskinsä joita ei voida aina edes etukäteen ennustaa.

Sinulle sektio on turvallisin vaihtoehto fyysisten syiden vuoksi, siksi lääkäri puhui noin.
Siskollesi alatie olisi ollut fyysisesti turvallisempi, sillä hänellä ei ollut moisia esteitä mitä sinulla. Siksi lääkäri puhuu eri tavoin teille.

en halua kauhutarinoita, vaan realistisia kokemuksia. Mennessäni synnyttämään tiesin esim. seuraavia tapauksia a)sulkijalihas oli revennyt b)lapsi oli vammautunut pysyvään aivovaurioon synnytyksessä c) häntäluu oli murtunut. Osaan suhtautua tietoon kiihkoilematta. Sektiosta ja sen riskeistä puhutaan paljon enemmän kuin alatiesynnytyksen vastaavista, kuitenkaan esim. ystäväpiirissäni ei ole kenelläkään mennyt pieleen sektio. Lisäksi lääkärin kaksinaismoralismi arveluttaa. Tottakai luotan, että sektio on minulle parempi ja haluaisin tietää, mikä on mennyt pieleen, jos on mennyt

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön:
turhaa varmaan etukäteen panikoida, vaikka sectio suuri leikkaus onkin. Itsellä kokemusta hätäsectiosta ja suunnitellusta. Hätäsectiossa kaikki meni aika hyvin. Suunniteltu sectiokin onnistui vauvan osalta hyvin. Olin jo kotiutunut sairaalasta vauvan kanssa, kun viikon jälkeen nousi korkea kuume. Haavasta rupesi tihkumaan visvaista verta ja tulehdusarvoni olivat yli 300. Takaisin sairaalaan, jossa viikon lääketipan jälkeen huomattiin ultrassa että vatsanpeitteissäni oli tosi suuri hyytynyt verikakku. Sectiossa ommellaan vatsanpeitteitä kiinni n.7 kerrosta, joista minulta oli revennyt kaksi ja veri oli päässyt valumaan sisuksiin ja tulehdus päällä. Kuume rupesi laskemaan vasta kun kaikki veri pitkällä neulalla imettiin vatsanpeitteiden päältä ulos. Eli leikkauksen jälkeen kannattaa ottaa todesta varoitukset ettei nosteta edes vauvaa. Panosta toipumiseen kunnolla. Tsemppiä, kaikki menee varmasti hyvin!

Vauvahan on just se mit saa nostella ja kantaa. Muut kanniskelukiellot kyl kannattaa ottaa vakavasti. Mullakin meni sectio hyvin, ei mitään tullu ongelmaa. Haava tosin tulehtui.

mä en tosiaan ymmärrä minkä ihmeen vuoksi tahdot tietää pieleen menneistä sektioista. sanoohan sen järkikin että isossa leikkauksessa VOI mennä jotain pieleen, mutta jos et tosiaan aio siihen "hullun hommaan" alkaa niin hyvä ihminen, koita edes ajatella positiivisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja no haloo:
mä en tosiaan ymmärrä minkä ihmeen vuoksi tahdot tietää pieleen menneistä sektioista. sanoohan sen järkikin että isossa leikkauksessa VOI mennä jotain pieleen, mutta jos et tosiaan aio siihen "hullun hommaan" alkaa niin hyvä ihminen, koita edes ajatella positiivisesti.

ok, no et sitten ymmärrä. Sitten ei tarvitse vastata tähän kyselyyn..ehkä joku muu ymmärtää

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön:

Nyt mua kävi kiinnostaa noi kerrokset :D

Mä tiiän vaan ihon, fascian, subcutiksen, lihakset. Sitte peritoneum ja kohtu.

Tahtoo tietää sen seitsemännen.

Toisaalta joku noista voidaan kahdessa kerroksessa ommella, kuten kohtu muistakseni. Ja lihakset. :xmas:

Ja onhan noita syitä pieleen menemiselle.

Repeää joku paikka; kohtu, suoni, virtsaputki.

Tulee vahinko lääkärille ja puhkeaa vaikka suoli.

Sedaatio menee pieleen; oot allerginen sille aineelle tai et käy hengittää.

Vuotoa ei saa tyrehtyettyä jne jne... :xmas: :/

itse sektio meni hyvin, mutta se puudutus epäonnistui sen 10 kertaa, ne laittoi sitä piikkiä väärään paikkaan ja se SATTUI ihan kuin ois puukolla vedetty reisi auki tai jotain.. mun tapaus on kuulemma harvinainen alhaisen paineen vuoksi selkäytimessä, lääkäri oli kovin pahoillaan jälkeen päin, ja toivoi ettei mulle jäisi traumoja...toinen juttu leikkauksesta toipuminen, mulle se oli tosi vaikeeta, kivut oli kovat. mut nekin on niin yksilöllisiä ja varmasti sinulla menee kaikki hyvin, tsemppiä :)

Mulle sektio on aiheuttanut lähinnä vain vakavia ongelmia uudessa raskaudessa.
Tosin viimeisimmässä sektiossa lääkäri ei meinannut saada vauvaa ulos ja vaikutti itse vähän säikähtäneeltä. Ompeli myös ihan tolkuttoman rumasti + jätti sulavia niitä sinisiä sulavia lankoja näkyviin haavan välistä ja päällimmäisistä ompeleista osa tulehtui kun tikit olivat tosiaan niin makkaralle ommellut, ettei niitä saanut kunnolla kuivattua.

Yhteistyössä