Hae Anna.fi-sivustolta

Pienen lapsen iltarukous

Viestiketju osiossa 'Vanhempana' , käynnistäjänä Levolle lasken Luojani...., 11.11.2006.

1. Olen yrittänyt etsiä kaksi vuotiaalle pojanpojalleni iltarukousta, mutta en ole löytänyt mielestäni sopivaa. Voitteko auttaa minua kanssasisaret? Kertokaa minulle, mikä iltarukous teillä käytössä.

2. yksi Vierailija

Rakas Jeesus
    siunaa meitä,
    anna meille enkeleitä,
    siivilläsi meitä peitä.

( olen kuullut, että oikeasti lopun pitäisi olla "siivillänsä meitä peitä", mutta se on liian monimutkaista)

Aluksi emme rukoilleet yhdessä vaan lauloin hänelle tuutulauluna

Levon hetki jo lyö,
    jo joutuvi yö.
    Pien armaani mun
    nuku lauleluhun.

Siipi enkelin on
    suojas voittamaton,
    senpä turviss´ sä saat
    nähdä untesi maat.

3. äiti minäkin Vierailija

Minä lapsi pienoinen
    aamuin, illoin rukoilen
    pienet kädet yhteen liitän
    taivaanisää aina kiitän

4. Mummo Vierailija

Levolle lasken Luojani, Armias ole suojani. Sijaltain jos en nousisi, taivaaseen ota tykösi.

5. mam Vierailija

Mä hyväksi oppia tahtoisin,
    neuvo ja auta sinä.
    Tee sellaiseksi minutkin,
    kun olit sä Jeesus rakkahin
    niin pienenä kuin minä

6. ärks Vierailija

Kiitos isälle ja äidille tästä päivästä,
    rakkaudesta suuresta,
    punajuuresta!

-en mainitse jeesusta enkä muita jumalia koska ei pienen lapsen tarvitse vielä kuulla hupijuttuja-

7. äiti x 2 Vierailija

Rakas Jeesus siunaa meitä,
    anna meille enkeleitä,
    siivelläsi meitä peitä,
    älä meitä koskaan heitä.
    Aamen.

8. lapsena pelastänyt Vierailija

Kauniita rukouksia, mutta älkää käyttäkö tuota levolle laske Luojani, Armias ole suojani. Sijaltain jos en nousisi, taivaaseen ota tykösi. Minulle se luettiin lapsena ja muistan miten pelkäsin, että yöllä kuolen.

9. Mie myös Vierailija

Ihan samat muistot. Aloin pelätä kuolemaa viisivuotiaasta kun mummo opetti tuon rukouksen. Pelkäsin nukahtaa kun ajattelin, että kuolen silloin varmasti.

Lapselle pitää ainakin selittää asiat perusteellisesti, mutta siltikin pieni voi sotkea asioita ja kehitellä niistä omia näkemyksiä ja tulkintoja.

10. Kans Vierailija

Sama pelko. Piti vielä miettiä pää puhki, mikä se semmoinen "sia" on, onko se sama kuin sika. Paha kuitenkin ja pelottava.
    Tuolla edellä oli somia ja lapselle sopivia lempeitä rukouksia, varsinkin laulu "Levon hetki". Siitäkin voi hieman muutta sanoja, vaikkapa "Levon hetki jo on jne". Lapset kun kummasti luovat noita mielleyhtymiä, joten sana lyö- voi olla sellainen.

11. Iluvatar76 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä iltarukous on edesmenneen isäni lapsuudesta ja myös omastani ja nyt luen tuon rukouksen pojalleni (hän kun on vasta 7kk).

Sun suojassasi Jumala
    mä olen aina turvassa.
    Sä yöllä sekä päivällä
    ole aina lähellä.
    Aamen.

12. sijaltainen Vierailija

Aika moni lapsi on kuulemma pelännyt, jos sijaltainen nousee. Pelottavan kuuloinen otus, kun pitää mennä taivaaseen karkuun.

13. Siskoni luki neljän lapsensa kanssa iltaisin " Levolle lasken ....".
    Yhtenä aamuna hän kuoli yllättäin lasten läsnä ollessa. Heitä kuitenki luhdutti tuo yhteinen illalla luettu rukous... Äiti oli nyt siellä taivaassa kun niin oli rukoiltu...

14. sijaltain... Vierailija

meille mummu opetti tuon rukouksen.
    En ymmärtänyt sanoja joten olin muuttanut ne muotoon: jos en aamulla aikaisin nousisi.
    Teini-iässä ja myöhemmin kun aamu-uni oli makeinta vitsaili isäni usein, että jokos olet päässyt taivaaseen!

