Pieni vs. iso taloyhtiö, plussat ja miinukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmenkopla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmenkopla"

Vieras
Eli mitä plussia ja miinuksia liittyy jos taloyhtiö on iso? tai vastaavasti pieni?
Onko joku raja mitä isommassa tai pienemmäss et haluaisi asua?

Itse en haluaisi asua paritalossa mutta en myöskää missään jättimäisessä kerrostalossa, jossa asuntoja yli 100..

Onko 3-5 huoneiston rivitalo ideaali?

Isossa taloyhtiössä kustannuksille on enemmän jakajia ja kun esim. tarjouksia korjauksista pyydetään, tarjoaja huomioi aina urakan koon (suhteessa 'halvempi'). Pienessä taloyhtiössä ongelmana on välillä tarjousten saaminen, kaikkia 'kunnollisia' firmoja ei pikkutyöt kauheasti kiinnosta. Pienessä ongelmaksi saattaa muodostua henkilökemiat, lisäksi jos joku on ostanut osakkeen heti uudesta talosta, saattaa tällainen kokea jotenkin olevansa pätevämpi päättämään kuin myöhemmin muuttaneet. Pienessä yhtiössä päättäminen voi olla tosi vaikeaa (ja se voi olla vaikeaa myös isossa).

Mä en oman ja kaverin kokemuksien perusteella ostaisi 5-6 asunnon yhtiöstä enää yhtään mitään ;).

En keksi isosta yhtiöstä mitään haittapuolia, kun taas pienestä paljonkin. Juurikin ne, mitä edellinen vieras (12:08) mainitsi. 100 asunnon yhtiössä jos jollekin tapahtuu vesivahinko on sillä 100 maksajaa, mutta jos kymmenen talon yhtiössä tulee äkillinen 10 tonnin remppa niin siinäpä sinäkin maksat sen tonnin mukisematta. Isompi tarkoittaa hajautetumpaa riskiä kustannuksissa, ja myös sitä että yksi k-pää ei voi todnäk omistaa kovin isoa osuutta yhtiön osakkeista.

Pienissä usein läheisemmät välit naapureihin ja pidetään paremmin huolta rakennuksista ja toisaalta useammat yrittävät pitää kustannukset minimissä. Isommassa helpommin tuhlataan vettä ja lämpöä surutta, kun jokainen ajattelee, ettei sitä itse joudu maksamaan.

[QUOTE="Jjj";28166199]Pienissä usein läheisemmät välit naapureihin ja pidetään paremmin huolta rakennuksista ja toisaalta useammat yrittävät pitää kustannukset minimissä. Isommassa helpommin tuhlataan vettä ja lämpöä surutta, kun jokainen ajattelee, ettei sitä itse joudu maksamaan.[/QUOTE]

Pakko kommentoida, että meidän isossa yhtiössä on onnistuttu laskemaan vedenkulutusta jo kahtena vuonna peräkkäin :) Mutta ymmärrän kyllä pointin, että toisinkin voi olla. Mutta myös isossa taloyhtiössä voi asua yhteen hiileen puhaltavaa porukkaa.

[QUOTE="Jjj";28166199]Pienissä usein läheisemmät välit naapureihin ja pidetään paremmin huolta rakennuksista ja toisaalta useammat yrittävät pitää kustannukset minimissä. Isommassa helpommin tuhlataan vettä ja lämpöä surutta, kun jokainen ajattelee, ettei sitä itse joudu maksamaan.[/QUOTE]

Näin kyllä ideaalitilanteessa :). Todellisuudessa se on usein parin asunnon väki, joka tekee ne työt (talvella lumityöt ja hiekoitukset, kesällä nurmikonleikkuut ja istutusten hoidot sekä siivous- ja haravointityöt), loput porskuttavat tyytyväisesti eteenpäin. Ja sitten valittavat huonosta hiekoituksesta, lumien luomattomuudesta tai nurmikon pituudesta ISÄNNÖITSIJÄLLE (jolle huoltotyöt ei muuten kuulu lainkaan :D). Vapaamatkustajat vastustavat ehdottomasti huoltoyhtiön palkkaamista koska kustannukset nousisivat. Omaa persettään eivät vaivaudu kyllä työn takia nostamaan vaan kiinnittelevät mieluummin lippulappusia vaikka seiniin, jos esim. käytävän valo on palanut (tositarina :D).

Isossa yhtiössä päätösvalta on olemattoman pieni yhdellä osakkaalla. Pienessä yhtiössä pääsee helposti hallitukseen ja asiat on sovittavissa muutaman naapurin kanssa.

