Pieni päänympärys

  • Viestiketjun aloittaja Helmityttö
  • Ensimmäinen viesti
Helmityttö
Hei kaikki!

Kyselisin kokemuksia teiltä, joiden lapsella on syntyessään ollut pieni päänympärys. Meille syntyi 1.2. pieni esikoityttö rv 39+0. Hän oli muutenkin pienikokoinen (2690 g), mutta erityishuolenaihe on pieni päänympärys, joka oli 32 cm. Kävimme ylimääräisellä lastenlääkärin vastaanotolla, jossa todettiin, että vauva vaikuttaa kuitenkin kaikinpuolin normaalilta. Kehityskontrolli 4 kk iässä.

Onko kellään ollut vastaavaa? Miten lapsenne kehitystä on seurattu/mitä tutkimuksia on tehty? Millä vauhdilla päänympärys on kasvanut? Onko ilmennyt ongelmia lapsen kehityksessä tms?

Terveisin tuore äiti & pikkuruinen tyttö
 
riinu
Mulla esikoisen päänympärys oli 33 syntyessään ja 1-vuotiaana 44,7, nykyään on luokkansa parhaita, kaksikielinen 11-vuotias, päänympärys jotain 52 (ei sitä ole mittailtu) ja varmaan tulee olemaan 54. Eipä se vaikuta älykkyyteen, jos nyt ei alle käyrien mee. Ei ole meillä muutkaan lapset isopäisiä. Ole huoleti ja nauti vauvastasi! Minulle sanottiin, että aikuisilla naisilla normaali päänympärys on 52:sta ylöspäin. Ole ylpeä tyttärestäsi!
 
tyttö
meiän tyttö oli syntyessään 2,5kg päänympärys 33cm. Kyllä lapsen kehitykseen puututaan tosi hyvin ja olisi tästä varmaan enemmän mainittu jos se olisi aivan liian pieni. Kehitys seuranta on usein vain varmistaakseen sen että kaikki on ok. En osaisi kantaa huolta jos lapseni päänympärys olisi sen sentin pienempi. Onhan meillä aikuisillakin niin erikokoisia päitä niin miksei vauvoillakin.
 
R
Meillä tyttö syntyi tosi pienenä, 2175-grammaisena ja 44-settisenä istukan toimintahäiriön takia. Päänympärys oli vain 31 cm, mutta siis suhteessa tytön kokoon kai ihan sopiva. Kukaan ei ainakaan ole koskaan mitään maininnut, et olis jotenki LIIAN pieni. Just viime viikolla käytiin 8 kk:n neuvolassa, py oli 42,2 cm, eikä mitään sanottu, et ei olis tarpeeksi kasvanut ym. Jos vaavi on pieni, niin toki kai pääkin on pieni, että on sopusuhtainen...
 
sari
Moi!
Meillä tyttö syntyi 37+2. 2360g ja pituus 47cm ja pään mitta 32,5cm. Kehitys kontrolli oli 4kk.kaikki hyvin ei kukaan missään vaihessa maininnut et pää jotenkin pieni. vaan toi kontrolli on yleinen tsekkaus kun syntyy pienenä et kaikki on mennyt hyvin. meillä on nyt 6kk ja pään ympärys on nyt 42,5cm. ja meillä uusi kontrolli 8kk iässä.
 
Ap
Heips,

ja kiitos kaikille kommentoineille! Tämä vähän rauhoitti. Aika outoa, jostain syystä meillä tosiaan kiinitettiin erityistä huomiota tohon päänympärykseen. Lääkärin mukaan 33 cm olisi ollut ""normaali"", joten sentti jäätiin tuosta rajasta. Ihan hyvä että näitä juttuja kontrolloidaan, mutta ainakin minä olen sellainen hermoilija, että kuvittelen heti pahinta. Toivotaan, että päänympärys lähtee hienosti kasvamaan, kuten teillä muillakin on käynyt.

Hyvää talvenjatkoa kaikille!

Helmiäiti & tyttö
 
Santtu
Meidän neiti oli syntyessää 3320g ja 50cm ja päänympärys 33cm .Mitenkään pieneksi ei päätä sanottu, eikä tutkimuksissa ole käyty. Ihan käyrällä on pää kasvanut ja viimeksi neuvolassa 1v3kk päänympäeys oli 46,1cm. 1v neuvolassa 44,1cm. Mitään ongelmia ei ole ollut, olisiko pitänyt...
 

Yhteistyössä