Pienen lapsen jatkuva yöyskä, limaoksennukset ja astma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tinttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tinttu"

Vieras
Kokemuksia ja mitä mun täytyisi tehdä, lapsella 6kk ikäisestä asti ollut yöyskää, sellaista hakkaavaa ja kuulostaa niinkuin lima ei irtoa. yökkii ja usein myös oksentaa lopulta. Tätä on vähintään 2krt viikossa, välillä useammin. Lapsella myös flunssan yhteydessä hengenahdistusta, ventoline auttaa, pitkällä viiveellä tosin. Spiira ei auta mitään. Osastolla ei tarvitse olla,eikä tarvitse lisähappea, ei niin paha ahdistus että saturaatiot menis tosi huonoksi. Astmatutkimukset käynnissä. Tällä hetkellä käytössä flixotide aamuin illoin sekä tarvittaessa ventoline.

Se vaan että kun näitä yskimisiä on ollu nyt 2 vuoden ajan joka helvetin viikko niin alkaa itkettään kun ei saada kumpikaan nukuttua. Välillä tää yskiminen alkaa alkuillasta, välillä aamuyöllä. Kestaa 1-2h -annan ventolineä, vettä. Nukutan sohvalle pystyasentoon.Välillä auttaa, useimmiten vasta se oksentaminen lopettaa yskimisen.

Ja tuntuu ettei oteta vakavasti kun sitä hengenahtautta ei ole usein. Väsyttää ja vituttaa kun muuten sais jo vihdoinki nukkua nii sitten lapsi raukka yskii ja röhii tuntitolkulla monta kertaa viikossa.

Miten sitä yskimistä voi helpottaa??? onko muilla tällaista?? kertokaa kokemuksia

Mä oon pessyt pyykit (lakanat/pyyhkeet) illalla, ja laittanut pyykkitelineen makkariin kun mennään nukkumaan. Voit myös kastella pyyhkeitä ja laittaa sängyn viereen yöksi. Ja makkarin ovi kiinni. Meillä tämä on helpottanut öitä joka yskä-taudissa. :) On myös olemassa ihan ilmankosteuttamiseen olevia laitteita.

Putket on laitettu puoli vuotta sitten korviin jatkuvien korvatulehdusten takia.Lapsi oli 2v silloin. Mutta tähän yskimiseen ne ei auttanut.Meillä oli jotain 15 korvatulehdusta vuoden aikana ennenkuin edes koko lähetettä sairaalaan putkitukseen laitettiin.

Ihmetyttää tuo terveyskeskus, lapsella tosiaan 6kk iästä asti ollu ventolinet ja flixot käytössä ja vieläkään ei ole astmadiagnoosia, aina vaan sanovat että katotaan katotaan, täyttele tuota päiväkirjaa ja puolen vuoden päähän poliaika. sitten osastolle jouduttiin ahdistuksen takia, siellä sanoivat että lopetakaa tuo flixotide, ainoastaan flunssan/paheman kauden aikana käyttäkää. No seuraavaksi tk:sta sanotaan että ottakaa takas käyttöön...? kai sitä pitäs vaan suunsa aukasta isommin ja sanoa että joku järki tähän hommaan kun en mä ite tajua tästä mitään, ja ennemmin haluaisin luottaa hoitaviin lääkäreihin entä kuulopuheisiin ja nettiin.

Putket on laitettu puoli vuotta sitten korviin jatkuvien korvatulehdusten takia.Lapsi oli 2v silloin. Mutta tähän yskimiseen ne ei auttanut.Meillä oli jotain 15 korvatulehdusta vuoden aikana ennenkuin edes koko lähetettä sairaalaan putkitukseen laitettiin.

Ihmetyttää tuo terveyskeskus, lapsella tosiaan 6kk iästä asti ollu ventolinet ja flixot käytössä ja vieläkään ei ole astmadiagnoosia, aina vaan sanovat että katotaan katotaan, täyttele tuota päiväkirjaa ja puolen vuoden päähän poliaika. sitten osastolle jouduttiin ahdistuksen takia, siellä sanoivat että lopetakaa tuo flixotide, ainoastaan flunssan/paheman kauden aikana käyttäkää. No seuraavaksi tk:sta sanotaan että ottakaa takas käyttöön...? kai sitä pitäs vaan suunsa aukasta isommin ja sanoa että joku järki tähän hommaan kun en mä ite tajua tästä mitään, ja ennemmin haluaisin luottaa hoitaviin lääkäreihin entä kuulopuheisiin ja nettiin.

lasten astman diganooi ja hoito kuuluu lastenlääkäreille, ei terveyskeskukseen. jos teille sieltä jotain määrätään niin vaatikaa päästä erikoislääkärile sairaalaan!! ei terkkarilääkärit sais määrätä mitään flixotiden aloituksia lapsille. ihme touhua!

lasten astman diganooi ja hoito kuuluu lastenlääkäreille, ei terveyskeskukseen. jos teille sieltä jotain määrätään niin vaatikaa päästä erikoislääkärile sairaalaan!! ei terkkarilääkärit sais määrätä mitään flixotiden aloituksia lapsille. ihme touhua!