Pienessä taloyhtiössä ideaalitapauksessa kaikki toimii kuten nimimerkki Jjj ajattelee. Mutta jos asukkaisiin sattuu yksikin hankala tapaus, hän voi tehdä kaikkien elämästä todella vaikeaa. Ja koska pienessä usein hommat tehdään talkoilla, niitä tilaisuuksia asioiden kärjistymiseen henkilöriidoiksi on paljon enemmän kuin isoissa. On todella vaikeaa hoitaa yhteistä omaisuutta kunnolla, jos esim. asukkaat eivät ole puheväleissä keskenään. (Eikä se riitä, että sinä olet ihana ihminen, jos naapuriksi sattuu joku lähes mielenterveyspotilas.) Isossa yhtiössä yksi tai kaksikaan osakasta ei pysty hankaloittamaan asioita läheskään yhtä paljon.

Lisäksi pienissä ei usein ole ammattitaitoista isännöintiä ja kiinteistönhuoltoa, jolloin riski taloyhtiön väärästä ylläpidosta ja erinäisistä sössimisestä kasvaa. Ja lisää jälleen noita riitojen mahdollisuutta.

Olen työkseni jonkin verran taloyhtiöiden kanssa tekemisissä ja nimenomaan pienissä tulee vastaan uskomattomia riitoja, vaikeuksia saada järkeviä päätöksiä aikaiseksi ja hölmöjen korjausratkaisuiden tekoa. Ja kuulee niitä uskomattomia asukkaiden välisiä riitoja. Isoissa näitä taas ei tule vastaan. Tällä kokemuksella en muuttaisi kovin pieneen taloyhtiöön, niissä tuntuu olevan uskomattoman paljon ongelmia asukkaiden ja kiinteistön hoidon kanssa.

Ison etuna on se, että niitä maksajia löytyy, kun tapahtuu joku vahinko. Eikä ison taloyhtiön tarvitse olla mikään jättikerrostalo, taloyhtiö voi muodostua useammista taloista, meidän taloyhtiössä niitä on esimerkiksi neljä, edellisessä oli kaksi ja ne oli isompia kerrostaloja kuin tässä nykyisessä. Isossa yhtiössä toimii huoltopuoli ulkopuolisen voimin, pienissä joutuu usein itse töihin, kun säästetään rahaa. Sukulaisilla riittää noita lumityövuoroja yms. Pienissä yhtiöissä muutama ison omistuksen omaava pystyy junttaamaan päätökset läpi oman mielensä mukaan.

[QUOTE="vieras";28166254]Isossa yhtiössä päätösvalta on olemattoman pieni yhdellä osakkaalla. Pienessä yhtiössä pääsee helposti hallitukseen ja asiat on sovittavissa muutaman naapurin kanssa.[/QUOTE]

Totta. Samoin isossa taloyhtiössä on yleensä enemmän vuokralaisia, joita ei kiinnosta talon kunnossapito. Eikä se kiinnosta niitä asunnon omistajia, jotka eivät itse asu siellä. Muualla asuvat osakkeenomistajat usei hidastavat remonttien tekoa viimeiseen asti, koska remontti ei vaikuta heidän asumismukavuuteen mitenkään, mutta lisää kustannuksia.

[QUOTE="vieras";28166248]Näin kyllä ideaalitilanteessa :). Todellisuudessa se on usein parin asunnon väki, joka tekee ne työt (talvella lumityöt ja hiekoitukset, kesällä nurmikonleikkuut ja istutusten hoidot sekä siivous- ja haravointityöt), loput porskuttavat tyytyväisesti eteenpäin. Ja sitten valittavat huonosta hiekoituksesta, lumien luomattomuudesta tai nurmikon pituudesta ISÄNNÖITSIJÄLLE (jolle huoltotyöt ei muuten kuulu lainkaan :D). Vapaamatkustajat vastustavat ehdottomasti huoltoyhtiön palkkaamista koska kustannukset nousisivat. Omaa persettään eivät vaivaudu kyllä työn takia nostamaan vaan kiinnittelevät mieluummin lippulappusia vaikka seiniin, jos esim. käytävän valo on palanut (tositarina :D).[/QUOTE]

Meillä on ilmeisesti ollut tuuria. Olemme asuneet kolmessa pienessä taloyhtiössä, ja suurin osa kaikissa on osallistunut esim korjaustalkoisiin yms. Kaikissa on muuten ollut huoltoyhtiö käytössä, mikä käsittääkseni nykyisin on melkein kaikissa pienissäkin taloyhtiöissä.

