Pienet lapset yksin kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumikanerva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lumikanerva

Vieras
Hei! Kaipaisin kommentteja, jos löytyy joku jonka mielestä on ok että 4v lapsi on yksin kotona 45 min kännykkä apunaan. Tai että 6v lapsi hoitaa 1 v lasta puoli tuntia? Tuttuni jättää tämän ikäisiä lapsiaan yksin kotiin, ja suuttui minulle kun kysyin häneltä että tietääkö hän että tuo on kiellettyä. Sanoi vaan että kyllä hän omat lapsensa tuntee. Tämän keskustelun jälkeen ei ole enää tervehtinytkään minua!

Hei! Kaipaisin kommentteja, jos löytyy joku jonka mielestä on ok että 4v lapsi on yksin kotona 45 min kännykkä apunaan. Tai että 6v lapsi hoitaa 1 v lasta puoli tuntia? Tuttuni jättää tämän ikäisiä lapsiaan yksin kotiin, ja suuttui minulle kun kysyin häneltä että tietääkö hän että tuo on kiellettyä. Sanoi vaan että kyllä hän omat lapsensa tuntee. Tämän keskustelun jälkeen ei ole enää tervehtinytkään minua!

ei toki järkevää, eikä hyväksyttävää tai mitään muutakaan.
Mutta kiellettyä, mikä sen kieltää....

[QUOTE="äiti";23166901]ei toki järkevää, eikä hyväksyttävää tai mitään muutakaan.
Mutta kiellettyä, mikä sen kieltää....[/QUOTE]

Eikös joku heitteillejättö ole olemassa - sentään Suomessakin.

Tekisin ilmoituksen lastensuojeluun jo het paikalla! Siksi varmaan suuttui sinulle koska pelkää että teet lastensuojeluilmoituksen kun tietää itekkin tekevänsä väärin.

Minulla on itsellänikin lapsia, joten valitettavasti apua en voi kovin paljoa antaa. Monesti olivat lapset meillä sisällä leikkimässä ilman vastavuoroisuutta. Heillä on myös isovanhemmat, jotka auttavat paljon. Kyttäyksestä ei ole kyse, hän itse on kertonut avoimesti asiasta.

No älä nyt ala lastensuojeluun soittamaan, vaikka ei hyvältä kuulostakkaan! Puhu sille suoraan, että sinusta se tuntuu oudolta ja kysy vaikka onko ajat.että joku voi ilm.tuosta sossuun? Jos se säikähtää ja lopettaa!

No tuon neljävuotiaan jättämisen jotenki tajuan, jos on rauhallinen ja ikäisekseen fiksu lapsi, mutta en ikimaailmassa uskaltaisi jättää 6-vuotiasta vahtimaan melkein vauvaa. On niin tarkasti vahdittava, kun ei mitään itsesuojeluvaistoa ole niin pienellä. Ei siis ole ok ainakaan jälkimmäinen!

4-vuotiaan voisin jättää ja omani olen jättänytkin nyt muutaman kerran. Tosin poika jo ehti jo täyttää viisi. Mutta olen joutunut käymään tiheään labrassa aamuisin ja poika on jäänyt kotiin nukkumaan. Hänellä on puhelin ja olisi voinut soittaa jos olisi herännyt ja tullut hätä tms.

Vauvaa en jättäisi missään nimessä 6-vuotiaan hoidettavaksi. Tämä ei kuitenkaan ole ls-ilmoituksen paikka mikäli ei ole toistuvaa. Juttele mieluummin ystäväsi kanssa ja tarjoudu vaikka apuun jos sitä tarvitaan.

Tässä on sellainenkin juttu, että jos jotain tapahtuu, niin jää todella kauheat traumat tuolle 6-vuotiaalle. Vauva pistää jotain suuhunsa ja tukehtuu vaikka, tai mitä tahansa. Kun lapsi on tuonikäinen, niin on aikuisellakin useasti vaikeuksia vahtia kyllin tarkasti!

saman ikäiset lapset..enkä missään tapauksessa uskaltais jättää yksinään..ei mun 4 -vuotias osaa käyttää puhelinta NIIN hyvin..kuitenkaan..6- vuotiaalle olen opettanut puhelimesta,kuinka soitetaan isille tai mummille..ja hän osaa sen :)
Postin haku reissun ajaksi olen lapset jättänyt keskenään..eli n.3min..;)

Mutta jokainen taaplaa tyylillään..ja ottaa vastuun omista lapsista..tai joku muu ottaa vastuun..jos noita jättöjä sattuu..se on Suomessa tätä päivää.

[QUOTE="minä";23167604]saman ikäiset lapset..enkä missään tapauksessa uskaltais jättää yksinään..ei mun 4 -vuotias osaa käyttää puhelinta NIIN hyvin..kuitenkaan..6- vuotiaalle olen opettanut puhelimesta,kuinka soitetaan isille tai mummille..ja hän osaa sen :)
Postin haku reissun ajaksi olen lapset jättänyt keskenään..eli n.3min..;)

Mutta jokainen taaplaa tyylillään..ja ottaa vastuun omista lapsista..tai joku muu ottaa vastuun..jos noita jättöjä sattuu..se on Suomessa tätä päivää.[/QUOTE]

en jättäisi vauvaa 6 -vuotiaalle..en ikinä!