Tätä myös ihmettelin??!

Nyt vaatimaan pääsyä erikoislääkärin hoitoon.

No niin ne vaan on terveyskeskuksesta flixotidea määräilleet. En nyt ihan 100% varmaksi muista kummassa ne sen ensimmäisen kerran määräsi, mut tk:ssa pääosin ollaan nyt asioitu ja sieltä on ohjeet tullu ja reseptejä määrätty uusin annoksin flixotideen.

Lukuunottamatta tätä viimeisintä osastokäyntiä - jonne terveyskeskuksesta lähetettiin lapsen hengitysvaikeuksien vuoksi.

No nyt meilä on marraskuun lopussa astmapolille aika. sitäkö odotan vai mitä? Onhan tässä jo kaksi vuotta kärvistelty. en tajua mikä mättää, kun sitä astma vinkunaa ja hengenahdistusta ei juurikaan ole kuin flunssassa.

Ja kun ei sitä diagnoosiakaan ole astmasta ni tuo lääkityshän maksaa ..

Onko asunnossa kaikki ok? Heti tuli mieleen, ettette vaan homeloukussa asuis.. Tsemppiä!

Vaiva ollut lapsella jo kaksi vuotta ja tämä on meille kolmas asunto siinä ajassa. Jokainen asunto ollut uusia, valmistuneet 2007 vuoden jälkeen (jos se vaikuttaa?) Siihen kun vielä lisätään oma herkkyys homeelle ja huonolle sisäilmalle, niin tuntuu epätodennäköiseltä että asuisimme homeloukussa.Onneksi

Ok, ymmärrän.

Mutta koita vaatia lähete erikoissairaanhoitoon. Kyllä sun lapsen kuuluu nyt saada kunnon hoitoa sairauteensa! Voimia sulle ja lapselle, varmasti on ollut tosi rankkaa :(

Tosiaan nyt vihdoin se aika astma- ja allergiapoliklinikalle ; ihopistotestit, keuhkojentoimintakokeisiin ja lääkärille aika. Siihenkin on vielä 2kk aikaa tosin..

Itkettää jo itselläkin se yskä. Lapsi oli vauvana jo tosi huono nukkumaan mä sen kanssa kahdestaan valvoin yöt ja nykyään kun hän muutein nukkuisi nii aina tuo yskä. Koskaan saa nukkua.
Mä teen vielä opintojen ohessa viikonloppuisin yötöitä mutta niitäkin olen joutunut vähentämään kun lapsi mummulassa yskii ja he sitten soittavat mulle huolissaan tietenkin.. :(

Itkettää ja ahdistaa kun sitä on niin tyhmä eikä osaa vaatia näemmä tarpeeksi. mä olen kuvitellut että siellä neuvotaan ja tämmöiselle maalikollekin selitetään mutta näemmä kaikki pitää itse ottaa selville ja vaatimalla vaatia. :(

Nääh, älä itseäsi soimaa! :hug:

Tk:ssa on varmasti ihan osaavaa henkilökuntaa, mutta kyllä sun lapsen vaiva kuulostaa jo siltä, että vaatii jo muuta kuin yleislääkärin osaamista.

Tuntuu että siellä muutenki alusta asti ovat ylenkatsoneet mua, olin nipinnapin 18 vuotias kun lapsen sain. Siten sitä sinnillä vaan pakko mennä eteenpäin ja hoitaa kun ne lapset nyt vaan itkee ja sairastaa. "Kun kerta itse nyt sen päätit pitää"

Masentaa vaan kun muuten menis jo niin hyvin, ja tämä ei vaan lopu tämä yskiminen ja oksentelu. Eikä osaa itse auttaa asiaa ollenkaan eikä tiedä mistään mitään.

Älä välitä ylenkatsojista :hug: Nyt ois tärkeintä että lapsi saa apua noihin vaivoihinsa. Nyt on flunssakausi vasta aluillaan, toivottavasti viimeistään marraskuussa pääsette osaavaan hoitoon ja lapsen vointi paranee. Jaksamisia!

Älä välitä ylenkatsojista :hug: Nyt ois tärkeintä että lapsi saa apua noihin vaivoihinsa. Nyt on flunssakausi vasta aluillaan, toivottavasti viimeistään marraskuussa pääsette osaavaan hoitoon ja lapsen vointi paranee. Jaksamisia!