On se iso tai pieni taloyhtiö se voi toimia jos isännöitsijä osaa hommansa, eli tietää mitä tekee ;)

Meillä on pieni taloyhtiö ja meillä on olleet asiat täysin retuperällä isännöitsijän takia :(
Isännöitsijä puhuu ja puhuu mutta kukaan ei tajua mitä se puhuu,
kun pyydetään selvitystä ei sitä tule.
Kaiken huippuna tämä isännöitsijä oli kaikkea muuta kuin asiakaspalvelu alalle sopiva.
Kokouksiin hyväksyi lähinnä miehet tai ainakin jos olet nainen täytyy sinulla olla ikää reilusti 55v. paremman puolen.
Taloyhtiön kokouksissa jos nuori 20-30v naispuolinen osakkeenomistaja jotakin halusi tietää ohitti tämä isännöitsijä kysymykset.
Jos kysyit uudelleen tai joku muu kysy että miksi et vastaa tuolle,
suuttui isännöitsijä :(
(siis ihan oikeasti suuttui, kävi huutamaan että miksi hänen pitää tuon kysymyksiin vaivautua vastaamaan jne.)

Tässä nyt lyhyesti meidän ex isännöitsijästä (terkkuja vaan tutuille jos joku tunnisti ;) )

Nyt meillä siis vaihtui isännöitsijä ja siis on ero kuin yöllä ja päivällä.
Tämä on kohtelias,
eli osaa tervehtiä,
ei murahda vihaisena mitä asiaa (niinkuin edellinen) kun menit toimistolla käymään jolloin itselle tuli tunne että anteeksi että tulin.
Tämä oikeasti kuuntelee olit sitten 20v tai 90v mutta jos sinulla osake tai valtakirja siitä niin sinua kuunnellaan kokouksessakin.
Asiat tapahtuu niinkuin pitää,
siis vihdoin, ihanaa.
Kaikki rempat kaikki kilpailutukset niistä on mustaa valkoisella ja ne paperit näytetään meille eikä tee kten edellinen , ettekö muka luota minuun?
(ja tässävaiheessa tämä edellinen kävi kertomaan kuinka on sitä ja tätä koulutason kuntaa hän että kyllä hän tajuaa näistä jne.)
Listaa voisin jatkaa ;)

Lyhyt pointti eli
Jos on huono isännöitsijä ei sitä niin helpolla pois saa ja siitä kärsii koko talo.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;28166385:
Jos on huono isännöitsijä ei sitä niin helpolla pois saa ja siitä kärsii koko talo.
Isännöitsijän vaihtoon ei tarvita kuin yksi hallituksen kokous ja sen tekemä päätös. Se on siis TODELLA helppoa.

Isännöitsijän vaihtoon ei tarvita kuin yksi hallituksen kokous ja sen tekemä päätös. Se on siis TODELLA helppoa.

Sepä se muttakun suurin osa oli juuri näitä kun kokous piti pitää että eihän me nyt ja kohtahan tuo jää eläkkeelle jne.
Säälistä siis pitivät vaikka ei hommiaan osannut :(
Nyt onneksi vaihtui mutta vuosia siitä tapeltiin talon sisällä.
Vaikka kuitenkin jokainen oli juuri sitä mieltä että pihalle osaamaton isännöitsijä.

[QUOTE="Jjj";28166333]Meillä on ilmeisesti ollut tuuria. Olemme asuneet kolmessa pienessä taloyhtiössä, ja suurin osa kaikissa on osallistunut esim korjaustalkoisiin yms. Kaikissa on muuten ollut huoltoyhtiö käytössä, mikä käsittääkseni nykyisin on melkein kaikissa pienissäkin taloyhtiöissä.[/QUOTE]

Päätöksen huoltoyhtiön käytöstä tai asukkaiden itse tekemästä huoltotyöstä tekee yhtiökokous. Ja tosiaan, voi käydä niinkin hyvä tuuri, että taloyhtiöön osuu hyvää porukkaa, joka osaa tehdä järkeviä päätöksiä ymmärtäen, että jokainen on vastuussa omalta osaltaan yhtiön kunnossapidosta ja arvosta.

[QUOTE="vieras";28166714]Päätöksen huoltoyhtiön käytöstä tai asukkaiden itse tekemästä huoltotyöstä tekee yhtiökokous. Ja tosiaan, voi käydä niinkin hyvä tuuri, että taloyhtiöön osuu hyvää porukkaa, joka osaa tehdä järkeviä päätöksiä ymmärtäen, että jokainen on vastuussa omalta osaltaan yhtiön kunnossapidosta ja arvosta.[/QUOTE]

Monet ajattelevat pienissä (etenkin rivitaloyhtiöissä) omaa pussiaan eli lumityöt yms jätetään helposti itse tehtäviksi, kun ne ovat kuitenkin suhteessa aika kallista asuntoa kohden verrattuna esim. ison taloyhtiön vastaaviin töihin.

[QUOTE="vieras";28166762]Monet ajattelevat pienissä (etenkin rivitaloyhtiöissä) omaa pussiaan eli lumityöt yms jätetään helposti itse tehtäviksi, kun ne ovat kuitenkin suhteessa aika kallista asuntoa kohden verrattuna esim. ison taloyhtiön vastaaviin töihin.[/QUOTE]

kallista ja kallista.. n. 400€ per talvi.

Ei muuten pidä kaikkaansa.
Ei ole yhtiön koolla väliä naapurisuhteissa.
Pienissä usein itse rempataa miten sattuu ja koska rahoittajia on vähän jätetään remppaamatta.

Kokemusta molemmista. Pienessä taloyhtiössä vähän remonttien maksajia, ja kun olisi tarve uusia esim putket ja taloyhtiön saunaosasto, tälläisiä remontteja siirretään ja siirretään. Ei välttämättä ole helppoa saada yhtiökokouksessa läpi isoja päätöksiä. Pienessä taloyhtiössä (asunnon omistajana) on kiva asua silloin kun EI ole pelkoa isoista remonteista, mutta itse muutin pois sellaisesta kunnes tuli julkisivu-, parveke- ja putkiremontit. Niitä ennen kuulemma alkoivat riidat.
Paljon on kiinni hlökemioista ja asukkaiden halukkuudesta tehdä itse joitain töitä. Tiedän yhtiöitä joissa mm isännöitsijän homma on asukkailla, pihatyöt asukkailla, jopa porraskäytävän ja saunan & pesutilojen siivoaminen. Voitte vaan kuvitella millaisia näkemyseroja tulee jos samassa yhtiössä on sekä lapsiperheitä, vanhuspariskuntia sekä nuoria meneviä sinkkuja ? Kuka tekee lumityöt isolla pihalla ma aamuna, entä su aamuna ? Menetin uskon tuollaiseen pieneen taloyhtiöön, koska asunnon arvo siinä laskee jossei kukaan halua remontteja tehdä ajoissa..

Itse en ole asunut kovin pienessä taloyhtiössä, mutta jos mietin tuttujani/sukulaisiani, sanoisin, että puolella menee asiat hyvin, puolella ei. Riitoja asukkaiden välillä, ja usein ne koskevat raha-asioita, eli esim. sitä, että muutkin joutuvat maksumiehiksi yhden asunnon kuluihin.

Naapureiden kanssa voi muuten kehittyä hyvät suhteet kerrostalossakin. Itse asun tällä hetkellä isossa taloyhtiössä, 5 taloa, 80 huoneistoa. Varsinkin oman talon väestä on tullut hyviä tuttuja. Autetaan puolin ja toisin. Ja uudet asukkaat otetaan kivasti vastaan. Tässä on ihana piha grillipaikkoineen, ja lapsiperheet järjestävät paljon kaikenlaista. Eli ei siihen välttämättä pientä taloyhtiötä tarvita.

En keksi isosta yhtiöstä mitään haittapuolia, kun taas pienestä paljonkin. Juurikin ne, mitä edellinen vieras (12:08) mainitsi. 100 asunnon yhtiössä jos jollekin tapahtuu vesivahinko on sillä 100 maksajaa, mutta jos kymmenen talon yhtiössä tulee äkillinen 10 tonnin remppa niin siinäpä sinäkin maksat sen tonnin mukisematta. Isompi tarkoittaa hajautetumpaa riskiä kustannuksissa, ja myös sitä että yksi k-pää ei voi todnäk omistaa kovin isoa osuutta yhtiön osakkeista.

Matemaattisesti tuossa ei ole järkeä. 100 asunnon taloyhtiössä tapahtuu vesivahinko tasan yhtä usein kuin kymmenessä 10 asunnon taloyhtiössä (10x10=100).

mitä on pieni/iso? Onko 20-30 asuntoa siis iso vai pieni?

Meiän taloyhtiössä on 30 asuntoa ja oon aina ajatellut että tää on iso, vaikka omassa asumishistoriassa onkin pienin. Oon asunut 5v enkä vieläkään tunne nimeltä kuin neljän muun perheen tyyppejä.

Mutta ehkä 20 asunnon yhtiö sitten on jo pieni. Sellasessa varmaan helpommin alkais tutustuakin niihin naapureihin, ei ois niin iso homma :)

Löysin juuri unelmieni asunnon pienestä taloyhtiöstä, mutta en vaan pysty ottamaan riskiä. Minulla on tiettyjä parametreja, joiden kanssa en tee poikkeusta. Nyt vähän tekisi mieli harkita, mutta ei... Mitä jos siinä onkin joku kilari puheenjohtajana tai isä ja poika osakkaina dominoimassa päätöksentekoa?

Yhteistyössä