Pientä vuotoa raskauden alkuviikoilla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauliina86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pauliina86

Vieras
Olen kamalan huolissani raskaudestani koska sain viime kesänä (2010) keskenmenon. Silloin ennen tuota surullista tapahtumaa vuosin noin 2 viikkoa aika runsasta vuotoa ja kipuja oli aika paljon.
Nyt olen viikolla 6-7 enkä ole vielä ilmoittautunut neuvolaan ja jälleen kerran vuoto alkoi, kuitenkin melko vähäisenä ja aika ruskehtavana eikä kipuja ole. Muutama pieni hyytymä on ilmaantunut pyyhkiessä. Tälläistä vuotoa on nyt ollut parin päivän ajan..
Pitäisikö minun tehdä jotain vai vaan odottaa kuinka tilanne etenee? Asiaa en pysty olemaan ajattelematta, eikä stressi tietenkään tilannetta helpota yhtään. Pelottaa vain niin kamalasti että tämäkin raskaus menee kesken.
Minulla on jo 2 vuotias lapsi ja häntä odottaessa tuli muutamaan otteeseen pientä ruskeaa vuotoa muttei sen suurempaa.
Olen kiitollinen vastauksestanne oli se sitten minkälainen tahansa.

Hei "Pauliina86"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Ymmärrettävästi olet huolissasi tilanteesta. Usein on kuitenkin ihan tavallista, että alkuraskaudessa ilmenee pientä vuotoa vaikka kaikki on kuitenkin hyvin. On arvioitu, että n. 50% raskauksista on alkuraskaudessa pientä vuotelua ja siltikin raskaus jatkuu normaalisti. Toisilla ilmenee vuotoa raskauden aikana juuri siinä vaiheessa kun kuukautisten kuuluisi tulla.
Vuotoa on toki syytä seurata, jos se on kovin runsasta tai etenkin jos siihen liittyy kipua, silloin kannattaa olla yhteydessä lääkäriin tai sairaalaankin suoraan.
Onnea odotukselle!

Pahaksi onnekseni sain seuraavana päivänä kamalat vatsakivut ja niiden takia kävin sitten jo lääkärissäkin. Keskenhän se meni.
Täytynee toivoa että seuraavalla kerralla tärppää.

Yhteistyössä