Kiitti! :) ja voihan se olla myös omaa kuvitelmaa se ylenkatsovuus, ainakin nykyään.
Toivottavasti jotain tuolloin sairaalassa selviäisi, tai edes yritettäisiin jotain muutakin välillä. se nyt on ainakin omasta mielestä selvää että tuo flixotide ei auta tähän vaivaan ja on aivan turha meille, ainakin silloin kun ei ole flunssaa eikä hengenahdistusta.

Tuo kuulostaa niinku meidän pojan elämältä noin vuosi sitten. Koko ajan sairaana, yskää öisin, yökkäilyä, limaisuutta, heräilyä, kuorsausta ja hengityskatkoja jne. Päästiin kokeneelle lastenlääkärille ja arveli heti että isot risat. Käytiin korvalääkärillä ja Oltiin leikkausjonossa noin puolivuotta. Nielurisat ja kitarisat poistettiin. Kitarisa oli lääkärin jättisuuri ja märkivä vaikka Tulehdusarvoissa ei ollut ollut mitään vikaa vaikka oli jo pidemmän aikaa ollut tulehtunut. Ja sen leikkauksen jälkeen alkoikin sitten pojan uusi elämä, kaikki vaivat loppuivat ku seinään, nukkuu yönsä hyvin ja kokonaisuudessaan pojan kehitys on mennyt huimasti eteenpäin ku saa nukkua yönsä! Oli 2,5v ku leikattiin..

[QUOTE="Jenni";24769119]Tuo kuulostaa niinku meidän pojan elämältä noin vuosi sitten. Koko ajan sairaana, yskää öisin, yökkäilyä, limaisuutta, heräilyä, kuorsausta ja hengityskatkoja jne. Päästiin kokeneelle lastenlääkärille ja arveli heti että isot risat. Käytiin korvalääkärillä ja Oltiin leikkausjonossa noin puolivuotta. Nielurisat ja kitarisat poistettiin. Kitarisa oli lääkärin jättisuuri ja märkivä vaikka Tulehdusarvoissa ei ollut ollut mitään vikaa vaikka oli jo pidemmän aikaa ollut tulehtunut. Ja sen leikkauksen jälkeen alkoikin sitten pojan uusi elämä, kaikki vaivat loppuivat ku seinään, nukkuu yönsä hyvin ja kokonaisuudessaan pojan kehitys on mennyt huimasti eteenpäin ku saa nukkua yönsä! Oli 2,5v ku leikattiin..[/QUOTE]

Käsittääkseni kita- tai nielurisat (?) sairaalassa tutkittiin putkituksen yhteydessä. Tai he sanoivat että samalla tehdään jos on tarvetta..? En kyllä varmaksi mene kehumaan mutta tämmöinen muistikuva. Lapsi on kyllä putkituksen jälkeen pysynyt hyvin terveenä, oikeastaan vain pari pikku flunssaa ollut puolen vuoden aikana.. Enne putkitusta kun se oli jatkuvaa korvatulehdusta ja kuumeilua

Meidän lapsella hoidettiin astmaa 8kk, sitten röntgenkuvista vahingossa huomattiin, että lapsella on poskiontelotulehdus ja ahtaat poskiontelot.

Lääkärit eivät vaan olleet tulleet ajatelleeksikaan, että niin pienellä olisi poskiontelotulehdus, kun "ei noin pienellä ole poskionteloita."

Mutta pienelläkin lapsella voi olla ylähengitystietulehdus, joka olisi poskiontelotulehdus, jos lapsella olisi poskiontelot.

Meillä sama vaiva alkoi lapsen ollessa 10kk, nyt lapsi reilu 3v ja sama vaiva edelleen ajoittain (vähentynyt kuitenkin).. Astmadiagnoosi on, takana kaksi ahtauttavaa keuhkoputkentulehdusta ja atooppinen iho. Refluksi myös tutkittu aikanaan ja poissuljettu.. Korvakierre on mutta putkia ei vielä.. Flixotide tauotetaan aika ajoin kokeeksi, nyt menossa 5 vieroitus, oireet palaa aika pian lopetuksen jälkeen.. Elämä on ollut aikamoista vuoristorataa, pahimpaan aikaan ollaan eristäydytty asuntoon joka on vuorattu lakanoilla joka puolelta jos oksennus osuisi johonkin niistä.. Valvottu on öitä mutta tunnelin päässä on valoa.. Sekava selostus, VOIMIA sinulle, tiedän mitä käyt läpi.. Kannattaa vaatia lähete allergia/astmalääkärille, se on ollut meidän pelastus. Nyt kun meidät tuntevat niin puhelimella saadaan usein myös apu..

Yhteistyössä