Mun 4v7kk suostuu hädin tuskin jäämään pikkisiskon 3v kanssa sisälle, jos käyn viemässä roskiksen tai laittamassa auton lämmitykseen (aikaa kuluu se 30sek.-2min ja ikkunasta näkee koko ajan), eikä kyllä osaa käyttää kännykkää, eli, ei, en jättäis!!

Esikoinen oli hiukka alle 5v, kun itte halusi jäädä yksin kotiin kauppareissun ajaksi..max.15min oli yksin.

6v 1v: vahtina, ei, ei, ei...nyt vasta olen joskus uskaltanu jättää 10v:n vahtimaan joko tuota 3v TAI 4v7kk (ei missään tapauksessa molempia) ja silloinkin max ½h

[QUOTE="vieras";23167649]En voi uskoa, että jotkut voi jättää neljä-vuotiaan yksin, vaikka kuinka osais käyttää kännykkää...[/QUOTE]

Riippuu lapsesta, vanhemman lapseni olisin hyvin voinut jättää, on ollut omatoiminen ja rauhallinen aina. Ulkoilikin jo yksin sen ikäisenä. Mutta tätä pienempää tättähäärää ei missään nimessä voi jättää edes viideksi minuutiksi 4-vuotiaana(täyttää kesällä). On todella arka ja vilkas vaikka kuulostaakin oudolta yhdistelmältä.
Tuota 6 vuotiaan lapsenvahtina käyttämistä en voi ymmärtää. En uskalla jättää 13-vuotiastakaan 3-vuotiasta vahtimaan.

Nyt kyllä kannattaisi vetää jo hanuriin ne kielletyt ja suositellut ohjeet, ne on laadittu piirissä missä ei ole pieniä lapsia lähimainkaan ja toteamusten tekijöiden keski-ikä ylittää roimasti 65v. kyllä lasten hoidossa on ihan suositeltavaa että osaa käyttää "maalaisjärkeään" eikä tee kaikkia asioita juuri mitä ohjelappuseen on printattu.

Tiesittekö että alle kouluikäistä ei saa jättää yksin kotiin... työskentelin semmoisessa työssä jossa teimme yhteistyötä lastensuojelun kanssa. Ja tuo on heitteillejättö. Ja alle 15 vuotiasta ei saa jättää yöksi(ravintolassa käynti) alle 18v. hoitajan kanssa.

Ja juu, tiedän että nyt tulee tekstiä ettei kertomani pidä paikkaansa ja että riippuu lapsesta. Kuitenkin tuo on tietoa ja siihen ei vaikuta lapsen luonne jne.

Tiesittekö että alle kouluikäistä ei saa jättää yksin kotiin... työskentelin semmoisessa työssä jossa teimme yhteistyötä lastensuojelun kanssa. Ja tuo on heitteillejättö. Ja alle 15 vuotiasta ei saa jättää yöksi(ravintolassa käynti) alle 18v. hoitajan kanssa.

Ja juu, tiedän että nyt tulee tekstiä ettei kertomani pidä paikkaansa ja että riippuu lapsesta. Kuitenkin tuo on tietoa ja siihen ei vaikuta lapsen luonne jne.

Olisiko linkkiä. Printtaisin ja laittaisin naapurin postilaatikkoon.

Eli 14 ja 16v. kaverukset ei voi olla kahdestaan yötä? Kyllä mä olin 13v. samanikäisten kavereiden luona öitä, kun vanhemmat ei olleet kotona. Ei mitään ongelmaa...

Ei kai tämä voi olla totta? Siis meidän 180 senttistä, hennoilla viiksillä varustettua, ei saa jättää alle 18 vuotiaan hoitajan kanssa? :D Mikähän hätä sille voisi tulla???

[QUOTE="äippä";23167254]No älä nyt ala lastensuojeluun soittamaan, vaikka ei hyvältä kuulostakkaan! Puhu sille suoraan, että sinusta se tuntuu oudolta ja kysy vaikka onko ajat.että joku voi ilm.tuosta sossuun? Jos se säikähtää ja lopettaa![/QUOTE]

Ihana tapa ajatella.
Juu lastensuojelu/sossu on hirvittävän paha juttu,juu juu.
Sä olet varmasti just sellanen et jso teil tapahtuu jotain minkä tiedät olevan väärin,ni kiellät sen vaik mikä ois,,ette vaan joudu tekemisiin hui niin kauhistuttavan sossun kaa.

[QUOTE="kaisa";23167677]Riippuu lapsesta, vanhemman lapseni olisin hyvin voinut jättää, on ollut omatoiminen ja rauhallinen aina. Ulkoilikin jo yksin sen ikäisenä. Mutta tätä pienempää tättähäärää ei missään nimessä voi jättää edes viideksi minuutiksi 4-vuotiaana(täyttää kesällä). On todella arka ja vilkas vaikka kuulostaakin oudolta yhdistelmältä.
Tuota 6 vuotiaan lapsenvahtina käyttämistä en voi ymmärtää. En uskalla jättää 13-vuotiastakaan 3-vuotiasta vahtimaan.[/QUOTE]

Vähä vinksahtanu kuva jollakulla?
13v ei oo kykenevä huolehtimaan 3vuotiaasta,mut 4v (riippuen 4vuotiaasta ) ois valmis olemana yksin kotona ja huolehtimana itsestään..ei jestas

Yhteistyössä