Pieni lapsi ja alkoholin käyttö..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti

Vieras
Mulla on alle 8kk lapsi ja juon liikaa. En siis mitään änkyräkännejä, muutaman (2-4) lähes päivittäin. Työt, kodin ja lapsen oon aina hoitanut, mutta en vaan osaa lopettaa juomista. Toi tapa istuu niin vahvassa.

Raskausaikana olo oli mahtava kun en juonut pisaraakaan. Mä pystyn olemaan juomatta jos on joku sellanen syy, etten "voi" juoda enkä edes mieti, että mitään alkoholia haluaisin. Esim. jos on vieraita tai ollaan kylässä tai muuta. Haluaisin vähentää mut tuntuu et mun ongelma ei oo tarpeeks iso siihen, et johonkin aa:han tai vastaavaan ottaisin yhteyttä. Suurkulutuksen rajat kyllä ylittyy ja koen tän aika isona ongelmana ja häpeän koko hommaa.

Kukaan miehen lisäksi ei tiedä mun juomisesta. Ei kukaan aavista yhtään mitään, mulla on normaali perhe, kavereita, työpaikka (tosin nyt äitiyslomalla), talo jne. Lapsen takia en kehtaa hakea mitään apua, vaikka juuri siks pitäis. En halua missään nimessä mitään ongelmia, jos ne esim. neuvolassa tietäisi ja luulisi, etten kykene lastani hoitamaan. Täällä palstallakin tehdään ls-ilmoituksia ties mistä niin mun lapsen ne varmaan vähintään huostaanottais jos kerron jollekin juomisesta...

Mitä ihmettä mä teen kun en näköjään omin avuin osaa olla juomatta?

Olen kahden alkoholistin läheinen. Ja tuo kirjoituksesi voisi olla toisen heidän kirjoittama. Tällä hetkellä kuitenkin hän odottaa toista lasta raittiina. Läheiseni kävivät minnesota-hoidon lapualla. Tutustu minnesota hoitolaitoksen sivuihin netissä, soita sinne ja keskustele. Lähde hoitoon. jos et itse pysty hoitoa maksamaan, kysy sosiaalitoimelta maksusitoumusta. Sieltä sai tämä läheisenikin, kun katsoivat sen tärkeäksi piene lapsen kannalta lastensuojelu asiana.

nyt kun itsekkin tiedostat sen että sulla on jonkin sortin ongelma alkoholin kanssa, niin hae apua. jossain vaiheessa voi nimittäin olla, että se 2-4 ei riitäkkään enää, vaan pitää saada enemmän ja enemmän ja sitten ootkin jo melko lirissä.

Mutta mitä eroa on alkoholin suurkulutuksella ja alkoholismilla vai onko mitään? Pystyn olemaan juomatta jos on joku syy miksi pitäisi. Jos taas ei ole mitään "syytä" niin en osaa olla juomatta. Syy siis voi olla esim. että joku tulee käymään, pitää lähteä johonkin.

Raskausaikana mun alkoholiongelma ratkesi automaattisesti, kun en pitänyt juomista edes vaihtoehtona. En siis juonut pisaraakaan ja enkä alkoholia edes kaivannut. Sitten erehdyin imetysajan jälkeen juomaan pari ja tässä taas ollaan..

Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti;24216682:
Mutta mitä eroa on alkoholin suurkulutuksella ja alkoholismilla vai onko mitään? Pystyn olemaan juomatta jos on joku syy miksi pitäisi. Jos taas ei ole mitään "syytä" niin en osaa olla juomatta. Syy siis voi olla esim. että joku tulee käymään, pitää lähteä johonkin.

Ero on siinä että alkoholisti voi olla juomatta, mutta tarvii syyn juomiseen. Sinä taas tarvit syyn olla juomatta.
Joka tapauksessa Akuutit Alkoholistit on paras lähtökohta

AA (anonyymit alkoholistit) on oikea paikka jokaiselle, ikään sukupuoleen ja juodun viinan määrään katsomatta, joka kokee juomisen olevan ongelma. Jos juominen tuntuu itsestä ongelmalta, kyse on alkoholismista. Ihminen, joka ei ole alkoholisti, on juomatta jos juominen aiheuttaa syyllisyyttä. Hyvin yksinkertainen kaava. Jos ei ole alkoholisti, ei juo, jos se ei tunnu hyvältä.
Alkoholismi on etenevä sairaus ja alkuvaiheessa jokainen voi tarpeeksi hyvän syyn vuoksi olla juomatta. Sitten seuraa aika, kun ei mikään syy enää riitä, vaan juomista pitää alkaa selittelemään . Raskas työ on se kliseisin selitys...
Minnesota-hoitokeskus
Etusivu
Avominne - Hyvässä hoidossa Sinulla on mahdollisuus saada Itsesi takaisin!
Alkoholi ja ihminen

Paikkakunnaltasi pitäisi löytyä A-klinikka, katso vaikka googlesta. A-klinikalla on aina joku tietty päivystysaika, soita ihmeessä sinne tai mene ihan paikanpäälle. Päivystyksessä on yleensä asiansa osaava tukihenkilö tmv jonka kanssa voi keskustella alustavasti.

Mutta mitä eroa on alkoholin suurkulutuksella ja alkoholismilla vai onko mitään?

Alkoholisti voi olla, vaikka ei ylittäisi suurkulutuksen rajoja, sairauden alkuvaiheessa. Suurkuluttaja päättää tasan tarkkaa paljonko ja koska juo. Alkoholistin on pakko juoda, vaikka anoos olisi vaan yksi/päivä. Suurkuluttaja lähtee baanalle ja sanoo "ny mä vedän perseet" eikä koita rajotella yhtään. Alkoholisti asettaa rajoja "juon arkipäivisin vain yhden ja senkin vasta kun olen siivonnut", miettii juomistaan niinäkin päivinä kun ei juo ja se juomattomuus ohjaa elämää kuivina päivinä yhtäpaljon kuin juominen juodessa. Alkoholisti miettii juomistaan kaikenaikaa, suurkuluttaja ei uhraa ajatuksia juomiselleen, ei selitä miksi juo eikä tarvi syytä juomatta oloon.

Tuntuu siltä, että juuri nyt tuossa vaiheessa, kun itse selvästi tiedostat, että sinulla on ongelma, voisit saada ongelman myös ratkaistua. Kannattaa siis nyt mennä vaikka juuri sinne AA-ryhmään. Voisit saada juomisen lopetettua helpommin kuin jos tilanne yhtään pahenee. Tsemppiä.

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
Auttavat puhelimet, joista löytyy myös ympärivuorokautinen päivystys:
AA Auttava Puhelin
Kuten "joku vaan" tuossa jo sanoi, ongelmaan kannattaa tarttua nyt, kun se vielä tuntuu ongelmalta. Sairauden kuvaan kuuluu vahvasti kieltäminen, eli sairauden edetessä alkoholisti alkaa kieltää ogelmansa ja nähdä ympärillään vain ne, jotka juo enemmän ja useammin, jote eihän mulla tässä hätää....

ei ole häpeä hakea apua, vaan tosi rohkeutta!!!! ennenkaikkea lapsesi mutta myös itsesi vuoksi! naisilla suurkulutuksen raja on 5 annosta päivittäin. eli jos pari menee päivässä niin en kyllä aivan totaali holistiksi sua mieltäisi. hyvin silti jos tiedostat ongelman ja teet sen eteen töitä :)

Kiitos kommenteista.. Mitähän siellä AA:ssa sitten tehdään jos sinne menis? Pelkään, että se on sellaista kun mielikuvissa, eli istutaan ringissä ja sanotaan, että "hei, olen Jorma ja olen alkoholisti" ja sitten pitää kaikkien kanssa keskustella juomisesta jne. En mä kyllä oikeen tiedä, mitä mä sitten edes haluaisin sen olevan.

Toisaalta pelkään kans leimautumista. Tämä on tosi pieni paikkakunta.. En kyllä tunne täältä edes vielä ketään mutta en mä välttämättä haluais aa-kerhon kautta tutustuakaan..

Tiedostan kyllä, että jonkin asteen ongelma ainakin on. Rahaakin juomiseen menee ihan hitosti ja tälle pitäs jotain tehdä, ennen kun asiasta tulee ihan kunnon ongelma.

Raskausaikana mun alkoholiongelma ratkesi automaattisesti, kun en pitänyt juomista edes vaihtoehtona. En siis juonut pisaraakaan ja enkä alkoholia edes kaivannut. Sitten erehdyin imetysajan jälkeen juomaan pari ja tässä taas ollaan..

Itseasiassa tämäkin viittaa alkoholismiin sairautena: kun elää ilman alkoholia elämä on mallillaan, eikä alkoholi vaivaa mieltä, mutta kun juo pari, ollaan taas samassa pyörityksessä.
Alkoholistin keho käsittelee alkoholia eritavoin kuin muiden ja tämä aiheutaa juomisen tarpeen jos saa vähänkin ärsytystä.

Kiitos kommenteista.. Mitähän siellä AA:ssa sitten tehdään jos sinne menis? Pelkään, että se on sellaista kun mielikuvissa, eli istutaan ringissä ja sanotaan, että "hei, olen Jorma ja olen alkoholisti" ja sitten pitää kaikkien kanssa keskustella juomisesta jne. En mä kyllä oikeen tiedä, mitä mä sitten edes haluaisin sen olevan.

Toisaalta pelkään kans leimautumista. Tämä on tosi pieni paikkakunta.. En kyllä tunne täältä edes vielä ketään mutta en mä välttämättä haluais aa-kerhon kautta tutustuakaan..

Tiedostan kyllä, että jonkin asteen ongelma ainakin on. Rahaakin juomiseen menee ihan hitosti ja tälle pitäs jotain tehdä, ennen kun asiasta tulee ihan kunnon ongelma.

Niin ja täytyy nyt kyllä myöntää, että useimpina päivinä taitaa mennä enemmän kun se pari.. Täälläkin vähän kaunistelin vaikka anonyymina oonkin..

Mitähän siellä AA:ssa sitten tehdään jos sinne menis? Pelkään, että se on sellaista kun mielikuvissa, eli istutaan ringissä ja sanotaan, että "hei, olen Jorma ja olen alkoholisti" ja sitten pitää kaikkien kanssa keskustella juomisesta jne. En mä kyllä oikeen tiedä, mitä mä sitten edes haluaisin sen olevan

Kyllähän AA:ssa ringissä istutaan ja esittäydytään sanomalla etunimi ja "olen alkoholisti". Mutta muu puhuminen on täysin vapaaehtoista. Kaikissa ryhmisä ei itseasiassa ole ollenkaan vapaata keskustelua, vaan ainoastaan kiertävä puheenvuoro, eli sanotaan se "hei, olen Jorma ja olen alkoholisti" ja sen jälkeen kerrotaan omasta elämästä. Yleensä, kun paikalla on uusi tulokas, kerrotaan mitä oli, mitä tapahtui ja mitä on nyt, eli millaista elämä oli juovaan aikaan, mitä tapahtui, mikä herätti hakeutumaan avun pariin ja milaista elämä on nyt. Omalla vuorolla voi myös sanoa vaan "olen Jorma ja olen alkoholisti, kuuntelen" ja jättää puheenvuoron käyttämättä.

Toipuminen AA.ssa perustuu 12 askeleen ohjelmaan, joka itseasiassa tiivistettynä menee nin, että myöntää, ettei selviä yksin, ottaa avun vastaan ja inventoi elämänsä päästäkseen sinuiksi itsensä kanssa jonka seurauksena kokee heräämisen todellisuuteen ja tulee sinuiksi itsensä ja ympäristönsä kanssa.

Laita vaikka yv:tä, jos haluat kyselä enemän.

Kyselepä alkoholistien lapsilta, pitääkö sinun hakea ongelmaasi apua vai ei. Mieluummin haet ajoissa kuin sitten, kun et pysty mistään syystä enää olemaan juomatta. Siihen ei mene kauaa.

Itsellä ei kokemusta, mutta olen muutaman lehtijutun lukenut missä on ollut juurikin sellaisia entisiä suurkuluttajia, nykyisiä alkoholisteja, tosin raitistuneita. Lapset on olleet huostassa tai muuten vaan lastensuojelun asiakkaina. Sinun lapsesi ei tarvitse käydä sitä rumbaa läpi, eihän?

Missä raja "suurkuluttajasta" alkoholistiksi on, siitä ei varmaan ole yhtä määritelmää - monen mielestä olet jo alkoholisti, ja selityksesi on alkoholistin selittelyä (monella puistojuopollakin on hyvä syy juoda). Minusta on melko vahvan riippuvuuden merkki, jos raskaus on ainut syy miksi voit olla juomatta.

Ja hei, ONNITTELUT siitä että olet herännyt!

Ei ollut tarkoitus olla ihan noin saarnaava kuin tuossa edellisessä viestissä olen, olen vain huolissani siitä että riippuvuus yhdessä häpeän ja mukavuudenhalun kanssa voittaa etkä sittenkään saa haetuksi apua.

[QUOTE="viiraska";24216875]Kyselepä alkoholistien lapsilta, pitääkö sinun hakea ongelmaasi apua vai ei. [/QUOTE]

Tää on hyvä pointti. Oma mieheni on alkoholistiperheen lapsi ja vaikka molemmat vanhemmat ovat tänään raittiita (ja myös mieheni on raitis alkoholisti) hän sanoo, että alkoholistiperheistä pitäisi ehdottomasti lapset huostaanottaa. Tuo näkemys vaan on vyntynyt vasta raitistumisen myötä, mutta siis hänen tämänhetkinen mielipiteensä on, että meiltäkin olisi kuulunut lapset pois ottaa juovaan aikaan, koska minä en ymmärtänyt lähteä, lasten ei kuulu joutua elämään juovassa kodissa.

Yhteistyössä