Pienen vauvan (3vko) nukkuminen,mahavaivat yms....

11.09.2005
856
0
16
Oisin kysyny kuinka muiden pienet vauvat nukkuu?Meillä kun vauva nukkuu päivät ihan ok,mutta yöt valvotaan miltei läpeensä ja mahaa tuntuisi kipristelevän :( Pystyykö näin pienen vauvan rytmiin vielä mitenkään vaikuttamaan?Mielelläni nukkuisin yöllä...Ja onko normaalia että vauva kakkaa väh.10-12krt/pv,korvikemaidolla on?!

Kiitos avusta.

Meillä molemmat lapset on (ainakin tähän asti) tajunneet alusta asti yön ja päivän eron, meillä ei ole öisin tarvinnut saikkaantua valvomisten kanssa.

Jos jotain asialle voisi tehdä, niin ainakin sen, että pyri erottamaan yö ja päivä siten, että päivällä on ääntä ja valoisaa ja aktiivista seurustelua, ja yöllä taas hämärää, hiljaista, rauhallista, ei kommunikointia, vain tarvittavat vaipanvaihdot ja syömiset, ei mitään muuta äksöniä.

Vauva on toki vielä niin hurjan pieni, että minkäänlaista rytmiä hänellä ei sinänsä ehkä vielä olekaan, sitä nukahdellaan silloin kun väsyttää ja valvotaan kun jaksetaan... Mutta jospa se siitä pikkuhiljaa alkaisi sujumaan, kun "teet vauvalle selväksi", että kyllä minä kanssasi päivällä voin jutustella, mutta yöllä on tarkoitus olla hiljaa täällä makkarissa ja nukkua! =)

Tuon ikäinen vauva myös kakkaa tosi usein, joka vaipassa voi hyvinkin olla kakka ja se on aivan normaalia! Tuleehan pissaa myös?

Jaksamista teille, toivotaan että rytmi pian muuttuu ja saat itsekin levätä! :hug: Torku ainakin päivällä kun vauva nukkuu =)

Meidän 3kk poika on aina nukkunut yöt aika hyvin, nykyään jo tosi hyvin. Vatsavaivaa hänelläkin oli alkaen juuri tuolta kolmiviikkoisesta ja niitä huusi silloin alkuyöt. Siihen saimme avun vyöhyketerapiasta. Olen kuullut että siitä on usein apua myös vauvan nukkumisvaikeuksiin. Sitä ainakin voisitte kokeilla. Mutta kuten Ippukin kirjoitti, vauva on kyllä vielä niin pieni että tuollainen yökukkuminen taitaa kuulua asiaan valitettavasti ja vasta kun ikää tulee lisää niin sitä oikeaa rytmiä aletaan oppia...

Voihan myös olla että päiväsyömisistä mahaan kertyy ilmaa joka sitten yöllä valvottaa. Röyhtäytykset ovat siis tärkeitä, meidän poika on vasta viime aikoina "oppinut" kunnolla röyhtäilemään. Silloin noin pienenä röyhtäykset olivat kyllä työn ja tuskan takana! Me kokeilimme myös Cuplatonia ja Disflatylia mutta niistä ei ollut apua...

Jos vauva päivisin nukkuu paremmin, niin kannattaa tosiaan yrittää sitten sinunkin levätä silloin. Kyllä se vauveli sit iän myötä sen rytmin löytää!

Jaksamista teille toivottelen! :hug:

Meidän kuusiviikkoinen on joitain viikkoja mennyt paremman rytmin mukaan, yöt on kyllä nukkunut läpi jo viikon ikäisenä, muttai iltaräyhyt ja vatsanväänteet olivat kovat tuossa kolmen viikon ikäisenä. Me aloitetiin Relat viikon ikäisenä ja pari viikon päästä kakka vähän kiinteytyi ja harveni, sitä ennen oli varmaan tuo 6-10 kakkavaippaa päivässä.

Ehkäpä teilläkin siis helpottaa pian? Minä kokeilisin maitohappobakteereja ja pientä unirytmin opettelua, tosiaan yöllä seurustelu minimiin, iltarutiinit tutuiksi ja iltatankkaus vaikka pullomaidosta. Päivällä virikkeitä. Itse olen antanut pullosta omaa maitoa vielä 20-30 milliä ennen yöunta, mutta tietty liian täysi mahakin voi kiprustaa lisää.

Tsemppiä!

Poika valvoi kanssa yöllä muutaman viikon ikäisenä.. Killitti vaan, ei tietoakaan että olisi yö ja saisi nukkua. Pikkuhiljaa alkoi tajuamaan mitä yöllä tehdään. Yöllä olin ihan hiljaa sen kanss, ei seurustelua, eikä valoja, vaipan vaihtokin jätettiin pois. 3vko ikäisenä alkoi koliikki huudot ja kun niistä selvittiin noin 2kk ikäisenä niin jäi tavaksi valvoa kolmeen yöllä!! Pikku hiljaa alkoi aikastumaan nukkumaan meno ja nyt mennyt vajaan kuukauden 21:00 nukkumaan.
Alussa tuo nukkumaan menokin oli kovaa huutoa, kun olisi nukuttanu, mutta ei saanut unenpäästä kiinni. Tietyt ilta rutiinit auttoi asiaa kovasti. Ei mitään ihmeellistä. Kasin jälkeen hämärään makkariin vellille, sitten yöppäri päälle, hiukka höpötetään ja taas vähän syyään. Sitten iltasuukkojen jälkeen omaan sänkyyn unta hakemaan.

Mahavaivoihin pojalla auttoi vyöhyketerapia ja aika! Sitten D-vitamiinit piti aloittaa todella hitaasti. Jekovit käytössä ja kauan aikaa yhtä kahta tippaa päivässä. Relat-myös käytössä.
Kannattaa päivän aikana paljon "pyöritellä" vauvaa, jotta ilma pääsee ulos.

Yhteistyössä