Pieni ikäero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hilppa

Vieras
Onkos täällä kuulolla sellaisia äitejä, joilla lapsilla pieni ikäero? Meille tulisi lapsille ikäeroa 1v 3kk.tta ja olen nyt siis 10 vkolla raskaana. Tuliko teille selkeesti toisesta raskaudesta isompi maha, kun kroppa nyt ei kuitenkaan ihan täysin ole palautunut edellisestä raskaudesta? Itsellä nimittäin jo nyt selkeä raskausmaha, eikä tavalliset housut mene enään kiinni...esikoisesta ei näin ollut. Entä miten palautuminen toisesta raskaudesta sujui? Onkohan kropalle paljonkin rankempaa tulla näin pian uudestaan raskaaksi, eli jääkö maha ikuisesti roikkumaan yms? Onko jotain hyviä vinkkejä, että miten tästä raskausajasta selviää mahd. helposti? Itseä ainakin hirvittää se, että miten tuota esikoista jaksaa vahtia sen ison mahan kanssa=). Entä onko jotain mitä kannattaisi "opettaa" esikoiselle ennen uuden tulokkaan saapumista? Tarkoitan siis jotain sellaista joka helpottaisi arkea esim. syöminen, pukeminen..? Kiitos kaikille vastanneille.

Meidän mukeloilla on ikäeroa 1v4kk.
Mulla ainakin toisesta tuli selkeästi isompi maha! Esikoisen kanssa synnyttämään menessä päällä ollut paita ei mahtunut toista odottaessa enään vkolta 30 eteenpäin. Esikoisen kanssa en ympärystä mitannut, muta loppuajasta toisella vatsan ympärys oli railut 130cm!!! MAha tuli myös tosi nopeesti esille.
Palautuminen on sujunut oikeastaan noepammin kuin ekasta. Ekan jälkeen en kunnolla istunut viikkoon, vaikka pahemmin repeämiä ei tullut. Toisen synnytyksen jälkeen istuin heti sängyllä, sairaalassaikin olimme vain vuorokauden.

MEillä tuo toinen on nyt vasta6kk, joten "roikkumaha" ei ole vielä hävinnyt. Kohta puoliin flunssasta selviydyttyä aloita jumpan, joten eiköhän se tuosta häviä:)

Mä en opettanut esikoiselle mitään erikoista. Kyllähän se loppuraskudesta oli hankalaa ulkoilla, varsinkin kun oli talvi. Mulle kun ei mahtunut talvivaatteet päälle ja esikoinenkin likasteli. No yritä sääniä sitten nostaa toista ylös maasta kun omien kenkienkin laittaminen on hankalaa.

Hyvin siitä kuitenkin selvittiin ja tekisin uudestaan smoin jos nyt saisin päättää!

Pienestä ikäerosta on meillä ainakin ollut se hyöty, ettei esikoinen ole ollenkaan ollut vauvalle mustasukkainen. Nyt jo leikkivät kahdestaan. Tai siis esikko leikkii ja vauva huseltaa vieressä:)
Tuplarattailla liikutaan ja joka paikkaan ollaan niillä mahduttu.

Onnea raskaudestasi ja oonea myös tulevalle isosisarukselle!

-Santtu sekä tyttö 1v11kk (10/04) ja poika pian 7kk (02/06)

Tutulle kuullosti tuo vatsan kasvaminen. Tosin ei samaa tahtia jatkunut, tuli siis aiemmin, mutta lopussa oli vaan himppasen isompi kuin esikoista odottaessa (ikäero 1 v 4 kk). Palautuminen tapahtui aika lailla samaan tahtiin kuin ekalla kerralla.

Itse "opetin" esikoista kulkemaan paljon käsikädessä minun kanssa sen sijaan että kantelin enää niin paljon. Tämä oli tosi hyvä juttu, kiittelin neuvon antajaa loppuraskaudessa. Ja myös kun vauva syntyi niin oli hyvä, että esikoinen oli tottunut käsikädessä hommaan. Syliähän tosi haluaa/tarvitsee paljon, mutta pakosta joskus ei voi kantaa kahta yhtä aikaa...

Syömistäkin harjoiteltiin, mutta se ei ollut minusta käytännössä niin tärkeää. Ja otin kyllä sen linjankin että syötän isompaa AINA kun haluaa, vaikka onkin nyt "iso"veli. Isokin saa siis olla pieni, ja tästä on pidetty kiinni!!! Ei siis koskaan sanota että "kun olet jo niin iso" tai vastaavaa!

Tuplarattaat ovat olleet ehdottomat ja imetysrauhaa sain teletappi DVD:n avulla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
Pienestä ikäerosta on meillä ainakin ollut se hyöty, ettei esikoinen ole ollenkaan ollut vauvalle mustasukkainen. Nyt jo leikkivät kahdestaan. Tai siis esikko leikkii ja vauva huseltaa vieressä:)
)

Peesaan muuten tässä täysin. Mustasukkaisuutta ei ollut lainkaan. Tosin tietysti, varsinkin alussa, pitää vahtia KOKO ajan, kun isompikin on vielä vauva eikä voi olettaa että ymmärtää miten vauvaa "hoidetaan". Vauva kulki siis mukanani joka paikkaan, vessaan yms, ei jäänyt esikoisen kanssa sekunniksikaan yksin. Tosin tämäkin "helpotti" aika nopeasti kun molemmat tottuu toisiinsa ja siinä sivussa kasvavat viisaammiksi ;)

Hei Hilppa, meillä on täällä ihan oma ketjukin nimeltä "Vauhdikkaat", siellä kirjoitellaan lastemme pienestä ikäerosta ja sen mukanaan tuomasta arjesta. Tervetuloa mukaan!

Katrina rv 31+6 ja tyttö 4/05

Yhteistyössä