Pienet lapset ja vähän vanhemmat kaverit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akkavalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Akkavalta

Jäsen
15.12.2006
651
0
16
Meidän tyty (5v) sai tänään uuden ystävän 7v tytöstä. Tämä tyttö on kovin käskevä, tee niin tee näin ei noin. Meidän tyttöä se ei näytä haittaavan mutta minusta se ei ole oikein.
En vielä sanonut mitään mutta jos sama jatkuu niin ajattelin jos nätisti ohjailisin leikkejä niin et meidänkin tyttö saisi välillä sanoa mitä leikitään ja et tee sinäkin niin ja noin.
Miten te tekisitte? Vai antaisitteko lapsen itse huomata että häntä "pompotetaan" ja tehdä omat ratkaisunsa?
Meidän tyty on kuitenkin vasta 5 ja ollut kerhossakin vain pari kk. Naapurin tyttö on jo koulu ikäinen.

joillekin lapsille sopii enemmän "määräilevä" käyttäytyminen ja toisille lapsille "alistuminen"

jos lastasi se ei haittaa, anna asian olla ja lasten leikkiä keskenään.
Kunhan katsot, ettei isompi rupea määräilemään vakavia juttuja, kuten "varasta mulle suklaapatukka kaupasta" (tällaisiakin lapsia on)

muistan itse olleeni määräilevä joillekin kavereille, mutta sitten taas jotkut toiset kaverit olivat niitä määräilijöitä.
Ei tuossa iässä vielä tajua, että kuka on "pomo"
lapset leikkivät niiden kanssa, kenestä pitävät.

Oli siinä pari kertaa jolloinka meidänkin tyty teki niinku ite halus vaik toinen sano et ei.
Se vaa tympäsee ku toinen juoksuttaa meidän neitiä. liukumäessä olivat niin tää toinen tyttö oli ylhäällä ja meidän tyty allaalla. Ylläältä pudotti hevosia ja meidän tyty otti kii ja kiipes ylös, vei hevoset tytölle ja tuli takas alas jne Ei siin mitään jos olisivat vaik vuorotelleet.
Sama monesti muutenki. Ku piti jotain hakee niin pisti ain meidän tytyn hakeen.
Ja kun hän on jo kouluiässä niin saa liikkua miten huvittaa mut meidän neiti ei saa poistua mun silmistä niin tämä tahtoo unohtua ja menevät liian kauas leikkiin.
Mul on vähän alkukankeutta näitten kaverisuhteitten kans ku omat viel niin pieniä. Ovat aikasemmin leikkineet vain omaikästen kans tai sukulaislasten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä menisin tälle tytölle sanomaan asiasta.

Minä taas kehottaisin taas tätä nuorempaa tyttöä samonaa vastaan, jos ei tunnu pomottelu mukavalta.
Antaa lasten ensin yrittää itse selviytyä sosiaalisista kanssakäymisistä :)
Jos ei asiat lutviudu, niin sitten voin puuttua asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja VEE:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä menisin tälle tytölle sanomaan asiasta.

Minä taas kehottaisin taas tätä nuorempaa tyttöä samonaa vastaan, jos ei tunnu pomottelu mukavalta.
Antaa lasten ensin yrittää itse selviytyä sosiaalisista kanssakäymisistä :)
Jos ei asiat lutviudu, niin sitten voin puuttua asiaan.

Minä vähän tässä kotosalla hänelle juttelin et tämä tyttö tykkää komennella mutta et joskus on ihan hyvä tehä niitä omiaki juttuja eikä vaan mitä toinen käskee.
Minä nyt kattelen ja annan olla mut jos näyttää et leikit on pelkkää komentelua ja passauttamista niin sit nätisti sanoo.
Hän on käynyt jo kaks kertaa kysymässä meidän tyttöö leikkiin vaik sanoin et syödään ja sit tullaan:)
Äsken herättikin meidän typyn ku ovikello soi. Onneks pienempi ei herännyt.
Joskus tympäsee nuo ovikellot ku on just saanut pienen nukkuun nii eiköhän joku ole oventakana, grrr:)

Alkuperäinen kirjoittaja Akkavalta:
Alkuperäinen kirjoittaja Maura:

asutaan kerrostalossa

ok, selvittää tilannetta aika paljo. miusta aoot ihan asiallisela linjala edenny, jatka samala tyylilä, ohjeistat ommoos ja puutut pelliin jos tarvii =)

Kerrostalossa assuissa mie pistin ovikellon piäle uniajaks lapun et meilä joku nukkuu päikkäreitä tms älä soita ovikelloa...

Yhteistyössä