15. srk Vierailija

Kysypä seurakunnan lapsityöntekijölitä tai papeilta kirjaa lasten rukouksista.

16. R.S Vierailija

Mun lapset käyttää vanhaa rukousta, joka on kulkenut suvussa tuhansien vuosien ajan. Siis oikeasti, sillä esi-isäni ovat suoraan Aabrahamista, Iisakista ja Jaakobista.

17. DK Vierailija

Löysin Citymarketista kirjan nimeltä "Pienen oma rukouskirja" 9,90€. Tosi ihania ja yksinkertaisia rukouksia, jotka pienikin ymmärtää.

18. jsaa Vierailija

Miksi lapsen pitäisi rukoilla lainkaan? Annetaan lapsen vanhempana itse päättää mihin jumalaan uskoo, tai jos lainkaan haluaa uskoa. Mielestäni uskontoa ei saisi pakkosyöttää pienelle lapselle.

19. [email protected] Vierailija

samoin minua pienenä pelotti "jos sijaltain en nousisi"...en uskaltanut nukkua, kun pelkäsin, että kuolen yöllä. Siksi opettelin mielestäni paremman iltarukouksen, jota sitten käytin myös omille lapsilleni aikanaan: "Sylihisi Jeesus rakas, nukkua mun taasen suo. Enkelisi kaitsijaksi, käske vuoteheni luo. Amen." Siunaa isää, äitiä jne...
    Oli ihan erilainen tunne nukahtaa!

20. En mäkään mitään rukousta lapselleni opettaisi (vaikka kirkkoon kuulutaankin). Siitä ei jää lapselle mitään evästä käsitellä esim. päivän tapahtumia tai elämän kummallisuuksia. Usein lapsi ei ymmärrä sisältöä ollenkaan kuten aikaisemmissakin kirjoituksissa näkyy.

Musta rukous on lapselle ennemminkin "loru" kuin mitään muuta tai juuri väärinymmärryksiä herättävä tekstinpätkä. Musta keskustelu on paljon parempi kuin joku rukouksen pamauttaminen.

Rukouksen sijaan käymme läpi päivän tapahtumat, laulan muutaman unilaulun ja myöhemmin kun lapsemme ymmärtää enemmän, voisimme vaikka miettiä, mikä päivässä oli hyvää ja mistä voisi olla kiitollinen.

21. DK. Vierailija

Kaipa tuota voi keskustellakin, vaikka lukisikin sen rukouksenkin. Siinä mainitsemassani kirjassa oli rukouksia, joissa esimerkiksi vain kiitettiin siitä, että maha on täynnä ruokaa tms. Ihana minun mielestäni. En tiedä mitä haittaakaan rukouksista voi olla, ei sen tarvitse olla mitään pakkotuputtamista. Minusta se kuuluu jo ihan yleissivistykseenkin, kun kristinusko on koko länsimaisen yhteiskunnan perusta, lakeineen kaikkineen. Itse elin perheessä, jossa isä ei kuulunut kirkkoon ja äiti oli hyvinkin uskovainen, samoin suku hänen puoleltaan. En ole ainakaan itse kokenut, että minut olisi jotenkin aivopesty. Välillä oli vaihe, etten uskonut mihinkään, nyt on rauhallinen tunne siitä, että saan uskoa omalla tavallani. Yksinkertaistettuna se ei ole mitään muuta, kuin positiivista ajattelua, uskoa hyvään. Mutta kaikki tavallamme.

22. sipuliz Vierailija

Veljeni pohti että miksi hänen pitää rukoilla "armeijas ole suojani" kun on vasta niin pieni poika...

23. vieras Vierailija

Löysin pojalleni kivan iltarukouksen päiväkerhon rukouksista, poika on 3v.

Päivän touhut taakse jää,
    minua jo väsyttää.
    Kiitos että nukkumaan
    peiton alle mennä saan.
    Hyvää yötä Jumala, siunaa meitä kaikkia,
    aamen.

24. jh Vierailija

Joo! Eikä opeteta lasta puhumaan eikä uimaan eikä kävelemään. Päättäköön itse vanhempana, mitä kieltä haluaa puhua tai haluaako oppia uimaan tai kävelemään...

25. äiti Vierailija

Saapunut on ilta, uni tulla saa
    rukousten silta meitä kannattaa
    Jeesus hoida meitä, vierellemme jää
    anna enkeleitä kun on pimeää.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri